Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er rett og slett etter overtramp mot kvinner som ikke ønsker å ha med studenter. Mitt underliv er ikke deres treningsarena! Forstår dere ikke hvor sårbare og ydmyke vi føler oss! Bør ikke fødenes kvinner sine behov stp først????

Dette er enda en grunn til at jeg ønsker ks. Det er tydelig at kvinners behov ikke blir tatt på alovor!

Anonymkode: 858a7...d21

Kan jo være en "student" på ks også.

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg studerte jordmor, sa de på sykehuset at de ikke ga kvinnene et valg om de ville ha jordmorstudent eller ikke. Sånn var det bare! Føder man på et universitetssykehus, må man regne med mange studenter som er der for å lære. Man har uansett en erfaren jordmor med seg under selve forløsningen, så man er ganske trygg.

Anonymkode: 129a2...481

Dette er brudd på etiske regler i pasientbehandling, og det har vært dommer på studentdeltagelse uten samtykke ved Menneskerettighetsdomstolen. Det går under rett til privatliv og familieliv.

Jeg ble ikke spurt, og følte meg ikke trygg da jordmorstudenten skulle støtte vevet under forløsningen, og hun selv ikke var trygg på hvordan det skulle gjøres engang. Da sa jeg at det måtte jordmoren gjøre, og selv om jordmor gjorde det fikk jeg en fødselsskade som var på grensen til å bli 3. grad. Da var jeg glad jeg sa fra i tide! Lurer jo på om jeg hadde vært inkontinent nå om jeg ikke sa fra selv.

Jeg synes det er skremmende at du og dine kolleger godtar å være en del av et system som systematisk krenker fødendes menneskerettigheter, og det sier mye om deg som jordmor.  

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg blir faktisk helt kvalm jeg av hva du skriver. For en holdning!!  

Jeg vil gå så langt som å kalle det et overgrep! 

For å ta et eksempel; på intensiv/overvåkningsavdelinger jobber det for det meste intensivsykepleiere, men også en del sykepleiere som kun er sykepleier og ikke har videreutdanning. Når du bli innlagt på en av disse avdelingene kan du ikke bestemme hvem du får som "din" sykepleier, og om denne har videreutdanning eller ikke. Når sykepleiere bestemmer seg for å bli intensivsykepleiere må de gjennom en videreutdanning på 1,5 år med en god del praksis. Disse vil da gå med en intensivsykepleier i praksis og lære av denne, samtidig som de i kraft av å være sykepleiere er ansvarlig for sine egne handlinger og evt feilgrep. Hvis du da er innlagt og intensivsykepleieren kommer inn på rommet ditt sammen med studenten, er altså denne studenten egentlig en autorisert sykepleier, som kan jobbe selvstendig på samme avdeling en annen vakt, men nå er i rollen som student. Syns du da det er et overgrep at de presenterer seg som intensivsykepleier Ole som har med seg sykepleier i videreutdanning Petter, fremfor at Ole skal spørre om det er greit at Petter er med når den han evt henter til å hjelpe i steden for Petter kanskje ikke er i videreutdanning og har mindre kompetanse enn Petter? Ser du forskjellen på en i videreutdanning og en vanlig sykepleiestudent? Jeg tipper mange på KG ikke gjør det, men det er altså stor forskjell på en sykepleiestudent på 2.året og en jordmor (eller annet) student i videreutdanning som allerede er autorisert, har en del erfaring og jobber for å bli spesialisert innen ett fagfelt. 

Anonymkode: 3aa59...883

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde både jordmorstudent og en sykepleierstudent under min fødsel. Sykepleierstudenten ble spurt om på forhånd, jordmorstudenten ble bare introdusert. 

Jordmorstudenten var helt fantastisk. Hun hadde god tid til meg, spurte alltid jordmoren som hadde ansvar for meg om hun var usikker på noe, forklarte hva hun gjorde hele tiden, og spurte meg om det var greit at hun gjorde det før hver eneste ting hun gjorde. Hun tok også imot barnet, under god veiledning fra hovedjordmødrene. 

Sykepleierstudenten merket jeg ikke noe til, hun bare så på.

Anonymkode: 00a1a...103

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var isåfall slik der jeg var i praksis. Ikke bli sur på meg, ikke jeg som bestemte dette.

Anonymkode: 129a2...481

Hvis man står og er vitne til et overgrep uten å gjøre noe er man også skyldig!

Du burde SØRGET for at det var ok for kvinnen at du var der før du tok deg til rette mens hun var på sitt mest sårbare! 

 

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Biloba skrev:

Dette er brudd på etiske regler i pasientbehandling, og det har vært dommer på studentdeltagelse uten samtykke ved Menneskerettighetsdomstolen. Det går under rett til privatliv og familieliv.

Jeg ble ikke spurt, og følte meg ikke trygg da jordmorstudenten skulle støtte vevet under forløsningen, og hun selv ikke var trygg på hvordan det skulle gjøres engang. Da sa jeg at det måtte jordmoren gjøre, og selv om jordmor gjorde det fikk jeg en fødselsskade som var på grensen til å bli 3. grad. Da var jeg glad jeg sa fra i tide! Lurer jo på om jeg hadde vært inkontinent nå om jeg ikke sa fra selv.

Jeg synes det er skremmende at du og dine kolleger godtar å være en del av et system som systematisk krenker fødendes menneskerettigheter, og det sier mye om deg som jordmor.  

Ja, du får ta det opp i systemet. Men jeg hadde ikke blitt en god jordmor hvis jeg aldri fikk ta imot barn. Det er jo ikke sånn at jeg vimser der alene, vi er tross alt to stykk. De som ytret ønske om å ikke ville ha student fikk SELVFØLGELIG dette innfridd. Ellers var det: Dette er "tina", hun er jordmorstudent og skal passe på deg idag med meg i bakgrunnen. Håper det går fint for deg. Opplevde ikke dette som brudd på menneskerettighetene. De som da ikke ønsket dette sa ifra. Opplevde det aldri som et problem og flere utrykte at de hadde en bedre opplevelse med student enn ei travel jordmor.

At du kritiserer meg som jordmor og sier jeg har brutt menneskerettighetene synes jeg er litt for voldsomt! 

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man står og er vitne til et overgrep uten å gjøre noe er man også skyldig!

Du burde SØRGET for at det var ok for kvinnen at du var der før du tok deg til rette mens hun var på sitt mest sårbare! 

 

Anonymkode: 858a7...d21

Overgrep? Hva er det du snakker om? Synes dere blåser det opp i dimensjoner! Har aldri følt at fødekvinnene ikke har ønsket meg der. De som ikke ville ha student, sa i fra på forhånd.

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg studerte jordmor, sa de på sykehuset at de ikke ga kvinnene et valg om de ville ha jordmorstudent eller ikke. Sånn var det bare! Føder man på et universitetssykehus, må man regne med mange studenter som er der for å lære. Men ei hadde bl.a en kvinne med ønskebrev og fødselsangst, hun ønsket ikke student, og det ble selvfølgelig innfridd.

Jeg opplevde at de fleste syntes det var kjekt med en student som hadde mye tid til tett oppfølging! Man har uansett en erfaren jordmor med seg under selve forløsningen, så man er ganske trygg.

Anonymkode: 129a2...481

Det er ikke lov. 

Selv har jeg en fast regel, hvis legen/jordmoren/gynekoligen spør meg alene om det er greit at student er med sier jeg alltid ja. Hvis de bruker feig måte ved å la studenten spørre selv, spørre foran studenten, eller ikke spør, men kun informerer sier jeg nei. 

Å ha med student skal være frivillig, og jeg vil bli spurt uten at studenten er til stede slik at jeg faktisk kan svare ærlig. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overgrep? Hva er det du snakker om? Synes dere blåser det opp i dimensjoner! Har aldri følt at fødekvinnene ikke har ønsket meg der. De som ikke ville ha student, sa i fra på forhånd.

Anonymkode: 129a2...481

Nei, kanskje fødekvinnene ikke hadde mot eller samvittighet nok til å si fra? Det sliter jeg med, har derfor en fast regel som nevnt over her. Da jeg var yngre følte jeg meg utsatt for overgrep flere ganger siden jeg ikke turte å si fra som 15, 16 og 18-åring at jeg ikke ville ha student da jeg skulle til gynekolog. Da stod studenten der foran meg, og jeg var redd de skulle bli sure om jeg sa nei. Noe jeg forøvrig opplevde i voksen alder også. En student presenterte seg som "i praksis" hos gynekologen, jeg trodde derfor han var lege, men i praksis for å bli gynekolog. Sa ja, siden jeg hadde en komplisert tilstand, selv om jeg synes legen kunne spurt meg på tomannshånd. Inne hos gynekologen kommer det frem at studenten er bare en medisinstudent! Jeg ombestemte meg, og sa fra at nei, jeg ville ikke ha student. Da forsøker gynekologen og studenten å overtale meg, jeg er fast bestemt, og endte med en gynekolog som var sur og ubehagelig resten av timen. Dro aldri dit igjen (offentlig sykehus). 

Anonymkode: 11524...d96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig med en student på min fødsel. Hun presenterte seg før jordmoren og det tok litt tid før jeg innså at hun var student. Jeg sa eksplisitt på samtalen før fødsel at jeg ikke ønsket flere enn nødvendig med på fødsel, spesielt studenter. Årsaken er at jeg har det veldig tøft under fødsel på grunn av en voldtekt som barn og synes alt knyttet til fødsel, undersøkelser osv er veldig tøft og vanskelig. Jeg gjør det kun fordi jeg må når jeg vil ha barn. Jeg ble aldri spurt om det var ok med student heller. Utrolig provoserende. 

 

Anonymkode: 833f8...2f9

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov. 

Selv har jeg en fast regel, hvis legen/jordmoren/gynekoligen spør meg alene om det er greit at student er med sier jeg alltid ja. Hvis de bruker feig måte ved å la studenten spørre selv, spørre foran studenten, eller ikke spør, men kun informerer sier jeg nei. 

Å ha med student skal være frivillig, og jeg vil bli spurt uten at studenten er til stede slik at jeg faktisk kan svare ærlig. 

Nei, kanskje fødekvinnene ikke hadde mot eller samvittighet nok til å si fra? Det sliter jeg med, har derfor en fast regel som nevnt over her. Da jeg var yngre følte jeg meg utsatt for overgrep flere ganger siden jeg ikke turte å si fra som 15, 16 og 18-åring at jeg ikke ville ha student da jeg skulle til gynekolog. Da stod studenten der foran meg, og jeg var redd de skulle bli sure om jeg sa nei. Noe jeg forøvrig opplevde i voksen alder også. En student presenterte seg som "i praksis" hos gynekologen, jeg trodde derfor han var lege, men i praksis for å bli gynekolog. Sa ja, siden jeg hadde en komplisert tilstand, selv om jeg synes legen kunne spurt meg på tomannshånd. Inne hos gynekologen kommer det frem at studenten er bare en medisinstudent! Jeg ombestemte meg, og sa fra at nei, jeg ville ikke ha student. Da forsøker gynekologen og studenten å overtale meg, jeg er fast bestemt, og endte med en gynekolog som var sur og ubehagelig resten av timen. Dro aldri dit igjen (offentlig sykehus). 

Anonymkode: 11524...d96

At fødekvinnene ikke har mot eller samvittighet til å si fra, kan ikke jeg gjøre noe med. Trist å høre om din erfaring, men jeg vil ikke ha på meg at jeg var en ovegriper når jeg var jordmorstudent. Har aldri følt at jeg har overtrampet kvinner i fødsel. Jeg hører oftere at fødekvinner føler seg overtrampet av gynekologer eller erfarne jordmødre som overkjører eller "vet best". 

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk plutselig med en student på min fødsel. Hun presenterte seg før jordmoren og det tok litt tid før jeg innså at hun var student. Jeg sa eksplisitt på samtalen før fødsel at jeg ikke ønsket flere enn nødvendig med på fødsel, spesielt studenter. Årsaken er at jeg har det veldig tøft under fødsel på grunn av en voldtekt som barn og synes alt knyttet til fødsel, undersøkelser osv er veldig tøft og vanskelig. Jeg gjør det kun fordi jeg må når jeg vil ha barn. Jeg ble aldri spurt om det var ok med student heller. Utrolig provoserende. 

 

Anonymkode: 833f8...2f9

Jeg håper du ba henne se til helvete å pelle seg ut 

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en jormor tatt med seg en student inn på min fødsel uten mitt samtykke hadde jeg sannsynligvis blitt aggressiv! 

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du får ta det opp i systemet. Men jeg hadde ikke blitt en god jordmor hvis jeg aldri fikk ta imot barn. Det er jo ikke sånn at jeg vimser der alene, vi er tross alt to stykk. De som ytret ønske om å ikke ville ha student fikk SELVFØLGELIG dette innfridd. Ellers var det: Dette er "tina", hun er jordmorstudent og skal passe på deg idag med meg i bakgrunnen. Håper det går fint for deg. Opplevde ikke dette som brudd på menneskerettighetene. De som da ikke ønsket dette sa ifra. Opplevde det aldri som et problem og flere utrykte at de hadde en bedre opplevelse med student enn ei travel jordmor.

At du kritiserer meg som jordmor og sier jeg har brutt menneskerettighetene synes jeg er litt for voldsomt! 

Anonymkode: 129a2...481

Håper det går fint for deg ville jeg oppfattet som et spørsmål og en mulighet til å si nei, og dermed et valg. Jeg fikk ikke det spørsmålet, men ditt modifiserte bilde er da noe annerledes enn du først la fram.

Å tvinge studenter på fødekvinner er overgrep og brudd på pasient- og menneskerettigheter, og det står jeg ved. Selvfølgelig har man rett til eget liv og egen kropp selv om man føder barn. Avdelingen kan ikke bare tilby studenter tilstedeværelse og tilgang til den fødendes underliv mot den fødendes vilje bare fordi hensikten er god. 

Det er mange kvinner som sier ja til studenter, så det er ikke et problem å få nok erfaring uten å trakke på dem som ikke takler det. Dersom en student får for lite erfaring, må praksisavviklingen endres/studenten må ta noen ekstravakter slik at forsvarlig utdanning sikres.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du si ja til studenter, men ombestemme deg under fødselen? Hvis du føler at det blir for mange, at du ikke har kjemi med de osv... kan du da sende de ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stepbystep skrev:

Kan du si ja til studenter, men ombestemme deg under fødselen? Hvis du føler at det blir for mange, at du ikke har kjemi med de osv... kan du da sende de ut? 

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stepbystep skrev:

Kan du si ja til studenter, men ombestemme deg under fødselen? Hvis du føler at det blir for mange, at du ikke har kjemi med de osv... kan du da sende de ut? 

Ja :) det er du som bestemmer gjennom hele fødselen. Du kan kaste ut alle bortsett fra de som MÅ være der og hjelpe deg. 

Anonymkode: 0e2c5...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cicero

Jeg er litt delt. Hvis man får en flink, snill student vil det jo være positivt at hun har god tid og slikt, men man vet jo faktisk ikke hva man får. Historien til AB som endte opp med fødselskade etter en dårlig student skremte meg litt. Jeg kommer ikke til å risikere det. Er også veldig sensitiv til andres følelser og under fødsel vil jeg faktisk ikke ha noen som er usikker eller ukomfortabel i samme rom. Mannen kommer til å være stressa nok for alle. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja :) det er du som bestemmer gjennom hele fødselen. Du kan kaste ut alle bortsett fra de som MÅ være der og hjelpe deg. 

Anonymkode: 0e2c5...35e

Bortsett når man treffer på slike som jeg hadde, som nektet å gå... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempedårlig erfaring med medisinstudenter og hadde sagt blankt nei. Har kommet på gynekologisk poliklinikk hvor studentene har stått der sammen med legen og bare tatt det for gitt at de fikk være med på undersøkelsen. Når jeg ba dem om å gå ut ble de tydelig sure og ville først ikke gå for de måtte jo lære :rolleyes:

Jordmorstudenter og sykepleierstudenter er en helt annen rase enn arrogante medisinstudenter så de sier jeg ja til :fnise:

Anonymkode: 5b6b1...0da

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2 ulike jordmorstudenter med under første fødsel. (2 ulike skift, så kun en om gangen) For meg var dette en god erfaring og jeg hadde god kjemi dem, spesielt med den ene. De hadde bedre tid enn jordmoren og tilbragte mye tid inne hos meg, noe jeg satt pris på. 

Jeg ble spurt om det var greit med student av jordmor uten at studenten var i rommet, så det ville vært veldig enkelt å si nei. Og de spurte også hver gang før eventuelle undersøkelser. Dette tar jeg forøvrig som en selvfølge og jeg må si jeg blir bekymret over noen av holdningene som presenteres over her. 

Nå skal jeg hvert øyeblikk føde igjen og jeg kommer til å si ja til student også denne gangen, dersom det blir aktuelt. Men, jeg sier kun ja til jordmorstudent og denne får ikke lov til å gjennomføre selve forløsningen, det skal jordmor gjøre. En sykepleiestudent ville vært fullstendig uaktuelt å ha til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...