Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.5.2017 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ikke aktuelt!  

Absolutt ingenting kunne fått meg til å forandre mening

Anonymkode: 858a7...d21

Men altså, vær litt glad noen gjør det da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Maleficenta skrev:

Det var ikke pensum på den skolen jeg gikk. Fikk ikke praksis på føden. Jeg har blitt fortalt av andre spl som i praksis bare ble plassert i en stol foran den fødende for å se på av jordmor. Hun gjorde ikke noe annet enn å se. Om jeg skal ha student får hun gjøre nytte av seg

Alle spl jeg jobber med har hatt hospitering på føde og barsel, synd skolen deres droppet det, det er verdifull læring. Jeg er enig i at studenter ikke skal sitte og stirre rett inn. Enten gjøre en nytte eller stå mer I bakgrunnen skjult så hun ikke blir til irritasjon for mor. Man kan fint observere fødsel og få med seg gangen i det uten å se rett inn i underlivet. Hadde jeg født og en person ble satt på en stol forran meg hadde nok mannen reagert og kasta ut vedkommende faktisk... 

Anonymkode: 828be...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har denne tråden blitt kjempelang og kranglete, så jeg gidder ikke lese hele. Men jeg hadde aldri på forhånd trodd jeg skulle syns det var greit med studenter under fødsel eller underlivsundersøkelser før fødsel. Men når det kom til stykket, gjorde det meg ingenting hvem som var i rommet. Det var ofte studenter med under undersøkelsene, og jeg tror ikke de spurte om jeg syns det var greit, men jeg tenkte bare over dem som helsepersonell som var en del av opplegget. Hadde de spurt meg om å ha student med under fødsel, syns jeg det ville vært helt greit. Men det noen nevner om en hel skoleklasse som kommer innom midt under det hele, er jo noe helt annet, og det har jeg heller aldri hørt om. Men at studenter får være med og observere er jo helt sentralt for at de skal bli flinke. Samtidig, mener jeg det må være lov å reservere seg. Man kan ha mange grunner til det, og jeg regner med at de uansett får vært med på mye selv om noen ikke ønsker studenter under en fødsel.

Under mine fødsler har det også vært så mange mennesker til stede som har sett underlivet mitt og den sårbare posisjonen jeg har befunnet meg i, så en student til eller fra hadde gjort lite. For saken er at man jo aldri kan ha kontroll over hva som skjer under en fødsel uansett. For min del har det vært komplikasjoner under begge fødslene (en ventet og en uventet), og særlig da morkaka ikke ville ut og jeg begynte å blø masse, kom det jo til en haug med folk. Så man må ikke tro at man kan ha noen som helst kontroll på hvem som skal være til stede, selv om man skulle si nei til studenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt rystet over språkbruken her! Vi som vil føde vaginalt og som sier ja til en student liker visst å vise fram underlivet vårt, spriker villig med beina, lar oss grave i underlivet av 5 ekstra personer og det som verre er. Herregud, for en tone. 

Jeg sa ja til én student, men pga komplikasjoner under fødselen var rommet fullt da baby kom ut. Når baby eksempelvis sitter fast og fosterlyden blir dårlig som i mitt tilfelle så bestilles det en "pakke" med ekstra jordmor, barnelege, overlege, barnepleier osv og de blir tilstede med mindre det løser seg og de ikke lengre ee nødvendige. Man kan ikke styre hvor mange som skal "stirre og grave oppi underlivet" hvis det skjer noe. Men jeg tør nesten love at ingen kommer til å bry seg om en ekstra lege ser underlivet ditt når det er noe i veien med babyen din. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg er helt rystet over språkbruken her! Vi som vil føde vaginalt og som sier ja til en student liker visst å vise fram underlivet vårt, spriker villig med beina, lar oss grave i underlivet av 5 ekstra personer og det som verre er. Herregud, for en tone. 

Jeg sa ja til én student, men pga komplikasjoner under fødselen var rommet fullt da baby kom ut. Når baby eksempelvis sitter fast og fosterlyden blir dårlig som i mitt tilfelle så bestilles det en "pakke" med ekstra jordmor, barnelege, overlege, barnepleier osv og de blir tilstede med mindre det løser seg og de ikke lengre ee nødvendige. Man kan ikke styre hvor mange som skal "stirre og grave oppi underlivet" hvis det skjer noe. Men jeg tør nesten love at ingen kommer til å bry seg om en ekstra lege ser underlivet ditt når det er noe i veien med babyen din. 

Tror ikke det er slik det er ment. Men ja man kan roe ned språkbruken. Det er jeg enig i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 måneder senere...

Løsningen på at jordmødre og studenter ikke kan ta seg til rette, er å gjøre samtykket skriftlig . Pasienter/fødekvinnene burde få krysse av på et skjema i forkant der de kan velge / velge bort studenter.  Det er veldig urealt og brudd på pasientrettighetsloven å ta med student/er inn til en fødende uten å gi henne et reelt valg. Jeg vet dette gjøres allerede på bla Rikshospitalet, men andre sykehus som feks A - hus gjør ikke dette. Det er og forskjell på studentene . Sykepleierstudenter sitter på en stol og er til sjenanse ( sånn opplevde jeg det) da de har null oppgaver , mens en jordmorstudent trenger å praktisere. Jeg oppfordrer dere som er gravide til å ta det opp med en gang dere kommer ( hvis dere ikke allerede har skrevet det) for mange sykehusansatte mener tydeligvis at det er viktigere at studentene får praksis enn at fødselene blir gode opplevelser for kvinnene. Lettere å få tilgivelse enn tilatelse? Det forundrer meg at det å innvadere fødekvinner er greit, bare det gagner helseNorge.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoppet til siste side etter å ha lest en del kommentarer om at de som tillater studenter liker å vise seg frem m.m.  Jeg ønsker ikke å være en del av den diskusjonen, men heller komme med min erfaring.

 

Jeg fødte på et universitetssykehus, og det var forventet at det kom en student. Jeg fikk ikke det i starten, men etter et vaktskifte kom en jordmor som fortalte at hun hadde med en legestudent. Det virket som om de så an reaksjonen min litt før de plasserte henne ved siden av meg. Jeg var veldig tydelig på mine ønsker under hele fødselen, så jeg kommanderte henne til en annen stol en periode jeg ville ha mannen min akkurat der hun satt, og jeg ba henne slutte å ta på meg da hun strøk meg i ansiktet under en rie. Akkurat da fikk bare mannen min ta på meg (han fikk faktisk ikke la være.  Tror hun prøvde å avlaste ham litt :P ). Ellers var det hyggelig å ha en person i rommet som hadde tid til meg og mannen min. Pga. litt komplikasjoner var rommet fult av folk, men de hadde ikke alltid tid til å forklare. Legestudenten ble også igjen i rommet mens de andre gikk for å ta av seg de blodige klærne. Hun var en god hjelp dajeg besvimte. Hun fant også mat til oss etterpå. 

Anonymkode: 318c0...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 7.09, AnonymBruker skrev:

Du er jo mer enn velkommen til å ligge å skræve med publikum :) ta gjerne inn 10-12 studenter du som får lov til å pelle deg i unserlivet når du er på ditt mest sårbare. Det er jo helt frivillig. 

Mens for mange andre er det totalt utenkelig å ligge å flashe underlivet for enda fler. For å være helt ærlig så hadde jeg heller ville blitt skutt i hodet enn å ligge sånn på utstilling.  Jeg kan ikke tenke meg noe verre i hele verden!

Anonymkode: 858a7...d21

Da burde du kanskje oppsøke psykolog. Det er litt ekstremt.

Anonymkode: 107ae...1e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan reservere seg mot å ha studenter tilstede,så dette er ikke noe problem.Jeg har ikke selv tatt stilling til dette.En enkelt jordmorstudent kan jeg nok ha,men flere lege- eller sykepleierstudenter i observasjonspraksis vil jeg være mer skeptisk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 22.15, Arkana skrev:

Den saken er skikkelig stygg ja, og forhåpentligvis er det derfor den kom i media, fordi det er så uvanlig og så uetisk at det bare må fram i lyset. Jeg håper og tror dette ikke er vanlig praksis på universitetssykehusene. Pasientene er alltid den svake part og det er derfor utrolig viktig at man har tillit til helsepersonell. Det er helt forferdelig at noen ser sitt snitt til å utnytte dette. 

Jeg er så enig! Særlig i det siste at det er forferdelig at noen utnytter pasientenes sårbarhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått barn for en uke siden.. 

Jeg kan glede dere over at jeg tillot studenter både under en svangerskapskontroll hos fastlegen og under keisersnitt.  Nada problem. Var også en student som stelte sårene mine etterpå

Jeg sa de bare kunne "ta for seg"  så lenge det ikke er underlivs relatert ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt sier jeg ja, hadde ikke falt meg inn å si nei om jeg så var døende. Hele samfunnet har alt å vinne på at ferske studenter får sett mest mulig faenskap.

Anonymkode: 8d48e...6f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så opptatt med mitt at et helt sirkus kunne vandret gjennom rommet og jeg ville ha ignorert det.

Sier alltid ja til studenter, både hos lege, gyno, sykehus og psykolog. Ser på det som en tjeneste til meg selv, for det er jo disse folka som skal fikse meg om 5-10 år, og jeg vil helst de skal vite hva de driver med og være så gode som mulig.

Anonymkode: 82adb...e43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...