Gå til innhold

besteforeldre som ikke vil se barnebarn i folketoget


siesta

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Zienna skrev:


"Ikke vil se..", det var vel noe dramatisk?  Selv er jeg farmor til tre, og har påtatt meg ansvaret for alle barnebarnas klær til 17.mai.  Altså kommer de alle hit før barnetoget og blir kledd og pyntet.  Da har jeg vasket og strøket bunadsskjorter, etter jobb, kvelden før. 

Jeg kommer til å dra et lettelsens sukk når de alle drar!  Og enda venter du at jeg skal stå klar i vegkanten for å se dem??  Nei du, mine plikter har jeg gjort, med to barn.  Nå er jeg heldigvis bare bakkemannskap :)

Det hørtes slitsomt ut...hadde aldri jeg giddet, da heller stå noen timer og se på toget. Kred til deg likevel da, men er det ikke litt upraktisk også, med mindre dere bor i generasjonsbolig? Altså, først må klærne fraktes dit, og så ungene i andre klær, og så må de skifte, og de vanlige klærne må fraktes tilbake til hjemmet, jeg skjønner ikke helt logistikken, nå kommer jeg til å tygge på denne til neste 17. mai. 

Anonymkode: 2e58d...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, siesta skrev:

Jaja, hun gleder seg vi gleder oss. Det er ikke et vanlig barnetog jeg snakker om her men et folketog ( borgertog)  

Vi skal som sagt kjøre og parkere like ved for å slippe å gå/stå så mye. Ergo ikke problem for besteforeldre, som kan sette seg i bilen når som helst. .

Ikke mange barnebarn i familien. Besteforeldre på begge sider har ikke hatt barn å se på i borgertog før. 

De er to barn i familien som skal gå i borgertog i år,  hvorpå de ene besteforeldrene skal se på sitt andre barnebarn. (Jeg siterte jo svaret jeg fikk og syntes vel kansje de burde sagt at de ville se etter vår datter også... Hun stod og overhørte samtalen,  og ble skuffet.)     Som de også har sett i barnetoget dette og foregående år, noe datteren vår vet veldig godt.. 

Som sagt 

Vi skal kose oss

Jeg er ikke skuffet på mine vegne

Men litt skuffet på min datters vegne

Og også litt forundret over enkeltes holdning til 17 mai feiring generelt. 

 

 

 

Kjære vene.

Tog er tog. Samma om det er skoleklasser eller foreninger som går.. 

Anonymkode: a2b50...39a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det rett ut til de hvordan du føler at det er! 

 

Anonymkode: 16f6c...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hæ. Heller 70 enn 80 da.

Du må legge på alderen til ungene 

Anonymkode: e0dbe...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, geene skrev:

Jeg tror barnet kommer til å bli skuffet.

Dersom du som forelder viser skuffelse.. 

Barn kan ha forventninger og bli skuffet uavhengig av hva voksne viser eller ei. De er egne individer og i en viss alder begynner de å ha egne forventninger og dermed kan de også bli skuffet, uansett hvor mye foreldrene prøver å skåne dem for det.

Anonymkode: 1815b...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, siesta skrev:

Det er forskjell på barnetog og folketog( borgertog) 

Nei, det er jo ikke det når det gjelder å skulle kikke etter at en unge rusler forbi.

Anonymkode: e1bcb...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ts veldig godt, jeg... Kanskje mest fordi jeg har vært så heldige at mine foreldre og svigerforeldre har vært å sett på barna gått i tog enkelte år. Mine svigerforeldre har tom dratt 40 mil for å feire 17. mai med min svigerinne og for å se hennes barn gå i tog. Om ikke besteforeldre stiller hvert år, så synes jeg det jo hadde vært koselig om de en eller annen gang så barnebarna, og særlig trådstarters barn når de tydeligvis ser andre barnebarn. 

Jovisst skjønner jeg at ikke alle er like glad i å hverken gå i tog eller å se på tog, men det er for meg både koselig å se barna og selve toget. 

Anonymkode: 097ce...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Søgni skrev:

Jeg synes slike debatter blir så svart-hvite, noen ganger.  Nei, ingen har en lovpålagt plikt til å bli med barnebarna på ting, eller å "stille opp", hva nå enn det er. Selvfølgelig kan besteforeldre velge å heller bruke tid på andre ting. 

Selv tror jeg at gode og tette relasjoner til familie skapes gjennom felles opplevelser og jevnlig kontakt, noe som blant annet kan komme et gammelt ensomt menneske til gode, den dagen ingen har en "plikt" til å besøke vedkommende, men gjør det likevel, fordi det alltid har vært naturlig å tilbringe tid sammen. 

Snakker nå selvfølgelig generelt, og ikke om denne ene situasjonen. TS forteller at dette er en trend, og ikke bare handler om et borgertog i 2017. 

Dette!

Det du investerer, får du tilbake. Til TS vil jeg si at jeg skjønner deg godt! Det er vanskelig å ikke føle på at man ikke blir prioritert. Det er en trend i tiden at folk "må ta hensyn til seg selv", men på den andre siden står det ofte mennesker som blir såret. 

Anonymkode: 7c8cb...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kjempegodt forhold til mine besteforeldre, selv om de aldri har sett meg gå i tog på 17. mai. Skjønner ikke hvorfor det er avgjørende at de skal være til stedet hvis foreldrene er der.

Anonymkode: 2afbb...cf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på familien og storfamilien, og det virker som om flere i dag forventer at storfamilien skal prioritere alt og alle enn det har vært, nesten som et flashback til den gang man bodde sammen i generasjonsboliger og alle skulle delta i alt til storfamiliens beste. Mange blir såre og har store forventninger for egen del, mens problemene gjerne også oppstår om foventningene snus..

Ville TS tatt med barna for å se farmor og farfar gå i tog? Eller ville mormor og morfar blitt prioritert? Hvor står det at foreldre og tanter / onkler osv er pålagt et form for ansvar for ens barn og deres oppfatning av en fin dag? Er det ikke slik at vi som foreldre og voksne ALLTID bidrar til barnas forventning med ord og handlinger?

Jeg tror ikke et barn selv lærer ha en slik forventning fra de er veldig små uten at foreldre og andre voksne bidrar - ergo lurte jeg på om det er TS som blir såret og lei seg eller om det er ungene, og i så fall blir ungene lei seg fordi TS har en forventning?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri besteforeldre som så på meg når jeg gikk i tog, og datteren min har heller ikke hatt sine besteforeldre med for å se på når hun går i tog. Ikke tror jeg hun har savnet det heller.

At de behandler barna skjevt er selvsagt uheldig, men jeg tror ikke det at de ikke ser på borgertoget gjør noen stor skade.

Så kos dere sammen i morgen, og la datteren din kose seg i toget med mange tilskuere langs ruten som roper hurra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Carrot skrev:

Det er forskjell på familien og storfamilien, og det virker som om flere i dag forventer at storfamilien skal prioritere alt og alle enn det har vært, nesten som et flashback til den gang man bodde sammen i generasjonsboliger og alle skulle delta i alt til storfamiliens beste. Mange blir såre og har store forventninger for egen del, mens problemene gjerne også oppstår om foventningene snus..

Ville TS tatt med barna for å se farmor og farfar gå i tog? Eller ville mormor og morfar blitt prioritert? Hvor står det at foreldre og tanter / onkler osv er pålagt et form for ansvar for ens barn og deres oppfatning av en fin dag? Er det ikke slik at vi som foreldre og voksne ALLTID bidrar til barnas forventning med ord og handlinger?

Jeg tror ikke et barn selv lærer ha en slik forventning fra de er veldig små uten at foreldre og andre voksne bidrar - ergo lurte jeg på om det er TS som blir såret og lei seg eller om det er ungene, og i så fall blir ungene lei seg fordi TS har en forventning?

Husker da jeg var 20 år og ikke hadde barn. Synes det var stor stas å se min mor gå i toget med sin forening. Var derfor vi gikk å så på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Det du investerer, får du tilbake. Til TS vil jeg si at jeg skjønner deg godt! Det er vanskelig å ikke føle på at man ikke blir prioritert. Det er en trend i tiden at folk "må ta hensyn til seg selv", men på den andre siden står det ofte mennesker som blir såret. 

Anonymkode: 7c8cb...91d

Enig.

Anonymkode: 9cec4...dbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, siesta skrev:

Husker da jeg var 20 år og ikke hadde barn. Synes det var stor stas å se min mor gå i toget med sin forening. Var derfor vi gikk å så på. 

De fleste 20åringer i dag ville nok ikke delt det synspunktet

Anonymkode: d75e7...803

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Anonymkode: 9cec4...dbc

Nettopp det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste 20åringer i dag ville nok ikke delt det synspunktet

Anonymkode: d75e7...803

Kansje ikke, men tenk om alle tenker likt...  Hva er vitsen med tog om ingen ser på? Er det ikke kjekkere å se et tog hvor en har slekt / venner som deltar? Så har en noen å se etter?   Og som sagt,  dette er ikke noe datteren vår skal være med på hvert år, har ikke spurt besteforeldrene om dette tidligere.. ....  i tillegg bodde vi utenlands endel år, så de har ikke blitt overeksponert på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ikke minst, de får besøk. Det er mange travle pensjonister som kommer til å sitte ganske alene etterhvert. Det er jo en investering.

Ja, slik er det hos oss. Liten interesse fra besteforeldre for barnebarna fra de var små til de ble voksne. Vi bor i samme by, men tross all min innsats for å få et godt forhold mellom besteforeldre og barna så ble det ikke noe særlig. Vi var ofte på besøk hos dem med barna. Jeg savnet besteforeldre selv da jeg var barn, og ville så gjerne at mine unger skulle oppleve det. 

Nå sitter besteforeldrene med dårligere helse og mye alene. Mine voksne barn har ikke noe forhold til dem i det hele tatt. Trist at det blir slik, men barna har selv sagt at de har merket hvor lite interesse besteforeldrene hadde og har for dem. 

Anonymkode: e1a00...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, slik er det hos oss. Liten interesse fra besteforeldre for barnebarna fra de var små til de ble voksne. Vi bor i samme by, men tross all min innsats for å få et godt forhold mellom besteforeldre og barna så ble det ikke noe særlig. Vi var ofte på besøk hos dem med barna. Jeg savnet besteforeldre selv da jeg var barn, og ville så gjerne at mine unger skulle oppleve det. 

Nå sitter besteforeldrene med dårligere helse og mye alene. Mine voksne barn har ikke noe forhold til dem i det hele tatt. Trist at det blir slik, men barna har selv sagt at de har merket hvor lite interesse besteforeldrene hadde og har for dem. 

Anonymkode: e1a00...b48

Uff, det er det som er så trist. Men ikke rart barna reagerer sånn. Derfor hadde jeg håpet at besteforeldrene ville stilt opp iallefall denne ene dagen. Det hadde betydd mye for 13  åringen vår,  som gleder seg til å vise seg frem i kostyme i toget. Ikke har hun søsken heller, så det er ikke så mye mas om sånn fra vår side...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Søgni skrev:

Jeg synes slike debatter blir så svart-hvite, noen ganger.  Nei, ingen har en lovpålagt plikt til å bli med barnebarna på ting, eller å "stille opp", hva nå enn det er. Selvfølgelig kan besteforeldre velge å heller bruke tid på andre ting. 

Selv tror jeg at gode og tette relasjoner til familie skapes gjennom felles opplevelser og jevnlig kontakt, noe som blant annet kan komme et gammelt ensomt menneske til gode, den dagen ingen har en "plikt" til å besøke vedkommende, men gjør det likevel, fordi det alltid har vært naturlig å tilbringe tid sammen. 

Snakker nå selvfølgelig generelt, og ikke om denne ene situasjonen. TS forteller at dette er en trend, og ikke bare handler om et borgertog i 2017. 

Helt enig! What you giver is What you get...

Anonymkode: d1d89...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...