Gå til innhold

bykjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er rett sted å skrive men prøver likevel :)

Jeg er snart 30, hatt førerkort i 2 år. Til vanlig bor jeg på et veldig lite tettsted, ingen rundkjøringer eller lyskryss.
Siden jeg stort sett kun kjører her blir jeg veldig usikker når det kommer til bykjøring.

I sommer skal jeg jobbe i en by et par timer unna så da må jeg kjøre. Og det bør jo ikke være et problem!

Er redd for å kvele motoren i lyskryss, at jeg bare blir stående der å humpe :overrasket:

Noen som har det på samme måte? Tips?

Anonymkode: 7a4df...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn å ta noen kjøreturer før du skal begynne å jobbe. På det viset har du tid til å venne deg til byen mens du har tid til at noe galt kan skje. Stress gjør det hele mye verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skelly skrev:

Begynn å ta noen kjøreturer før du skal begynne å jobbe. På det viset har du tid til å venne deg til byen mens du har tid til at noe galt kan skje. Stress gjør det hele mye verre.

Stress er en stor del av problemet. Jeg gruer meg veldig til det, og er så opptatt av å ikke kvele motoren. Er ikke noe problem med langkjøring, kun denne bykjøringen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg bli med automatgir. Da kveler du ikke bilen. 

Bykjøring er en vanesak. 

Anonymkode: 04433...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare øvelse som skal til. Finn deg en øde strekning og øv deg på å kjøre i gang. Gjenta til du er trygg på det. Lær deg å kjenne bilen, sånn at du vet hvor gripepunktet er. Øv på dette om igjen og om igjen i en slakk oppovebakke til det sitter. Når du føler deg trygg på at du mestrer disse tingene så vil du heller ikke bli så stresset i de situasjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym-bruker skrev:

Stress er en stor del av problemet. Jeg gruer meg veldig til det, og er så opptatt av å ikke kvele motoren. Er ikke noe problem med langkjøring, kun denne bykjøringen;)

Jo, men det er det jeg mener.

Venn deg til å kjøre i byen før du absolutt må kjøre i byen (før du begynner å jobbe der). Da blir det ikke like farlig om du kveler motoren fordi du skal ingen steder, og så lærer du hvilke kryss som er vanskeligere og hvor du har mest problemer. Og etterhvert blir du vandt til det. Kan tipse deg å kjøre tidligere på morgenen når det er mindre folk om du kan også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg noen byturer osv start med rolige tider på døgnet og så mer trafikk etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på om dette er rett sted å skrive men prøver likevel :)

Jeg er snart 30, hatt førerkort i 2 år. Til vanlig bor jeg på et veldig lite tettsted, ingen rundkjøringer eller lyskryss.
Siden jeg stort sett kun kjører her blir jeg veldig usikker når det kommer til bykjøring.

I sommer skal jeg jobbe i en by et par timer unna så da må jeg kjøre. Og det bør jo ikke være et problem!

Er redd for å kvele motoren i lyskryss, at jeg bare blir stående der å humpe :overrasket:

Noen som har det på samme måte? Tips?

Anonymkode: 7a4df...f39

Ta og gjør deg noen turer på søndags formiddag, det gjorde jeg da jeg bodde i Oslo, til slutt gikk det som en lek å kjøre i mye trafikk også :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd :-) Har tenkt på det selv også, å kjøre før morgenrushet ;-) Er nok bare en vanesak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig om morgenen og sent om kvelden er gode tidspunkt å øve på. Husk også at hvis du kveler bilen er det bare å starte den igjen og kjøre videre ;)

Anonymkode: 3afcf...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tidlig om morgenen og sent om kvelden er gode tidspunkt å øve på. Husk også at hvis du kveler bilen er det bare å starte den igjen og kjøre videre ;)

Anonymkode: 3afcf...1e3

Det er helt sant ;-) Blir bare så stresset når det skjer ;) men øvelse gjør mester! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/6/2017 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på om dette er rett sted å skrive men prøver likevel :)

Jeg er snart 30, hatt førerkort i 2 år. Til vanlig bor jeg på et veldig lite tettsted, ingen rundkjøringer eller lyskryss.
Siden jeg stort sett kun kjører her blir jeg veldig usikker når det kommer til bykjøring.

I sommer skal jeg jobbe i en by et par timer unna så da må jeg kjøre. Og det bør jo ikke være et problem!

Er redd for å kvele motoren i lyskryss, at jeg bare blir stående der å humpe :overrasket:

Noen som har det på samme måte? Tips?

Anonymkode: 7a4df...f39

Kjøp bil med automatgir.

Eventuelt kan du kjøre som amerikanere: press gasspedalen halveis inn, og juster farten med clutchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.5.2017 den 22.55, variabelVandal skrev:

Kjøp bil med automatgir.

Eventuelt kan du kjøre som amerikanere: press gasspedalen halveis inn, og juster farten med clutchen.

Hvordan skal man ellers gjøre det? :P 

Anonymkode: 3afcf...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...