Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At de må få lov?

Så du mener kvinner bør tvinges til å ha publikum til stede under gynokoliske undersøkelser?

Anonymkode: 858a7...d21

Hvis ingen får øve seg sammen med en som kan det, så får de kun trent på dukker, og så kan du risikere å fomle fomlesen som skal ta gu på deg neste gang. En som aldri har gjort det, og sliter med å få det til da ikke ethvert underliv er likt det som plastdukkene har på utdanningsstedet. 

Anonymkode: 3aa59...883

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ingen får øve seg sammen med en som kan det, så får de kun trent på dukker, og så kan du risikere å fomle fomlesen som skal ta gu på deg neste gang. En som aldri har gjort det, og sliter med å få det til da ikke ethvert underliv er likt det som plastdukkene har på utdanningsstedet. 

Anonymkode: 3aa59...883

I teorien ja, men i realiteten er det nok av pasienter som sier ja til å ha med studenter at det at noen sier nei ikke på noen måte går ut over opplæringen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg å tillate 1-2 studenter feks den gang jeg skal føde. Flere blir nok for mange føler jeg på, men jeg har latt medisinstudent gjøre div undersøkelser på meg på legekontoret (gynekologisk osv). De må jo lære å jeg syns ikke det er hverken rart eller ukomfortabelt :) de fleste syns det er utrolig morsomt å få lov til å gjøre ting (jeg oppfordrer dem til å prøve med legens velsignelse). Men om de begynner å virrer og forstyrrer når jeg føder så må de gå ut. 

Anonymkode: 0e2c5...35e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arkana skrev:

I teorien ja, men i realiteten er det nok av pasienter som sier ja til å ha med studenter at det at noen sier nei ikke på noen måte går ut over opplæringen. 

Nei det er slett ikke alltid nok som sier ja. Jeg har opplevd å få nyutdannede på arbeidsplassen som aldri har fått gjort enkelte ting i praksis under studiet fordi ingen pasienter har sagt ja når de har spurt, oftest menn som får nei av kvinner til å legge inn kateter, ta gu, ta brystundersøkelse, være med på fødsel o.l. En jeg kjenner hadde aldri tatt gu på annet en dukker før han kom i turnus, da skulle han som flett ny turnuslege plutselig ta gu av ekte pasienter på kontoret uten å ha med seg veileder som kunne vise eller forklare. Han sa selv at han syns det var grusomt ovenfor pasientene, og nå har han en jobb der gu ikke er en del av det som skal gjøres. Så selv om ingen er pålagt å si ja, så kan det faktisk bli for få "ja" til at alle får skikkelig praksis, og det ender jo bare opp med å bli et problem på sikt. 

Anonymkode: 3aa59...883

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga dårlig erfaring med legestudent ifm abort, ønsker jeg ingen studenter under en fødsel i fremtiden.

Anonymkode: 2566c...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg studerte jordmor, sa de på sykehuset at de ikke ga kvinnene et valg om de ville ha jordmorstudent eller ikke. Sånn var det bare! Føder man på et universitetssykehus, må man regne med mange studenter som er der for å lære. Men ei hadde bl.a en kvinne med ønskebrev og fødselsangst, hun ønsket ikke student, og det ble selvfølgelig innfridd.

Jeg opplevde at de fleste syntes det var kjekt med en student som hadde mye tid til tett oppfølging! Man har uansett en erfaren jordmor med seg under selve forløsningen, så man er ganske trygg.

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er slett ikke alltid nok som sier ja. Jeg har opplevd å få nyutdannede på arbeidsplassen som aldri har fått gjort enkelte ting i praksis under studiet fordi ingen pasienter har sagt ja når de har spurt, oftest menn som får nei av kvinner til å legge inn kateter, ta gu, ta brystundersøkelse, være med på fødsel o.l. En jeg kjenner hadde aldri tatt gu på annet en dukker før han kom i turnus, da skulle han som flett ny turnuslege plutselig ta gu av ekte pasienter på kontoret uten å ha med seg veileder som kunne vise eller forklare. Han sa selv at han syns det var grusomt ovenfor pasientene, og nå har han en jobb der gu ikke er en del av det som skal gjøres. Så selv om ingen er pålagt å si ja, så kan det faktisk bli for få "ja" til at alle får skikkelig praksis, og det ender jo bare opp med å bli et problem på sikt. 

Anonymkode: 3aa59...883

Jeg kjenner flere som jobber med utdanning av bl.a. sykepleiere. og har aldri hørt at dette er et problem, men jeg skal ikke utelukke at det har forekommet enkelte steder. Og uansett, hva er alternativet? Man bestemmer heldigvis selv over egen kropp og det vil aldri skje at man tvinges til å ha studenter til stede mot sin vilje. Det kan oppfordres og viktigheten av å si ja belyses, men til syvende og sist må man få bestemme dette selv. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt på første, men på andre fødsel var det med en student. Jeg ble spurt først og sa ja. Synes det var veldig greit, hun var oftere og lenger på rommet enn jordmor, som føltes trygt. Hun fikk også sy, det tok litt tid, men når man ligger der med sin nyfødte bryr man seg lite😜

Anonymkode: bccbc...320

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg studerte jordmor, sa de på sykehuset at de ikke ga kvinnene et valg om de ville ha jordmorstudent eller ikke. Sånn var det bare! Føder man på et universitetssykehus, må man regne med mange studenter som er der for å lære. Men ei hadde bl.a en kvinne med ønskebrev og fødselsangst, hun ønsket ikke student, og det ble selvfølgelig innfridd.

Anonymkode: 129a2...481

Det stemmer heldigvis ikke. Jeg har født alle mine på et universitetssykehus og ble alltid spurt om hver minste ting som involverte studenter. Både når det gjaldt deltagelse under fødsel og da jeg f.eks. lå på obsposten og ventet på å bli satt i gang og en stor gruppe legestudenter ønsket å kjenne på magen for å lære å kjenne etter leie på fosteret. Selv på et universitetssykehus har man alltid et valg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg kjenner flere som jobber med utdanning av bl.a. sykepleiere. og har aldri hørt at dette er et problem, men jeg skal ikke utelukke at det har forekommet enkelte steder. Og uansett, hva er alternativet? Man bestemmer heldigvis selv over egen kropp og det vil aldri skje at man tvinges til å ha studenter til stede mot sin vilje. Det kan oppfordres og viktigheten av å si ja belyses, men til syvende og sist må man få bestemme dette selv. 

Selvfølgelig må man bestemme selv om man ønsker studenter eller ikke, men det kan jo være greit å ha i bakhodet at hvis det bare er "alle andre" som skal si ja, så er det ikke sikkert folk får forsøkt med veiledning. En student vil h med seg en veileder som sikrer at ting blir gjort rett, en nyutdannet som aldri har gjort prosedyren kan du ikke nekte å få hjelp av, men kan heller ikke garantere at det blir gjort riktig eller til pasientens beste uten skikkelig veiledning. Du vet ikke erfaringsbakgrunnen til den som behandler deg, om de har tatt imot 4 barn før ditt eller 250, om de aldri har lagt inn kateter eller kan gjørde det i blinde pga erfaring. Poenget er at det kan være tryggere å la en student under veiledning prøve seg enn en nyutdannet som aldri har gjort det før. 

Anonymkode: 3aa59...883

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arkana skrev:

Det stemmer heldigvis ikke. Jeg har født alle mine på et universitetssykehus og ble alltid spurt om hver minste ting som involverte studenter. Både når det gjaldt deltagelse under fødsel og da jeg f.eks. lå på obsposten og ventet på å bli satt i gang og en stor gruppe legestudenter ønsket å kjenne på magen for å lære å kjenne etter leie på fosteret. Selv på et universitetssykehus har man alltid et valg. 

Det stemmer nok du, selv om du er blitt spurt så er ikke det vanlig praksis, mer en høflighetsfrase "her er jordmor Kari som i dag har med seg jordmorstudent Anne, går det greit?". 9 medisinerstudenter i en gruppe er mer vanlig å spørre om. Jeg har også tatt videreutdanning (ikke jordmor) og ingen pasienter er blitt spurt om det går greit at jeg er der, selv om jeg har hilst på dem og sagt hvem jeg er og hva jeg studerer. Men så skal det sies at sykepleiere i videreutdanning og leger i spesialisering allerede er autorisert helsepersonell, og dermed ikke faller direkte i studentkategorien. 

Anonymkode: 3aa59...883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må man bestemme selv om man ønsker studenter eller ikke, men det kan jo være greit å ha i bakhodet at hvis det bare er "alle andre" som skal si ja, så er det ikke sikkert folk får forsøkt med veiledning. En student vil h med seg en veileder som sikrer at ting blir gjort rett, en nyutdannet som aldri har gjort prosedyren kan du ikke nekte å få hjelp av, men kan heller ikke garantere at det blir gjort riktig eller til pasientens beste uten skikkelig veiledning. Du vet ikke erfaringsbakgrunnen til den som behandler deg, om de har tatt imot 4 barn før ditt eller 250, om de aldri har lagt inn kateter eller kan gjørde det i blinde pga erfaring. Poenget er at det kan være tryggere å la en student under veiledning prøve seg enn en nyutdannet som aldri har gjort det før. 

Anonymkode: 3aa59...883

Jeg er helt enig, det er viktig at studenter får prøve seg i praksis, det er det ingen tvil om. Og som sagt har jeg personlig sagt ja til absolutt alt av studenter (og det har vært mange og i alle slags situasjoner) med unntak av ved den ene fødselen hvor det var aktuelt, men det er også lov og helt greit å si nei der man føler behov for det og sånn må det også være.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg studerte jordmor, sa de på sykehuset at de ikke ga kvinnene et valg om de ville ha jordmorstudent eller ikke. Sånn var det bare! Føder man på et universitetssykehus, må man regne med mange studenter som er der for å lære. Men ei hadde bl.a en kvinne med ønskebrev og fødselsangst, hun ønsket ikke student, og det ble selvfølgelig innfridd.

Jeg opplevde at de fleste syntes det var kjekt med en student som hadde mye tid til tett oppfølging! Man har uansett en erfaren jordmor med seg under selve forløsningen, så man er ganske trygg.

Anonymkode: 129a2...481

Dette er rett og slett etter overtramp mot kvinner som ikke ønsker å ha med studenter. Mitt underliv er ikke deres treningsarena! Forstår dere ikke hvor sårbare og ydmyke vi føler oss! Bør ikke fødenes kvinner sine behov stp først????

Dette er enda en grunn til at jeg ønsker ks. Det er tydelig at kvinners behov ikke blir tatt på alovor!

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok du, selv om du er blitt spurt så er ikke det vanlig praksis, mer en høflighetsfrase "her er jordmor Kari som i dag har med seg jordmorstudent Anne, går det greit?". 9 medisinerstudenter i en gruppe er mer vanlig å spørre om. 

Anonymkode: 3aa59...883

Det er jo ikke en høflighetsfrase når man godtar at svaret kan bli "nei". Da er det et spørsmål og man har et valg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok du, selv om du er blitt spurt så er ikke det vanlig praksis, mer en høflighetsfrase "her er jordmor Kari som i dag har med seg jordmorstudent Anne, går det greit?". 9 medisinerstudenter i en gruppe er mer vanlig å spørre om. Jeg har også tatt videreutdanning (ikke jordmor) og ingen pasienter er blitt spurt om det går greit at jeg er der, selv om jeg har hilst på dem og sagt hvem jeg er og hva jeg studerer. Men så skal det sies at sykepleiere i videreutdanning og leger i spesialisering allerede er autorisert helsepersonell, og dermed ikke faller direkte i studentkategorien. 

Anonymkode: 3aa59...883

Jeg blir faktisk helt kvalm jeg av hva du skriver. For en holdning!!  

Jeg vil gå så langt som å kalle det et overgrep! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva som gikk galt og om det ikke ble fulgt opp av mer erfarent personale? 

Anonymkode: 26d20...fd8

Komplisert fødsel, sadist av en lege som utførte annen prosedyre enn anbefalt kun fordi studentene skulle få se, studenter som ikke respekterte mine grenser, blant annet ved å bryte løs hånden min fra det håndtaket man holder i når man presser, for å håndhilse... De var sikkert 7-10 studenter og jeg meg skikkelig invadert. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du Legestudenter, ikke jordmorstudenter?

 

 

Anonymkode: e5e08...405

Ja. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Silfen skrev:

Komplisert fødsel, sadist av en lege som utførte annen prosedyre enn anbefalt kun fordi studentene skulle få se, studenter som ikke respekterte mine grenser, blant annet ved å bryte løs hånden min fra det håndtaket man holder i når man presser, for å håndhilse... De var sikkert 7-10 studenter og jeg meg skikkelig invadert. 

Ja. 

Når jeg ser hvordan stundenten over her tenker, så kommer ikke dette som en overraskelse 

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er rett og slett etter overtramp mot kvinner som ikke ønsker å ha med studenter. Mitt underliv er ikke deres treningsarena! Forstår dere ikke hvor sårbare og ydmyke vi føler oss! Bør ikke fødenes kvinner sine behov stp først????

Dette er enda en grunn til at jeg ønsker ks. Det er tydelig at kvinners behov ikke blir tatt på alovor!

Anonymkode: 858a7...d21

Slapp av! Jeg sier jo at de som utrykker problemer med dette selvfølgelig blir hørt. Men det blir ingen gode jordmødre eller sykepleiere hvis alle de fødende skal si nei til studenter. Heldigvis sier de fleste ja og har ingen problemer det dette. 

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godtar nesten alltid studenter - både på legekontoret og på sykehus - men ikke i underlivet mitt. Har vestibulitt og derfor veldig smerter i underlivet. Merket ikke så mye til det under fødsel, men er bare generelt veldig forsiktig med det pga sykdommen :P så under fødsel hadde jeg student som ordnet alt med meg, alle prøver, sprøyter, ul, fosterlyd, utvendig undersøkelse, rietellemaskingreien og alt det der ordnet hun - men de innvendige undersøkelsene, pudentalblokaden og selve forløsningen tok jordmor. Opplevde ingen sure miner og full respekt for det :) presiserte også at EN sykepleier-/jordmorstudent var greit, men rommet fult av 15 medisinstudenter var IKKE greit. 100% respektert det også :) 

jeg synes jordmorstudenten var veldig snill, søt og grei - og ikke minst hadde hun så god tid! Det var fantastisk ❤ neste gang kommer jeg til å la studenten prøve seg litt mer, siden første fødsel kurerte vestibulitten haha. 

Med det sagt, er det 100% kvinnens RETT og nekte studenter. Uansett hvilke sykehus man føder på! Det kan være veldig mange årsaker til det, og en fødsel er IKKE stedet for kompromisser eller press angående sånt altså! 

Anonymkode: 98718...1e1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må man bestemme selv om man ønsker studenter eller ikke, men det kan jo være greit å ha i bakhodet at hvis det bare er "alle andre" som skal si ja, så er det ikke sikkert folk får forsøkt med veiledning. En student vil h med seg en veileder som sikrer at ting blir gjort rett, en nyutdannet som aldri har gjort prosedyren kan du ikke nekte å få hjelp av, men kan heller ikke garantere at det blir gjort riktig eller til pasientens beste uten skikkelig veiledning. Du vet ikke erfaringsbakgrunnen til den som behandler deg, om de har tatt imot 4 barn før ditt eller 250, om de aldri har lagt inn kateter eller kan gjørde det i blinde pga erfaring. Poenget er at det kan være tryggere å la en student under veiledning prøve seg enn en nyutdannet som aldri har gjort det før. 

Anonymkode: 3aa59...883

Det var isåfall slik der jeg var i praksis. Ikke bli sur på meg, ikke jeg som bestemte dette.

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...