Gå til innhold

Frekt av forlover?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Teardrop skrev:


Fremmede og venner av venner

...mener du "kunder"? Med mindre du sminker kun som hobby, så tror jeg kunder er ordet du ser etter. 

Anonymkode: 88448...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at hun må skatte av jobben som om hun tok vanlig betalt.

Anonymkode: 37e7c...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Jeg er fotograf, og har flere ganger opplevd å bli invitert i bryllup, takke ja, for så å bli spurt om å jobbe i etterkant. Gjerne fra tidlig morgen, til kaken serveres ved midnatt. Da har jeg bekostet reise, hotellovernatting, og gave i tillegg. Ikke en gang har jeg blitt tilbudt betaling. Hele dagen og festen går i dass, og i tillegg må jeg bruke flere dager på retusj i etterkant, så de skal bli fornøyde.  Og dette betaler jeg mange tusen for! Wtf?!?! Folk forventer å få noe jeg tar 30 000 for, helt gratis. Fordi foto er så gøøøøøy hobby (4års utdanning, og 12 års erfaring = hobby). 

Har aldri hørt om noen be kokkevennen sin stå på kjøkkenet hele dagen, mens resten feirer og koser seg. Det er frekt, og definitivt respektløst, overfor venninnen din som har dette som yrke. Dette er hennes proffesjon, uansett hvor gøy det ser ut å leke på jobb. Prisene hun har vunnet, kommer etter svært mye trening, hardt arbeid, og talent. ( Jeg har lært, og takker nå aldri ja til bryllup, før fotografen er ferdig booket).

Jeg synes du burde tilby betaling, så får hun avgjøre om det er en gave, eller (rabattert) jobb i hennes øyne. Brudestyling koster mange tusen kroner. Og for hennes del innebærer det å sette av en testdag, samt hele formiddagen under bryllupet for å fikse deg. Er du klar over det? 

Anonymkode: a5068...aec

Jeg er helt enig i dette, samtidig handler tråden om forloveren, som jeg syntes bør kunne gjøre dette gratis dersom det gjøres hjemme og ikke i salong med interne regler mot gratis jobb. At folk ber deg om å fotografere gratis i bryllup du er invitert i er frekt, da du er på jobb i hele bryllupet i steden for å kose deg som en vanlig gjest. I tillegg er det mye jobb å redigere bildene. Men dersom der var din bestevenn som skulle gifte seg og du var forlover hadde du kanskje gjort det gratis likevel? Hadde min bestevenn vært fotograf hadde jeg kanskje spurt forsiktig om h*n kunne tenke seg å ta bilder mot betaling, og dersom vedkommende hadde sagt h*n kunne gjøre det gratis hadde jeg blitt positivt overrasket. Men for forloveren å kreve betalt for å ordne hår og sminke på bruden før bryllupet syntes jeg er litt spesielt. 

Anonymkode: fc8ab...d97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det frekkeste her er at du forventer å få det gratis ts, det kan nesten virke som om du har henne som forlover nettopp for å kunne utnytte hennes fagkunnskaper. Jeg syns du burde tilby deg å betale, og så er det opp til henne om hun vil gi rabatt eller gi det gratis. Det vanligste er vel at bruden bestiller frisør og sminke til både forlover og seg selv, men det har jo du glatt forbigått. 

Anonymkode: 4f5ef...fe2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det frekkeste her er at du forventer å få det gratis ts, det kan nesten virke som om du har henne som forlover nettopp for å kunne utnytte hennes fagkunnskaper. Jeg syns du burde tilby deg å betale, og så er det opp til henne om hun vil gi rabatt eller gi det gratis. Det vanligste er vel at bruden bestiller frisør og sminke til både forlover og seg selv, men det har jo du glatt forbigått. 

Anonymkode: 4f5ef...fe2

Ja jeg tenker stakkars forloveren. Npr skal hun få tid til å fikse seg eller bli fiksa før bryllupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i dette, samtidig handler tråden om forloveren, som jeg syntes bør kunne gjøre dette gratis dersom det gjøres hjemme og ikke i salong med interne regler mot gratis jobb. At folk ber deg om å fotografere gratis i bryllup du er invitert i er frekt, da du er på jobb i hele bryllupet i steden for å kose deg som en vanlig gjest. I tillegg er det mye jobb å redigere bildene. Men dersom der var din bestevenn som skulle gifte seg og du var forlover hadde du kanskje gjort det gratis likevel? Hadde min bestevenn vært fotograf hadde jeg kanskje spurt forsiktig om h*n kunne tenke seg å ta bilder mot betaling, og dersom vedkommende hadde sagt h*n kunne gjøre det gratis hadde jeg blitt positivt overrasket. Men for forloveren å kreve betalt for å ordne hår og sminke på bruden før bryllupet syntes jeg er litt spesielt. 

Anonymkode: fc8ab...d97

Nei. Alle mine nærmeste venner vet at da kommer jeg ikke i bryllupet. Jeg har ikke lyst til å feire mine nærmeste venners største dag ved å se på det hele utenfra, gjennom ett nøkkelhull. Jeg kan godt ta bilder en del av dagen, typ forberedelser, eller de offisielle. Men da må det spørres i god tid på forhånd, og ikke være en 15t jobb. Og jeg vil avgjøre om det er gratis eller ei. De mest oppegående, som ser på jobben min som et yrke, sier at de selvfølgelig skal betale, og da er det liksom opp til meg. Har opplevd at de har insistert å betale, selv når jeg har sagt at jeg gjerne gjør det gratis, fordi jeg setter sånn pris på vennskapet. Smaker ganske annerledes å gi bort noe slikt, når motparten ikke forventer å få det gratis.

Anonymkode: a5068...aec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fotograf og tar alltid betalt når jeg blir leid inn til venner som vil at jeg skal fotografere under bryllup, konfirmasjon eller dåp. Jeg bruker av min tid og det skulle bare mangle at jeg ikke skal kreve betaling for denne tjenesten. Når det er sagt, får de litt rabatt, siden det er venner.

Anonymkode: cabe0...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på en fotograf, som blir bedt om å fotografere under hele bryllupet, det tar jo mange timer, og en stylist som bruker 1-1,5 time på jobben som er gjort FØR bryllupet starter, så hun får delta på alt.

Jeg er frisør og fiksa tanta mi på håret da hun skulle gifte seg. Jeg tok selvsagt ingenting for det. Ikke hadde jeg utgifter på det heller: hadde jo så klart ordna meg fri fra salongen for å dra i bryllup.

Hun sendte meg en blomst etterpå, da. Som takk for hjelpa😊

Anonymkode: e1a2c...b03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er forskjell på en fotograf, som blir bedt om å fotografere under hele bryllupet, det tar jo mange timer, og en stylist som bruker 1-1,5 time på jobben som er gjort FØR bryllupet starter, så hun får delta på alt.

Jeg er frisør og fiksa tanta mi på håret da hun skulle gifte seg. Jeg tok selvsagt ingenting for det. Ikke hadde jeg utgifter på det heller: hadde jo så klart ordna meg fri fra salongen for å dra i bryllup.

Hun sendte meg en blomst etterpå, da. Som takk for hjelpa😊

Anonymkode: e1a2c...b03

enig, forloveren tilbydde seg også pluteslig skulle ta betalt, så det var ikke ts som spurte heller...

Anonymkode: c14f5...274

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

enig, forloveren tilbydde seg også pluteslig skulle ta betalt, så det var ikke ts som spurte heller...

Anonymkode: c14f5...274

Nei, jeg har faktisk ikke spurt ... 

Ts

Anonymkode: a0030...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har faktisk ikke spurt ... 

Ts

Anonymkode: a0030...12f

ja det er det jeg sier..

Anonymkode: c14f5...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle gifte meg ønsket jeg at forloveren min skulle ordne håret mitt, hun har vært min frisør i rundt 5-6 år. Jeg var forberedt på å gjøre det i salongen hun jobber og betale for det, men for henne var det ikke akseptabelt å ta betalt. 

Det at hun utførte det på meg gratis var ikke noe jeg forventet, og som jeg prøvde å vise at jeg satte stor pris på. Jeg vet at veldig mange spør henne om å få ordnet håret hennes gratis, bare fordi de er venner. De forstår ikke alltid at dette er jobben hennes, og når hun ikke er på jobb er kanskje det å gjøre noe jobbrelatert gratis det hun ønsker å gjøre mest i verden.

Så for å svare på spørsmålene jeg så:

  • Det er ok å ta betalt for å utføre en jobb.
  • Noen gjør en jobb gratis for venner, men det betyr ikke at alle gjør  det eller at en burde se på det som en selvfølge.
  • Det virker som om forlover bare vil si ifra for at dere ikke skal bli skuffet om dere ikke får de flotteste gavene.
  • Ja, jeg forventet at min forlover holdt tale. Dette sa jeg til henne da jeg spurte, at det er det eneste som hun må gjøre, holde tale. 
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 8.55, Outlander skrev:

Jeg synes du er frekk som fæn som tok penge fra SØSKENBARNET ditt. Seriøs. 

Hun finnes ikke frekk. Den det gjaldt fikk avslag. Det er en uting at folk forventer å få ting gratis "bare"fordi man er i familie.

 

Anonymkode: 5e769...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Friday, May 19, 2017 den 8.55, Outlander skrev:

Jeg synes du er frekk som fæn som tok penge fra SØSKENBARNET ditt. Seriøs. 

Hva tenker du egentlig med??? Hun skrev hun IKKE HADDE MULIGHET TIL Å JOBBE GRATIS I SALONGEN. Forventer du da at hun skulle gjøre det gratis og selv betale for produktene hun da brukte? Kusina fikk mye i avslag det må da være bra nok. I dagens samfunn er ikke noe gratis. Og mulig kusina bestilte time, at de ikke har enormt god kontakt eller at hun ikke en gang var invitert. Synes du er frekk som faen som forventer at folk skal stille gratis. Forventer du og hvis du kjenner en rørlegger at han skal komme gratis og fikse dassen din på fritiden? Eller at en maler skal komme å male gratis og selv stå for malingen? Regner media svaret er nei, så da får du tenke deg litt mer om!

Anonymkode: b9841...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frilanssanger og kan ta fra 3-6000 for bryllupsoppdrag. Jeg har sunget gratis i mine beste venners bryllup (og deres nærmestes begravelser), i tillegg til å være med på gave. For min del skulle det bare mangle, man strekker seg for sine beste venner. Og for dere som tror det bare er å synge ladida, så er det timer med øvelser alene før man skal øve med musikere, det er ikke de 5 minuttene med faktisk sang som er det som tar tid.

Jeg synes forloveren er smålig. Bruden kan selvfølgelig ønske seg håroppsett og sminke istedet for gave fra vedkommende, men å bruke 2 timer på bestevenninnen på den største dagen i livet hennes synes jeg ikke er for mye å be om.

Anonymkode: e3631...0af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er frilanssanger og kan ta fra 3-6000 for bryllupsoppdrag. Jeg har sunget gratis i mine beste venners bryllup (og deres nærmestes begravelser), i tillegg til å være med på gave. For min del skulle det bare mangle, man strekker seg for sine beste venner. Og for dere som tror det bare er å synge ladida, så er det timer med øvelser alene før man skal øve med musikere, det er ikke de 5 minuttene med faktisk sang som er det som tar tid.

Jeg synes forloveren er smålig. Bruden kan selvfølgelig ønske seg håroppsett og sminke istedet for gave fra vedkommende, men å bruke 2 timer på bestevenninnen på den største dagen i livet hennes synes jeg ikke er for mye å be om.

Anonymkode: e3631...0af

enig

Anonymkode: c14f5...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er frilanssanger og kan ta fra 3-6000 for bryllupsoppdrag. Jeg har sunget gratis i mine beste venners bryllup (og deres nærmestes begravelser), i tillegg til å være med på gave. For min del skulle det bare mangle, man strekker seg for sine beste venner. Og for dere som tror det bare er å synge ladida, så er det timer med øvelser alene før man skal øve med musikere, det er ikke de 5 minuttene med faktisk sang som er det som tar tid.

Jeg synes forloveren er smålig. Bruden kan selvfølgelig ønske seg håroppsett og sminke istedet for gave fra vedkommende, men å bruke 2 timer på bestevenninnen på den største dagen i livet hennes synes jeg ikke er for mye å be om.

Anonymkode: e3631...0af

Men forloveren må jo og få tid til å ordne seg og sminke seg før bryllupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått ts rett har forloveren tilbudt seg å ordne hår og sminke, uten at det har vært snakk om betaling. Det kravet har kommet i ettertid. Det er frekt av forloveren.

 

Hadde ts bedt forloveren ordne hår og sminke uten å tilby betaling ville jeg kanskje mene det var frekt av ts. Det kommer helt an på forholdet dem imellom, om de jevnlig yter hverandre "proffe" tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SiMa skrev:

Hvis jeg har forstått ts rett har forloveren tilbudt seg å ordne hår og sminke, uten at det har vært snakk om betaling. Det kravet har kommet i ettertid. Det er frekt av forloveren.

 

Hadde ts bedt forloveren ordne hår og sminke uten å tilby betaling ville jeg kanskje mene det var frekt av ts. Det kommer helt an på forholdet dem imellom, om de jevnlig yter hverandre "proffe" tjenester.

korrekt, ts har sagt det flere ganger+

Anonymkode: c14f5...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/19/2017 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Jeg er fotograf, og har flere ganger opplevd å bli invitert i bryllup, takke ja, for så å bli spurt om å jobbe i etterkant. Gjerne fra tidlig morgen, til kaken serveres ved midnatt. Da har jeg bekostet reise, hotellovernatting, og gave i tillegg. Ikke en gang har jeg blitt tilbudt betaling. Hele dagen og festen går i dass, og i tillegg må jeg bruke flere dager på retusj i etterkant, så de skal bli fornøyde.  Og dette betaler jeg mange tusen for! Wtf?!?! Folk forventer å få noe jeg tar 30 000 for, helt gratis. Fordi foto er så gøøøøøy hobby (4års utdanning, og 12 års erfaring = hobby). 

Har aldri hørt om noen be kokkevennen sin stå på kjøkkenet hele dagen, mens resten feirer og koser seg. Det er frekt, og definitivt respektløst, overfor venninnen din som har dette som yrke. Dette er hennes proffesjon, uansett hvor gøy det ser ut å leke på jobb. Prisene hun har vunnet, kommer etter svært mye trening, hardt arbeid, og talent. ( Jeg har lært, og takker nå aldri ja til bryllup, før fotografen er ferdig booket).

Jeg synes du burde tilby betaling, så får hun avgjøre om det er en gave, eller (rabattert) jobb i hennes øyne. Brudestyling koster mange tusen kroner. Og for hennes del innebærer det å sette av en testdag, samt hele formiddagen under bryllupet for å fikse deg. Er du klar over det? 

Anonymkode: a5068...aec

Kjære vene. Det er da forskjell på en jobb som tar hele dagen, og sminke som tar en time? To med hår.. Det ser du vel selv?

Anonymkode: 9cace...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...