Gå til innhold

Hva synes dere om burbruk på hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som stenger hunden inne i et bur en hel arbeidsdag bør selv blitt stengt inne på den måten for å se hvordan de syns det er. 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha burdøren oppe da, så fungerer den som en seng. 

Skjønner ikke at alle skriker "dyremishanlding" med en gang noen nevner burbruk. Hunden vår er vokst opp med bur, og buret er hans trygge hule som han kan gå inn i når han vil være i fred. Er han hjemme alene finner jeg han som regel liggende i buret, og jeg ser virkelig ikke noe problem med det. 

Men det er viktig at buret er noe hunden forbinder med trygghet, og at den ikke tvinges inn der hver gang eier ikke orker bikkja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bobleplast_ skrev:

Ha burdøren oppe da, så fungerer den som en seng. 

Skjønner ikke at alle skriker "dyremishanlding" med en gang noen nevner burbruk. Hunden vår er vokst opp med bur, og buret er hans trygge hule som han kan gå inn i når han vil være i fred. Er han hjemme alene finner jeg han som regel liggende i buret, og jeg ser virkelig ikke noe problem med det. 

Men det er viktig at buret er noe hunden forbinder med trygghet, og at den ikke tvinges inn der hver gang eier ikke orker bikkja. 

Enig i at åoent bur og at hunden forbinder det med trygget ikke er negativt. Dessverre kjenner jeg til flere som tenker at "når jeg har besøk av noen som ikke liker hunder, så kan jeg bare lukke burdøren." 

Selv har jeg en regel når jeg passer hunden og det er at folk som ikke liker / er allergisk / er redd for hunder ikke er velkommen i mitt hjem så lenge jeg har den. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bobleplast_ skrev:

Ha burdøren oppe da, så fungerer den som en seng. 

Skjønner ikke at alle skriker "dyremishanlding" med en gang noen nevner burbruk. Hunden vår er vokst opp med bur, og buret er hans trygge hule som han kan gå inn i når han vil være i fred. Er han hjemme alene finner jeg han som regel liggende i buret, og jeg ser virkelig ikke noe problem med det. 

Men det er viktig at buret er noe hunden forbinder med trygghet, og at den ikke tvinges inn der hver gang eier ikke orker bikkja. 

Man skriker ikke dyremishanding med en gang noen nevner burbruk. Man sier dyremishandling når noen nevner burbruk to tredjedeler av hundens liv.

Og hvis burdøren er åpen, så er jo ikke det noe problem. Da blir det jo bare en seng. Vi snakker selvsagt om de som har burdøren igjen. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bobleplast_ skrev:

Ha burdøren oppe da, så fungerer den som en seng. 

Skjønner ikke at alle skriker "dyremishanlding" med en gang noen nevner burbruk. Hunden vår er vokst opp med bur, og buret er hans trygge hule som han kan gå inn i når han vil være i fred. Er han hjemme alene finner jeg han som regel liggende i buret, og jeg ser virkelig ikke noe problem med det. 

Men det er viktig at buret er noe hunden forbinder med trygghet, og at den ikke tvinges inn der hver gang eier ikke orker bikkja. 

HVORFOR er ikke hunden trygg I sitt hjem lurer jeg??!  

Avskyelige å behandle hunder så dårlig at de psykes ned til å søke trygget I et bur!  Skam dere! 

Anonymkode: e9ba9...464

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVORFOR er ikke hunden trygg I sitt hjem lurer jeg??!  

Avskyelige å behandle hunder så dårlig at de psykes ned til å søke trygget I et bur!  Skam dere! 

Anonymkode: e9ba9...464

Ikke skrik opp sånn om ting du ikke vet! 

De fleste av oss må jobbe og jeg har selv hatt hund som var tryggest i bur når jeg ikke var hjemme.

Han hadde nemlig sterk seperasjonsangst overfor meg- alt ble prøvd, til og med omplassering- ingen ville passe han på dagtid for han stresset så mye når jeg ikke var der. Sammen med meg var han helt perfekt! 

Dessverre etter alt for mange slike tilbakemeldinger om hvor dårlig hundeeier jeg var-  ingen kom med konstruktiv hjelp- av hensyn til min helse og jobb var det ingen annen utvei enn å avlive han 8.5 år gml ..

For det er nemlig grusomt å stadig gå med dårlig samvittighet og bli beskyldt for dyremishandling når ingenting annet funker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVORFOR er ikke hunden trygg I sitt hjem lurer jeg??!  

Avskyelige å behandle hunder så dårlig at de psykes ned til å søke trygget I et bur!  Skam dere! 

Anonymkode: e9ba9...464

Herregud, ta deg en bolle og ro deg ned. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder av en mindre rase som sover i bur om natten. På dagtid når vi er på jobb har de hele overetasjen i huset å boltre seg på, og når vi kommer hjem tar vi de en tur ut i hagen hvor de får løpe fritt og leke og snuse :)

Når kvelden kommer tripper de av glede og logrer skikkelig med halen i glede mens vi lager klart buret (som er fylt med myke puter og pledd). Særlig den ene hunden ELSKER å legge seg i buret om kvelden. Føler dette er en fin bruk av bur :) jeg hadde dog aldri hatt dem i bur i løpet av jobbdagen også, ser ikke for meg at det kan være noe godt liv for hunder :/

Anonymkode: 775a2...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når kvelden kommer tripper de av glede og logrer skikkelig med halen i glede mens vi lager klart buret (som er fylt med myke puter og pledd). Særlig den ene hunden ELSKER å legge seg i buret om kvelden. Føler dette er en fin bruk av bur :) jeg hadde dog aldri hatt dem i bur i løpet av jobbdagen også, ser ikke for meg at det kan være noe godt liv for hunder :/

Anonymkode: 775a2...2cd

Siden de elsker buret såpass mye, så lurer jeg på hvorfor du trenger å lukke døren? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tabris skrev:

Siden de elsker buret såpass mye, så lurer jeg på hvorfor du trenger å lukke døren? 

Fordi vist jeg ikke gjør det så kan de finne på å gå på do inne istedenfor å gi beskjed om at de vil ut. De sover somregel hele natten og må sjelden på do, men det har hendt at de har gått på do inne når burdøren har vært åpen.

Anonymkode: 775a2...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2017 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Fordi vist jeg ikke gjør det så kan de finne på å gå på do inne istedenfor å gi beskjed om at de vil ut. De sover somregel hele natten og må sjelden på do, men det har hendt at de har gått på do inne når burdøren har vært åpen.

Anonymkode: 775a2...2cd

Såååå... istedenfor å prøve og trene hunden til å bli stueren om natten, eller finne ut hvorfor de tisser på natten, så putter du dem i bur så de MÅ holde seg? Jeg har aldri skjønt den logikken. Jeg vil heller at hunden min skal tisse inne om hun er så nøden, enn å holde seg mer enn hun klarer. 

Anonymkode: 7aae9...778

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/21/2017 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Fordi vist jeg ikke gjør det så kan de finne på å gå på do inne istedenfor å gi beskjed om at de vil ut. De sover somregel hele natten og må sjelden på do, men det har hendt at de har gått på do inne når burdøren har vært åpen.

Anonymkode: 775a2...2cd

Går hunden ut av buret for å tisse eller gjøre fra seg, så gjør den det jo fordi den faktisk må på do. Å bruke bur for å heller tvinge den til å holde seg eller gjøre fra seg i buret den sitter i høres ikke mye allright ut. En hund skam være temmelig nøden før de begynner å ynke eller bjeffe for å si fra. 

Bur er blitt quick "fix"

Før: Å trene, ta med valpen ut etter hvert måltid, lek og søvn. Nå: bur. Buret blir puttet vekk og hunden tisser fortsatt inne fordi den ikke er trent til å bli husren: bur blir tatt frem igjen og unnskyldning  for å bruke det hele dens voksne liv er," den tisser inne når den ikke sitter i buret, det er ikke min feil". Hunden din må ikke mindre på do av å sitte i et bur.  

Før: Ryddet bort ledninger, sko, og alt valpen får tak i, klart, kanskje den biter og ødelegger litt ting om man ikke passer på men slik er det å anskaffe seg valp, dette blir trent på og hunder skjønner etterhvert at det ikke er lov. Nå: bur, og den fortsetter å ødelegge ting fordi den ikke er grunnleggende trent. 

Før: alene hjemme trening over lang tid for å få hunden trygg og komfortabel i eget hjem. I dag: Den blir et nervevrak av å måtte være utenfor den "trygge lille hula si", passivitet og vaner, hva er det? 

 

Trist utvikling...

Anonymkode: c9667...3bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såååå... istedenfor å prøve og trene hunden til å bli stueren om natten, eller finne ut hvorfor de tisser på natten, så putter du dem i bur så de MÅ holde seg? Jeg har aldri skjønt den logikken. Jeg vil heller at hunden min skal tisse inne om hun er så nøden, enn å holde seg mer enn hun klarer. 

Anonymkode: 7aae9...778

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går hunden ut av buret for å tisse eller gjøre fra seg, så gjør den det jo fordi den faktisk må på do. Å bruke bur for å heller tvinge den til å holde seg eller gjøre fra seg i buret den sitter i høres ikke mye allright ut. En hund skam være temmelig nøden før de begynner å ynke eller bjeffe for å si fra. 

Bur er blitt quick "fix"

Før: Å trene, ta med valpen ut etter hvert måltid, lek og søvn. Nå: bur. Buret blir puttet vekk og hunden tisser fortsatt inne fordi den ikke er trent til å bli husren: bur blir tatt frem igjen og unnskyldning  for å bruke det hele dens voksne liv er," den tisser inne når den ikke sitter i buret, det er ikke min feil". Hunden din må ikke mindre på do av å sitte i et bur.  

Før: Ryddet bort ledninger, sko, og alt valpen får tak i, klart, kanskje den biter og ødelegger litt ting om man ikke passer på men slik er det å anskaffe seg valp, dette blir trent på og hunder skjønner etterhvert at det ikke er lov. Nå: bur, og den fortsetter å ødelegge ting fordi den ikke er grunnleggende trent. 

Før: alene hjemme trening over lang tid for å få hunden trygg og komfortabel i eget hjem. I dag: Den blir et nervevrak av å måtte være utenfor den "trygge lille hula si", passivitet og vaner, hva er det? 

 

Trist utvikling...

Anonymkode: c9667...3bd

Herregud da.. jeg ser virkelig ikke problemet. De LIKER å sove i buret sitt, og de er der KUN om natten. Vi begynte med å ha de i bur om natten fordi vi også hadde en katt, og siden dette er små raser og katten var litt bølletr følte jeg meg tryggere på å ha de i bur. 

Hundene er nå 7 og 9 år gamle, de har vært stuerene i mange år, og de gir beskjed om når de må på do, bare ikke om natten. Vist de våkner da rusler de bare ut av buret, tisser på gulvet og går og legger seg. Når buret er lukket gir de derimot beskjed, og da står vi selvsagt opp me en gang og tar de på do.

Synest det var enormt med svartmaling av dette, hundene lever et godt liv, de går fritt hele dagen i en stor stue, får masse av kos og oppmerksomhet, får fjellturer og turer nede med sjøen, i tillegg til at vi er ute med de i hagen og leker og løper rundt så ofte som mulig. De er lydige, trygge og friske hunder som får alt det de trenger, og vi har brukt mye tid på å lære de alt fra grunnleggende ting som å gå fint i bånd, alltid komme på innkalling, og mer kompliserte ting som morsomme triks. Vi har også brukt lang tid på dotrening og hjemmealene trening og har lest bøker og sett videoer for å sørge for at vi gjør alt riktig. Hundene mine lider ingen nød av at de sover i buret om natten, der de har favorittpleddet og puten sin og føler de kan slappe av.

Anonymkode: 775a2...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Herregud da.. jeg ser virkelig ikke problemet. De LIKER å sove i buret sitt, og de er der KUN om natten. Vi begynte med å ha de i bur om natten fordi vi også hadde en katt, og siden dette er små raser og katten var litt bølletr følte jeg meg tryggere på å ha de i bur. 

Hundene er nå 7 og 9 år gamle, de har vært stuerene i mange år, og de gir beskjed om når de må på do, bare ikke om natten. Vist de våkner da rusler de bare ut av buret, tisser på gulvet og går og legger seg. Når buret er lukket gir de derimot beskjed, og da står vi selvsagt opp me en gang og tar de på do.

Synest det var enormt med svartmaling av dette, hundene lever et godt liv, de går fritt hele dagen i en stor stue, får masse av kos og oppmerksomhet, får fjellturer og turer nede med sjøen, i tillegg til at vi er ute med de i hagen og leker og løper rundt så ofte som mulig. De er lydige, trygge og friske hunder som får alt det de trenger, og vi har brukt mye tid på å lære de alt fra grunnleggende ting som å gå fint i bånd, alltid komme på innkalling, og mer kompliserte ting som morsomme triks. Vi har også brukt lang tid på dotrening og hjemmealene trening og har lest bøker og sett videoer for å sørge for at vi gjør alt riktig. Hundene mine lider ingen nød av at de sover i buret om natten, der de har favorittpleddet og puten sin og følerinh de kan slappe av.

Anonymkode: 775a2...2cd

Mishandling. 

Anonymkode: e9ba9...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Herregud da.. jeg ser virkelig ikke problemet. De LIKER å sove i buret sitt, og de er der KUN om natten. Vi begynte med å ha de i bur om natten fordi vi også hadde en katt, og siden dette er små raser og katten var litt bølletr følte jeg meg tryggere på å ha de i bur. 

Hundene er nå 7 og 9 år gamle, de har vært stuerene i mange år, og de gir beskjed om når de må på do, bare ikke om natten. Vist de våkner da rusler de bare ut av buret, tisser på gulvet og går og legger seg. Når buret er lukket gir de derimot beskjed, og da står vi selvsagt opp me en gang og tar de på do.

Synest det var enormt med svartmaling av dette, hundene lever et godt liv, de går fritt hele dagen i en stor stue, får masse av kos og oppmerksomhet, får fjellturer og turer nede med sjøen, i tillegg til at vi er ute med de i hagen og leker og løper rundt så ofte som mulig. De er lydige, trygge og friske hunder som får alt det de trenger, og vi har brukt mye tid på å lære de alt fra grunnleggende ting som å gå fint i bånd, alltid komme på innkalling, og mer kompliserte ting som morsomme triks. Vi har også brukt lang tid på dotrening og hjemmealene trening og har lest bøker og sett videoer for å sørge for at vi gjør alt riktig. Hundene mine lider ingen nød av at de sover i buret om natten, der de har favorittpleddet og puten sin og føler de kan slappe av.

Anonymkode: 775a2...2cd

Vet du hva..? Spar kreftene dine. Du har kommet til KG - dyrenes moralske voktere. Nå har de bitt seg merke i noe som kan misforståes og blåses ut av proposisjon, og de kommer aldri til å se hva du mener.

Jeg har vokst opp med fire pointere, har selv hatt flere hunder, og har en bror som er oppdretter. Samtlige av hundene har aldri reagert negativt på å være i bur. Faktisk så går de ofte inn i buret på eget initiativ, enten når de vil sove, eller bare være litt alene. 

Jeg kjenner også to veterinærer, og flere som driver kennel, og det er ingen hemmelighet at de fleste profesjonelle sier at bruken av bur(som er godkjent) eller begrenset område(ved hjelp av grind), er med å skape en trygg og kjent sfære for en hund som er hjemme alene. Det er med på å minske separasjonsangsten, og er et mye bedre valg enn å la hunden vandre hvileløst og søkende rundt i huset.

Anonymkode: f35db...7e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burbruk er ikke svart/hvitt, synes jeg. Det er tilfeller hvor burbruk er nødvendig og lurt, men da selvsagt ofte i sammenheng med trening (og ikke som en erstatning til trening).

Det jeg reagerer på er når burbruk går fra å være en midlertidig løsning i en spesiell periode til å være en permanent løsning fordi det er enklere for eier enn å faktisk trene hunden til å fungere uten bur, enten det gjelder utrygghet, hjemme alene eller dotrening. 

Jeg reagerer spesielt hvis man bruker argumentet om hvor godt hundene trives i buret. Hvis hundene hadde trivdes så godt som eier påstår, så hadde man ikke trengt å lukke burdøra. Så lenge man må lukke burdøra, så sier det at man ønsker hunden skal være i buret lenger enn hunden ønsker selv. Som i noen tilfeller kan være berettighet, men ikke bruk "hunden liker det" som argument så lenge døra er igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må ha min destruktive hund i bur når han er hjemme alene. Bjeffer ikke, bare ødelegger. Selvsagt bur over at han ødelgger seg selv.

Anonymkode: 26648...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at hundene deres går frivillig inn i buret og derfor eeeelsker det... Hunden min hopper frivillig opp i badekaret, men hun hater å dusje og skjelver ofte fordi hun synes det er skummelt. Men hun vil så gjerne tilfredsstille mine kommandoer, og gjør derfor som hun sier fordi hun vet det vanker ros etterpå. 

Anonymkode: 7aae9...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får helt angst hvis hun ikke er i buret når vi er ute av huset. Hun føler seg trygg der. Jeg er ikke i mot burbruk innenfor rimelighetens grenser. Men f eks en hund som er der hele dagen, for så å måtte være der hele natten i tillegg... Det er ikke greit. Da kan man faktisk ikke ha hund. 

Jeg er student, så min hund er veldig sjeldent alene hjemme. Det hender 2-3 ganger i måneden at hun er der en arbeidsdag, men da er hun ikke der om natten eller dagen etterpå. Så jeg er i mot enkelte måter folk bruker bur på, men ikke nødvendigvis i mot bur generelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brukshundeier, syns jeg det er rimelig spesielt å følge diskusjoner vedr bruk av bur. 

Alle hundene vi har hatt er trent i burbruk fra de er helt små, og en viktig del av det er å gjøre buret til et trygt sted. 

Anonymkode: f842e...6ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...