Gå til innhold

Jeg er i ferd med å miste troen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Hemmingroad skrev:

Hvorfor er det vaskelig å godta at vitenskapen og dens bevis er det korrekte?

Vitenskapen kan aldri bevise.

 

-----------------

Til TS: En periode med tvil kan være godt for deg og troen din i det lange løp. Tim Keller har noen podcaster om dette med tro og tvil. Det finnes også en del gode bøker på temaet. Sjekk ut anbefalingene her; 

http://kristenapologetikk.blogspot.no/p/favorite-books.html?m=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle, ts her. 

Jeg må takke så mye for dere som har svart. Dette gjorde vondt for meg å skrive, og jeg var særdeles redd for å bli dømt for at jeg tviler slikt på min egen tro. Det kjennes skamfullt og syndig å tvile slik jeg gjør nå.

Jeg tør ikke tenke på hva som skjer dersom jeg tenker for mye over dette. Noen av dere skriver at man ikke behøver å være troende for å ha en god moral. Men hvorfor tro i det hele tatt da? Hva godt er gud der for, hvis det ikke er å lede vei? 

Jeg er særdeles mikset nå på hva jeg skal gjøre videre; hele mitt liv har kranset rundt kirken og jesus, og nå er jeg bare redd for å dømmes til en evighet i helvete. Det høres sikkert sykt ut for dere som ikke er troende, men sånn føler nå jeg det. Hva gjør jeg nå? Forsøker jeg å filosofere mer over dette, eller bør jeg forsøke å gå tilbake til mitt gamle liv? Jeg er så fortvilet og vet ikke hva neste steg blir for meg. Jeg føler meg så alene om dette. 

Tusen takk, dere som tar dere tid til å lese og respondere. 

Ts

Anonymkode: d03a2...746

Jeg har egentlig ganske mye å si om dette, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få uttrykt det. Jeg har aldri vært kristen eller religiøs, men har også følt meg "fortapt" og "uten Gud" på en måte. Og troen på helvete sitter jo dypt i kulturen vår så jeg skjønner frykten for det også.

De som har skrevet hellige skrifter som Bibelen, eller kanskje mest de det handler om (Jesus, Buddha f.ex.) har alle hatt en direkte opplevelse av Gud, så har man skrevet om dette, og gjennom skriftene så kan man oppleve liksom gjenskinnet av det de opplevde. Man skjønner at det fins en Gud, man føler seg ikke fortapt og man får liksom del i denne følelsen av å føle seg forbundet til noe.
Og fordi det er så vanskelig å føle denne følelsen i denne verden (vanskelig sted å være, fullt av lidelse etc.) så klamrer man seg til skriftene og reglene for liksom å ha en ramme rundt det man opplever, og det er helt ok. Men problemet oppstår når man tror man MÅ følge absolutt alt til punkt og prikke for å ta del i denne følelsen av å være forbundet med noe større enn en selv. Det trenger man ikke.

Derfor linket jeg til Anthony De Mello. Han har en mye dypere forståelse av kristendommen enn prester flest og kan klare å formidle det ikke jeg kan, at hver og en har en direkte forbindelse til Gud og trenger ikke gå gjennom skrifter og regler. Gud snakker direkte til oss! Derfor snakker De Mello mye om mediasjon og bønn, det er i stillheten man finner Gud og det hellige og også en indre moral, og da har man ikke så stort behov for en ytre Gud eller en ytre moral lenger.

Snakker de noen gang om kristen meditasjon i menigheten din, eller er det noe man har gått helt bort fra?

Awareness-videoene er velidig fine å se på og man kommer liksom i en kontemplativ sinnstemning av dem: https://www.youtube.com/watch?v=4Y3Q7H2urto

Meditajson er å være helt tilstede, noe som også Eckhart Tolle snakker mye om. Han snakker også om Gud, siterer Bibelen og har en interessant vinkel på mye av det Jesus har sagt. Selv fant jeg en åndelighet i det daglige livet mitt ved å lære tilstedeværelse/minfulness/meditasjon slik som Eckhart og De Mello snakker om det. Bøkene til Tolle finnes også på norsk.
https://www.youtube.com/watch?v=fLeXLfMH3PE

 

Anonymkode: 505f5...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som troende selv så skjønner jeg godt hvor du kommer fra. Moralen har jeg fra samfunnet og foreldrene mine. Rammene får jeg fra religionen min. Uten religionen har jeg ikke rammer rundt hva som er greit eller ikke greit og da blir alt relativt. Det blir for løst for min del. Jeg føler jeg at religionen min gir meg mening med livet. Mennesker uten religion syntes alt er relativt og det er ingen gud bla bla bla og du dør som en flue. Jeg klarer ikke den tanken. Tenk å bli født uten no grunn? Hva f er livet verdt da? At vi har kommet hit som luft? Glem det. Jeg vil ikke være som luft og eksistere kun for å eksistere. Jeg skal vende tilbake til Allah og han skal jeg svare for mine handlinger. Det er best jeg er snill og grei og ikke lager kaos sånn at jeg kan dø, hvile i fred og møte mine nærmeste og Allah h'n selv i neste liv. Du får velge hva som gir deg mening i livet :)

Anonymkode: 96b1a...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! ikke vær redd! Jesus klarer å stå på sine egne ben!!  Jesus og evangeliet er sterkt nok i SEG SELV, - den er ikke avhengig av om du og  'bygda di' er moralske nok eller ikke - Frelsen eller Gud er ikke evhengig av hva du GJØR -(så er vi frelst ved troen alene, ikke ved gjerninger, Rom) jeg tror Gud lar deg oppleve dette fordi du skal få se, at Gud kan holde seg selv oppe uavhengig om du klarer å 'leve bibelsk nok eller ikke.'

Jeg tror du er i ferd med å utvikle deg i livet, og stikke hull på noen 'misoppfatninger' som har hersket i miljøet ditt.  i forhold til tro. Det blir ofte sånn på små plasser, at visse 'regler' som passer for noen få som lever enkelt der ute, blir toneangivende for alle. Men alle disse 'reglene' passer ikke alltid for alle. Bibelen sier at bokstaven (lovene, budene) slår ihjel - men Sønnen er kommet for å gi oss liv i overflod. Og der den hellige ånd er, der er det frihet. Den Hellige Ånd består i glede fred og kjærlighet, og ikke i kontroll og makt.  Ikke vær redd for å bryte løs! Gud er med hvert ærlige hjerte  :o) 

Kanskje det bare er enkelte ting ved miljøet som du trenger å komme deg litt bort ifra! Få det litt på avstand for å kjenne hva det er EGEntlig du mener og tenker om visse ting. Det betyr ikke at visse 'råd eller oppfordringer' fra Bibelen ikke kan være lure å følge- men Guds nærvær og kjærlighet i livet ditt AVHENGER aldri av om du 'får til' visse ting eller ikke. Gud HAr jo frelst deg! Han har ordnet alt allerede! Haner din venn. ikke vær redd - du vil finne en ny plattform med trygghet . Be gud om å møte deg på en helt ny måte enn du noen gang hadde forventet ;)

- Når man tviler, sprekker hjertet litt mer for hver gang, slik at det kan vokse seg større. Det bare gir plass til at en STØRRE og mer livsinkluderende  og menneskevennlig tro kan utvikler seg-

  Det høres ut som du er i 'lovtrelldom' - å følge bud og regler -leve så 'bibelsk' som mulig (som kanskje å betyr følge de 'regler' som du har vokst opp med, eller en eller anen predikants 'forventninger til deg - men du trenger ikke å ta valg på vegne av, eller for å ikke såre, en eller annen predikant, du må ta valg som du kan stå inne for helt selv)) Noen ganger trenger vi å utvikle hjertet vårt for å stå for ting på egen hånd, og får se at Jesus respekterer din sanne frie vilje, og gir deg frihet til å være 100% ærlig mot deg selv og personlig med livet! Kanskje du vil gå på trynet og gjøre noen dumme ting, men så lærer du av det og blir bedre kjent med deg selv. Kanskje vil du finne tilbake til at noen av de gamle' reglene ikke var så dumme til slutt avlikevel, men det vil vise seg

Men du skal se at du kommer til å se at Jesus er større enn at han bare passer inn i det lille miljøet du kommer fra!!  Han kan takle at du trenger å tenke fritt og være ærlig. Bare når du er helt deg selv kan Gud åpenbare seg for deg på Ekte. Bare slik kan et sant og fortrolig forhold til Gud utvikle seg! <3

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: e93c9...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, L'amie skrev:

Vitenskapen kan aldri bevise.

 

-----------------

Til TS: En periode med tvil kan være godt for deg og troen din i det lange løp. Tim Keller har noen podcaster om dette med tro og tvil. Det finnes også en del gode bøker på temaet. Sjekk ut anbefalingene her; 

http://kristenapologetikk.blogspot.no/p/favorite-books.html?m=1

 

Vitenskapelig bevis er bevis som tjener til å støtte eller motsi en vitenskapelig teori eller hypotese. Slike bevis forventes å være empiriske og skikkelig dokumentert i henhold til den vitenskapelige metode slik at det er tilpasset feltet man undersøker. Standarden for bevis kan varierer om feltet er innen naturvitenskap eller samfunnsvitenskap.

Anekdotiske bevis blir ofte oppfattet som det motsatte av vitenskapelige bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Naturgutten 95 skrev:

Jeg er for faen ikke kristen

Men hissig er du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle, ts her. 

Jeg må takke så mye for dere som har svart. Dette gjorde vondt for meg å skrive, og jeg var særdeles redd for å bli dømt for at jeg tviler slikt på min egen tro. Det kjennes skamfullt og syndig å tvile slik jeg gjør nå.

Jeg tør ikke tenke på hva som skjer dersom jeg tenker for mye over dette. Noen av dere skriver at man ikke behøver å være troende for å ha en god moral. Men hvorfor tro i det hele tatt da? Hva godt er gud der for, hvis det ikke er å lede vei? 

Jeg er særdeles mikset nå på hva jeg skal gjøre videre; hele mitt liv har kranset rundt kirken og jesus, og nå er jeg bare redd for å dømmes til en evighet i helvete. Det høres sikkert sykt ut for dere som ikke er troende, men sånn føler nå jeg det. Hva gjør jeg nå? Forsøker jeg å filosofere mer over dette, eller bør jeg forsøke å gå tilbake til mitt gamle liv? Jeg er så fortvilet og vet ikke hva neste steg blir for meg. Jeg føler meg så alene om dette. 

Tusen takk, dere som tar dere tid til å lese og respondere. 

Ts

Anonymkode: d03a2...746

Det er tøfft å være kristen. Men belønningen er stor. Verden vil heller aldri gi deg gleder, selv om de elsker å prøve å overbevise seg selv og andre om det. Men om du ønsker å stå opp for Jesus vil du dypt inne i deg ha verdens beste samvittighet og tilfredsstillelse. 

Du er ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva gjør du her da?

Anonymkode: b366c...1f9

Forumet er for alle.

Anonymkode: 8ac7b...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hemmingroad skrev:

Hvorfor er det vaskelig å godta at vitenskapen og dens bevis er det korrekte?

Vitenskapen har aldri bevist noe. Hvilken bakgrunn har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, debatant skrev:

Vitenskapen har aldri bevist noe. Hvilken bakgrunn har du?

the-good-thing-about-science.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

the-good-thing-about-science.jpg

Hvilken bakgrunn har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskap er en metode som gir blaffen i hva som er sant eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også kristen for noen år siden, ikke dypt kristen slik som det kommer frem at du har vært, men nok til at når noen spurte så sa jeg at jeg var kristen og trodde på Gud. Det gjør jeg ikke lenger. Jeg tror heller at jeg selv er i stand til å velge det moralsk riktige, og jeg selv er i stand til å skape et godt liv for meg selv. Om der finnes en eller annen god kraft, så tviler jeg iallefall sterkt på at det å dra i den norske kirken hver søndag, synge i kristenkor osv har noe med det å gjøre. Samtidig kan jeg av og til finne en godhet i det å folde hendene og "snakke til Gud", men det er nok mer som en oppsummering til meg selv over hvilke ting jeg er takknemlig for og hva jeg håper for fremtiden. 

Jeg synes at det at du etter den samtalen faktisk klarer å revurdere ditt forhold til Gud og Jesus, viser at du har vokst som menneske, og det synes jeg du skal være stolt over. At du tør å erkjenne at du har begynt å tvile, er etter min mening en styrke som jeg håper du tar med deg videre. Å leve et liv uten Gud og Jesus tar ikke fra deg all glede og håp! Du klarer heller å finne glede og håp i deg selv, og oppdage hvordan verden er uten å ha på deg "fargede" briller fra kristendommen. 

Anonymkode: 7963b...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aragorn II Elessar
2 minutter siden, debatant skrev:

Hvilken bakgrunn har du?

Hvilken bakgrunn har du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen i min fars slekt som er kreasjonister. De vil ikke høre snakk om at jorden er mer enn bare noen få tusen år gammel, og det er tydeligvis livsviktig for dem å tro det. Det blir så altfor dumt for meg. Man minimerer G-d til å tvile på hans eksistens, hvis man samtidig innrømmer at dinosaurer har eksistert føles det som.. Hvorfor ikke dinosaurer OG G-d? Det gjør bare G-d større i mine øyne. Jeg takker G-d hver dag for alt det gode vi mennesker klarer å finne opp, utføre osv. G-d er så mye større enn alle disse menneskelige kriteriene.

Kanskje du ikke MÅ basere troen din på de kriteriene du selv har funnet på, men heller leve dette livet du har fått som den beste versjonen av deg selv du kan være? :)

Anonymkode: 8433e...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jesusfolket er så fordømmende at selv de frafalne lever i frykt i år 2017

Anonymkode: 762f5...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Aragorn II Elessar skrev:

Hvilken bakgrunn har du ?

Hva med å svare. Du er vel voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, debatant skrev:

Hva med å svare. Du er vel voksen?

Det er synd at du ikke ser ironien i det du skrev der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle, ts her. 

Jeg må takke så mye for dere som har svart. Dette gjorde vondt for meg å skrive, og jeg var særdeles redd for å bli dømt for at jeg tviler slikt på min egen tro. Det kjennes skamfullt og syndig å tvile slik jeg gjør nå.

Jeg tør ikke tenke på hva som skjer dersom jeg tenker for mye over dette. Noen av dere skriver at man ikke behøver å være troende for å ha en god moral. Men hvorfor tro i det hele tatt da? Hva godt er gud der for, hvis det ikke er å lede vei? 

Jeg er særdeles mikset nå på hva jeg skal gjøre videre; hele mitt liv har kranset rundt kirken og jesus, og nå er jeg bare redd for å dømmes til en evighet i helvete. Det høres sikkert sykt ut for dere som ikke er troende, men sånn føler nå jeg det. Hva gjør jeg nå? Forsøker jeg å filosofere mer over dette, eller bør jeg forsøke å gå tilbake til mitt gamle liv? Jeg er så fortvilet og vet ikke hva neste steg blir for meg. Jeg føler meg så alene om dette. 

Tusen takk, dere som tar dere tid til å lese og respondere. 

Ts

Anonymkode: d03a2...746

Trodde det norske samfunnet hadde moralen sin fra bibelen? Vi følger da de ti bud. I Norge er det hverken lov å stjele, drepe osv. Og de aller fleste følger dette om de er kristen eller ikke.

Anonymkode: c5894...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hemmingroad skrev:

 

Vitenskapelig bevis er bevis som tjener til å støtte eller motsi en vitenskapelig teori eller hypotese. Slike bevis forventes å være empiriske og skikkelig dokumentert i henhold til den vitenskapelige metode slik at det er tilpasset feltet man undersøker. Standarden for bevis kan varierer om feltet er innen naturvitenskap eller samfunnsvitenskap.

Anekdotiske bevis blir ofte oppfattet som det motsatte av vitenskapelige bevis.

Ser jeg burde utdypt litt mer. Vitenskapen kan kun bevise at en hypotese ikke er korrekt. De vil aldri kunne bevise at Gud ikke finnes.

Skapelsesberetningen er ikke ment som oppskriften på hvordan verden ble til, men at Gud var den som stod bak skapelsen. Vitenskap og kristendom kan gå hånd i hånd. Mye av naturvitenskapens funn opp gjennom årene er oppdaget av kristne vitenskapsmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...