Gå til innhold

Hva synes dere om burbruk på hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes selv ikke at hunder skal være i bur. Det blir jo gjerne 8-9 timer i løpet av en arbeidsdag. Og noen har også hundene i bur om nettene. Det blir mange timer i bur :sukk:

Jeg står nå overfor et litt vanskelig valg. En bekjent må omplassere hunden sin grunnet egen helse, og jeg har vurdert å ta over hunden. Problemet er at hunden er vant til å være i bur både på dagtid når eier er på jobb, samt på nettene. Dette utgjør jo omtrent hele døgnet. Hos eier står hunden å bjeffer dersom den ikke er i bur, derfor har eier fortsatt med burbruk. Jeg hadde hunden på besøk hos meg noen dager, for å se hvordan det gikk. Jeg lot buret stå åpent, og hunden gikk litt til og fra buret. Men så fort det kom en lyd utenfra, så stod den å bjeffet. Når det kom en lyd og hunden lå i buret med lukket før, så var det ingen bjeffing.

Jeg bor i leilighet, og kan dessverre ikke plage naboer med bjeffing. Har prøvd å overbevise meg selv om at bur er greit ettersom hunden er vant til dette fra før. Er det det? Jeg tror innerst inne ikke det. Det beste for hunden er vel å komme til et hjem der det blir trent på å ikke være i bur, og dette har ikke jeg mulighet til så lenge jeg har naboer så tett på. Bortsett fra dette er hunden fin på alle måter.

Vil gjerne høre deres tanker rundt dette :)

Anonymkode: 377f5...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å ha hunden sammen med deg om natta, slik at den ikke må være i bur da også?

Jeg har ikke enorme problemer med burbruk dersom det er nødvendig, men innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig. I bur både natt og dag er ikke sånn egentlig innenfor rimelighetens grenser i min bok. Hunder har jo ganske stort behov for å bevege seg, enten de er små eller store.

En av mine er destruktiv når hun er alene, ikke separasjonsangst, ikke understimulert, hun bare gjør det når hun kjeder seg. Mine er derfor innestengt på et eget hunderom når jeg er på jobb. Hvis du har et rom disponibelt kan du jo forsøke å stenge han inne der å se om det blir samme greia som med buret. Sørg hvertfall for at buret er stoooooort, og hunden har god plass.

Det mest optimale ville sikkert vært at hunden fikk komme til noen som kunne trene på dette, men som instuktør tilsier min erfaring at som regel gidder ikke "vanlige" folk å trene hundene på sånt over tid, og det ender stort sett med at de enten gir opp og han vil derfor fortsette med den der burbruken resten av sitt liv, eller han blir omplassert grunnet "tidsmangel". Mennesker som er ordentlig opptatt av hundetrening tar sjelden til seg hunder som han. Dersom du har lyst på hunden, ser for deg at du kan gi han et godt liv og kanskje kan forsøke å finne andre løsninger etterhvert, så hvorfor ikke? Nå skriver du ikke noe om hvor gammel han er, men han skal jo kanskje leve i mange år enda, og du skal jo kanskje ikke bo i den leiligheten for bestandig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur hele døgnet (med unntak av de 5-6 timene mellom jobb og leggetid) er en styggedom, herregud så kjedelig for hunden da. Å dessuten er det ikke LOV. Det er forbudt å bruke bur som langvarig oppholdssted for hunden. 

Anonymkode: db98d...1f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett synes jeg det er kjempelurt å trene hunden til å bli vant med bur, med tanke på bilkjøring, evt veterinæropphold, stevner osv.

Men burbruk slik du beskriver det vil jeg å så langt som å kalle dyremishandling. Jeg kan ikke se at en slik hund har noe liv. Da ville jeg heller trent hunden til å takle lyder uten å være i bur.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burbruk inne er en uting!

Min hund er i bur kun i bilen.

Jeg begriper ikke hvorfor folk velger å skaffe seg hund, for så å stenge den inne i buret. Istedet for å trene hunden sin til å bli trygg i huset velger de minste motstands vei: stenge den i et bur.

En skam! Det skulle vært forbudt ved lov!

Skal du ha hunden må du trene den opp til å være inne uten buret. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Mattilsynet ang om det er lov med bur.

:Ja, men det må være stort nok. Bruk av lukkede bur begrenser hundens mulighet for å bevege seg og slike bur egner seg derfor ikke til oppholdssted.

Mattilsynet definerer at hunden med god klaring skal ha plass til å stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere kroppstemperaturen ved å legge seg på ulike underlag (f. eks teppe og bart gulv). Det skal også være plass til vannskål i buret.

 

MANGE har for små bur. Hvor hunden må ligge krøllet for å få plass. Ingen tilgang på vann. Ingen tilgang på muligheten for å regulere temperatur osv. Disse burene er kun lov å ha inne hvis døren er åpen slik at hunden kan bestemme selv, eller ved transport og besøk hos dyrlege eller i tilfeller der man skal hindre hunden i å bevege seg for mye, som etter operasjon osv. 

Anonymkode: db98d...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke skaff deg en vakthund i den type lielighet, TS. Vakthunder vil ofte alltid bjeffe litt for å varsle. Burbruk er ikke løsningen, løsningen er å enten forsøke trene det bort (noe jeg ikke vil anbefale deg siden du ikke kan risikere å ha en bjeffehund i tilfelle du mislykkes) eller skaffe seg en rase som ikke bjeffer noe særlig

Nei, liv i bur er ikke noe liv for dyr. Det er menneskets egoistiske behov som driter i hundens velvære slik at den selv skal ha underholdning. 

Anonymkode: 73030...1ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din har rett og slett sviktet hunden sin. Istedet for å trene vekk bjeffingen så har hun holdt hunden i bur, å bare ha 6 timer fritt er dyremishandling. Tenk deg å være innesperret i ett bøttekott 8 timer om dagen pluss hele natten... det er ikke ett liv.. Tar du inn denne hunden så burde du ta ansvaret for å gi denne hunden riktig treningen og ikke drite i hunden som venninnen din gjorde.

Anonymkode: 301fc...8ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Vil anbefale deg å ikke ta over denne hunden. Burbruk på den måten er ikke greit. Hvis du ikke klarer å trene bort bjeffingen må du vel omplassere den på nytt å hunden kan ende opp som kasteball. Hvis du ikke kan ha lyder fra leiligheten så ville jeg gått for katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å bruke bur enten om natta eller om dagen, men helst ikke begge deler. Det blir så mange timer. Vår hund har vært vant til å sove i bur helt fra hun var valp, så det er rett og slett der hun trives best. Den siste tiden har hun ikke vært interessert i å sove i buret lenger, så foreløpig har vi latt henne være i senga (men dette er ikke noe vi ønsker som en vane). Når vi er borte er hun løs i huset, og det går helt fint. For vår del kunne hun gått fritt rundt om natta også, men problemet er at hun går fra rom til rom og vekker oss og ikke vil slå seg til ro. Jeg syns folk skal få gjøre som de vil så lenge hunden har det bra, men 16 timer om dagen i bur er mye. Da syns jeg heller hunden kan være i et avgrenset område (f.eks et eget rom) slik at den kan bevege seg litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grov mishandling og stygt! Det gjelder alle i tråden som sperrer , fengsler og burer inne hundene deres om dag eller natt! Fy f!!

Anonymkode: e9ba9...464

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rosaprosa20 skrev:

Jeg syns det er greit å bruke bur enten om natta eller om dagen, men helst ikke begge deler. Det blir så mange timer. Vår hund har vært vant til å sove i bur helt fra hun var valp, så det er rett og slett der hun trives best. Den siste tiden har hun ikke vært interessert i å sove i buret lenger, så foreløpig har vi latt henne være i senga (men dette er ikke noe vi ønsker som en vane). Når vi er borte er hun løs i huset, og det går helt fint. For vår del kunne hun gått fritt rundt om natta også, men problemet er at hun går fra rom til rom og vekker oss og ikke vil slå seg til ro. Jeg syns folk skal få gjøre som de vil så lenge hunden har det bra, men 16 timer om dagen i bur er mye. Da syns jeg heller hunden kan være i et avgrenset område (f.eks et eget rom) slik at den kan bevege seg litt mer.

Kan dere ikke bare lukke dørene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund elsket buret da jeg fikk han, var vant med å være mye i bur. Jeg trente han opp til å ære løs inne når vi var borte. Han pep mye i begynnelsen men vi øvde mye på det og nå koser han seg hjemme uten bur. Det eneste er at han elsker buret på natten, så han får ligge der da på eget initiativ. Han legger seg om kvelden og ser på buret og på oss og bare lengter på å få komme inn i buret . Så han er nok veldig glad i det enda, men jeg klarte å venne han av med det når jeg er på jobb.

Anonymkode: 13829...272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fremdeles mine i stor valpegrind (to små hunder) når de skal sove, og når jeg er på jobb. Nå har jeg noen som kommer og passer dem midt i arbeidsdagen, og barna har kortere skoledag enn jeg har jobbdag, så det er ikke så mange timer sammenhengende de er der på dagtid. De har plass til å gå litt rundt, og det er både seng og mat/vann. 

Nå øver vi litt og litt på at de skal være løs når vi er borte, men det er rett og slett cirkus når de går løs. (Det er det når vi er hjemme også.) Inn i grinden betyr tydeligvis at nå roer vi oss ned, mens ute av grinden betyr fritt frem for herjing. I grinden sover de også jevnt og rolig, selv om folk beveger seg rundt, eller tv står på. Lar vi dem sove utenfor grinden våkner de ved minste lyd og bevegelse. Derfor løfter vi dem ofte inn i grinden når de holder på å sovne, så de får sovet godt. Barna vil gjerne at hundene skal sove med dem om natten, men forsøk på dette har vist at da forstår de ikke at det skal være ro. 

Jeg ville ikke ha burhunder, men ser at det kan ta noe tid å få bort grinden. Jeg tror imidlertid at grinden er bedre for dem enn et bur, så kanskje det kan være et tips som en mellomløsning for noen? (Men må imidlertid være innstilt på å ofre ganske stor plass til grinden, og det fungerer sikkert ikke for store raser. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tvist skrev:

Kan dere ikke bare lukke dørene?

Da står hun utenfor og klorer/bjeffer til hun får komme inn, så nei. Og hun gir seg ikke akkurat lett. Kan holde på over en time, og det er mye mer slitsomt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min hund elsket buret da jeg fikk han, var vant med å være mye i bur. Jeg trente han opp til å ære løs inne når vi var borte. Han pep mye i begynnelsen men vi øvde mye på det og nå koser han seg hjemme uten bur. Det eneste er at han elsker buret på natten, så han får ligge der da på eget initiativ. Han legger seg om kvelden og ser på buret og på oss og bare lengter på å få komme inn i buret . Så han er nok veldig glad i det enda, men jeg klarte å venne han av med det når jeg er på jobb.

Anonymkode: 13829...272

Nedsyking av hunden med andre ord!

Anonymkode: e9ba9...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres ut som hunden bare greier å koble av ansvarsfølelsen for ro og orden dersom den stenges inne. Det er på en måte forståelig, det er vanskelig å håndtere sterkt vaktinstinkt. Så hva med å lure den med et himla stort bur den første tiden? Det bør være mulig å gjøre den trygg uten bur etter hvert som den er trygg på det nye hjemmet sitt. Eller har du et rom den kan være på som ikke er så stort? Mange hunder blir urolige hvis de får for mye frihet faktisk.

Endret av palamina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke burbruk, men det er likevel OK å gjøre hunden kjent med bur. Mine trives i bur ved bilkjøring. Det er også OK å ha mulighet til å ha hunden i bur i besøk (om du må ha med deg hunden og de du er hos ikke ønsker å ha den løs). 

Om hunden liker å være i buret så ville jeg heller valgt å ha døren åpen og ha buret i et rom hvor den også kan gå fritt. Da kan hunden velge selv. 

Synes ingenting om burbruk om natten OG på dagtid når eier er på jobb. Hunder trenger å bevege seg. Ødelegger hunden ting eller herjer når den er alene så er jo et alternativ å bruke gjerde/grind. 

Tidligere eier sa at hundene ødela mye (klær, sko, senger osv) og derfor hadde de åpent bur og lot de være i et mindre rom når de var alene. Men dette skjedde ikke hos meg. Jeg kjøpte flere leker og nå tygger de kun på de. Mistenker at de ikke hadde særlig å aktivisere seg med hos tidligere eier og at de derfor tygde løs på andre ting av kjedsomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Vi bytter litt på om han er løs eller i bur. Han legger seg lfte i buret om kvelden på eget iniativ. 

Er både jeg og mannen borte mer enn 2-3 timer er hunden i bur. Men det er ikke hver uke det skjer en gang:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...