Gå til innhold

besteforeldre som ikke vil se barnebarn i folketoget


siesta

Anbefalte innlegg

Skal ikke Frida gå i samme toget?  Når de allikevel står der kan de vel se på Karianne også? 

Anonymkode: 784a6...074

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, hun gleder seg vi gleder oss. Det er ikke et vanlig barnetog jeg snakker om her men et folketog ( borgertog)  

Vi skal som sagt kjøre og parkere like ved for å slippe å gå/stå så mye. Ergo ikke problem for besteforeldre, som kan sette seg i bilen når som helst. .

Ikke mange barnebarn i familien. Besteforeldre på begge sider har ikke hatt barn å se på i borgertog før. 

De er to barn i familien som skal gå i borgertog i år,  hvorpå de ene besteforeldrene skal se på sitt andre barnebarn. (Jeg siterte jo svaret jeg fikk og syntes vel kansje de burde sagt at de ville se etter vår datter også... Hun stod og overhørte samtalen,  og ble skuffet.)     Som de også har sett i barnetoget dette og foregående år, noe datteren vår vet veldig godt.. 

Som sagt 

Vi skal kose oss

Jeg er ikke skuffet på mine vegne

Men litt skuffet på min datters vegne

Og også litt forundret over enkeltes holdning til 17 mai feiring generelt. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Magnifiq skrev:

JEG forstår du er skuffet, for her stiller selvsagt besteforeldrene opp. På alt av tilstelninger, og ellers i hverdagen. 

Jeg er vandt med fra jeg er liten at mine besteforeldre alltid stilte opp, og ikke så på det som stri, plikt, stress og mas, å se oss barnebarna i toget, eller tilbringe tid med oss. Akkurat slik er heldigvis begge sett med besteforeldre for barna våre også. 

Syns det er trist å lese hvordan enkelte her inne ser på barnebarna sine.

Hvordan vet du dine besteforeldre ikke så på det som stress og mas? Da du var liten tenkte du vel neppe over hvordan de hadde det på den måten? Jeg levde i villfarelsen om at foreldrene mine elsket å ta oss med på juletrefest, for det var jo så knallstas. Da jeg ble voksen skjønte jeg at det var Helvete På Jord for dem, og nå godter de seg høylydt når de hører folk som må gå på juletrefest... 

Folk er forskjellige. Noen hater folkemengder og trengsel, og for dem er 17. mai en uhyre stressende opplevelse. Jeg er slik. Mine foreldre er ikke slik. Mine besteforeldre var slik. Mine foreldre går til byn på 17 mai og ser tog uansett om de kjenner noen som går der eller ikke, mens jeg skyr det som pesten, for jeg blir så stresset og irritert av alle folkene, og synes det er vondt å stå lenge. 

Du likestiller også å tilbringe tid med og se på i tog. Å se på at ungen går i tog er ikke å tilbringe tid med. Mine besteforeldre tilbragte masse tid med meg, men sto aldri og så på at jeg gikk i tog.

Anonymkode: cf7f6...352

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dette handler vel så mye om at de ikke stiller opp generelt.

Min mor har alltid vært med de andre barnebarna på 17. mai, når hun da ikke har rømt landet som i år. Det har aldri vært noe sårt for oss, og det har ikke falt barna inn å savne henne fordi vi aldri har sagt noe om at hun skulle komme. Men hun stiller opp i øst og vest ellers, så vi har ingen vonde følelser om forskjellsbehandling og manglende engasjement generelt.

Endret av Hactar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, siesta skrev:

Jaja, hun gleder seg vi gleder oss. Det er ikke et vanlig barnetog jeg snakker om her men et folketog ( borgertog)  

Vi skal som sagt kjøre og parkere like ved for å slippe å gå/stå så mye. Ergo ikke problem for besteforeldre, som kan sette seg i bilen når som helst. .

Ikke mange barnebarn i familien. Besteforeldre på begge sider har ikke hatt barn å se på i borgertog før. 

De er to barn i familien som skal gå i borgertog i år,  hvorpå de ene besteforeldrene skal se på sitt andre barnebarn. (Jeg siterte jo svaret jeg fikk og syntes vel kansje de burde sagt at de ville se etter vår datter også... Hun stod og overhørte samtalen,  og ble skuffet.)     Som de også har sett i barnetoget dette og foregående år, noe datteren vår vet veldig godt.. 

Som sagt 

Vi skal kose oss

Jeg er ikke skuffet på mine vegne

Men litt skuffet på min datters vegne

Og også litt forundret over enkeltes holdning til 17 mai feiring generelt. 

 

 

 

Motsier du ikke deg selv her? Først har de aldri sett på barn i borgertoget, og så har de plutselig sett på det i fjor også..? 

 

Anonymkode: cf7f6...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du dine besteforeldre ikke så på det som stress og mas? Da du var liten tenkte du vel neppe over hvordan de hadde det på den måten? Jeg levde i villfarelsen om at foreldrene mine elsket å ta oss med på juletrefest, for det var jo så knallstas. Da jeg ble voksen skjønte jeg at det var Helvete På Jord for dem, og nå godter de seg høylydt når de hører folk som må gå på juletrefest... 

Folk er forskjellige. Noen hater folkemengder og trengsel, og for dem er 17. mai en uhyre stressende opplevelse. Jeg er slik. Mine foreldre er ikke slik. Mine besteforeldre var slik. Mine foreldre går til byn på 17 mai og ser tog uansett om de kjenner noen som går der eller ikke, mens jeg skyr det som pesten, for jeg blir så stresset og irritert av alle folkene, og synes det er vondt å stå lenge. 

Du likestiller også å tilbringe tid med og se på i tog. Å se på at ungen går i tog er ikke å tilbringe tid med. Mine besteforeldre tilbragte masse tid med meg, men sto aldri og så på at jeg gikk i tog.

Anonymkode: cf7f6...352

Jeg er ikke storforlangende når det gjelder besteforeldre og deres prioriteringer. Min datter feirer aldri jul med besteforeldre på den ene siden ettersom de prioriterer mine svigerinnes familier. Det har hendt mange ganger at hun ikke har fått julegave / bursdagsgave av dem . Hun er egentlig vant til å bli nedprioritert,  det synes jeg er trist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motsier du ikke deg selv her? Først har de aldri sett på barn i borgertoget, og så har de plutselig sett på det i fjor også..? 

 

Anonymkode: cf7f6...352

Det er forskjell på barnetog og folketog( borgertog) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, siesta skrev:

Jeg er ikke storforlangende når det gjelder besteforeldre og deres prioriteringer. Min datter feirer aldri jul med besteforeldre på den ene siden ettersom de prioriterer mine svigerinnes familier. Det har hendt mange ganger at hun ikke har fått julegave / bursdagsgave av dem . Hun er egentlig vant til å bli nedprioritert,  det synes jeg er trist. 

Da synes jeg du reagerer merkelig her. Det er da tusen ganger verre at de glemmer å gi julegave/bursdagsgave enn at de står på fortauet og glor i det barnebarnet går forbi?? Og det blir ekstra rart å bli skuffet over at de ikke vil gjøre det, når de til vanlig er enda verre.. 

Anonymkode: cf7f6...352

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, siesta skrev:

Det er forskjell på barnetog og folketog( borgertog) 

Vi har begge deler her i byn også. For den som ser på/går i er det da fint lite forskjell. Begge deler innebærer å stå på fortauskanten, bli utsatt for støy, bråk og folk, og så skimte en person i det vedkommende går forbi. Masse ståk og ståhei for veldig lite, altså. 

Anonymkode: cf7f6...352

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror barnet kommer til å bli skuffet.

Dersom du som forelder viser skuffelse.. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har begge deler her i byn også. For den som ser på/går i er det da fint lite forskjell. Begge deler innebærer å stå på fortauskanten, bli utsatt for støy, bråk og folk, og så skimte en person i det vedkommende går forbi. Masse ståk og ståhei for veldig lite, altså. 

Anonymkode: cf7f6...352

Her er det stor forskjell på de to togene. Barnetoget er lite og går fort unna. Folketoget må vi inn til byen for å se.  Det er dessuten 5 år til min datter skal gå i folketoget neste gang( da de går hvert 5 år). Da er hun elev på videregående skole...(så her snakker vi ikke om noe  som skal foregå hvert år  ) noe jeg også fortalte besteforeldrene. 

Derfor ble hun litt skuffet.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, geene skrev:

Jeg tror barnet kommer til å bli skuffet.

Dersom du som forelder viser skuffelse.. 

Jeg viser ingen skuffelse forann datteren vår. Heller entusiasme og glede på hennes vegne som skal få være med i folketoget. Selv om jeg har en kronisk sykdom som hindrer meg i det meste, spesielt det å stå / gå over lang  ( er derfor vi kan parkere nærmed på hc parkering)  skal ikke 10 ville elefanter engang ødelegge en slik dag som 17 mai... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, siesta skrev:

Her er det stor forskjell på de to togene. Barnetoget er lite og går fort unna. Folketoget må vi inn til byen for å se.  Det er dessuten 5 år til min datter skal gå i folketoget neste gang( da de går hvert 5 år). Da er hun elev på videregående skole...(så her snakker vi ikke om noe  som skal foregå hvert år  ) noe jeg også fortalte besteforeldrene. 

Derfor ble hun litt skuffet.... 

Sånn er det her også. Det er 2 store tog i byn samtidig, hovedprosesjon og flaggprosesjon, og så er det barnetog i alle bydelene senere på dagen. Jeg har gått i by-togene tre ganger i mitt liv, uten besteforeldre til stede, og barentog hele barneskolen, uten besteforeldre til stede. Uten å bli skuffet, og uten å få traumer. 

Altså, de hadde kommet til å se henne i 5 sekunder i det hun gikk forbi! SÅ mye kav med å komme seg til byn, for 5 sekunder, hvor de ikke får snakket med henne i det hele tatt, bare vinket litt? Er nå det virkelig noe å lage rabalder for? Da ville jeg heller tatt tak i manglende presanger og oppmerksomhet rundt bursdager og jul. 

Anonymkode: cf7f6...352

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, siesta skrev:

Jeg viser ingen skuffelse forann datteren vår. Heller entusiasme og glede på hennes vegne som skal få være med i folketoget. Selv om jeg har en kronisk sykdom som hindrer meg i det meste, spesielt det å stå / gå over lang  ( er derfor vi kan parkere nærmed på hc parkering)  skal ikke 10 ville elefanter engang ødelegge en slik dag som 17 mai... 

Ødelegge? Virkelig? Blir 17 mai ødelagt om besteforeldrene ikke ser på toget? 

Anonymkode: cf7f6...352

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rosalie skrev:

Dette. 

For øvrig har ikke besteforeldre plikt til å stille opp så veldig i hverdagen, heller. De har sitt liv, gjerne etter å ha fostret opp opptil flere barn selv, og er således ferdig med pliktene i forhold til barn.

Plikt? Enig med en annen over at det er trist at det skal føles som en plikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, siesta skrev:

Jeg viser ingen skuffelse forann datteren vår. Heller entusiasme og glede på hennes vegne som skal få være med i folketoget. Selv om jeg har en kronisk sykdom som hindrer meg i det meste, spesielt det å stå / gå over lang  ( er derfor vi kan parkere nærmed på hc parkering)  skal ikke 10 ville elefanter engang ødelegge en slik dag som 17 mai... 

Det er bra!

Mange foreldre prosjekterer sin egen skuffelse over på barna, som i utgangspunktet kanskje er i en tilstand av "det du ikke vet har du ikke vondt av" og så blir plutselig alt trist. 

Godt å høre du ikke gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du reagerer merkelig her. Det er da tusen ganger verre at de glemmer å gi julegave/bursdagsgave enn at de står på fortauet og glor i det barnebarnet går forbi?? Og det blir ekstra rart å bli skuffet over at de ikke vil gjøre det, når de til vanlig er enda verre.. 

Anonymkode: cf7f6...352

 

2 minutter siden, geene skrev:

Det er bra!

Mange foreldre prosjekterer sin egen skuffelse over på barna, som i utgangspunktet kanskje er i en tilstand av "det du ikke vet har du ikke vondt av" og så blir plutselig alt trist. 

Godt å høre du ikke gjør det :)

Nei, vil ikke det.  Viktig at jenta vår får en fin dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Plikt? Enig med en annen over at det er trist at det skal føles som en plikt.

Er det virkelig slik at alt som har med barn/barnebarn å gjøre skal være en pur glede..? Det er forferdelig mye med barn som er kjas, mas, stress og kav, og som ikke finnes lystbetont i det hele tatt. Ja, da er det en plikt. Og jeg skjønner ikke at det er trist. 

Om det er sånn at det å i det hele tatt være sammen med barnet er en ren plikt, så er jeg enig i at det er trist. Om man tilbringer tid med barnet kun fordi man føler man er forpliktet til det, og ikke fordi man liker det eller har lyst. 

Men å forlange at alle skal synes det er stas å kjase til byn og stå og glo på tog i støy og kav..? 

Min mor synes helt klart det var ren plikt å være med på håndballturneringer og slikt. Tilbringe en fin helgedag inne i en svett, illeluktende hall, og se på talentløst ballspill? Bruke timesvis på det, i stedet for å nyte fridagen ute? Helt soleklart en plikt. Blir jeg trist av å tenke på at hun ikke storkoste seg med det? Nei, jeg skjønner det faktisk utmerket godt.. 

Anonymkode: cf7f6...352

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig slik at alt som har med barn/barnebarn å gjøre skal være en pur glede..? Det er forferdelig mye med barn som er kjas, mas, stress og kav, og som ikke finnes lystbetont i det hele tatt. Ja, da er det en plikt. Og jeg skjønner ikke at det er trist. 

Om det er sånn at det å i det hele tatt være sammen med barnet er en ren plikt, så er jeg enig i at det er trist. Om man tilbringer tid med barnet kun fordi man føler man er forpliktet til det, og ikke fordi man liker det eller har lyst. 

Men å forlange at alle skal synes det er stas å kjase til byn og stå og glo på tog i støy og kav..? 

Min mor synes helt klart det var ren plikt å være med på håndballturneringer og slikt. Tilbringe en fin helgedag inne i en svett, illeluktende hall, og se på talentløst ballspill? Bruke timesvis på det, i stedet for å nyte fridagen ute? Helt soleklart en plikt. Blir jeg trist av å tenke på at hun ikke storkoste seg med det? Nei, jeg skjønner det faktisk utmerket godt.. 

Anonymkode: cf7f6...352

Nå sier jo ts at det ene besteforeldreparet alltid stiller opp og er med å ser når det andre barnebarnet går i tog da. Da er det jo litt rart at det plutselig blir stress og mas når det gjelder ts barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, siesta skrev:

likevel synes jeg  det er så trist på datteren vår sine vegne ... 

Hva er et folketog? Er det noe som borgertog? For det andre så skjønner jeg ikke helt hva du mener med forening. På 17. mai er det jo gjerne sånn at det er skolene som går, og i litt mindre byer har jeg hørt at barnehagene også går i toget. Ok, så skal hun gå i toget for første gang og du syns nok dette er veldig stas, lyst til å dele øyeblikket med hele familien. Nå må du bare prøve å bite i deg skuffelsen  og ikke overføre dine følelser over på din datter. Jeg bor i Oslo så jeg kjenner enormt sympati med nummer to med en gang. Samtidig, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du er skuffet. Som sagt, så bor jeg i Oslo og har aldri opplevd at mine besteforeldre (som på det tidspunktet var 70 og 80 år når jeg begynte på barneskolen) kom for å se på noe som helst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...