Gå til innhold

Synes dere det er riktig at tyskerjentene ble straffet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norske kvinner som hadde vært sammen med tyske soldatsr mistet statsborgerskapet sitt. Forontsoldater ikke. Sier vel sitt.....

Anonymkode: 2d490...e03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.5.2017 den 15.06, Frihetsgudinnen skrev:

Tror du må sette ting i rett historisk kontekst. Etter krigen ble tyskkertøsene sett på som landsforrædere som valgte den lette løsningen fremfor å kjempe mot tyskerne. De som "samarbeidet" fikk jo visse fordeler fremfor resten av befolkingen, både for seg selv og for sin familie. For eksempel lettere tilgang til mat og luksus som resten av befolkingen ikke fikk. Disse jentene gjorde livet til fienden bedre. De burde gjort det vanskeligere for dem! Mange av dem (ikke alle) gav også fienden informasjon.

Hvordan hadde du reagert selv om Norge ble invadert og din beste venninne/venn/søster/osv. ble venn med fienden? 

Selvfølgelig setter man de nærmeste først! Hadde du latt din søster sulte for "en god sak"? Eller din mor? Eller barnet ditt? 

Tyskerjentene var ikke landsforrædere. De sørget for å overleve, og det tør jeg påstå alle med familie de er glad i også ville gjort. Man kunne ikke vite at Norge ville vinne. Hadde vi blitt invadert av IS hadde jeg uten problem latt som at jeg var på dems side, kunne giftet meg med en av de, bare barnet mitt og familien min ble trygge av det. Jeg ofrer ikke familien min for en krig jeg ikke vet utfallet av. 

Anonymkode: 1ed97...5fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norske kvinner som hadde vært sammen med tyske soldatsr mistet statsborgerskapet sitt. Forontsoldater ikke. Sier vel sitt.....

Anonymkode: 2d490...e03

Nå ble vel også frontsoldater generelt straffet langt mildere enn overløpere og andre som samarbeidet med tyskerne innad i Norge, det er en forskjell der. Men absolutt, jentene ble såvisst utsatt for urimelige straffer og konsekvenser, først og fremst av den øvrige befolkningen generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Halldir skrev:

- Hvordan bøker? Er dette romaner, eller er det akademiske utgivelser? Referer meg gjerne.Og nei jeg sammenligner ikke overløpere med jenter som fikk seg en tysk kjæreste, men du skrev :

"Jentene ble straffet hardere enn mange som samarbeider med tyskeren"

- De som samarbeidet med tyskerne som overløpere eller verre, fikk fengselsdommer og eller dødsstraff. Ingen av disse jentene fikk dette. 

"Du tenker det ikke handler om kontroll og seksualitet. Hva da med bigamistloven? Som gav norske soldater lov til å gifte seg med kvinner i utlandet uten å skille seg fra kvinnen som ventet på han i Norge? De ble faktisk oppmuntret til å ikke si noe til hun som ventet da det var viktig å holde moralen oppe."

- Du må nesten referere meg til en kilde vedrørende "bigamistloven", aldri hørt om den, finner heller ingen info om den. Men sett at den fantes, så blir det allikevel to vidt forskjellige ting, der det ene handler om norske soldater som finner seg en ny kone utenfor Norge, mens det andre handler om å hengi seg til en soldat som er i Norge som del av en okkupasjonsmakt. Dette er to vidt forskjellige scenarioer. Og nei, det betyr ikke at jeg ikke betrakter "bigamistloven" som mannsjåvinistisk, dersom den skulle ha eksistert og slik du beskriver den, så var det vitterlig det. 

Akademiske bøker ja. En av de siste som er blitt utgitt. Husker dessverre ikke tittelen. Spør på biblioteket. Utgitt i 2016.

I forhold til straff. Nå snakker ikke jeg om landsforræderi, men om de som ble omtalt som "stripete" de som handlet litt, de som drev med svartebørssalg osv. 

Bigamistloven er det ikke mange som vet om. Det er skrevet romaner med utgangspunkt i dette. Kim Småge. Grunnen til at jeg vet om dette er fordi dette skjedde i familien min. Loven het selvfølgelig ikke bigamistloven. Jeg skal se om jeg finner navnet i morgen. Loven ble vedtatt av eksilregjeringen. Den fikk dessverre endel triste utfall. Kvinnene i Norge fikk et brev i postkassa. Og miste også retten på enke pensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig setter man de nærmeste først! Hadde du latt din søster sulte for "en god sak"? Eller din mor? Eller barnet ditt? 

Tyskerjentene var ikke landsforrædere. De sørget for å overleve, og det tør jeg påstå alle med familie de er glad i også ville gjort. Man kunne ikke vite at Norge ville vinne. Hadde vi blitt invadert av IS hadde jeg uten problem latt som at jeg var på dems side, kunne giftet meg med en av de, bare barnet mitt og familien min ble trygge av det. Jeg ofrer ikke familien min for en krig jeg ikke vet utfallet av. 

Anonymkode: 1ed97...5fe

Nei, det der er en forenkling. Da kunne vi like gjerne forvente at de norske soldatene i begynnelsen av krigen skulle lagt ned våpnene så fort en tysker viste seg, eller at motstandsmenn og kvinner skulle gjort det samme i løpet av krigen. Brorparten av den norske befolkningen holdt seg langt unna et samarbeid med okkupasjonsmakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, overhode ikke, forkastelig. Og at det gikk utover uskyldige barn er bare en sorg.

Anonymkode: ce234...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Halldir skrev:

- Hvordan bøker? Er dette romaner, eller er det akademiske utgivelser? Referer meg gjerne.Og nei jeg sammenligner ikke overløpere med jenter som fikk seg en tysk kjæreste, men du skrev :

"Jentene ble straffet hardere enn mange som samarbeider med tyskeren"

- De som samarbeidet med tyskerne som overløpere eller verre, fikk fengselsdommer og eller dødsstraff. Ingen av disse jentene fikk dette. 

"Du tenker det ikke handler om kontroll og seksualitet. Hva da med bigamistloven? Som gav norske soldater lov til å gifte seg med kvinner i utlandet uten å skille seg fra kvinnen som ventet på han i Norge? De ble faktisk oppmuntret til å ikke si noe til hun som ventet da det var viktig å holde moralen oppe."

- Du må nesten referere meg til en kilde vedrørende "bigamistloven", aldri hørt om den, finner heller ingen info om den. Men sett at den fantes, så blir det allikevel to vidt forskjellige ting, der det ene handler om norske soldater som finner seg en ny kone utenfor Norge, mens det andre handler om å hengi seg til en soldat som er i Norge som del av en okkupasjonsmakt. Dette er to vidt forskjellige scenarioer. Og nei, det betyr ikke at jeg ikke betrakter "bigamistloven" som mannsjåvinistisk, dersom den skulle ha eksistert og slik du beskriver den, så var det vitterlig det. 

Fant en artikkel om dette. Søk på "giftemål under krigen uten å være skilt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
1 minutt siden, Trude.lutt skrev:

Akademiske bøker ja. En av de siste som er blitt utgitt. Husker dessverre ikke tittelen. Spør på biblioteket. Utgitt i 2016.

I forhold til straff. Nå snakker ikke jeg om landsforræderi, men om de som ble omtalt som "stripete" de som handlet litt, de som drev med svartebørssalg osv. 

Bigamistloven er det ikke mange som vet om. Det er skrevet romaner med utgangspunkt i dette. Kim Småge. Grunnen til at jeg vet om dette er fordi dette skjedde i familien min. Loven het selvfølgelig ikke bigamistloven. Jeg skal se om jeg finner navnet i morgen. Loven ble vedtatt av eksilregjeringen. Den fikk dessverre endel triste utfall. Kvinnene i Norge fikk et brev i postkassa. Og miste også retten på enke pensjon.

Nei, det der holder ikke. Jeg kan ikke framskaffe noe info om norske menn som giftet seg med tyske kvinner i Norge under krigen, jeg sier ikke at det ikke kan ha skjedd, men det må ha vært noen få enkelttilfeller. 

Romaner er jeg ikke interessert i, jeg vil ha referanser til akademiske utgivelser.

"Bigamistloven"...tviler ikke på at det fantes en tilsvarende lov, og som alt sagt virker den rimelig på trynet, men i denne konteksten er den ikke relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Jentene ble straffet hardere enn mange som samarbeider med tyskeren. Ingen menn ble straffet for å ha vært sammen med tyske kvinner. Det var norske menn som giftet seg med tyske kvinner som jobbet adminisrativet. 

Dette handlet mye om menn sitt behov for å kontrollere kvinners seksualitet. 

Norske soldater som var i Tyskland etter krigen...... tror nok endel hadde seksuell kontakt med tyske kvinner. 

Bigamistlovgivningen under krigen snakkes det lite om.

Hva hadde skjedd hvis soldatene var kvinner, tror dere gutta hadde blitt straffet da? 

Nei

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halldir skrev:

Nei, det der holder ikke. Jeg kan ikke framskaffe noe info om norske menn som giftet seg med tyske kvinner i Norge under krigen, jeg sier ikke at det ikke kan ha skjedd, men det må ha vært noen få enkelttilfeller. 

Romaner er jeg ikke interessert i, jeg vil ha referanser til akademiske utgivelser.

"Bigamistloven"...tviler ikke på at det fantes en tilsvarende lov, og som alt sagt virker den rimelig på trynet, men i denne konteksten er den ikke relevant. 

"I krig og kjærlighet - om bigamilovens offer" bok om tema.  

Vel, i kontekst at jeg mener dette handler om kontroll over kvinner seksualitet så tenker jeg dette er en viktig del av historien  

Endret av Trude.lutt
Viktig poeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
2 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Fant en artikkel om dette. Søk på "giftemål under krigen uten å være skilt"

Takk, veldig interessant lesning. Skulle bare ønske de hadde lagt ved referanser. Og igjen, for å repetere meg selv, dette er selvfølgelig et uttrykk for mannsjåvinisme, men igjen ikke det samme som å pleie et forhold til en okkupasjonsmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
4 minutter siden, Mystix skrev:

Nei

Dersom soldatene var kvinner tror jeg det samme hadde skjedd ja, har du noe grunnlag til å tro noe annet, i så fall hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Halldir skrev:

Takk, veldig interessant lesning. Skulle bare ønske de hadde lagt ved referanser. Og igjen, for å repetere meg selv, dette er selvfølgelig et uttrykk for mannsjåvinisme, men igjen ikke det samme som å pleie et forhold til en okkupasjonsmakt.

Står navnet på en bok i artikkelen. 

Vi får bare være uenig. Tenker at bigamistloven og behandlingen av tyskerjentene er to sider av samme sak. Dobbeltmoral i forhold til kvinner og menns rett til seksualitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, overhode ikke, forkastelig. Og at det gikk utover uskyldige barn er bare en sorg.

Anonymkode: ce234...12e

Helt enig, stakkars barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
6 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Står navnet på en bok i artikkelen. 

Vi får bare være uenig. Tenker at bigamistloven og behandlingen av tyskerjentene er to sider av samme sak. Dobbeltmoral i forhold til kvinner og menns rett til seksualitet.

Nei, det er to vidt forskjellige kontekster:

1. Er samkvem med en okkupasjonsmakt, med soldater som okkuperer og utfører vold mot ditt eget folk, i ditt eget lokalmiljø.

2. Er samkvem med partner utenfor ekteskapet, og dertil opphevelse av ekteskapet om ønskelig (eller hva loven gikk ut på).

Det skal også nevnes at de som trakasserte jentene som henga seg til tyske soldater var like ofte kvinner som menn, og av samme grunn som menn, de var sinte for det sviket de følte disse jentene begikk. Fullt forståelige følelser, men uakseptable handlinger og konsekvenser som følge. 

Endret av Halldir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Halldir skrev:

Nei, det der holder ikke. Jeg kan ikke framskaffe noe info om norske menn som giftet seg med tyske kvinner i Norge under krigen, jeg sier ikke at det ikke kan ha skjedd, men det må ha vært noen få enkelttilfeller. 

Romaner er jeg ikke interessert i, jeg vil ha referanser til akademiske utgivelser.

"Bigamistloven"...tviler ikke på at det fantes en tilsvarende lov, og som alt sagt virker den rimelig på trynet, men i denne konteksten er den ikke relevant. 

I forhold til menn som giftet seg med tyske kvinner

(Får ikke til å kopiere link på mobil)

Google: norske menn som giftet seg med tyske kvinner under krigen 

Kommer frem en anmeldelse av boka Tyskertøs under WP artikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Halldir skrev:

Nei, det er to vidt forskjellige kontekster:

1. Er samkvem med en okkupasjonsmakt, med soldater som okkuperer og utfører vold i ditt eget folk i ditt eget lokalmiljø.

2. Er samkvem med partner utenfor ekteskapet, og dertil opphevelse av ekteskapet om ønskelig (eller hva loven gikk ut på).

Det skal også nevnes at de som trakasserte jentene som henga seg til tyske soldater var like ofte kvinner som menn, og av samme grunn som menn, de var sinte for det sviket de følte disse jentene begikk. Fullt forståelige følelser, men uakseptable handlinger og konsekvenser som følge. 

Din mening. 

Jeg mener noe annet. 

Loven gikk ut på at norske menn i utlandet fikk lov til å gifte seg med kone nr 2 uten at kone nr 1 fikk vite om dette. Kanskje med tanke på at sex var noe som hørte ekteskapet til? 

Tilbake til hovedinnlegget. Der er vi iallefall enig.

Takk for praten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
1 minutt siden, Trude.lutt skrev:

I forhold til menn som giftet seg med tyske kvinner

(Får ikke til å kopiere link på mobil)

Google: norske menn som giftet seg med tyske kvinner under krigen 

Kommer frem en anmeldelse av boka Tyskertøs under WP artikkel

Ifølge WP giftet 28 norske menn seg med tyske jenter under krigen, og ble ikke truet av deportasjon under krigen. 28 stykker er et svært lavt tall i forhold til den andre antall norske jenter med tyske soldater, men så er heller ikke antallet et stikkord her, snarere hvilke posisjoner tyskerne hadde. Hvorav de norske jentene henga seg til soldater, altså selve symbolet på okkupasjonsmakten, de som agerte og handlet mot nordmenn, drepte nordmenn osv, så giftet de norske mennene seg med sivilister, ansatt som sekretærer og lignende. Igjen en stor symbolsk forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
8 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Din mening. 

Jeg mener noe annet. 

Loven gikk ut på at norske menn i utlandet fikk lov til å gifte seg med kone nr 2 uten at kone nr 1 fikk vite om dette. Kanskje med tanke på at sex var noe som hørte ekteskapet til? 

Tilbake til hovedinnlegget. Der er vi iallefall enig.

Takk for praten

Min mening ja, og den generelle befolkningens mening (inkludert kvinner) i kjølvannet av krigen. Kan ikke begripe at du ikke kan se at dette er to vidt forskjellige ting, men det er vel helst at det ikke passer inn i narrativet ditt. Dette handler ikke om ekteskapet, det handler ikke om utroskap, det handler ikke om mannsjåvinisme eller lignende, det handler om samkvem med en okkupasjonsmakt, om samkvem med soldater som dreper ens egen befolkning. 

God natt :)

Endret av Halldir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...