Gå til innhold

Rettigheter mht støy fra nabo over/dårlig lydisolering..? Hva gjør man?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et års tid siden kjøpte vi en stor leilighet i 2-mannsbolig. I leiligheten over bor en familie som har 2 fastboende barn og et barn som er der ca 50 %. Barnet som er der 50 % har en diagnose som gjør at h'n kan utagere, skrike, rope og trampe noe helt fryktelig. Vi gruer oss til hver gang h'n skal være der siden det gjør at vi plages veldig av bråk og dunking. I tillegg tramper de to fastboende barna også mye, og gjerne tidlig på morgenen. Vi har to tenåringsbarn selv og ønsker å sove lenge, noe som er problematisk til tross for at vi har soverom i kjelleren (2 etg under barnefamilien) OG bruker sov i ro.

Huset er fra 50-tallet og åpenbart innmari dårlig isolert med tanke på lyd. Vi hører godt når naboen GÅR vanlig over gulvet, men når barna løper og leker er det neste uutholdig. Det trampes så fryktelig at lyspærene i taket vårt går av -og noen ganger på igjen- ved dunking. Men mest av. Vi har skiftet 33 lyspærer på 12 mnd (samler dem i en bøtte for levering og siden jeg er sløv med å levere så har jeg kunnet telle dem). Lyspærene går kun i den etasjen hvor naboene tramper rett over, ingen i kjelleren. Aller verst er det når barnet med diagnose er i huset. H'n kan ha voldsomme anfall med tramping så det høres ut som taket vårt skal falle sammen.

Da vi oppdaget dette følte vi at selger hadde holdt tilbake info for oss. Vi skjønte at det ville bli litt bråk med barn over, men det med diagnosen visste vi ikke om, og det er denne støyen som har tatt knekken på oss. Støyen fra de andre to barna kunne vi nok levd med (forutsatt at vi fikk sagt fra at vi trenger ro tidlig i helgene). Vi har faktisk flere ganger sett på bolig ila siste året og tenker at før eller siden så må vi ut. Men bor i et område med fryktelig lite store boliger til salgs og skyhøye boligpriser, og ønsker ikke bytte skolekrets så vi slet lenge med å få tak i denne... I mellomtiden plages vi egentlig av støyen daglig, og det er fortvilende å aldri føle at man har ro i egen bolig. Mannen min ville at vi skulle klage på dette etter at vi hadde bodd der en stund, men samtidig visste vi ikke hvilken nytte det ville gjøre. Nå tror jeg at jeg har funnet ut at vi kunne krevd prisavslag fra selger for å ikke gi ordentlige opplysninger. Vi snakket faktisk direkte med selger på visning og spurte konkret om støy ovenfra. Han svarte "ja.... vi hører dem jo". Ikke noe mer. Sikker på at de flyttet av samme grunn- Har vurdert lydisolering men det blir en svær jobb der kjøkkenskap må tas ned, spotter ligger i taket etc. Kommer til å koste oss en del.. men lurer på om det er greiere å prøve og få kjøpt ny bolig i stedet.

Vi er forferdelig konfliktsky og har kviet oss veldig for å ta opp dette med naboen direkte, men nå MÅ vi gjøre det. Dette går ut over livskvaliteten vår og vi har aldri ro i vårt eget hus. Er omringet av trampende unger, og de er nesten aldri ute heller. :( Kunne evt foreslå at barnet som har trampeanfall kan få en tykk turnmatte å trampe på f.eks? 

Noen som har erfaring fra lignende situasjon? Og please ikke svar: "FLYTT!"- vi vurderer som sagt dette og har autosøk på Finn, men det er altså innmari vanskelig å finne noe i samme område... blir glad for konkrete innspill.- Kan vi klage et sted? Og hva kan man evt kreve?

 

I dag surfet jeg litt på nett og fant dette om rettigheter ved boligkjøp og nabostøy:

Generelle krav til støybeskyttelse
Etter byggforskriftene § 8-42 stilles det flere generelle krav til bygninger som skal benyttes til beboelse. Således stilles det krav om at utførelsen må være slik at beboerne sikres mot støy som hindrer hvile og rekreasjon, reduserer søvnkvalitet eller utløser stressreaksjoner. 

Forskjellen mellom luft- og trinnlyd
I byggforskriftene skilles det mellom luft- og trinnlyd. Det førstnevnte er lyd som beveger seg gjennom lufta (for eksempel tale) og sistnevnte er lyd som mekanisk beveger seg gjennom materialer (for eksempel trinnene fra en person som går i etasjen over).

Trinnlyd
Etter byggforskriftene skal bygninger utføres slik at lydnivå fra "trinnlyd og annen strukturoverført lyd i et brukerområde, ved normal tiltenkt bruk av andre brukerområder, fellesrom eller utearealer, blir så dempet at det ikke oppstår vesentlig støyplage for brukerne". Derved tillates slik lyd - og det er det åpenbart at mange som kjøper leilgihet etter et langt liv i villa, ikke kjenner til. Forskriftenes krav til forbud, er begrenset til at støyen ikke må være "vesentlig". Hva som nærmere ligger i dette er uklart. Dersom du hører tydelig naboen hver gang denne går over gulvet i etasjen ovenfor bare i sokkelestene, så kan nok grensen være overskredet.

 

Anonymkode: b413d...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hører tydelig naboene over meg, og har isolert i taket mitt. Det hjalp ganske mye! Nå høres det i det fjerne. 

Kan dere sjekke ut isolering?

Anonymkode: 79e2e...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å selge og flytte dersom du ikke vil bo der. 

 

Anonymkode: e5b2c...40c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører tydelig naboene over meg, og har isolert i taket mitt. Det hjalp ganske mye! Nå høres det i det fjerne. 

Kan dere sjekke ut isolering?

Anonymkode: 79e2e...e31

Takk for svar! Men ble trampelyden ordentlig redusert? Har hørt en del skrekkhistorier om folk som tar på seg en skikkelig jobb for å få lektet ned taket, lydbøyler etc, men likevel blir ikke trinnlyden borte?

Vi har selvsagt vurdert dette, men har nok falt ned på at vi før eller siden (helst før) vil bort fra leiligheten så da tror vi ikke at vi orker å ta på oss den kostnaden og jobben det vil være.... Taket i leiligheten var nytt da vi flyttet inn med ilagte spotter-  kjøkkenskap og garderobeskap må i tilfellet også tas ned siden de går opp i taket etc. Og det vil gjøre ene etasjen ubeboelig i perioden vi må gjøre dette. I tillegg er det utgiftene selvsagt. 

Anonymkode: b413d...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett til å selge og flytte dersom du ikke vil bo der. 

 

Anonymkode: e5b2c...40c

Vet du - det var ny informasjon - det var jeg sannelig ikke klar over! Tusen takk!! :klappe:

Ahhh som jeg tydelig skrev: ikke skriv "flytt!". Vi ER på jakt etter ny bolig. Vi har autosøk på finn. Men det er ikke bare-bare å vinne budrunder her vi bor,de få gangene noe større selges. Vi brukte 2 år på å lande denne leil, det sier vel sitt. 

Vi må altså holde ut dette i udefinert fremtid. Vi trenger litt bedre råd enn det. Og vi begynner å bli desperate. Tenkte mer på råd ift hva man kan kreve. Hvilke rettigheter man har. kunne vi krevd prisavslag? Kunne vi krevd et sted å få dekket kostnad med evt isolering (det ville gjort den løsningen mer aktuell), mtp den spesielle situasjonen over?

Anonymkode: b413d...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men ble trampelyden ordentlig redusert? Har hørt en del skrekkhistorier om folk som tar på seg en skikkelig jobb for å få lektet ned taket, lydbøyler etc, men likevel blir ikke trinnlyden borte?

Vi har selvsagt vurdert dette, men har nok falt ned på at vi før eller siden (helst før) vil bort fra leiligheten så da tror vi ikke at vi orker å ta på oss den kostnaden og jobben det vil være.... Taket i leiligheten var nytt da vi flyttet inn med ilagte spotter-  kjøkkenskap og garderobeskap må i tilfellet også tas ned siden de går opp i taket etc. Og det vil gjøre ene etasjen ubeboelig i perioden vi må gjøre dette. I tillegg er det utgiftene selvsagt. 

Anonymkode: b413d...dff

Sannynligheten for at trinnlyd blir helt borte er veldig liten. Selv boliger oppført etter dagens standard vil 1 av 5 oppleve støy fra leilighet over som skjenerende.

Byggforskriften du henviser til vil ikke være gjeldende i deres tilfelle da dette er krav til dagens boliger. For eldre boliger kan man ikke forvente at de holder gjeldende krav.

Tidligere eier har opplyst dere at de hørte de som bodde i etasjen over, og har sannsynligvis alt sitt på det tørre.

Anonymkode: 30092...2c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet naboene over hvor lytt det er? Kanskje de kan unngå sko inne, ha tepper på gulvene. Og der barna leker kan de ha tykk matte som du sier. 

Skal dere informere neste kjøper om bråket? 

Anonymkode: 79e2e...e31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannynligheten for at trinnlyd blir helt borte er veldig liten. Selv boliger oppført etter dagens standard vil 1 av 5 oppleve støy fra leilighet over som skjenerende.

Byggforskriften du henviser til vil ikke være gjeldende i deres tilfelle da dette er krav til dagens boliger. For eldre boliger kan man ikke forvente at de holder gjeldende krav.

Tidligere eier har opplyst dere at de hørte de som bodde i etasjen over, og har sannsynligvis alt sitt på det tørre.

Anonymkode: 30092...2c3

Nja- har de sitt på det tørre? På direkte spørsmål svarte de "jo- vi hører dem, jo".Men ingenting om hvor mye støy eller at det bor et barn der med ekstra utfordringer? Er ikke det å holde tilbake? Infoen kom da heller ikke uoppfordret...?

Anonymkode: b413d...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og senke taket med lydbøyler og 2 lag gips vil redusere trinnlyden(trampelyden) som du kaller det. Men lydhimling egner seg mest for luftlyd( du hører snakking, tv, telefon, snorking osv.

Det beste tiltaket for trinnlyd er ligge flytende gulv hos nabo, om du gjør dette intillegg til lydhimling så er du nok i himmel forhold til no. 

Dere har nok etasjeskillere av trebjelkelag noe som avgir mer trinnlyd enn betong. 

Når det kommer til prisavslag har ikke dere har en sak. Selger sier dere hører de, og da er det opptil dere som kjøpere og finne ut hvilken grad dette er snakk om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du - det var ny informasjon - det var jeg sannelig ikke klar over! Tusen takk!! :klappe:

Ahhh som jeg tydelig skrev: ikke skriv "flytt!". Vi ER på jakt etter ny bolig. Vi har autosøk på finn. Men det er ikke bare-bare å vinne budrunder her vi bor,de få gangene noe større selges. Vi brukte 2 år på å lande denne leil, det sier vel sitt. 

Vi må altså holde ut dette i udefinert fremtid. Vi trenger litt bedre råd enn det. Og vi begynner å bli desperate. Tenkte mer på råd ift hva man kan kreve. Hvilke rettigheter man har. kunne vi krevd prisavslag? Kunne vi krevd et sted å få dekket kostnad med evt isolering (det ville gjort den løsningen mer aktuell), mtp den spesielle situasjonen over?

Anonymkode: b413d...dff

Saken er den at en bolig fra 1950 tallet er bygd og godkjent etter datidens boligkrav. Du kan ikke da komme med krav og lovverk etter hvordan boliger bygges i dag. Du vet at du har kjøpt en eldre bolig, du vet at det er naboer over, du vet at normal nattero er lovpålagt og ut over dette kan du ikke kreve noe som helst. Du får flytte ut i hagen i telt, det måtte folk gjøre i bolignøden etter krigen for å overleve. 

Kravmentaliteten på kg er tydeligvis stor. 

Anonymkode: e5b2c...40c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er leilighetene like? Hadde det i såfall vært en mulighet å bytte, slik at dere bor øverst? 

Anonymkode: 8ccdd...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7
On 19.5.2017 at 11:29 AM, AnonymBruker said:

Saken er den at en bolig fra 1950 tallet er bygd og godkjent etter datidens boligkrav. Du kan ikke da komme med krav og lovverk etter hvordan boliger bygges i dag. Du vet at du har kjøpt en eldre bolig, du vet at det er naboer over, du vet at normal nattero er lovpålagt og ut over dette kan du ikke kreve noe som helst. Du får flytte ut i hagen i telt, det måtte folk gjøre i bolignøden etter krigen for å overleve. 

Kravmentaliteten på kg er tydeligvis stor. 

Anonymkode: e5b2c...40c

.

Endret av Gemini7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gemini7 skrev:

Der tar du muligens feil (altså at man ikke kan kreve noe). Jeg vet av erfaring med lignende tilfelle at visse diagnoser (mtp barnet over) faktisk kan gi rett på støtte til utbedring av bolig. Muligens også lydisolering. Dette burde dere sjekke med eksperter. Klart man i en frustrert situasjon vil fremsette krav på bedring hvis det er mulig, det er bare menneskelig.

Her tar du helt klart feil. Ingen kan kreve at naboen tar opp lån for å utbedre støy til naboen under. Regelverket mht. Utbedring av bolig på grunn av diagnoser gjelder tilrettelegging til universell utforming der rullestol og hjelpemidler er nødvendig for at et menneske skal kunne bli boende og kunne fungere i egen bolig. 

Anonymkode: e5b2c...40c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja- har de sitt på det tørre? På direkte spørsmål svarte de "jo- vi hører dem, jo".Men ingenting om hvor mye støy eller at det bor et barn der med ekstra utfordringer? Er ikke det å holde tilbake? Infoen kom da heller ikke uoppfordret...?

Anonymkode: b413d...dff

Mener det går like mye på undersøkelsesplikt til kjøper. Hvorfor fulgte ikke kjøper opp med ytterligere spørsmål rundt lyd? Hadde selger sagt at de ikke hørte de over ville saken stilt seg helt annerledes.

I tillegg vil det kunne bli stilt spørsmål ved om TS burde skjønt at en bolig fra 50-tallet er dårlig lydisolert.

Anonymkode: 30092...2c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du helt klart feil. Ingen kan kreve at naboen tar opp lån for å utbedre støy til naboen under. Regelverket mht. Utbedring av bolig på grunn av diagnoser gjelder tilrettelegging til universell utforming der rullestol og hjelpemidler er nødvendig for at et menneske skal kunne bli boende og kunne fungere i egen bolig. 

Anonymkode: e5b2c...40c

Nei faktisk ikke.  Man kan selvsagt ikke kreve at naboen tar opp lån. Her er det snakk om at naboen kan få støtte til å utbedre sin bolig (fx lydisolere, det vet jeg ikke sikkert- hva de har krav på støtte til ). Om naboen har to etg kan det være aktuelt for dem selv og. Jeg jobber med en som er ekspert på autisme f.eks, og han har hjulpet mange par med å søke økonomisk støtte til utbedring av bolig pga autistisk barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gemini7 skrev:

Nei faktisk ikke.  Man kan selvsagt ikke kreve at naboen tar opp lån. Her er det snakk om at naboen kan få støtte til å utbedre sin bolig (fx lydisolere, det vet jeg ikke sikkert- hva de har krav på støtte til ). Om naboen har to etg kan det være aktuelt for dem selv og. Jeg jobber med en som er ekspert på autisme f.eks, og han har hjulpet mange par med å søke økonomisk støtte til utbedring av bolig pga autistisk barn. 

Fremfor å krangle og argumentere med noe du hevder å kunne og å vite så må du komme frem med link og info om hva du her mener naboen skal søke om. Jeg har en jobb der jeg mener å kjenne til rettigheter og muligheter for funksjonshemmede og svarer deretter. Kom med oppdatert henvisning til gjeldende lovverk for slik økonomisk støtte, samt lovverk til hvordan naboen/ts skal gå frem for å pålegge naboen å få slik støtte og utbedring av sin egen bolig. Særlig når barnet er der bare 50 % og ikke har problemer med å komme seg inn i og å fungere fysisk i boligen. 

Anonymkode: e5b2c...40c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gemini7
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fremfor å krangle og argumentere med noe du hevder å kunne og å vite så må du komme frem med link og info om hva du her mener naboen skal søke om. Jeg har en jobb der jeg mener å kjenne til rettigheter og muligheter for funksjonshemmede og svarer deretter. Kom med oppdatert henvisning til gjeldende lovverk for slik økonomisk støtte, samt lovverk til hvordan naboen/ts skal gå frem for å pålegge naboen å få slik støtte og utbedring av sin egen bolig. Særlig når barnet er der bare 50 % og ikke har problemer med å komme seg inn i og å fungere fysisk i boligen. 

Anonymkode: e5b2c...40c

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/6-5-forhøyet-hjelpestønad-til-barn-og-unge

Jeg prøver ikke å krangle, jeg påpeker bare at det kan finnes en mulighet for at man kan søke om støtte til å utbedre boligen grunnet en diagnose som ikke nødvendigvis dreier seg om fysisk funksjonsnedsettelse. Jeg vet ikke diagnosen på barnet over, men som nevnt kjenner jeg til at fagfolk har hjulpet familier å søke om tilrettelegging av bolig med bakgrunn i f.eks autismespekterforstyrrelser. Kollegaen min som jeg nevnte, henviste til linken over, forhøyet hjelpestønad, der han har hjulpet familier med f.eks autistiske barn å få støtte til å bygge om/gjøre endringer i boligen pga barnets tilstand- og fått innvilget dette. Dette avhenger selvsagt av graden av nedsatt fungering hos barnet/grad av utagering osv. Men det er jo liten tvil om at slike diagnoser kan medføre støy som også er til stor sjenanse for de som selv bor med barnet, og at f.eks lydisolering mellom rom KAN tenkes å være noe man ville søke om? Jeg vet ikke konkret ts sitt tilf og hva som kunne gjøres der. Hvis familien som bråker eks har to etasjer kunne de f.eks søkt om støtte til å lydisolere gulvet mellom egen etasjer- og evt også gulvet over naboen for å sikre naboens ve og vel? Jeg vet ikke nøyaktig hva de kan få og ikke- Jeg prøver bare å hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere må sette dere ned med naboen og forklare hvor sjenerende dette er for dere. Her har dere tenkt ut en masse løsninger- men faktisk ikke snakket med de om det er noe de kan gjøre...

hvis det legges frem på en skikkelig måte så kan det jo komme noe godt ut av det. 

Hatt samme problem selv, bor i tomannsbolig og var plaget med festing. Etter å ha klaget noen ganger forsto de at lyden måtte ned og nå hører jeg minimalt. Jeg hører trinnlyd men så lenge det ikke er annen sjenerende støy så er det helt Ok. Gamle trehus fra 50-60 tallet er dårlig lydisolerte, tviler på om dere hadde kommet noen vei med å kreve avslag på pris. Tror heller ikle det hadde hjulpet nevneverdig med lydisolering. 

Prøv å snakk med de! Gummimatte var en god ide!

Anonymkode: 189f1...834

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fremfor å krangle og argumentere med noe du hevder å kunne og å vite så må du komme frem med link og info om hva du her mener naboen skal søke om. Jeg har en jobb der jeg mener å kjenne til rettigheter og muligheter for funksjonshemmede og svarer deretter. Kom med oppdatert henvisning til gjeldende lovverk for slik økonomisk støtte, samt lovverk til hvordan naboen/ts skal gå frem for å pålegge naboen å få slik støtte og utbedring av sin egen bolig. Særlig når barnet er der bare 50 % og ikke har problemer med å komme seg inn i og å fungere fysisk i boligen. 

Anonymkode: e5b2c...40c

Jeg kjenner også noen som fikk dekket utlegg ifht skader autistisk barn gjorde i hjemmet- så hun kan ha rett. 

Anonymkode: 189f1...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dere må sette dere ned med naboen og forklare hvor sjenerende dette er for dere. Her har dere tenkt ut en masse løsninger- men faktisk ikke snakket med de om det er noe de kan gjøre...

hvis det legges frem på en skikkelig måte så kan det jo komme noe godt ut av det. 

Hatt samme problem selv, bor i tomannsbolig og var plaget med festing. Etter å ha klaget noen ganger forsto de at lyden måtte ned og nå hører jeg minimalt. Jeg hører trinnlyd men så lenge det ikke er annen sjenerende støy så er det helt Ok. Gamle trehus fra 50-60 tallet er dårlig lydisolerte, tviler på om dere hadde kommet noen vei med å kreve avslag på pris. Tror heller ikle det hadde hjulpet nevneverdig med lydisolering. 

Prøv å snakk med de! Gummimatte var en god ide!

Anonymkode: 189f1...834

Hei alle,

tusen takk for mange velmente råd! Jeg leser alle med stor iver.

Ja... vi har tenkt til å prøve og snakke med dem.... Problemet er bare at det er unger rundt å alle kanter hele tiden så det er litt vanskelig å få til en god dialog som ikke blir stressende.. Og hovedsaken er selvsagt at vi kvier oss for å si fra om dette da, er veldig konfliktskye.. Men vi må jo bare, i tilfellet de faktisk er vllige til å gjøre en liten innsats som kan bedre situasjonen. Får prøve å gjøre det pent og respektfullt,,

ts

Anonymkode: b413d...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...