Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste i en annen tråd nå og ville ikke avspore. Men litt for at førstegangs som er redde/nervøse kan få svar på dette: har du erfaring med studenter under fødsel? Gode/dårlige? 

Valgte du bort studenter? Hva er årsaken til å velge bort eller til å tillate studenter der? 

Jeg ser ikke ned på noen som velger det bort. Selv har jeg latt studenter slippe til, også latt medisinstudenter være observatører hos fastlegen på sommeren. Jeg tenker at vi har alt å vinne på at de lærer mest mulig. Erfaringsmessig med studenter så slet jordmorstudentene av og til, før eksempler med å kjenne leie fra utsiden av magen, og måtte alltid hente en mer erfaren. Og allerede der er jeg betrygget, det tyder på at det er et sikkerhetsnett. 

Jeg synes at erfarne jordmødre er gull, det er trygt med disse som har vært ute minst fire vinternetter før. Men samtidig er det koselig med studenter, for de har som regel mye bedre tid til å prate og berolige. De har mye kunnskap, selv om mesteparten av kunnskapen deres er fra studier og ikke erfaringer. 

Anonymkode: 26d20...fd8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter ble tatt imot av en student, hun var inne sammen med oss hele tiden og hentet kun jordmor da jeg skulle presse (tror jeg). Hun var helt fantastisk, og jeg følte virkelig at jeg var i de beste hender! :jepp: Hadde ikke slått meg at jeg skulle nektet å ha student til stede, hvordan skal man få utdannet nye jordmødre hvis de ikke får øvd seg? 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svært dårlig erfaring med legestudenter under fødsel og ville aldri valgt det igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sykepleierstudent med på første fødsel. Hun hadde aldri vært med på fødsel før, så hun stod bare (forskremt :fnise: ) borti et hjørne. Merket ikke noe til henne. Har også vært hos ei som må ha vært i praksis/spesialisering på gynekologisk avd da jeg hadde MA, helt greit det også. Fikk jo bare en ekstra grundig undersøkelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt uaktuelt for meg å ha med stundenter eller annet publikum på noen former for undersøkelser som innebærer nakenhet. 

 

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt ja til studenter av alle slag i omtrent alle mulige møter med helsevesenet. Legestudent på gynekologisk skjekk etter MA, jordmorstudent som var med sykepleier da jeg måtte på sykehuset og ta medisink abort, legestudent istedet for min fastlege osv. Har til og med hatt student med på operasjon som satt alle nåler i forbindelse med anestesien. Og ved første fødsel så sa jeg heller ikke nei til student, men det var ingen der da.

Men denne fødselen gruer jeg meg veldig til og har vel bikket mer mot fødselsangst pga forrige fødsel, og da ønsker jeg helst minst mulig folk inne på fødselen, og jeg ønsker helst at den som er med meg skal være trygg og sikker i sin sak, for tror ikke jeg takler en usikker student under denne fødselen uansett om en utdannet og erfaren jordmor er i nærheten.

Men ellers er jeg absolutt for at de skal få være med og at de må få lov til å lære.

Anonymkode: 2f518...1e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt ja til studenter av alle slag i omtrent alle mulige møter med helsevesenet. Legestudent på gynekologisk skjekk etter MA, jordmorstudent som var med sykepleier da jeg måtte på sykehuset og ta medisink abort, legestudent istedet for min fastlege osv. Har til og med hatt student med på operasjon som satt alle nåler i forbindelse med anestesien. Og ved første fødsel så sa jeg heller ikke nei til student, men det var ingen der da.

Men denne fødselen gruer jeg meg veldig til og har vel bikket mer mot fødselsangst pga forrige fødsel, og da ønsker jeg helst minst mulig folk inne på fødselen, og jeg ønsker helst at den som er med meg skal være trygg og sikker i sin sak, for tror ikke jeg takler en usikker student under denne fødselen uansett om en utdannet og erfaren jordmor er i nærheten.

Men ellers er jeg absolutt for at de skal få være med og at de må få lov til å lære.

Anonymkode: 2f518...1e0

At de må få lov?

Så du mener kvinner bør tvinges til å ha publikum til stede under gynokoliske undersøkelser?

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg hadde jordmorstudent med under min første fødsel. Hun var med under hele fødselen. Skulle vel egentlig gått av våkt rundt kl 22 men hun var med helt til den var overtsått utpå natta en gang.

Hun var veldig flink og jeg hadde bedre kjemi med henne enn med de andre jordmødrene. Hun ble nok en veldig flnik jordmor når hun ble ferdig utdannet.

Jeg er åpen til sinns når det gjelder slikt og tenker at skal de få en sjanse til å bli dyktige må de få praktisere.

Anonymkode: a3e1a...22d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte bort studenter under mine fødsler. Jeg ønsket rett og slett færrest mulig mennesker til stede (at det av medisinske årsaker plutselig ble nødvendig med rommet fullt av leger likevel er en annen sak). Som kronisk syk har jeg vært mye sykehus i løpet av livet. Jeg har ofte blitt spurt om studenter kan være til stede og ved alle andre anledninger har jeg alltid sagt ja. Jeg har sikkert hjulpet flere studenter enn alle i denne tråden til sammen, så jeg har null dårlig samvittighet for at jeg sa nei akkurat under fødslene. Det er ikke mangel på pasienter som sier ja så det er heller ikke et problem å få lært opp nye leger og jordmødre. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de må få lov?

Så du mener kvinner bør tvinges til å ha publikum til stede under gynokoliske undersøkelser?

Anonymkode: 858a7...d21

Jeg er ikke den du siterer, men hun skriver at hun har takket nei ved et tilfelle så du leser litt som fanden leser bibelen, tror jeg. Siden hun sier st det finnes unntak også for hva hun tåler så tror jeg ikke hun mener at alle kvinner må godta dette alltid, men hun mener det hun skriver. De må få lov til å lære og da må de som synes det er greit godta at de er der? Synes ikke vi trenger å krangle. :)

Anonymkode: 26d20...fd8

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Silfen skrev:

Har svært dårlig erfaring med legestudenter under fødsel og ville aldri valgt det igjen. 

Kan jeg spørre hva som gikk galt og om det ikke ble fulgt opp av mer erfarent personale? 

Anonymkode: 26d20...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjerne studenter med veiledning til stede, de er ofte ekstremt opptatt av å gjøre ting riktig, og er veldig "med" på det de gjør. 

Så lenge de ikke tar avgjørelser eller tar imot barnet alene, så kjør på!

Anonymkode: aa785...67d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri tillatt studenter. Jeg vil ha minst mulig folk som ser meg i en så sårbar og privat setting. 

Jeg sier alltid det er ok med studenter når jeg gir blod, men det er forskjell på å la folk se på at noen stikker en nål i armen på deg, og det å ligge og skreve og hyle og skrike... 

Anonymkode: 42160...64d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk jeg vil synes det er litt pirrende at å ha publikum! Ikke at jeg tror jeg vil bli skikkelig kåt altså, det er jo ikke en sånn setting, men jeg liker kanskje litt tanken på at flere ser på meg mens jeg blir undersøkt :fnise:

Og NEI jeg er ikke ute etter å provosere eller mann eller et troll, jeg bare deler min umiddelbare tanke for å bidra i diskusjonen og vise at alle er forskjellige :yvonne:

Anonymkode: bd63d...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg hadde en (mannlig) sykepleierstudent til stede under mitt planlagte keisersnitt. Han var kjempesøt og hyggelig, men han fikk kjeft av jordmor da han skulle sette veneflon på meg og det bare ble gris og blod over alt. Stakkars ;)

Jeg synes det er viktig at studenter får være med på fødsler, for hvordan skal de ellers få kunnskapen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dorey skrev:

Jeg hadde en (mannlig) sykepleierstudent til stede under mitt planlagte keisersnitt. Han var kjempesøt og hyggelig, men han fikk kjeft av jordmor da han skulle sette veneflon på meg og det bare ble gris og blod over alt. Stakkars ;)

Jeg synes det er viktig at studenter får være med på fødsler, for hvordan skal de ellers få kunnskapen?  

Du er jo mer ennn velkommen til å ta inn en hel skoleklasse under følelsen du, så lenge vi andre slipper :)

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At de må få lov?

Så du mener kvinner bør tvinges til å ha publikum til stede under gynokoliske undersøkelser?

Anonymkode: 858a7...d21

Det var ikke et sted jeg skrev det, så vet ikke helt hvorfor du dro den slutningen?

Jeg skrev på slutten av innlegget, og refererte til alle studenter generelt, at jeg er absolutt FOR at studenter må lære og få være med.

Altså, JEG er både for det og forstår det, selv om jeg ikke ønsker det under fødselen. 

Anonymkode: 2f518...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel blei et mareritt takket være en haug med medisinstudenter som plutselig fyllte rommet. Jeg blei heller ikke spurt eller forklart noenting rundt dette. Er riktignok noen år siden, men likevel.

Selv trodde jeg at jeg var i ferd med å føde et monster eller et barn med 8 bein eller noe, siden det var så folksomt der. :fnise: Kan smile av det nå, men jeg var mildt sagt vettaskremt.

Anonymkode: ce5de...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk jeg vil synes det er litt pirrende at å ha publikum! Ikke at jeg tror jeg vil bli skikkelig kåt altså, det er jo ikke en sånn setting, men jeg liker kanskje litt tanken på at flere ser på meg mens jeg blir undersøkt :fnise:

Og NEI jeg er ikke ute etter å provosere eller mann eller et troll, jeg bare deler min umiddelbare tanke for å bidra i diskusjonen og vise at alle er forskjellige :yvonne:

Anonymkode: bd63d...cc3

Vi ser frem til en oppdatering på hvordan det var med pirringsterskelen under din faktiske fødsel, fremfor din fantasifødsel:fnise:

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Silfen skrev:

Har svært dårlig erfaring med legestudenter under fødsel og ville aldri valgt det igjen. 

Hadde du Legestudenter, ikke jordmorstudenter?

 

 

Anonymkode: e5e08...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...