Gå til innhold

Synes dere det er riktig at tyskerjentene ble straffet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, RoH skrev:

Å det er det synes du fordi du ikke klarer å se sviket disse kvinnene begikk. Om du hadde blitt plassert i konsentrasjonsleir, sammen med resten av familien din, hvordan tror du at du hadde opplevd disse kvinnene når du som eneste gjenlevende returnerte til Norge? 

Vet du at flere kjente motstandsmenn har gått ut og sagt de ikke var enig i hvordan jentene ble behandlet? En av disse er Ragnar Ulstein.

Vet du også at Max Manus ansatt tildligere NS folk og frontsoldatet i firmaet sitt?  Nå disse klarte å gå videre og tilgi, er det ikke litt rart at du ikke kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.6.2017 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Menn ble henrettet, hvor mange kvinner ble henrettet ?

Anonymkode: 819dd...b7d

Menn ble ikke henrette fordi de var sammen med tyske kvinner. De fikk ingen straff. 

Henrettelsene etter krigen var en del av landssvikeroppgjørdet. 

Denne tråden handler om tyskejentene. 

Start din egen tråd om hvor urettferdig du opplever det at ingen kvinner ble henretter etter krigen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Vet du at flere kjente motstandsmenn har gått ut og sagt de ikke var enig i hvordan jentene ble behandlet? En av disse er Ragnar Ulstein.

Vet du også at Max Manus ansatt tildligere NS folk og frontsoldatet i firmaet sitt?  Nå disse klarte å gå videre og tilgi, er det ikke litt rart at du ikke kan?

For meg personlig spiller det null. Dette skjedde for 70 år siden, men prinsippet er at om Norge hadde blitt okuper i min tid då hadde jeg stått opp for vårt land mot okkupasjonsmakten. Dette hadde selvfølgelig også omfatter kvinner fra disse. Jeg hadde oppfattet det som et svik om noen i mine venner eller familie hadde handlet i fiendens interessert for egen vinning eller for nytelse. Men den vinklingen er det nok vanskelig og skjønne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Meltzer skrev:

Nei, hvordan ble frontsoldatene straffet? Sammenlign så med tyskerjentene.

Skal lese og komme tilbake angående bigamistlovgivningen.

Rinnanbanden. Hvor mange kvinner ble henrettet? Trenger du mer dokumentasjon?

Jeg kan dessverre ikke uttale meg om menn som giftet seg med tyske kvinner. Jeg skal imidlertid undersøke saken. Jeg skal også lese det du har skrevet tidligere.

Det du sa hadde ingenting med seksualitet å gjøre. Kjønn? Kanskje.. At man var generelt negativ til interaksjon med tyskerne etter krigen er kanskje ikke så rart?

Frontkjempere ble vel behandlet som landssvikere, ble de ikke? De aller fleste ble vel dømt for dette også - i motsetning til kvinner.

Nå er jeg blitt spurt og jeg har svart flere ganger.

Jeg meneŕ at behandlingen av tyskerjentene og deres barn var forferdelig og urimelig. Kvinnene ble fratatt statsbirgerskapet sitt og sendt til Tyskland. Ble noen andre gruppet  det?

Mange av disse kvinnenes eneste "forbrytelse" var at det var forelsket. De spionerte ikke, de angav ikke, de tjente ikke store penger på å sammarbeide med tyskerne. 

De ble straffet for å ha sex med fienden. Handler det virkelig ikke om kontroll av kvinners rett til å ha sex med hvem de vil?

Ingen av dere som mener tyskejentene gjorde noe helt forferdelig svarer på mine spm

-norske menn som giftet seg med tyske kvinner under krigen fikk ikke straff. Er det ok? Nå kvinner som giftet seg med tyskere ble? Ingen av disse mennen ble fratatt statsborgerskapet og sendt til Tyskland. Hva tenker dere om det?

-Norske soldater i Tysklandsbrigaden etter krigen, hadde sex med tyske kvinner? Men det er vel ikke så viktig?

-Bigamistloven? Ser ikke at noen av dere sier noe om den, så da var vel det helt greit i deré menns øyne.

- hvis det hadde vært kvinnlige soldater som kom istede for mannlige, tror dere unge norske gutter hadde klart å holde buksesmekken igjen

Ser dere virkelig ikke at mye av dette handler om menns behov for å definere hva som er grei at en kvinne kan gjøre seksuel. Og at det er mye dobbelstandar?

Nå har jeg diskutert dette i flere omganger. Og svart på samme spm flere ganger. Les tidligere svar.Takker for meg. 

Endret av Trude.lutt
Viktig poeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, RoH skrev:

For meg personlig spiller det null. Dette skjedde for 70 år siden, men prinsippet er at om Norge hadde blitt okuper i min tid då hadde jeg stått opp for vårt land mot okkupasjonsmakten. Dette hadde selvfølgelig også omfatter kvinner fra disse. Jeg hadde oppfattet det som et svik om noen i mine venner eller familie hadde handlet i fiendens interessert for egen vinning eller for nytelse. Men den vinklingen er det nok vanskelig og skjønne

Siste svar fra meg. Du vet ingenting om meg og min familie.  Det var flere motstandsfolk i den og flere familiemedl som satt i konsentrasjonsleire. Noen døde og noe kom tilbake preget resten av livet. 

Merkelig at motstandsmenn under krigen klarte å vise barmhjertighet ovenfor disse kvinnene, mens du som sikkert ikke har opplevd krigen er så fryktelig streng og moralsk.

Endret av Trude.lutt
Viktig poeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Trude.lutt skrev:

I dag er kvinner soldater på lik linje som menn. Men under krigen? Blander ikke du inn flere momenter nå? Duskusjonen handler om tyskerjenter og om hvordan de ble straffet for å ha forelsket seg i en tysk soldat. 

Men siden du drar inn mye rart her. La meg stille deg et hypotetisk spm. Hvis det hadde vært omvendt, vakre tyske kvinnlige soldater. Tror du unge norske menn i alderer 17 -22 hadde klart å holde seg unna?


Har jeg ikke allerede sagt at du har dette synet? At denne tråden handler om kvinner og hvordan de har blitt urettferdig behandlet? Og at i den sammenhengen må all kontekst unndras? 

Kan du spørre deg selv om hvorfor jeg drar inn så "mye rart"? Du vet, stoppe, tenke, deretter snakke? For oppgulpet ditt er akkurat det synet jeg tror du har. Dog har mine innlegg vært noe underfundig formulert.

Og jeg siterer deg for å bevise poenget:

 

15 timer siden, Trude.lutt skrev:

Nå er jeg blitt spurt og jeg har svart flere ganger.

Jeg meneŕ at behandlingen av tyskerjentene og deres barn var forferdelig og urimelig. Kvinnene ble fratatt statsbirgerskapet sitt og sendt til Tyskland. Ble noen andre gruppet  det?

Mange av disse kvinnenes eneste "forbrytelse" var at det var forelsket. De spionerte ikke, de angav ikke, de tjente ikke store penger på å sammarbeide med tyskerne. 

De ble straffet for å ha sex med fienden. Handler det virkelig ikke om kontroll av kvinners rett til å ha sex med hvem de vil?

Ingen av dere som mener tyskejentene gjorde noe helt forferdelig svarer på mine spm

-norske menn som giftet seg med tyske kvinner under krigen fikk ikke straff. Er det ok? Nå kvinner som giftet seg med tyskere ble? Ingen av disse mennen ble fratatt statsborgerskapet og sendt til Tyskland. Hva tenker dere om det?

-Norske soldater i Tysklandsbrigaden etter krigen, hadde sex med tyske kvinner? Men det er vel ikke så viktig?

-Bigamistloven? Ser ikke at noen av dere sier noe om den, så da var vel det helt greit i deré menns øyne.

- hvis det hadde vært kvinnlige soldater som kom istede for mannlige, tror dere unge norske gutter hadde klart å holde buksesmekken igjen

Ser dere virkelig ikke at mye av dette handler om menns behov for å definere hva som er grei at en kvinne kan gjøre seksuel. Og at det er mye dobbelstandar?

Nå har jeg diskutert dette i flere omganger. Og svart på samme spm flere ganger. Les tidligere svar.Takker for meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Tråden er ryddet for krenkende utsagn, personangrep, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette.

Tekola, teamleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/9/2017 den 13.19, Trude.lutt skrev:

Siste svar fra meg. Du vet ingenting om meg og min familie.  Det var flere motstandsfolk i den og flere familiemedl som satt i konsentrasjonsleire. Noen døde og noe kom tilbake preget resten av livet. 

Merkelig at motstandsmenn under krigen klarte å vise barmhjertighet ovenfor disse kvinnene, mens du som sikkert ikke har opplevd krigen er så fryktelig streng og moralsk.

Fint vi går en tur i telletråden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...