Gå til innhold

Artrose i knær og løping


Jodi

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har artrose / slitasjegikt i knærne, og som jogger eller løper?

Jeg har det, og har så lyst til å jogge men har tidligere blitt fortalt at dette bør unngås da det sliter mer på brusken enn å gå. Men fysioterapeuten min mener nå at dette er en myte, og at jeg kan løpe så mye jeg vil uten at det vil slite noe mer? Riktignok løpe på mykt underlag, og med riktig løpeteknikk. Hun sa at så lenge jeg ikke fikk vondt så var det bare å kjøre på.

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det ikke selv, men en av løperne i en løpegruppe jeg er med i har nevnt at hun har artrose og at trening smører og ikke sliter på leddet. Det beste er nok å gjøre dine egne erfaringer, men uansett om du velger å jogge eller gjøre annen trening så er det mye bedre enn inaktivitet for leddene. 

Anonymkode: e512b...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitasjegikt og får beskjed om å bare løpe og jogge og springe i trappene av min fysioterapeut, mens legen sier jeg ikke skal belaste så det blir vondt. Jeg får kjempesmerter når jeg går i trapper og løper, men det er tydeligvis ikke farlig som min fysio sier itl meg. Så man blir jo forvirret av mindre

Anonymkode: 7f2f5...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitasjegikt og får beskjed om å bare løpe og jogge og springe i trappene av min fysioterapeut, mens legen sier jeg ikke skal belaste så det blir vondt. Jeg får kjempesmerter når jeg går i trapper og løper, men det er tydeligvis ikke farlig som min fysio sier itl meg. Så man blir jo forvirret av mindre

Anonymkode: 7f2f5...c78

Ja ikke sant? Men jeg tenker kanskje at det er lurt å ikke dra det så langt at man får kjempevondt? Min fysioterapeut sa som sagt at jeg kunne holde på til jeg fikk vondt (og stoppe når det begynte å bli vondt), og at jeg skulle trene det opp veldig gradvis. Per i dag betyr jo det at jeg ikke får jogget langt før det blir vondt, men det blir kanskje gradvis bedre?

Jeg tror nok at jeg hører mer på fysioterapeuten enn på legen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Drar opp denne tråden igjen jeg, for å høre om det er noen andre som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på nippet til å svare noen her nå til jeg så at tråden er ganske gammel.

Det er mer skånsomt for leddene å løpe i trapper eller motbakke, siden man da ikke får støtbelastning som man får på flatmark eller i nedoverbakke.

Jeg er kun legmann på dette området, men jeg synes det høres rart ut å si at jogging er ok for en med artrose i knærne.

Sykling (med lette nok gir) er mye mer skånsomt og å anbefale for folk med leddsmerter, i alle fall etter det jeg har lest og erfart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2. januar 2018 den 21.44, Wiggins skrev:

Var på nippet til å svare noen her nå til jeg så at tråden er ganske gammel.

Det er mer skånsomt for leddene å løpe i trapper eller motbakke, siden man da ikke får støtbelastning som man får på flatmark eller i nedoverbakke.

Jeg er kun legmann på dette området, men jeg synes det høres rart ut å si at jogging er ok for en med artrose i knærne.

Sykling (med lette nok gir) er mye mer skånsomt og å anbefale for folk med leddsmerter, i alle fall etter det jeg har lest og erfart. 

Takk for svar!

Hva hvis jeg jogger uten å få smerter da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jodi said:

Takk for svar!

Hva hvis jeg jogger uten å få smerter da? 

Jeg er hverken fysioterapeut eller lege, så jeg kan vel ikke gjøre annet enn å si meg enig med fysioterapeuten at så lenge det ikke gjør vondt er det ok.

Generelt er det bra, faktisk livsnødvendig, at kroppen får regelmessig fysisk belastning. Hvor hard belastningen bør være og hvor ofte fins det ikke noen eksakt fasit på, men for å få den største helsegevinsten holder det med en time hver dag, gjerne delt opp i to økter (f. eks. sykle fram og tilbake fra jobb eller skole). Hvis man i tillegg virkelig trener et eller annet som virkelig får opp pulsen 2-4 ganger i uka har man tatt ut det meste av helsegevinsten. Å trene mer enn dette kan gi noe økt helsegevinst, men det gir først og fremst bedre utholdenhet og / eller styrke, og er først og fremst aktuelt for folk som vil delta i konkurranser. (Sånne som meg selv ;) .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jogget litt på mølle og i skogen, men passet på å jogge enten på flatmark eller stigning. Prøvde en gang å jogge også nedover, men da fikk jeg vondt.

Nå er det ikke lenge av gangen jeg jogger enda da, men har på sikt lyst til å jogge mer da jeg syns det er gøy. Trener også styrke nå, slik at jeg får opp styrken i knærne. Er bedre nå enn jeg har vært på flere år faktisk 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...