Gå til innhold

Du som leser bøker ( ikke Kindle/nettbrett)


fuerza

Anbefalte innlegg

Jeg har en far som snart har bursdag. Han liker å lese bøker på ferieturer og slikt. Han er ikke særlig teknisk av seg, og jeg kan ikke heeelt se form meg han med en Kindle. Men...jeg liker selv å lese bøker, og så ikke sjarmen/poenget med en Kindle. Helt til jeg fikk en til bursdagen. Elsker den!

 

Så hvis du hadde fått en Kindle til bursdagen din, selv om du liker best fysiske bøker. Hadde du blitt "skuffa"? Jeg tenker hovedforskjellen mellom meg og min far er jo at jeg lærer meg tekniske duppeditter fort og er stødig i engelsk. (Kindle har engelske menyer, tror jeg...?)

Har så lyst å kjøpe en gave som han kommer til å bruke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde blitt skuffa. Hadde nok heller ikke brukt den. 

Hvorfor ikke kjøpe noen gode bøker i stedet?

Endret av Zanzibar3
La til noe
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Jeg bruker ikke kindle og kommer ikke til å gjøre det, så jeg hadde sikkert solgt den igjen. Syns det er litt kinkig å få teknologi som man ikke bruker fra før av. Å bruke det eller ikke er et valg jeg helst vil ta selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Et spørsmål jeg glemte, som også er relevant. Har dere prøvd Kindle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av de som aldri skulle ha kindle. Men når jeg fikk den så er den så utrolig praktisk og lett å bruke! Kjøpte den hovedsaklig fordi jeg ikke kan drive å dra med meg kilovis med bøker hit og dit :fnise: Og leiligheten min er liten. Det er ikke plass til en bokhylle med hundrevis av bøker :P Det jeg også liker veldig godt er at det er lys på den. 

Anonymkode: 770bc...e39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok hatt problemer med å holde masken hvis jeg fikk en bok i elektronisk form. Jeg aner ikke hva kindle er engang. Bøker skal være til å holde i, bla i, lese på sengen. For meg er bokreoler en viktig del av møblementet, mitt eget bibliotek.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd kindle, men har lest litt e-bøker på iPhone/iPad. Synes det er helt ok, men har egentlig aldri følt behovet for en kindle, foretrekker papirbøker. Tror ikke jeg hadde blitt skuffet uansett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en stor sannsynlighet for at han ikke kommer til å åpne den fra pakningen engang. Dette har potensiale til å bli en støvsamler. Du kjenner faren din best, så det kan godt hende at han kommer til å like den, men dersom han ikke har fått øynene opp for det når du har fortalt om/vist din og heller ikke viser tegn til å sette seg inn i det nye ville jeg ha vært ganske skeptisk. 

Jeg hadde blitt skuffet. Jeg er generelt glad i lettvinte løsninger og å ha alt samlet på ett sted, men bøker vil jeg ha i papirformat. 

Anonymkode: 588ef...863

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tradisjonelle bøker aller best. Synes ikke det blir det samme å lese på nettbrett, selv om det også har sine fordeler. 
Jeg liker godt å lese på senga, men siden samboer absolutt ikke får sove med lyset på har jeg faktisk til tider hatt god bruk for nettbrettet mitt. 
Jeg hadde ikke blitt skuffa for en slik type gave, men folk har jo forskjellige preferanser. Kanskje du kan låne vekk din kindle til faren din for å se om det er noe han ville trivdes med å bruke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker bøker, men hadde likevel blitt kjempeglad for en Kindle (spesielt om jeg ikke trenger kjøpe selv :fnise:). Jeg har så vidt prøvd å lese fra en Kindle, og det er jo noe helt annet enn å lese på f.eks. en Ipad, mye mer behagelig for øynene. Bøygen ville nok kanskje blitt å kjøpe e-bøker i stede for fysiske bøker, men ser for meg at lettbeinte krimromaner ol. ville blitt lest på Kindle, mens bøker jeg ønsker å eie, og kanskje lese flere ganger fortsatt blir kjøpt "på ordentlig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nærmer meg 40, har alltid vært nærmest bibliofil (trålet bokhandler og antikvariater, puslet med boksamlingen min, merket alle bøker sirlig, ført lister, alltid båret med meg minst én bok i vesken etc.), men bestemte meg tidligere i år for å kjøpe Kindle i forbindelse med en reise. Og vet du, det er omtrent den beste avgjørelsen jeg har tatt noen gang, for plutselig innså jeg at det fysiske elementet ved bøker slett ikke var så viktig for meg som jeg alltid hadde trodd. 

Moralen er: Man vet ikke før man prøver, og som nyfrelst Kindle-bruker bør man tilgis om man forsøker å konvertere sine kjære. Det verste som skjer, er at han ikke vil ha den, det beste at han elsker den. Jeg mener det absolutt er verdt et forsøk. Spre gleden! 

Anonymkode: 70c28...a0c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Kindle kommer jeg aldri til å eie. Får jeg en i gave så havner den på finn.no fort som fy. Det fjerner sjarmen med bøker. Det gjør vondt i øynene å lese av en skjerm vs en bok. 
Har aldri holdt i en kindle. Men har prøvd å lese via nettbrett og PC. 
Ville ha hørt med han om hans syn på saken. Skulle ha testet han med din kindle og se hvordan han reagerer. 

Jeg vil bare påpeke at lesebrett ikke kan sammenlignes med nettbrett/telefon/PC, da det brukes en helt annen teknologi som rett og slett emulerer papir og blekk. Det er helt greit å styre unna Kindle, men man bør ikke gjøre det på grunnlag av misforståelser. 😉

Anonymkode: 70c28...a0c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var dumt å få en så dyr gave som jeg i utgangspunktet ikke var interessert i å bruke. Dessuten ville jeg, om jeg skulle finne ut at lesebrett var noe jeg ville ha, gått for noe annet enn Kindle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Hadde blitt skuffet og aldri brukt den.

Den ville bare ha blitt liggende ubrukt i et skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ei jeg kjenner er litt gammeldags når det gjelder teknikk, og var motstander av Kindle helt til hun fikk det i gave, da ble hun helfrelst. 

Jeg leser mye på papir og på telefon, og synes foreløpig Kindle er unødvendig, men hadde blitt glad for å få en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega ga en Kindle til sin veldig leseglade mann i bursdagsgave. Han elsker den! Synes det er mye bedre å lese på sengen fordi han slipper å holde tunge bøker. I tillegg er det ekstremt mye mer praktisk på reise. 

Et lesebrett kan ikke på noen måte sammenlignes med et nettbrett, en PC-skjerm eller mobil. Så her er det tydeligvis mange som har misforstått hva et lesebrett er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kindle, men om jeg ikke hadde det, hadde jeg blitt veldig glad for å få en. Veldig god å lese på, nesten som papir, og selv ute i solen går det greit - og det gjør det ikke med nettbrett. Og ikke minst praktisk på reise, kindelen veier jo ingenting sammenlignet med det tonnet med bøker jeg hadde med på ferie før. Overfyllte bokhyller er heller ikke noe problem. Og å lære seg å laste ned bøker og lese dem kan de aller fleste klare uten problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en kindle. Måtte jo det fordi jeg vurderte å kjøpe den. Det viste seg å ikke være noe for meg, så jeg ville blitt skuffet. Handler ikke om å ikke omfavne ny teknologi, da jeg gjør dette på veldig mange andre livsområder, det handler om at jeg er alt for glad i fysiske bøker.

Kan man låne bøker på biblioteket med en kindle forresten?

Anonymkode: f9496...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...