Gå til innhold

Svigermor selv en dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Starter en ny tråd for ikke å spolere andre svigermortråder. Til dere som virkelig ikke ønsker å tilbringe til med svigerforeldre, være seg jul, 17. mai, ferier mm, og heller vil være med deres egne foreldre; Har dere tenkt på at dere selv en dag kanskje blir svigerforeldre og risikerer å bli den "forhatte" svigermoren som deres svigerbarn nekter å komme på besøk til? Hvordan tror dere at dere reagerer når dere nesten aldri får treffe deres barnebarn pga at svigerdatter ikke liker dere. 

Anonymkode: 35910...719

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigermødrene får som fortjent!

Anonymkode: 8dd4d...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme har jeg tenkt TS, når jeg leser slike svigermor-tråder

Anonymkode: 1a83c...5a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI oppført seg som min svigermor. Selv om jeg ikke liker dama så får hun komme på besøk. Feirer jul og alt sammen. Gjør det for barna så lenge jeg mener det er det beste for barna. Er ikke så sikker på om det er det beste for barna om noen år. Men vi får se. 

Anonymkode: f7aa7...d72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg helt i målgruppen, for jeg feirer med begge leire like lett, men foretrekker min egen familie. Jeg har ikke helt kjemi med svigermor alltid og min tanke er at jeg skal lære av hennes feil. Hennes feil er ikke grove nok til at vi unngår dem. 

Jeg skal ikke forvente mine tradisjoner i hverken min sønn eller min datters fremtid. Om de vil ha kun gullfarget julepynt, om de ikke klipper plenen mer enn hver fjortende dag, så skal jeg ikke blande meg med mindre de ber om hjelp eller ber om min mening. Jeg klarer fint å holde kjeft hos naboer og hos tantebarn, og med litt bevisstgjøring kan jeg klare dette hos mine fremtidig vokse barn også. 

For dette alene er årsaken til at jeg gnisser med svigermor i blant. Jeg får høre hvordan hun bretter tøy, at hun bytter til lysere gardiner på våren, at hun liker sånne potteplanter og synes det hadde vært fint hos oss. At vi mangler blomsterbed (vi hater å luke) osv. Det kommer så mye dårlig skjult kritikk og velmente råd som ingen har bedt om - råd til ting som fungerer. Ikke råd til forbedring. Om noen sier at "sag ned det treet så slipper dere så mye pollen på hagemøbler hvert år" så er det et råd med funksjon. Men "Dere burde virkelig ha blomsterbed rundt flaggstanga, for det tar seg best ut" er ikke råd med funksjon, det er smakssans. 

 

Anonymkode: 928ef...325

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svigermødrene får som fortjent!

Anonymkode: 8dd4d...2fb

Gjør de alltid det? Det er ikke svigermors ansvar alene å sørge for at relasjonen mellom svigerdatter / svigersønn er bra. Det er ikke alle svigerdøttre / svigersønner som har god relasjonskompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er helt enig TS. Kjenner også igjen disse som ikke går overens med svigerforeldre, og da særlig svigermor, fra virkeligheten. Ofte er disse vrange personer som ikke går overens med noen, for å sette det på spissen. Ofte er det disse som alltid havner i konflikter, ikke har evnen til å omgås mennesker som er ulike fra dem selv uten å finne og dyrke frem noe feil med dem, og som tolker alt i verste mening. De mangler gjerne selvinnsikt, og er umodne. 

Det er disse, som når de selv blir svigermødre, finner noe feil med svigerdattera si, uansett. 

Anonymkode: 39a8b...fb4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at når jeg en dag blir svigermor, at jeg da blir som min ex-svigermor og ikke min nåværende svigermor.

Ting som står på lista mi over ting jeg IKKE skal si til mine svigerbarn (takk til svigermor som stadig fyller på lista):

- jeg hater deg

- jeg skulle ønske sønnen min hadde valgt en bedre dame enn deg, for eksempel exen sin som var utrolig pen og hyggelig

- jeg tror barnet ditt er tilbakestående

- jeg håper dere aldri får flere barn

 

 

Anonymkode: d436f...032

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg skulle ønske at det min svigermor klagde på, var julepynten og gressklippinga.

Anonymkode: d436f...032

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at når jeg en dag blir svigermor, at jeg da blir som min ex-svigermor og ikke min nåværende svigermor.

Ting som står på lista mi over ting jeg IKKE skal si til mine svigerbarn (takk til svigermor som stadig fyller på lista):

- jeg hater deg

- jeg skulle ønske sønnen min hadde valgt en bedre dame enn deg, for eksempel exen sin som var utrolig pen og hyggelig

- jeg tror barnet ditt er tilbakestående

- jeg håper dere aldri får flere barn

 

 

Anonymkode: d436f...032

Dama selv må være tilbakestående. Det høres ut som hun trenger psykiatrisk hjelp! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det samme. Man er to om å skape et godt forhold. Det er nesten aldri bare den ene partens feil hvis noe ikke fungerer selv om mange svigerdøtre her på KG påstår det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mormor er snill men farmor er så streng" husker jeg at jeg sa som barn. Farmor var ikke en hyggelig svigermor for min mamma, men foreldrene mine holdt fullstendig tett om hva de syntes om henne til lenge etter at farmor døde. Egentlig skulle jeg ønske at de hadde snakket med meg om dette med barn, fordi jeg gikk mye rundt med skyldfølelse siden farmor var så streng mot meg. Som de fleste barn tenkte jeg det var meg det var noe galt med, ikke henne - hun var jo voksen.

Det hele gjør meg trist å tenke på fordi jeg har jo forstått at mine foreldre prøvde virkelig at ikke svigermor-svigerdatter forholdet skulle ha negativ påvirkning på oss barna. Men det fikk jo det, farmor var jo ikke snill hverken som svigermor eller farmor.

Anonymkode: 5d789...416

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arkana skrev:

Jeg har tenkt på det samme. Man er to om å skape et godt forhold. Det er nesten aldri bare den ene partens feil hvis noe ikke fungerer selv om mange svigerdøtre her på KG påstår det. 

Hva baserer du det på? Jeg er enig i at det stort sett er begges ansvar gitt at det er snakk om to forholdsvis "normale" mennesker, men har ingen problemer med å forstå at enkelte faktisk bare er j... vanskelige (av både svigerdøtre og svigermødre). Å si "nesten aldri" synes jeg blir å undervurdere at sosiale relasjoner med noen som ikke liker deg (eller enda verre, ikke ønsker å like deg), kritiserer deg og ditt ikke er noe man nødvendigvis ønsker å godta og heller ikke bør godta. 

Anonymkode: 123d9...6f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Arkana skrev:

Jeg har tenkt på det samme. Man er to om å skape et godt forhold. Det er nesten aldri bare den ene partens feil hvis noe ikke fungerer selv om mange svigerdøtre her på KG påstår det. 

Dette har jeg alltid synes vært en rar ressonering. Det er heller ingen naturlig logikk i det. Nei, en er ikke alltid to om å skape et godt forhold! Arv, miljø og psykiske forhold er med på å forme en person, spiller ingen rolle hvor fornuftig den ene personen er, er den andre urasjonell så funker det ikke. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går overens med de aller fleste, men min svigermor er et mareritt av dimensjoner. Heldigvis for meg er mannen og de andre som har møtt henne enig så da vet jeg at det ikke er jeg som er vanskelig. 

Ting svigermor gjør og sier siden dere mener vi er to om dette. Kun noen få eksempler på alt som gjøres : 

Baksnakker meg til min familie

Sier barna våre er skrikerunger fordi de ikke liker henne

Inviterer eksen og moren til mannen min og ringer mannen for at han skal snakke med henne

Sier jeg kommer til å ta liv av eller gjøre fosteret sykt når jeg går gravid på grunn av kostholdet 

Sier mannen er uønsket og hun angrer på å ha fått han

Lover barna ting som aldri skjer eller kommer til å skje

Anonymkode: d49ef...811

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det finnes mennesker som bare ikke er hyggelige, men det er alltid to sider av samme sak. Her på KG får man bare høre én av dem. At en person mener at det er svigermor alene som har ødelagt forholdet mellom dem betyr ikke at det er den hele og fulle sannhet. Man ser ikke alltid selv hvordan man oppfører seg mot andre (og ironisk nok er dette nettopp noe av det mange beskylder sine svigermødre for). Mange av dere som klager over svigermødrene deres har sannsynligvis sønner selv. Det skal bli interessant når deres svigerdøtre sitter her om 30 år og skriver negative innlegg om dere, og om dere fremdeles mener at det er svigermors skyld. :Hehe:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen forklaring på hvorfor svigermor kommer så dårlig ut når sønner får partnere, men noe merkelig er det her.... 

Har selv en svigermor, og husker godt hvor "hårsår" jeg var da hun forsøkte å lære meg opp til å gå i hennes fotspor.  Beklaget jeg meg over mannens innsats i hjemmet, forsvarte hun ham.  Hun hadde vært hjemmeværende hele sitt liv og forsto ikke at det var nye tider.  Jeg ble ikke glad da hun pl.lig hadde vasket kjøkkenet da jeg kom hjem fra jobb.  Tvert i mot tok jeg det som kritikk, selv om det sikkert var godt ment fra hennes side. 

Så ble jeg svigermor selv.  Husker min svigerdatter ble veldig såret da jeg en gang mente at hun burde ta mer utdannelse i stedet for forlenget mammapermisjon.  Jeg hadde ikke noe med det, og burde ha tidd.  Ett hadde jeg likevel lært som svigerdatter, å aldri gjøre husarbeid i hjemmet deres.  Mødrene til svigerdøtrene mine kunne, men jeg visste at jeg ikke kunne. 

Nå er jeg bare ex svigermor.  Det rare er at de begge forteller meg at de setter pris på at jeg er der for barnebarna, og i dag har vi et godt forhold. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at når jeg en dag blir svigermor, at jeg da blir som min ex-svigermor og ikke min nåværende svigermor.

Ting som står på lista mi over ting jeg IKKE skal si til mine svigerbarn (takk til svigermor som stadig fyller på lista):

- jeg hater deg

- jeg skulle ønske sønnen min hadde valgt en bedre dame enn deg, for eksempel exen sin som var utrolig pen og hyggelig

- jeg tror barnet ditt er tilbakestående

- jeg håper dere aldri får flere barn

 

 

Anonymkode: d436f...032

😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at når jeg en dag blir svigermor, at jeg da blir som min ex-svigermor og ikke min nåværende svigermor.

Ting som står på lista mi over ting jeg IKKE skal si til mine svigerbarn (takk til svigermor som stadig fyller på lista):

- jeg hater deg

- jeg skulle ønske sønnen min hadde valgt en bedre dame enn deg, for eksempel exen sin som var utrolig pen og hyggelig

- jeg tror barnet ditt er tilbakestående

- jeg håper dere aldri får flere barn

 

 

Anonymkode: d436f...032

Jeg supplerer din liste med:

- Det er min skyld at gutten ikke kommer hjem om sommeren( Vi ble sammen etter at han sluttet å dra hjem om sommeren)

- Jeg er sjalu og det er grunen til at jeg er slem med henne (sagt til min bestemor i bryllupet vårt)

- Gir meg meninger og egenskaper (At jeg ser ned på de fordi de ikke har valgt det samme som min familie osv)

Anonymkode: b693d...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjuler for mannen at jeg ikke liker moren hans. Hos oss er det jeg som maser om at det er på tide å besøke dem, foreslår å feire jul hos dem, samt minner ham på å ringe foreldrene sine på bursdagene deres og andre viktige dager. Men det er mannen som helst vil ha minimal kontakt med sin mor, fordi hun har skuffet ham gang på gang, ikke viser på noen måte at hun bryr seg, kritiserer alt han/vi sier og gjør, kjefter på barna konstant, og generelt oppfører seg som et hespetre mot alle rundt seg.

Jeg har aldri sagt et negativt ord om svigermor. Forholdet mellom henne og mannen står nok ikke til å redde, men jeg skal i alle fall ikke være en del av grunnen til at det ikke fungerer. Jeg gjør så godt jeg kan, og kan ikke helt se at jeg skal ha noe skyld i at hun er som hun er. Ifølge mannen har hun vært sånn siden han var liten.

Anonymkode: b3296...ae9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...