Gå til innhold

Kjøreskoler og saktekjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Møter ofte kjøreskolebiler på hovedveien her som holder 60 i 80-sonen. Skaper mye kø og ikke alle har både forståelse og tålmodighet til å la være å presse seg forbi, spesielt i rushen. Da jeg tok lappen for mange herrens år siden var det om å kjøre den farten man skulle kjøre, redd for det. Er dette annerledes i dag? Presser ikke kjørelærere på lengre for at eleven skal holde en alminnelig akseptert fart rundt fartsgrensen? 60 i 80-sonen er tross alt 25% under fartgrensen, og trafikken flyter her i 90-95 km/t likevel. De skal selvsagt ikke lære å kjøre for fort, men fartsforskjellen blir veldig stor...så hva er pedagogikken?

Anonymkode: caa16...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gangen på hovedvei i 80 km/t kan være litt skremmende, og tanken bak er vel at man skal kjøre i en fart der man føler at man har kontrollen. 
Hadde du ligget bak samme elev en time senere hadde eleven helt sikkert kjørt i fartsgrensen.

Jeg skjønner ikke helt denne utålmodigheten i trafikken.
Elevene må lære, og du blir maks 2 minutter forsinket.
Hvis man er så sent ute at disse 2 minuttene gjør at man blir for sent ute, burde man heller kjøre litt tidligere.

Og etter min erfaring handler sjeldent om farten, men om L-en bak på bilen.
Den gjør at sjåførene blir mer stresset og utålmodige.

Selv har jeg kjørt i over 30 år, og nå øvelseskjører jeg med barna mine.
For en stund siden var vi ute en søndag formiddag, og det var lite trafikk på veiene.
Likevel var det en bil som hele tiden prøvde å komme forbi i 40-sonen, selv om vi fulgte fartsgrensen.  Og da øvelsessjåføren kvalte motoren i et kryss, da var tålmodigheten slutt!
Da var det både tuting, og flipping med finger, samt utskjelling gjennom vinduet når han kjørte forbi.

Unødvendig!
 

Anonymkode: 9ef78...4e8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å være litt tolmodig? 

Når man er ny og uerfaren er ting litt mer utfordrende. 

Bilene er jo merket, så de er lette å kjenne igjen. Så slapp av:nori:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slapp av. Du har vært der du også en gang før i tiden, husk det.

Anonymkode: 5b9df...b8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møter ofte kjøreskolebiler på hovedveien her som holder 60 i 80-sonen. Skaper mye kø og ikke alle har både forståelse og tålmodighet til å la være å presse seg forbi, spesielt i rushen. Da jeg tok lappen for mange herrens år siden var det om å kjøre den farten man skulle kjøre, redd for det. Er dette annerledes i dag? Presser ikke kjørelærere på lengre for at eleven skal holde en alminnelig akseptert fart rundt fartsgrensen? 60 i 80-sonen er tross alt 25% under fartgrensen, og trafikken flyter her i 90-95 km/t likevel. De skal selvsagt ikke lære å kjøre for fort, men fartsforskjellen blir veldig stor...så hva er pedagogikken?

Anonymkode: caa16...2ff

Dette neimen ikke et kjøreskolebil åroblem, men et problem i stor skala der bilen er merket med 619439.jpg?width=458&height=458&scale=bo

At foreldre og andre må øvelseskjøre på trafikert vei i rushtiden med elever som ikke takler å kjøre på den aktuelle veien/farten irriterer meg grenseløst. Bor i en stor by. 

Anonymkode: 653b3...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor så innmari hissig? Jeg sier jo at folk nok er redde, men i min tid ble vi tvunget til å kjøre den farten vi skal - nesten umiddelbart. Poenget her er å høre om pedagogikken har endret seg. Jeg er blant de som følger etter i køen en liten mil, til skolebilen blinker seg inn på en busslomme og slipper forbi trafikken.

Anonymkode: caa16...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så innmari hissig? Jeg sier jo at folk nok er redde, men i min tid ble vi tvunget til å kjøre den farten vi skal - nesten umiddelbart. Poenget her er å høre om pedagogikken har endret seg. Jeg er blant de som følger etter i køen en liten mil, til skolebilen blinker seg inn på en busslomme og slipper forbi trafikken.

Anonymkode: caa16...2ff

Ingen er hissige her, men spørsmålet ditt ble besvart i første innlegg.

Nei, pedagogikken har ikke endret seg.
 

 

Hvis din kjørelærer presset deg til å kjøre fortere enn du var komfortabel med, hadde du en kjørelærer som brøt veitrafikkloven.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at man har L på bilen! Driver selv å øvelseskjører nå,  både hjemme og med kjøreskole. Er nok litt over gj.snittet nervøs og kjører kanskje litt for sakte enkelte veier der jeg ikke føler meg komfortabel enda,  men hvordan skal man noen gang lære da, om man ikke får prøvd uten at andre skal hisse seg opp... (sånn generelt mener jeg...ikke TS). Syns utrolig mange er alt for dårlige til å ta hensyn til de som øvelseskjører, blant annet med å kjøre alt for nære f.eks. når man får stopp i blant annet lyskryss. Min største frykt er å skli inni bilen bak om jeg sliter med å komme i gang  pga at bilen bak ligger omtrent oppi rumpa mi.  Bare en liten utblåsning!  Takk 😂  Hilsen voksen dame ihvertfall iflg alderen 😂

Anonymkode: 05567...102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så innmari hissig? Jeg sier jo at folk nok er redde, men i min tid ble vi tvunget til å kjøre den farten vi skal - nesten umiddelbart. Poenget her er å høre om pedagogikken har endret seg. Jeg er blant de som følger etter i køen en liten mil, til skolebilen blinker seg inn på en busslomme og slipper forbi trafikken.

Anonymkode: caa16...2ff

Jo, pedagogikken har nok endret seg noe de siste årene.

Akkurat som man før lærte barna å svømme bare ved å hive dem uti dypt vann og la dem klare seg sjæl.

Kanskje man skulle gå tilbake til det òg.

Men, for å svare på spørsmålet ditt. Mye å trene på på landevei. Presis kjøreteknikk, føring av bil, ligge riktig i svingene, fartstilpasning i svinger, riktig gir i forhold til fart og kraftbehov, særlige risikoforhold etc. Det å holde fartsgrensen er ikke det eneste.

Men selvfølgelig er dette også noe som kreves av dem til slutt. Du kan berolige deg med at man ikke får førerkort ved å ligge i 60km/t på 80-grense vei, med mindre det er behov for det da.

Anonymkode: 9cf35...828

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk tror at fartsgrenser er minste tillatte fart, så blir det mange irriterte bilister. 

Anonymkode: bcc1f...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2017 den 8.20, AnonymBruker skrev:

Møter ofte kjøreskolebiler på hovedveien her som holder 60 i 80-sonen. Skaper mye kø og ikke alle har både forståelse og tålmodighet til å la være å presse seg forbi, spesielt i rushen. Da jeg tok lappen for mange herrens år siden var det om å kjøre den farten man skulle kjøre, redd for det. Er dette annerledes i dag? Presser ikke kjørelærere på lengre for at eleven skal holde en alminnelig akseptert fart rundt fartsgrensen? 60 i 80-sonen er tross alt 25% under fartgrensen, og trafikken flyter her i 90-95 km/t likevel. De skal selvsagt ikke lære å kjøre for fort, men fartsforskjellen blir veldig stor...så hva er pedagogikken?

Anonymkode: caa16...2ff

Hvis man ikke har forståelse for trafikken, så bør man aldri ha fått sertifikatet og man bør levere det inn straks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...