Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du at dette skulme fungert i praksis. La oss si vi har en kvinne som nekter vaginal fødsel.  Blir det da innkalt folk til å holde henne fast da,  mens legene klipper henne opp og henter ut barnet med tang? 

Vi det være nødrett?

Anonymkode: 858a7...d21

Kg er et fantastisk sted for urealistiske problemstillinger. En fødsel gå frem av seg selv, en kvinne klarer ikke å holde igjen et barn som drives ut. Ingen blir holdt fast, klippet opp og hentet ut med tang med tvang, bortsett fra i din livlige fantasi. 

58 minutter siden, Biloba skrev:

1. Som jeg skrev, ikke alle sykehus kan tilrettelegge.

2. Fødende med spesielle behov vil ofte føde ved avdelinger som har mer kapasitet enn 1 enkelt lege. F.eks Ruccula har neppe planlagt fødselen sin på et lite lokalsykehus der eneste vakthavende på kveld/natt/helg er en turnuslege som har vakt på føden, medisin og kirurgi samtidig.

3. Nødrett er egentlig ikke lovverk som er egnet i denne situasjonen. I nødrett gjelder tvungen helsehjelp den pasienten som er i akutt fare. Den omhandler ikke at hvis kan redde livet til pasient A hvis man gjør et tvungent kirurgisk inngrep på pasient B, så har legen rett eller plikt til å sette kniven i pasient B. 

Nå har jeg lest artikler om dette fra Legeforeningens tidsskrift, og selv om essensen der er at man trolig straffefritt kan operere fødende uten samtykke, kan jeg ikke se at det er noen vanntett juridisk hjemmel for det. Det burde man kanskje hatt, man har jo i Norge hjemmel for å tvangsbehandle f.eks rusmisbrukere i graviditet, selv om det er meget kontroversielt. Men å bruke graviditet som grunnlag for å frata en person hennes menneskerettigheter er ikke helt uproblematisk, selv om ingen ønsker at barneliv skal gå tapt fordi mor er nevrotisk.

Nødrett kan nok heller ikke påberopes hvis fosteret er i livsfare og den fødende motsetter seg hjelp fra dr. Per, og dr. Per på prinsipielt grunnlag ikke vil tilkalle dr. Marianne som går ettermiddagsvisitt på gynekologisk avdeling som starter 2 dører lengre ned i korridoren.

Ruccola skriver at hun kun har et sykehus som alternativ å føde ved, for øvrig er det ikke hennes fødsel vi diskuterer i særdeleshet. 

Ingen gjør et tvunget kirurgisk inngrep på en pasient som ikke vil, men der barnet er på vei ut ved vaginal fødsel er en av risikoene av barnet kan bli sittende fast pga skuldere. Da beskriver en tidligere i tråden at legen skal bøyter seg frem mellom beina på en traumatisert kvinne, men det er faktisk ikke snakk om å utføre et kirurgisk inngrep, men å bruke håndgrep bl.a for å løse barnet og få det ut, det er ikke snakk om kirurgi. Du virker også helt urealistisk i din oppfatning av hvordan ting foregår på et sykehus, både inngrep, personellplanlegging og generell fremferd. Du virker heller ikke å ha forståelse av akutte hendelser og hvor liten tid som faktisk står til rådighet før det går galt for barn, mor eller begge i en akuttsituasjon ifm fødsel. Et barn som nesten er født er ikke lenger et foster, det er delvis utenfor livmoren, og er således et selvstendig vesen som ikke lenger kan overleve kun ved tilførsel via navlesnoren, derav tidspresset. Jeg tør påstå at ingen som i en slik situasjon overkjører mor og tar grep for å redde barnet vil kunne stilles til ansvar for mors ønsker i etterkant, å redde liv gå fremfor det meste, også ønske om kjønn på helsepersonell. Og så er det faktisk slik at situasjonen kan komme dit hen at mor pga smerter, blødning eller andre ting besvimer, og da vil også nødrett gå fremfor mors ønsker, og for å redde mors liv og helse tar man de grep som trengs. 

Men det er sjelden situasjonen er så ekstrem, for i den virkelige verden vet alle hva de har å forholde seg til. De fleste fødekvinner er ikke som de ekstreme utgavene her, og de aller fleste er også til syvende og sist mest opptatt av å redde barnets liv, ikke at legen har rett kjønn. Og de som er mer opptatt av at en mann ikke skal se underlivet deres enn at ungen overlever når det er akutt, de bør revurdere tanken om egne barn.

Anonymkode: 3aa59...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid ;)

Det dreier seg ikke om å være sta faktisk,  det dreier seg om mine personlige grenser. Jeg har STORE problemer med underlivsundersøkelser,  faktisk så ille at jeg har store problemer med å takle en undersøkelse som skjer innenfor mine "rammer" (kvinnelig kjent lege) 

En mannlig lege ville ført til et enormt ubehag og panikk. Dette har ingenting å gjøre med stahet. Men jeg må faktisk få lov til å bestemme over eget underliv!

Gjør hva du vil med resten av kroppen min! Men ikke underlivet 

Anonymkode: 858a7...d21

Dersom barnet ditt må forløses asap, må du ta den legen som er ledig på vakt, uavhengig av kjønn.

Anonymkode: 69977...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Folk er redde da.. det er jo forståelig. Da blir man ekstrem i tankegangen. Jeg er livredd for det ser så fælt ut på videoer. 

Det er klart man skal få være redd, det er jo ukjent arena for mange og selv om man har født før er det meste nytt og annerledes hvis man skal i ilden igjen. Hvis man får god oppfølging og samtaler under svangerskapet så er mye gjort for de fleste, og de som fortsatt har problemer med tanken på keisersnitt så er der i mange tilfeller det beste. Det er en stor fordel å være motivert for å føde. Det synes helsepersonell også. Men når man sitter på kunnskap om hva som er til det beste for mor og barn er man jo pliktig til å informere og jobbe mot det målet. Samtidig skal det ikke gå prestisje i det å få alle til å føde vaginalt hvis det fører til krenkelse og traumer for kvinnen.

Til kjernen av diskusjonen, jeg er enig med alle som har ulike grunner for å motsette seg studenter av ulike slag i fødsel, vaginalt eller keisersnitt. Jeg ønsker bare å få frem hvor givende det er for de aller fleste fødekvinner og at de som faktisk er mest redde og har behov for mye tilstedeværelse av fagpersonell for å føle seg trygg er de som også kanskje trenger det mest. Jeg ønsket en anerkjennelse av hvor viktig det er for helsepersonell og få den kliniske treningen samt at kvinner (og pasienter generelt) som stiller seg til disposisjon får litt aupplaus for rausheten. Mot "æsj, ja vær så god å still underlivet ditt til disposisjon for grafsing, hvor ekkel er ikke du" lignende utsagn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Det er klart man skal få være redd, det er jo ukjent arena for mange og selv om man har født før er det meste nytt og annerledes hvis man skal i ilden igjen. Hvis man får god oppfølging og samtaler under svangerskapet så er mye gjort for de fleste, og de som fortsatt har problemer med tanken på keisersnitt så er der i mange tilfeller det beste. Det er en stor fordel å være motivert for å føde. Det synes helsepersonell også. Men når man sitter på kunnskap om hva som er til det beste for mor og barn er man jo pliktig til å informere og jobbe mot det målet. Samtidig skal det ikke gå prestisje i det å få alle til å føde vaginalt hvis det fører til krenkelse og traumer for kvinnen.

Til kjernen av diskusjonen, jeg er enig med alle som har ulike grunner for å motsette seg studenter av ulike slag i fødsel, vaginalt eller keisersnitt. Jeg ønsker bare å få frem hvor givende det er for de aller fleste fødekvinner og at de som faktisk er mest redde og har behov for mye tilstedeværelse av fagpersonell for å føle seg trygg er de som også kanskje trenger det mest. Jeg ønsket en anerkjennelse av hvor viktig det er for helsepersonell og få den kliniske treningen samt at kvinner (og pasienter generelt) som stiller seg til disposisjon får litt aupplaus for rausheten. Mot "æsj, ja vær så god å still underlivet ditt til disposisjon for grafsing, hvor ekkel er ikke du" lignende utsagn. 

Ja enig der. Men jeg har tidligere skrevet at jeg hadde sagt ja til jordmorstudent da de faktisk skal lære og ikke bare se på. I motsetning til spl student

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Det er klart man skal få være redd, det er jo ukjent arena for mange og selv om man har født før er det meste nytt og annerledes hvis man skal i ilden igjen. Hvis man får god oppfølging og samtaler under svangerskapet så er mye gjort for de fleste, og de som fortsatt har problemer med tanken på keisersnitt så er der i mange tilfeller det beste. Det er en stor fordel å være motivert for å føde. Det synes helsepersonell også. Men når man sitter på kunnskap om hva som er til det beste for mor og barn er man jo pliktig til å informere og jobbe mot det målet. Samtidig skal det ikke gå prestisje i det å få alle til å føde vaginalt hvis det fører til krenkelse og traumer for kvinnen.

Til kjernen av diskusjonen, jeg er enig med alle som har ulike grunner for å motsette seg studenter av ulike slag i fødsel, vaginalt eller keisersnitt. Jeg ønsker bare å få frem hvor givende det er for de aller fleste fødekvinner og at de som faktisk er mest redde og har behov for mye tilstedeværelse av fagpersonell for å føle seg trygg er de som også kanskje trenger det mest. Jeg ønsket en anerkjennelse av hvor viktig det er for helsepersonell og få den kliniske treningen samt at kvinner (og pasienter generelt) som stiller seg til disposisjon får litt aupplaus for rausheten. Mot "æsj, ja vær så god å still underlivet ditt til disposisjon for grafsing, hvor ekkel er ikke du" lignende utsagn. 

Hva er poenget med å ødelegge diskusjonene med slikt tull? Hvis noen som helst her har gitt inntrykk av at man er ekkel fordi man vil ha med student, så får du værsågod å finne frem sitater! Enten får du delta saklig på diskusjonen, og referer til sitater eller svare direkte på de, ikke gjøre hele debatten til en kverulerende greie hvor du sprer løgner om hva andre har sagt.

Anonymkode: 11524...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kg er et fantastisk sted for urealistiske problemstillinger. En fødsel gå frem av seg selv, en kvinne klarer ikke å holde igjen et barn som drives ut. Ingen blir holdt fast, klippet opp og hentet ut med tang med tvang, bortsett fra i din livlige fantasi. 

Ruccola skriver at hun kun har et sykehus som alternativ å føde ved, for øvrig er det ikke hennes fødsel vi diskuterer i særdeleshet. 

Ingen gjør et tvunget kirurgisk inngrep på en pasient som ikke vil, men der barnet er på vei ut ved vaginal fødsel er en av risikoene av barnet kan bli sittende fast pga skuldere. Da beskriver en tidligere i tråden at legen skal bøyter seg frem mellom beina på en traumatisert kvinne, men det er faktisk ikke snakk om å utføre et kirurgisk inngrep, men å bruke håndgrep bl.a for å løse barnet og få det ut, det er ikke snakk om kirurgi. Du virker også helt urealistisk i din oppfatning av hvordan ting foregår på et sykehus, både inngrep, personellplanlegging og generell fremferd. Du virker heller ikke å ha forståelse av akutte hendelser og hvor liten tid som faktisk står til rådighet før det går galt for barn, mor eller begge i en akuttsituasjon ifm fødsel. Et barn som nesten er født er ikke lenger et foster, det er delvis utenfor livmoren, og er således et selvstendig vesen som ikke lenger kan overleve kun ved tilførsel via navlesnoren, derav tidspresset. Jeg tør påstå at ingen som i en slik situasjon overkjører mor og tar grep for å redde barnet vil kunne stilles til ansvar for mors ønsker i etterkant, å redde liv gå fremfor det meste, også ønske om kjønn på helsepersonell. Og så er det faktisk slik at situasjonen kan komme dit hen at mor pga smerter, blødning eller andre ting besvimer, og da vil også nødrett gå fremfor mors ønsker, og for å redde mors liv og helse tar man de grep som trengs. 

Men det er sjelden situasjonen er så ekstrem, for i den virkelige verden vet alle hva de har å forholde seg til. De fleste fødekvinner er ikke som de ekstreme utgavene her, og de aller fleste er også til syvende og sist mest opptatt av å redde barnets liv, ikke at legen har rett kjønn. Og de som er mer opptatt av at en mann ikke skal se underlivet deres enn at ungen overlever når det er akutt, de bør revurdere tanken om egne barn.

Anonymkode: 3aa59...883

AB df6 skriver at et foster sent i svangerskap/under fødsel har rett til helsehjelp. Det er derfor jeg spør om fødende kan tvangsopereres eller påføres tvungen assistert forløsning eller hvor langt fosterets rett går dersom mor motsetter seg hjelpen.

Du må gjerne anklage meg for å ha mangelfull kunnskap om fødselskomplikasjoner, men ikke mens  du påstår at å redde barn under fødsel handler om håndgrep, det er jo kun en del av sannheten. Noen barn reddes ved vakuum, tang og andre manuelle metoder, men en god del barn reddes kun via keisersnitt, som sorterer under kirurgiske inngrep etter min fattige forståelse av medisinske prosedyrer. Episiotomi må vel også kunne regnes som et småkirurgisk inngrep, når andre inscisjoner som krever sutur er det. 

Jeg fødte selv med vakuum pga dårlig fosterlyd, og ser egentlig ikke bort fra at jeg kunne blitt holdt fast og klippet og fått babyen dratt ut om jeg ikke samarbeidet og situasjonen ble kritisk nok. 

Jeg er nysgjerrig på hva man gjør i interessekonflikter mellom mor og barn i fødsel, men det du sier er at instrumentell forløsning kan gjøres med tvang, mens man avstår hvis fosteret trenger ks?

Endret av Biloba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Friday, May 19, 2017 den 14.04, Maleficenta skrev:

Det er en ting med jordmorstudenter. De har allerede lært wn del i teorien og gjerne øvd på dukker o.l. i forkant. Noe ganske annet er sykepleierstudenter som har en dags observasjonspraksis. Da er de der KUN for å se på. Da firstår jeg godt at noen ikke vil ha studenten der, da man blir på utstilling fordi studenten bare skal se på, fordi fødsler er spennende å se på. Har hørt sykepleiere fortelle at de ble plassert i en stol så de hadde innsikt rett i skrevet på den fødende og der skulle de bare sitte å se på. Ikke hjelpe til. En jordmorstudent derimot skal delta og hjelpe. Det blir noe annet.

Det er faktisk ikke KUNN for at det er spennende. Det blir for dumt å si. Det er faktisk pensum, å være på føde og barsel på hospitering. Er man heldig får man lov av den fødende å være med. 

Når det er sagt så skjønner jeg når folk sier nei. Det er deres kropp og fødsel bør så lang det lar seg gjøre skje etter mors ønsker. Selv var jeg heldig å være med som student på både fødsel og keisersnitt. Men jeg hadde oppgaver så stod heldigvis ikke å bare stirret! Det hadde vært ubehagelig for meg og faktisk. Jeg stod og holdt i beinet til mor under fødsel, og keisersnitt fikk jeg oppgave å passe på en veldig redd pappa, og vise den ene tvillingen til mor når de kom ut. En veldig fin dag for meg hvor jeg lærte utrolig mye.

Anonymkode: 828be...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Jeg har ikke møtt på noen muslimske kvinner som nekter mannlige leger. Jeg lurer på hvor disse kvinnene holder til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Sugemerke skrev:

Jeg har ikke møtt på noen muslimske kvinner som nekter mannlige leger. Jeg lurer på hvor disse kvinnene holder til?

Det var det min lege fortalte meg da jeg sa jeg ikke ønsket mannlige gynokologer.

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien ved siden av studiene, var det også flere muslimske kvinner som nektet stell fra menn. De reserverte seg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke KUNN for at det er spennende. Det blir for dumt å si. Det er faktisk pensum, å være på føde og barsel på hospitering. Er man heldig får man lov av den fødende å være med. 

Når det er sagt så skjønner jeg når folk sier nei. Det er deres kropp og fødsel bør så lang det lar seg gjøre skje etter mors ønsker. Selv var jeg heldig å være med som student på både fødsel og keisersnitt. Men jeg hadde oppgaver så stod heldigvis ikke å bare stirret! Det hadde vært ubehagelig for meg og faktisk. Jeg stod og holdt i beinet til mor under fødsel, og keisersnitt fikk jeg oppgave å passe på en veldig redd pappa, og vise den ene tvillingen til mor når de kom ut. En veldig fin dag for meg hvor jeg lærte utrolig mye.

Anonymkode: 828be...9d1

Det var ikke pensum på den skolen jeg gikk. Fikk ikke praksis på føden. Jeg har blitt fortalt av andre spl som i praksis bare ble plassert i en stol foran den fødende for å se på av jordmor. Hun gjorde ikke noe annet enn å se. Om jeg skal ha student får hun gjøre nytte av seg

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
18 minutter siden, Ruccula skrev:

Det var det min lege fortalte meg da jeg sa jeg ikke ønsket mannlige gynokologer.

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien ved siden av studiene, var det også flere muslimske kvinner som nektet stell fra menn. De reserverte seg

 

Jaja, da måtte de ha dratt til et annet sykehus her hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sugemerke skrev:

Jaja, da måtte de ha dratt til et annet sykehus her hvertfall. 

Det vet jeg ingenting om.

Jeg vet bare hva de sa til meg

Anonymkode: 858a7...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Sugemerke skrev:

Jaja, da måtte de ha dratt til et annet sykehus her hvertfall. 

Foresten...  Da jeg fikk time hos gyn på sykehuset,  og fikk en mann, så ringte jeg bare sykehuset og ba om en annen lege. Går ikke det på deres sykehus?

Det var helt problemfritt her.

Anonymkode: 858a7...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foresten...  Da jeg fikk time hos gyn på sykehuset,  og fikk en mann, så ringte jeg bare sykehuset og ba om en annen lege. Går ikke det på deres sykehus?

Det var helt problemfritt her.

Anonymkode: 858a7...d21

 Det jobber kun menn der. En og annen vikar om du er heldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Godt mulig deg er flere sitater, dette var på de første 10sidene. 

Det er ingen av disse sitatene som sier at man er ekkel fordi man godtar studenter, slik du påstod. Slutt å vri på alt som skrives her! 

Jeg tillater studenter, hvis de behandler meg med respekt. Men jeg forventer at alle, absolutt alle, kan si nei om de ønsker. Den holdningen om at man burde tillate studenter for ellers bidrar man ikke selv, den er nedlatende. Om man selv tillater studenter, flott, da har de mitt og ditt underliv å bruke. Om man ikke gjør det, helt greit, det er deres valg. De gangene jeg sier nei er det helt i orden, selvsagt. Akkurat som at det er greit hvis du sier nei, eller alle andre her i tråden. Noen her har prøvd å komme med samvittighetsargumenter, og nevnt at det er rart man vil ha erfarne leger, når man ikke lar de få erfaring under studenttiden. Det er feil, ingen skal presses til å ha studenter. Det finnes nok av oss som sier ja!

Og igjen, du kommer med en bøling sitater som ikke sier det du påstod (at man er ekkel hvis man vil ha studenter), og de sier egentlig akkurat det samme jeg sier i sitatet over her. Alle må selv få bestemme over egen kropp. 

Anonymkode: 11524...d96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Sugemerke skrev:

 Det jobber kun menn der. En og annen vikar om du er heldig. 

Ok, hos oss er det kun 1 mann.

ja da måtte jeg nok ha byttet sykehus,  ellers gått privat som jeg foretrekker :)

Anonymkode: 858a7...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, hos oss er det kun 1 mann.

ja da måtte jeg nok ha byttet sykehus,  ellers gått privat som jeg foretrekker :)

Anonymkode: 858a7...d21

Man kan ikke føde privat og nærmeste sykehus er det ikke sikkert du rekker under en fødsel.

Kanskje like greit å bare hoppe i det, noe de fleste her gjør. Nå er ingeneav mennene unge menn lengre, men gubber, så det hjelper sikkert litt. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sugemerke skrev:

Man kan ikke føde privat og nærmeste sykehus er det ikke sikkert du rekker under en fødsel.

Kanskje like greit å bare hoppe i det, noe de fleste her gjør. Nå er ingeneav mennene unge menn lengre, men gubber, så det hjelper sikkert litt. ;) 

Jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg får velge, da det er viktig for meg. :)

Anonymkode: 858a7...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg dere leser det feil. Jeg leser det som sinne over å bli presset til selv å gjøre det. Hvis du har lyst til å ha student så får du gjøre det. Så enkelt. 

Anonymkode: 11524...d96

Jeg tror jeg leser det rett, kanskje ikke alle kommentarene er ment slik, men når nei-siden skriver om dem som "liker å vise fram underlivet sitt", så synes jeg at seksualiseringen av den medisinske undersøkelsen er ganske tydelig, og undervisningspasienten stemples som ekshibisjonistisk og løs.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...