Gå til innhold

Hvordan fikk dere råd til lappen?


VolvoV70

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har mopedlappen fra før av, men driver nå med og skaffe meg bil lappen. Jeg har tatt mye av de obligatoriske tingene i og med at jeg har hatt moped lappen siden jeg var 16, og jeg har allerede bestått teorien på bil nå i januar på første forsøk. 

Jeg hadde 2 kjøretimer rett før nyttår og kjørelæreren min sa at jeg neste gang kanskje kunne komme opp til nivå 2 om jeg kjørte en god del hjemme til neste kjøretime. 

J-Hvor mye betalte du for lappen? Legg ved årstall. 

Endret av VolvoV70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir helt irrelevant når lappen ble tatt. Priser har økt, også på kjøreskolene. Jeg betalte under 10.000,- den gangen jeg kjørte, og det er lenge siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 23000kr totalt for alt unntatt det som er obligatorisk til mopedlappen. Tok den ifjor. 

Anonymkode: 137a8...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma betalte, kostet kun 7000kr-17 år siden.

Anonymkode: b195b...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den for snart 5 år siden, hadde oppkjøring dagen etter 18årsdagen min. Betalte vel rett rundt 30 000. Bodde for meg selv og spinket og sparte, levde på havregryn og vann. Stipendet gikk til utgifter, og den lille tusenlappen jeg tjente på deltidsjobben min gikk til kjøretimer. Det var jo selvfølgelig ikke nok, så jeg supplerte med penger jeg fikk til konfirmasjonen min som var spart opp til lappen. Ønsket meg også penger til bursdag/jul, og brukte disse til sertifikatet for å få det til å gå opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venter på oppkjøring nå, alt annet er tatt. Kommer på 23500,- hvis jeg står på første oppkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 30000 i 01/02. Jeg betalte lappen selv, bodde for meg selv og etter utgifter var betalt var det ikke mye igjen. Så jeg sparte litt, tok kjøretimer, måtte spare igjen, nye kjøretimer - også noen "unødige" på oppfriskning. Hadde ingen å øvelseskjøre med så dermed gikk det vel ett år fra jeg startet til jeg fikk lappen. Det jeg burde ha gjort var å spare opp mer penger og ta hele lappen i et jafs, det hadde tatt kortere tid og kostet mindre. Spredd ut på det året så var det vel ca 5 mnd totalt jeg brukte på lappen.

Anonymkode: 9761b...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk deler av lappen fra mamma og pappa, åsså brukte jeg av konfirmasjonspengene mine. Men det er maaange år siden.. Hva med skattepenger? Kan du høre med banken ang lån? 

Anonymkode: b5670...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 30 000

Fikk lappen sponset av foreldre til konfirmasjonsgave (så lenge jeg lovet å vente med røyking, drikking, osv til jeg fylte 18). Tok den for 2-3 år siden. 

Anonymkode: 2d851...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte selv, venta til jeg hadde råd så var vell 19 år. Tror det ble rett under 30.000 i 2010, hadde ikke mulighet til å øvelseskjøre så tok alt på kjøreskole. 

Men jeg tenker, har du ikle råd så venter du. Får da har du i hvertfall ikke råd til bil og alle utgifter som hører med :P

Anonymkode: 50cab...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2

Betalte alt selv, i 1997. Kostet litt over 10'. Hadde ingen kjøretimer privat og tok førerkortet på 2 mnd, så det var intenst. 

Meg og mitt førerkort har jubileum i år, dumt at jeg byttet det inn i den nyere utgaven for noen år siden. Når jeg tok lappen fikk vi den rykende fersk (og varm) rett i hånda etter oppkjøring. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok den for 7 år siden. Tror det ble rundt 23 000. Jeg betalte rundt en tredjedel, pappa resten. Startet sommeren før, men avbrøt pga en god kompis som døde. Fortsatte sommeren etter. Det ble derfor litt dyrere enn hva det hadde trengt å bli. Øvelseskjørte masse med pappa, det hjalp mye. Jeg håper jeg kan sponse mine barn med billappen om den dag kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vente med å flytte ut til kjæresten til du har ordnet deg lappen. - der sparer du utgifter
Selge skuteren din... Ta buss/gå osv om mulig.. der sparer du litt penger
Spare, spare og spare.. Eventuelt ta opp lån, men det er bare idiotisk når du ikke har fast arbeid, for hvordan skal du få betalt det ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle som har foreldre som kan ¨kjøpe¨ lappen til deg... :) er selv 20 år å har ikke lappen... Hun spør om tips/råd til hvordan dere fikk råd så da føler jeg det blir litt teit å si ¨pappa¨ betalte... da har du ikke jobbet deg opp til det. Jeg har selv tatt 2/3 av lappen.. da tok jeg opp studielån men sluttet fordi jeg ikke turte å ta bykjøring i en storby.. litt korttenkt øyeblikk der ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5/13/2017 den 20.55, tdm900 skrev:

Det blir helt irrelevant når lappen ble tatt. Priser har økt, også på kjøreskolene. Jeg betalte under 10.000,- den gangen jeg kjørte, og det er lenge siden

Hva mener du her? Det er jo meget relevant når lappen ble tatt, da prisene som du selv sier har økt.

Jeg tok lappen for tre år siden, brukte totalt 37.000kr ink. grunnkurs osv. 

Kjørte kanskje litt fler kjøretimer enn hva som strengt tatt var nødvendig, men føler likevel at jeg har fått igjen for det som en tryggere sjåfør.

Anonymkode: 3d746...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du her? Det er jo meget relevant når lappen ble tatt, da prisene som du selv sier har økt.

Jeg tok lappen for tre år siden, brukte totalt 37.000kr ink. grunnkurs osv. 

Kjørte kanskje litt fler kjøretimer enn hva som strengt tatt var nødvendig, men føler likevel at jeg har fått igjen for det som en tryggere sjåfør.

Anonymkode: 3d746...a97

Som jeg skriver til slutt, det er lenge siden. Og det er da mer enn 3år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tdm900 skrev:

Som jeg skriver til slutt, det er lenge siden. Og det er da mer enn 3år!

Det er altså ikke irrelevant når du tok lappen.

Anonymkode: 3d746...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på skole ved siden av, eller hva er det som gjør at du ikke kan ha en fulltidsstilling? Hva er det som hindrer deg i å få en annen sommerjobb når du ikke har fått noen vakter på sommeren i din vanlige jobb? 

Ja, det er mye penger du må legge av til lappen, men det virker jo heller ikke som du jobber veldig målrettet for å klare å betale dette. Det er jo egentlig ikke så viktig hvordan andre finansierte lappen eller hvor mye det kostet da de tok den. Det du må forholde deg til er prisen du må betale og at du skal klare å finansiere dette på egenhånd. 

Anonymkode: 59b51...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...