Gå til innhold

Ancestry DNA test


Hadley

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Hvordan kan søsken ikke ha samme opphav?? 

Man arver halvparten av genene til hver av foreldrene.  Noe av det samme opphavet vil søsken jo få.  Men hvis f.eks mor er 30% italiensk kan det ene barnet hennes arve kanskje 18 % og det ene bare 2%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har samme opphav, men det kan variere hvor genetisk like de er. Vi arver 50% av genene fra mor og 50% fra far, og søsken trenger ikke arve de samme 50% og kan derfor blir veldig ulike. Teoreisk sett er det mulig at to helsøsken ikke har noen av de samme genene, eller at de er genetisk identiske, men i praksis er snittet at vi arver 50% av de samme genene. 

Anonymkode: 63b17...58c

Dette høres merkelig ut. 

Alle mennesker har to kopier av kromosomene som da utgjør et kromosom par (. En ene kopien kommer fra mor, den andre fra far.
På denne måten arver man pr. definisjon 50/50. Hver kopi av kromosomene inneholder (varianter) de samme genene slik at du arver de samme genene fra mor som fra far (samme men ikke nødvendigvis like/identiske).

Men så til det som kanskje er forvirrende.

Den kromosom kopien du fikk fra mor, er ikke en kopi av den din mor bruker. På samme måte som at den kopien du gir fra deg ikke er det kromosomet du bruker (har fått fra dine foreldre). I dannelsen av kjønnskromosomene blir dine kromosom par blandet med hverandre. F.eks du får en kopi av kromosom 1 fra din mor og en kopi fra din far, men den du leverer fra deg er en sammenblanding av disse to kopiene, der en del av kromosomet er din fars, en annen del er din mors. Dette skjer hos begge kjønn og skaper en stor genetisk diversitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på....

Anonymkode: f4f3d...61b

Fordi man arver forskjellige gener fra foreldre. Nå mener jeg SMÅ prosenter, selvsagt. Hvis du er halvt asiatisk, vil søsken også være det. Men du kan kanskje ha 3% Finsk/Russisk, mens søsken ikke har det. Bror kan være blond, søster kan være brunhåret. Da har de arvet ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det kan brukes til veldig mye... Er generelt skeptisk til å gi fra meg en masse informasjon om meg selv.

Hvilken informasjon da ?

Din genetiske historikk er da kun interessant for deg selv (og kanskje de aller nærmest til deg).

Jeg kan forstå dette i forbindelse med en kriminalsak.Eller om disse firmaene skulle bruke informasjonen til et hemmelig DNA register. Men et slikt hemmelig prosjekt er mye enklere å gjennomføre gjennom f.eks prøver tatt hos fastlege. Jeg ser liten risiko om mitt DNA skulle blitt analysert på andre siden av jordkloden.

MEN.

I likhet med deg er jeg også kjempe skeptisk til å gi ut mitt DNA, men sannsynligvis for helt andre grunner.

Det er flere ganger jeg har vært svært opprørt og skuffet over strategien til politi i kriminalsaker. Jeg har sett flere tilfeller fra inn og utland der politi bruker massetesting av DNA analyse som "eneste" etterforskning, Denne løsningen er jeg svært kritisk til. 

Jeg ser at muligheten for å finne både voldteksmenn og drapsmenn på denne måten kan være både raskt, effektivt og sikkert.
Jeg har aldri vært kriminell (og ingen planer om det heller ;) ). Jeg ville likevel ikke gitt en frivillig tillatelse til DNA analyse utelukkende basert på f.eks min bostedsadresse.

Skulle det finnes et grunnlag for hvorfor akkurat mitt DNA var av interesse ville situasjonen vært annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller en i dag, jeg! Er veldig spent. Er en nysgjerrig person og jo mer jeg vet jo bedre. Så dette blir morsomt!

Bestiller fra MyHeritage, og skal oppdatere når svaret er kommet, om en god stund regner jeg med. Det jeg vet fra foreldre er at noen av forfedrene kom fra Finland, og langt bak - Tyskland. Om det er noe mer er jeg spent på, og hvor mye Finsk/Tysk jeg har i meg. 

Endret av s0la
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det 3 forskjellige firmaer som kan gi deg en indikasjon på hvor genene dine er fra  (ja de er bare indikasjoner iom at bare 3% av genene blir testet)   Lurer på om man hadde fått forskjellige svar fra de tre konkurrentene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Mystix skrev:

Nå finnes det 3 forskjellige firmaer som kan gi deg en indikasjon på hvor genene dine er fra  (ja de er bare indikasjoner iom at bare 3% av genene blir testet)   Lurer på om man hadde fått forskjellige svar fra de tre konkurrentene?

Er det noen som vet hvilke gener som blir testet, med 3% snakker vi totalt sett rundt 1800 gener. Det er veldig mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Er det noen som vet hvilke gener som blir testet, med 3% snakker vi totalt sett rundt 1800 gener. Det er veldig mye..

Ne,i så en doku om det på youtube.  En fra ancestry.com ble intervjuet og måtte halveis innrømme at testene kunne være mangelfulle fordi de testet så få gener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mystix skrev:

Ne,i så en doku om det på youtube.  En fra ancestry.com ble intervjuet og måtte halveis innrømme at testene kunne være mangelfulle fordi de testet så få gener. 

Ok, Tenker det da er snakk om utelukkende proteingener, noe som vil si ca 600 gener. Fortsatt ganske mange tenke no jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...