Gå til innhold

Stell av grav til nært familiemedlem, uenighet med annet familiemedlem. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi

Jeg har forståelse for at ikke alle syns det er meningsfylt å gå til en garv. Men det er trist å se ustelte graver altså,for det har med litt respekt å gjøre,og ikke bare for familien til eventuell grav,men også for oss andre som iblant besøker våre gravsteder. Hadde vært nitrist om det var masse ustelte graver på mine kjære kirkegårder. Det skal jo være et pent sted hvor en vil føle ro og ikke irritasjon. Men,hvorfor gir dere ikke andre ansvar,som kirketjener,blomsterbutikk osv,som den over skriver,ansvaret? Vi må gjøre det på min mors grav da den ligger langt fra våre hjemsted. Gå sammen om å betale det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.5.2017 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Går ut i fra at du kan sette bort stell og vanning der du bor mot bataling. Sjekk med kommunen din.
Det er ikke spesielt pent med en ustelt grav synes jeg. Da er det bedre å slette hele grava.

Anonymkode: 318dd...6e0

Graven er fredet i 20-25 år. I løpet av de årene er det i utgangspunktet ikke lov å slette den. Fredningstid er der fordi liket må være helt råttent før graven er klar for gjenbruk. 

På 17.5.2017 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! :blomst:

Ja, en sånn plate er ikke dumt. Jeg skal ta det opp med mitt søsken og se hva vi finner ut. Har lenge hatt lyst til å plante noe som bare kan stå der helt til vi får lyst til å plante noe annet, så det hadde vært perfekt.

Vi har vurdert å leie noen til å stelle for oss, men siden vi ikke har så mye penger å rutte med har det ikke vært aktuelt.  Men siden familiemedlemmet ikke vil se det fra vår side (vi har hatt lignende runder med dette før) blir det kanskje den eneste løsningen likevel.

Og når det kommer til at grava ikke ser pen ut, eller at det er respektløst... Jeg tror virkelig jeg aldri kommer til å skjønne det synspunktet. Jeg tenker at en grav er noe for de nærmeste familiemedlemmene, ikke de andre som går rundt og ser på gravene? Og ett sted må jo grava være, da det er andre (venner/bekjente) som har lyst til å tenne lys og sette ned blomsterbuketter o.l. av og til. Min avdøde mor var heller ikke begeistret for å være nødt til å stelle med graver og stresse rundt det, så tror ikke hun selv hadde hatt noe i mot at graven står tom for blomster 1 mnd. ekstra. Jeg tenker iallefall ikke noe negativt hvis jeg ser en vissen plante et sted, eller et blomsterbed som er tomt for blomster. Folk får gjøre som de vil synes jeg. :vetikke: Men vi får vel bare ha forskjellige meninger. 

Anonymkode: 81cb0...d4c

Har dere spurt rundt på blomsterbutikker, begravelsesbyrå eller kirketjener e.l. hvor mye det koster? Ikke sikkert det er samme pris hos alle. Uansett er det mange graver som står med visne blomster. 

På 17.5.2017 den 2.41, AnonymBruker skrev:

Mine slektninger kan være glade jeg ikke er ansvarlig for en grav. Hadde fått gravsteinen slengt på søppelfyllinga, hvis det var opp til meg. Sikkert også derfor ingen av de ville turt å ringe meg. Samme gjelder deres potensielle steiner. Synes slektningen din er ganske så frekk, som tar seg slike friheter, som å ringe deg opp på et slikt vis. Du trenger ikke forklare noe for noen. 

Anonymkode: bce74...569

Graven er fredet i 20-25 år. Lengden på fredningstiden bestemmes av den enkelte kommune, men er minst 20 år fordi liket må råtne opp før graven kan tas i bruk til en annen. Etter fredningstiden kan gravsteinen sendes til knusing, og vips...så er ikke graven der mer. Da kan den tas i bruk til nestemann som må i jorda. En annen ting som går an å foreslå er askespredning eller anonym minnelund. Askespredning ligger i ordet. Anonym minnelund er som en vanlig minnelund, men uten ordentlige gravsteiner, slik at ingen vet hvem som ligger hvor. Jeg for min del foretrekker et av disse alternativene når det en gang blir min tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stelle en grav er ikke noe en gjør bare for egen del, som en del av sørgingen eller for å holde minnet av avdøde ved like. 

Det er også for å vise omverden at personen som lå der er savnet og blir tenkt på. Om en grav ikke blir stelt, tolkes det av mange som at personen som ligger der ikke har noen som bryr seg nok om vedkommende til å gidde å plante litt der engang. Og det kan kaste dårlig lys over personen som ligger i graven. 

Det å stelle noens grav er å vise den døde respekt. 

Så jeg synes du enten skal si fra deg ansvaret, eller så bør du stelle graven litt oftere. Ikke fordi du ikke er glad nok i moren din, jeg setter ikke noe som helst spørsmåltegn over at du elsket henne veldig høyt. Men fordi en vanstelt grav er å krenke den som ligger i graven. 

Om den som dør ikke ønsker en grav som de pårørende trenger stelle, finnes det mange steder flere alternativer. Som en navnet urnelund, hvor man betaler for å bli lagt på et urnefelt med en felles gravstein med navn på, hvor gravplassen står for planting og stell. 

Det går kanskje an å søke om å få flyttet moren din til noe slikt, om du ikke ønsker å stelle en grav? 

Anonymkode: d9051...1b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av respekt for din mor synes jeg du skulle komme deg til kirkegården å plante. ASAP. Det spiller ingen rolle hvor mye minner du måtte ha hjemme. Man skal respektere de som er døde, og en grav som ikke ser ut kan ikke kalles å ha respekt for det mennesket og det livet som er levd. Stygge ustelte graver er bare trist. Jeg blir personlig lei meg av å se sånt. Det koster så lite tid å sette ned en blomst.

Moren din hadde også andre som var glade i henne. En stein for deg, men for andre er det graven til en søster eller et barn. Ha litt respekt for hva andre måtte mene. Resten av familien sitter ikke i hagen blandt alle minnene. De har kun graven å gå til. Hva tror du de føler når de kommer dit og ser at det ikke ser ut?

Hva tror du din mor ville sagt om hun så graven?

Jeg har full sympati med ditt familiemedlem. Og ville nok sagt min mening jeg også. Hvis dette byr på så store problemer for deg så burde du ikke tatt på deg det ansvaret i utgangspunktet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for enda flere svar! :) 

For å oppklare litt, noe jeg helt sikkert skulle ha vært flinkere til å forklare i hovedinnlegget, så det er min skyld: hovedgrunnen til at vi ikke har vært der så langt i vår/sommer er pga. noe har alltid skjedd sånn at vi ikke har fått kommet oss i vei - ikke fordi vi ikke har tenkt noe på det. De siste 3 ukene har jeg blant annet slitt med sykdom, og da tvinger jeg meg ikke i vei dit for å shoppe etter planter (kan absolutt ingenting om planter/blomster, så det blir et tiltak i seg selv), grave og plante med feber og hodepine. Og når jeg som sagt har andre måter å hedre moren min på, har det blitt sånn at jeg heller har gjort det her hjemme istedet for å besøke grava. Når helsa mi er som den er så får det vente noen dager til. Håper at vi får kommet oss ivei i løpet av uka her eller neste uke. Det tror jeg at jeg nevnte for dette familiemedlemmet også, men det var visst ikke bra nok.

Grunnen til at jeg og mitt søsken overtok ansvaret for grava var ikke fordi noen av oss hadde mer tid, eller fordi vi ville gjøre det. Vi tok over ansvaret fordi familiemedlemmet ikke hadde tid til å reise til graven for å stelle akkurat da. For å få fred, og for at dette familiemedlemmet skulle slutte å mase og kjefte på oss, sa vi at dette skulle være vårt ansvar fra nå av. H*n kunne senke skuldrene å ikke tenke mer på det. La graven være, for det er vårt ansvar nå.

Min mor var 100% enig med meg og mitt søsken om dette synspunket på graver. Vi steller når vi kan og har mulighet, blir det tvang og stress er det ikke noe fint, og da er det med på å ødelegge de fine minnene og følelsene vi måtte ha rundt avdøde. Jeg husker uttallige krangler og diskusjoner min mor hadde med dette familiemedlemmet om akkurat dette temaet, så min mor hadde nok blitt sint på våre vegne hvis hun hadde fått sett situasjonen vi er i nå.

Jeg har ikke hørt om begravelsesbyråer eller blomsterbutikker som steller graver for en. Den eneste hjelpen jeg har hørt om her vi bor er den ene gangen jeg så en liten lappe henge i nærheten av kirkegården, om at man kunne leie de for stell. Dessverre bet jeg meg ikke merke i hverken kontaktinfo, pris eller navn på de som gjorde dette... Så jeg må lete litt til og håpe jeg finner lappen igejn. Hvis ikke får jeg ta kontakt med kommunen og høre hva de tror. :) 

Anonymkode: 81cb0...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få gravferdsetaten til å plante, både vår og før jul. Tror det koster 1200 i året i Oslo.

Jeg foretrekker å plante, og begynner aldri å krangle om hvem som gjorde hva. Men beløpet deler vi på.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Men hvorfor i all verden tar dere på dere ansvaret for graven dersom dere ikke er interessert?

Jeg har også ansvaret for en grav og har ikke muligheter til å stelle den så veldig ofte. Jeg kan love at dersom noen hadde klaget på mitt (vann)stell hadde de overtatt ansvaret på timen. Som deg, trenger jeg ikke gå til graven for å minnes den døde. Jeg forstår at andre tenker anderledes, men for meg er det et tiltak å komme til denne graven og det blir derfor ikke ofte. Nå er det en stund siden vedkommende døde da, så de fleste har ikke såre følelser rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Men hvorfor i all verden tar dere på dere ansvaret for graven dersom dere ikke er interessert?

Jeg har også ansvaret for en grav og har ikke muligheter til å stelle den så veldig ofte. Jeg kan love at dersom noen hadde klaget på mitt (vann)stell hadde de overtatt ansvaret på timen. Som deg, trenger jeg ikke gå til graven for å minnes den døde. Jeg forstår at andre tenker anderledes, men for meg er det et tiltak å komme til denne graven og det blir derfor ikke ofte. Nå er det en stund siden vedkommende døde da, så de fleste har ikke såre følelser rundt dette.

Jeg forklarte det litt tidligere, men kan gjøre det igjen: vi har ansvaret for graven fordi det ble tvunget på oss da vedkommende var for opptatt til å stresse med det en god stund tilbake. Vi var lei av å få kjeft for å ikke stelle blomstene vedkommende på død og liv skulle plante, så vi tok på oss ansvaret så vi kunne gjøre det hele i vårt eget tempo istedet. Siden har det vært vårt ansvar, selv om det ikke er noe vi ønsket til å begynne med, iallefall ikke i den graden vedkommende skulle likt at det har vært. :) 

Anonymkode: 81cb0...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forklarte det litt tidligere, men kan gjøre det igjen: vi har ansvaret for graven fordi det ble tvunget på oss da vedkommende var for opptatt til å stresse med det en god stund tilbake. Vi var lei av å få kjeft for å ikke stelle blomstene vedkommende på død og liv skulle plante, så vi tok på oss ansvaret så vi kunne gjøre det hele i vårt eget tempo istedet. Siden har det vært vårt ansvar, selv om det ikke er noe vi ønsket til å begynne med, iallefall ikke i den graden vedkommende skulle likt at det har vært. :) 

Anonymkode: 81cb0...d4c

Så nå gir dere ansvaret tilbake og sier at dere ikke ønsker å prioritere dette lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dessverre for personen sagt "Stell den selv om det er så viktig for deg" og smelt på røret om noen hadde kjeftet på meg for det. For meg er det tungt å gå til den ene graven, selv etter 5 år, sliter jeg med å gå dit og ja, noen kommenterte det, jeg måtte til slutt skrike ut hvor fælt det føles for meg å være der, for jeg ble ikke hørt da jeg sa det på en rolig måte. Da slutta maset også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ingenting er så trist som en grav som ikke er stelt. Akkurat som om ingen bryr seg om den avdøde. Det er de tankene jeg gjør meg når jeg er på kirkegården. Jeg er der ikke ofte,  men sørger å få plantet på våren. Som deg har jeg minnene med meg. Du kan betale deg ut av det å stelle på graven. Det er en tjeneste som tilbys. Ikke alle pårørende bor i grei avstand til graven. 

Anonymkode: f3406...0f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tatt på deg ansvaret med å holde gravstedet i orden, så må du jo gjøre det da. 1-2 ganger i året holder ikke. Skjønner godt reaksjonen fra familiemedlemmet. Du virker helt tafatt.

Anonymkode: d7f1a...2a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg synes det er trist å se ustelte graver, virker som avdøde ikke betød noe som helst.

Ut fra hva du har skrevet, så sitter jeg igjen med en tanke. Du orket/klarte ikke å gå til en blomsterbutikk og spørre om 1-2 planter til en grav og dytte de ned i jorda? Hvor mange ganger trur du ikke din mor har tenkt samme tanken da dere var små; Huff, jeg har sovet så dårlig, influensa og vondt i hodet. Uansett så kon dere først. Nå skal dere hedre deres mor ved å stelle graven.

Anonymkode: ff8ea...1f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du arvet penger/ andre verdier fra din mor, kunne du jo satt av penger fra arven til utgifter til å få et firma til å ta seg av jevnlig stell (inkl. luking og beplantning fere ganger pr år) av graven ?

Anonymkode: 376d3...64d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, molly82 skrev:

sorg gir seg desverre aldri :/

Det er opptil hver enkelt. Sorg bør gå over til savn. Å sørge og å savne er ikke det samme. Man skal ikke dyrke sorgen, man skal heller pleie savnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som reagerer på ustelte graver, skjønner at det kan være tungt for andre familiemedlemmer som bor lengre unna. Har ved mange anledninger fikset på graver i nærheten av "mine" da jeg ble trist over hvor stygt det så ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg leser at du mangler litt forståelse for andre folks følelser,  også for ting som ikke betyr så mye for deg, det er jo ikke noe rart at din mor betydde noe for andre personer og for disse er det viktig med et pent gravsted for å pleie disse minnene. Kanskje det går og velge en litt mer samarbeidende linje, hva med å skryte av det andre familie medlemmet og si at når hun hadde ansvaret for å stelte graven  var det så fint der, kanskje hun kunne ta på seg ansvaret igjen, så kan ts og søster ha en mer støttende forhold til det, evt avtale en søndag alle 3,  der dere kjøper blomster og planter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er veldig enig med deg, TS, og har generelt liten tålmodighet med å forholde meg til alle andres forventninger om hvordan ting skal gjøres.

Selv om mine pårørende har det aller siste ord når min tid kommer, har jeg et ønske om at det ikke settes opp noe gravminne etter meg. For det første fordi jeg synes det er en ordentlig poengløs skikk, og for det andre slik at det ikke skal føles som en plikt for mine slektninger å stelle den.

Anonymkode: 90adf...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...