Gå til innhold

Ancestry DNA test


Hadley

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen andre som har tatt en slik test? Eller en lignende DNA test?

Jeg er interessert i historie og arkeologi, og jeg har ALLTID lurt på mine egne forfedre. Vikinger, joda. Men noe mer? Vikingslaver fra Irland eller Skottland? Kanskje en spansk eller nederlandsk sjømann for 500 år siden? Hvem vet?!

Jeg har alltid regnet meg selv som 100% norsk, alle tipp-tippoldeforeldrene mine er norsk og alle har lyst/brunt/rødt hår og blå-grønne-grå øyne. Lengre tilbake aner jeg ikke, og det er vanskelig å spore. Men aldri hørt om noen forfedre og mødre som ikke var norsk. Ikke engang noen danske, svenske eller islandske slektninger. Eneste uvanlige er at bror, foreldre, tanter og onkler og besteforeldre har grå-blå øyne og mine er blå-grønne.

Long story short, jeg kjøpte en Ancestry DNA test og fikk resultatet for noen dager siden. Resultatet var fascinerende og kjempegøy å vite!

Mitt resultat:

Etnisk hovedgruppe:

82% Skandinavisk, 8% Irsk

Mindre grupper: Øst Europa: 3%, Storbritannia: 2%, Spansk/Portuguisisk: 1%.

Under 1%/ usikker match: Finland/Nord-Vest Russland, Europeisk Jødisk, Kaukasus, Polynesia (!)

Jeg har ingen irske forfedre så vidt jeg vet, så jeg går ut i fra at dette kommer fra vikingene som tok med seg noen sexy irske folk som slaver til Norge? Synes det er kjempegøy å vite! :D

Har sett noen andre nordmenn på Youtube som har tatt testen og ALLE har Irsk og Britisk DNA.

Den største overraskelsen for meg selv er at jeg har NULL vest Europeisk DNA. Ingenting fra Nederland eller Tyskland eller Frankrike. Men har NOE fra Spania/Portugal!? Interessant!! Må vel ha vært en kåt sjømann for 400 år siden da?!

Lyst å teste deg selv? :D 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt lyst til å ta den lenge. :) Hvor lang tid tok det før du fikk svar?

Anonymkode: ca060...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hatt lyst til å ta den lenge. :) Hvor lang tid tok det før du fikk svar?

Anonymkode: ca060...ebb

Uff! Tok LANG tid!

Litt over to måneder. De sier 6-8 uker. Var nærmere 9 for meg.

Jeg tror mange kjøper test til jul, så de er ekstremt masse folk på våren som tar testen. Kanskje raskere til sommeren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst jeg og. Men jeg er så skeptisk til å sende fra meg DNA'et mitt til er selskap i utlandet. Vet ikke hva de kan finne på å bruke det til eller hvem de kan selge det til. 

Også kan det jo være bare bullshit det du får tilbake. 

Skeptisk, men fristet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mkigjen skrev:

Hva kostet det?

99 Euro for testen. 20 Euro for porto. 

(Du betaler for å få tilsendt og sende til lab)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også lyst, hørt rykter om jeg har taterblod i meg. Jeg er blond og blåøyd men har litt sære unorske trekk.  Veldig høye kinnben, øyne som er små og som skrår nedover mot nesa. Hørt hele livet at jeg ser ut som same, asiatisk ol.  Har ønsket meg penger til denne testen til bursdagen min  Koster vel 1000 kr, måtte du betale toll og mva på toppen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mystix skrev:

Jeg har også lyst, hørt rykter om jeg har taterblod i meg. Jeg er blond og blåøyd men har litt sære unorske trekk.  Veldig høye kinnben, øyne som er små og som skrår nedover mot nesa. Hørt hele livet at jeg ser ut som same, asiatisk ol.  Har ønsket meg penger til denne testen til bursdagen min  Koster vel 1000 kr, måtte du betale toll og mva på toppen??

Høres ut som interessant dame! :D Høres kanskje ut som noen slaviske trekk? Høye kinnbein, osv!

Nei, betalte ikke noe toll. 99 +20 Euro så får du sendt pakke med prøve du spytter i og pakke du sender til lab i Dublin, Irland. uten at du betaler noe mer. 

Eneste er at etnisitet ikke er SÅ nøyaktig... Tater eller Samisk... TROR Samisk regnes som Finsk/Nord-Vest russisk. Tater, null idé. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hadley skrev:

Høres ut som interessant dame! :D Høres kanskje ut som noen slaviske trekk? Høye kinnbein, osv!

Nei, betalte ikke noe toll. 99 +20 Euro så får du sendt pakke med prøve du spytter i og pakke du sender til lab i Dublin, Irland. uten at du betaler noe mer. 

Eneste er at etnisitet ikke er SÅ nøyaktig... Tater eller Samisk... TROR Samisk regnes som Finsk/Nord-Vest russisk. Tater, null idé. 

 

 

 

Tatere/sigøynere stammer jo fra India så da er det vel det som vil vise seg da.  Har ofte hørt at jeg ikke ser norsk ut og iom.at jeg fager håret brunt blir dette forsterket.  Ser mer norsk ut som blond.   Vet heller ikke om samisk kommer opp, stammer ikke de fra nordasia et sted?  Googler og ser at forskerene fremdeles ikke helt vet.  Litt kjedelig da hvis svaret kommer og jeg er f.eks er 98% nordeuropeisk og 2% engelsk. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte foreldrene dine også testes? Hørt at det lønner seg å ta med foreldre så du får en mer utvidet test...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mystix skrev:

Tatere/sigøynere stammer jo fra India så da er det vel det som vil vise seg da.  Har ofte hørt at jeg ikke ser norsk ut og iom.at jeg fager håret brunt blir dette forsterket.  Ser mer norsk ut som blond.   Vet heller ikke om samisk kommer opp, stammer ikke de fra nordasia et sted?  Googler og ser at forskerene fremdeles ikke helt vet.  Litt kjedelig da hvis svaret kommer og jeg er f.eks er 98% nordeuropeisk og 2% engelsk. :fnise:

Jo, du har rett. Tatere/sigøynere stammer vel kanskje fra sør-øst asia, det ville kommet opp som det på testen. :)

22 minutter siden, wintergirl skrev:

Måtte foreldrene dine også testes? Hørt at det lønner seg å ta med foreldre så du får en mer utvidet test...?

Nei, ikke testet dem. Både jeg og foreldre er skandinavisk og norsk (trodde jeg da), klart du kan teste foreldrene dine og kanskje se hvilke prosenter kommer fra hva... Jeg er 2% britisk. Kanskje mamma er 5%, pappa kanskje null?. Kanskje pappa er 17% irsk, mamma kanskje 0? Og jeg er 8% irsk. Og har du søsken? De er IKKE samme som du er.

Klart du kan få foreldre til å ta testen, men du og søsken arver ikke ALT. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hadley skrev:

Jo, du har rett. Tatere/sigøynere stammer vel kanskje fra sør-øst asia, det ville kommet opp som det på testen. :)

Nei, ikke testet dem. Både jeg og foreldre er skandinavisk og norsk (trodde jeg da), klart du kan teste foreldrene dine og kanskje se hvilke prosenter kommer fra hva... Jeg er 2% britisk. Kanskje mamma er 5%, pappa kanskje null?. Kanskje pappa er 17% irsk, mamma kanskje 0? Og jeg er 8% irsk. Og har du søsken? De er IKKE samme som du er.

Klart du kan få foreldre til å ta testen, men du og søsken arver ikke ALT. 

Takk for svar :) Vil teste det ut selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hadley skrev:

Jo, du har rett. Tatere/sigøynere stammer vel kanskje fra sør-øst asia, det ville kommet opp som det på testen. :)

Nei, ikke testet dem. Både jeg og foreldre er skandinavisk og norsk (trodde jeg da), klart du kan teste foreldrene dine og kanskje se hvilke prosenter kommer fra hva... Jeg er 2% britisk. Kanskje mamma er 5%, pappa kanskje null?. Kanskje pappa er 17% irsk, mamma kanskje 0? Og jeg er 8% irsk. Og har du søsken? De er IKKE samme som du er.

Klart du kan få foreldre til å ta testen, men du og søsken arver ikke ALT. 

Nei man arver 50% av gener fra hver.  Hva man arver er tilfeldig.  Derfor kan søsken være ulike og ha forskjellige gener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei! Jeg har nå bestilt DNA-test fra Ancestry. Det var den siden som virket mest troverdig for min del, og det ser jo ut som du, Hadley, er fornøyd med resultatet. :) Min mor er "typisk norsk", med blondt hår, blå øyne og veldig hvit hud. På hennes side har vi greid å spore familien tilbake 500 år. Hennes familie har i løpet av disse 500 årene vært bosatt i ett og samme fylke, så her det kun "norske aner", så langt vi har funnet. Min far derimot er veldig mørk i huden, hadde svart hår som ung, og grønne øyne. Han og hans søsken ble ofte tatt for å være innvandrere, men så vidt vi vet er også denne siden av familien norske langt tilbake. Jeg har arvet utseende til begge mine foreldre. Jeg har veldig lys hud, etter min mor, og smale øyne fra min far. Jeg synes jo det hadde vært kjempegøy å sett både mamma og pappas aner, slik at jeg vet hvor jeg har mine gener fra. Jeg vurderte da å kjøpe to tester som hver av dem kunne ta, men jeg er jo nysgjerrig på min egen DNA også. Hva tenker dere? Jeg er fristet til å ta den testen selv :) 

Anonymkode: e440b...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tester alltid de eldste levende slektningene. 

Anonymkode: cf086...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tester alltid de eldste levende slektningene. 

Anonymkode: cf086...05a

Det kommer vel helt an på hva du ønsker å vite? 

Hvis jeg vil vite farslinjen bakover så er det best å teste eldste mannen på den siden. Men om jeg vil vite om min egen linje bakover av både mor og far så kan jeg fint ta test av meg selv. 

Anonymkode: bec42...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Aldri. 

Dette er en relativt ny trend, og allerede i dag krever det ikke mye hokus pokus å spore ned en person kun ved hjelp av DNA-profilen, fordi det alltids er en eller annen i slekta som har sendt inn DNA'et sitt til disse sidene (om man ikke har gjort det selv). De har demonstrert at de villig utleverer DNA, identiteten til kundene sine og deltar i annet samarbeid under politiordre. Si DNA'et ditt tilfeldigvis blir funnet ved et åsted (eller har blitt plantet for den saks skyld), etter tante Kari kjøpte seg en DNA-test for å bekrefte sine Portugisiske aner - vips er du i søkelyset for et drap. Noe lignende har allerede skjedd ved minst ett tilfelle, selv om vi får håpe personen faktisk var skyldig da, er det ikke akkurat et utenkelig scenario.

Hvis noen syns jeg overreagerer, hvordan ville dere reagert dersom vi ble lovpålagt å registrere DNA'et vårt i en internasjonal database, til tross for at vi aldri har vært involvert i noe kriminelt? I praksis utgjør det liten forskjell om folk oppgir DNA'et sitt frivillig til en kommersiell aktør som samarbeider med myndighetene, eller direkte til myndighetene, bare mange nok velger å delta til å muliggjøre sporing basert på familiært DNA.

Så kommer naturligvis de mer åpenbare risikoene, muligheten for hacking, misbruk på måter vi kanskje ikke kan tenke oss i dag engang, kommersielt salg, endringer i lover og retningslinjer som verner oss for det som i dag ville blitt kalt brudd på personvern, osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken database er du påtvingen å registrere deg i?

Utføres der andre analyser av ditt DNA som ikke er rekviert eller gitt tillstelse til ?

Hvilket selskap(er) sikter du til?

Og hvliket konkret tilfelle der DNA materiale har blit analysert i en rettsmedisinsk sammeheng sikter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2017 den 23.14, Mynona skrev:

Jeg har litt lyst jeg og. Men jeg er så skeptisk til å sende fra meg DNA'et mitt til er selskap i utlandet. Vet ikke hva de kan finne på å bruke det til eller hvem de kan selge det til. 

Også kan det jo være bare bullshit det du får tilbake. 

Skeptisk, men fristet. 

Jeg tenker akkurat det samme, vil de ta vare på det og lagre det i et register. Kan det bli brukt i mot meg om jeg feks skal ha helse forsikring i framtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, julia83 skrev:

Jeg tenker akkurat det samme, vil de ta vare på det og lagre det i et register. Kan det bli brukt i mot meg om jeg feks skal ha helse forsikring i framtiden?

De tester hvor forfedrene dine kommer fra, genetisk og etnisk sett og finner eventuelle slektninger som har tatt testen. Jeg sendte min prøve til Dublin i Irland. Det er der europeiske kunder blir testet. Hvilken interesse skulle de ha av å sende prøven din til forsikringsselskaper i Norge? Da ville de aldri hatt noen kunder. De driver ikke med testing av sykdommer eller noe medisinske studier, kun hvor mennesker stammer fra. Jeg synes folk er merkelig paranoid når det gjelder DNA prøvene sine! Chill! Jeg vet jeg har fjerne slektninger som bor i USA, og det stemte! En av dem skrev til meg, og hun møtte tanten min på søttitallet. Så resultatet stemmer.

Du kan jo slette hele profilen og DNA-infoen din hvis du er super paranoid. Her er privacy info:

How is my DNA data protected?

You trust us with your DNA so we, in turn, employ a number of measures to protect it; here are some of the things that we do:

  1. The results of your DNA test are stored in a secured database — your AncestryDNA results are stored in a secured database, which employs a number of security measures. As well as protecting the information from unauthorized access from those outside of AncestryDNA, we strictly limit access to this database from within the company as well.
  2. The lab processing your DNA doesn't have access to your name, address and other contact information— DNA samples are tested in a secure third-party testing lab in the United States. We separate your name from your DNA sample throughout the testing process. Instead, we use a unique Activation Code provided in your kit to track your DNA through the testing process and in storage.
  3. Your DNA sample is securely stored — After testing is complete, any remaining DNA from your test is archived and stored in a temperature-controlled, secure facility with 24-hour monitoring and limited access.
  4. The Genetic Information Nondiscrimination Act (GINA) —United States law (the Genetic Information Nondiscrimination Act or “GINA”) generally makes it illegal for health insurance companies, group health plans, and most employers to discriminate against you based on your genetic information. Learn more about GINA here.
  5. You have the choice to delete your DNA test results — Once a DNA test result is deleted, that choice is permanent. You will no longer see the results in your account. Also, your DNA matches will no longer see your username among their list of matches. So be sure you want to delete a DNA test result before you do it, as there is no way to recover the data after it’s deleted.

    If you have given your consent to participate in ongoing research efforts and you delete your DNA results, your consent will be withdrawn and your information will not be used in future research.  Please note, however, that information cannot be withdrawn from studies in progress, completed studies, or published results.

Mer info: http://www.ancestry.com/cs/legal/PrivacyForAncestryDNATesting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...