Gå til innhold

HPV vaksine, verdt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nesten 22 år gammel og vurderer å ta HPV vaksinen som nå har blitt gratis for alle mellom 20 og 25 (hvis jeg ikke tar feil). Men jeg er litt redd for alvorlige bivirkninger og alt det der mtp. at den er relativt ny, så det jeg egentlig lurer på er om det vil være verdt det for meg? Noen som har tatt den i voksen alder? Synspunkter på den vaksinen generelt? 

Er det forresten mulig å teste om man allerede har HPV virus? For hvis man allerede har det så er det vel ikke noe poeng i å vaksinere seg, eller?

Takk for svar!

Anonymkode: af8b3...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan teste deg for HPV. Spør legen. 

Jeg hadde ingen spor av HPV og tok vaksinen i voksen alder. 

Anonymkode: 773a1...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan teste deg for HPV. Spør legen. 

Jeg hadde ingen spor av HPV og tok vaksinen i voksen alder. 

Anonymkode: 773a1...5b0

Hvordan testes man? Er det en blodprøve eller noe?

Anonymkode: af8b3...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan testes man? Er det en blodprøve eller noe?

Anonymkode: af8b3...39c

Du kan ta det samtidig som du tar celleprøve (gjøres ved en prøve fra underlivet). De ser etter celleforandringer og kan teste for HPV samtidig (be om det).

Anonymkode: 773a1...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta det samtidig som du tar celleprøve (gjøres ved en prøve fra underlivet). De ser etter celleforandringer og kan teste for HPV samtidig (be om det).

Anonymkode: 773a1...5b0

Ok, takk skal prøve å få gjort det.

 

Anonymkode: af8b3...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha tatt den om jeg var i målgruppa. Er imot alt av vaksiner.

Anonymkode: 33c1d...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ha tatt den om jeg var i målgruppa. Er imot alt av vaksiner.

Anonymkode: 33c1d...aaf

Sier du helt til du blir døende av en sykdom man kan vaksinere seg i mot eller når du er en av årsakene til at flokkimmuniteten vår forsvinner og syke mennesker dør.

 

Anonymkode: ce7ab...4f8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en svært mye brukt og godt utested vaksine, så jeg ville tatt den. Dersom du vil lese litt om forskningen rundt bivirkninger for HPV-vaksinen, anbefaler jeg å søke etter HPV inne på Gunnar Tjomlids blogg Saksynt. 

Anonymkode: 91c0b...837

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier du helt til du blir døende av en sykdom man kan vaksinere seg i mot eller når du er en av årsakene til at flokkimmuniteten vår forsvinner og syke mennesker dør.

 

Anonymkode: ce7ab...4f8

Ja, det er akkurat dette vaksineprodusentene prøver å få oss til å tro.

Anonymkode: 33c1d...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usaklig vaksinemotstander: pigg av. TS har allerede fått vite hva du mener, dette er ikke plassen for en generell diskusjon om vaksiner.

TS: Grunnen til at de tilbyr HPV-vaksinen til de mellom 20 og 25, er at de har funnet effekt av den selv om man er smittet med HPV fra før. Vaksinen har vært brukt i barnevaksinasjonsprogrammet (rundt 7. trinn tror jeg) i flere år, så jeg anbefaler å ta den. Veldig greit å få den gratis, før kostet den rundt 2000 kr. 

Anonymkode: 1a162...b59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 og har tatt den. Dvs må ta siste dose nå i juni. Jeg synes det er verd det :)  Har ikke hatt noen bivirkninger av vaksinen enn litt vondt i arma samme dagen som de stakk. Den er jo ikke så veldig ny heller, bare ny for oss voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usaklig vaksinemotstander: pigg av. TS har allerede fått vite hva du mener, dette er ikke plassen for en generell diskusjon om vaksiner.

Anonymkode: 1a162...b59

TS spør om synspunkter på vaksinen generelt og jeg kommer bare med mitt synspunkt, jeg er imot den.

Anonymkode: 33c1d...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er nesten 22 år gammel og vurderer å ta HPV vaksinen som nå har blitt gratis for alle mellom 20 og 25 (hvis jeg ikke tar feil). Men jeg er litt redd for alvorlige bivirkninger og alt det der mtp. at den er relativt ny, så det jeg egentlig lurer på er om det vil være verdt det for meg? Noen som har tatt den i voksen alder? Synspunkter på den vaksinen generelt? 

Er det forresten mulig å teste om man allerede har HPV virus? For hvis man allerede har det så er det vel ikke noe poeng i å vaksinere seg, eller?

Takk for svar!

Anonymkode: af8b3...39c

Trenger den kun dersom du ligger rundt mye med forskjellige partnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er akkurat dette vaksineprodusentene prøver å få oss til å tro.

Anonymkode: 33c1d...aaf

Nei, det er det opplyste mennesker og helsevesenet vil ha deg til å tro fordi det er sånn det er. 

Jeg har eksepsjonelt mange vaksiner inkludert HPV vaksinen og den eneste bivirkningen jeg har hatt var at jeg ved influensavaksine var litt slapp etterpå fordi jeg fikk den aktive vaksinen i stedet for den passive (jeg skal helst ha passive vaksiner) fordi jeg glemte å si fra om det. Det er veldig sjeldent at man får noe særlig bivirkninger eller skader av vaksiner. 

Anonymkode: ce7ab...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jackie Gleason skrev:

Trenger den kun dersom du ligger rundt mye med forskjellige partnere.

Feil. HPV er svært vanlig og man får den like gjerne av partner nr 1 som nr 20

Anonymkode: ce7ab...4f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. HPV er svært vanlig og man får den like gjerne av partner nr 1 som nr 20

Anonymkode: ce7ab...4f8

Det er en vesentlig korrelasjon mellom HPV og mange partnere, det sier t.o.m kreftforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Jackie Gleason skrev:

Det er en vesentlig korrelasjon mellom HPV og mange partnere, det sier t.o.m kreftforeningen.

Det øker jo sjansene for å bli smittet å bli smittet, men det skal ikke mer til enn at du ligger med én HPV-smittet person for at du selv skal bli smittet hvis du har uflaks. 

Anonymkode: 990fb...5f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det øker jo sjansene for å bli smittet å bli smittet, men det skal ikke mer til enn at du ligger med én HPV-smittet person for at du selv skal bli smittet hvis du har uflaks. 

Anonymkode: 990fb...5f4

Kom visst med en ekstra "å bli smittet" der.

Og for å svare på spørsmålet: jeg synes definitivt det er verdt det, og særlig for TS som får det gratis. Jeg tenker å gå til legen snart og betale fullpris, da jeg er født i 90 og ikke 91. Synes det er litt dumt at bare kvinner som er født innenfor en viss periode får vaksinen gratis, mens vi andre må betale for å redusere risikoen for kreft, men det blir en politisk diskusjon.

Anonymkode: 990fb...5f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan teste deg, men du burde likevel vaksinere deg etter du er kvitt viruset. Hele greiene med bivirkninger er dratt helt ut av proporsjoner. Jeg er 22 og har tatt to doser, og jeg mener det er idiotisk å ikke ta vaksinen når du får den gratis. Hadde betalt for den uansett. Det er snakk om en vaksine som tross alt inngår i vaksinasjonsprogrammet for barn, så den er godt utprøvd. Du vil alltid finne noen som reagerer på noe, men tenk så få det gjelder i forhold til hvor mange som har tatt vaksinen. Det farligste med vaksinen er å kjøre bil for å komme seg til legekontoret

Anonymkode: d1261...29a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30/04/2017 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Det er en svært mye brukt og godt utested vaksine, så jeg ville tatt den. Dersom du vil lese litt om forskningen rundt bivirkninger for HPV-vaksinen, anbefaler jeg å søke etter HPV inne på Gunnar Tjomlids blogg Saksynt. 

Anonymkode: 91c0b...837

Ville sett etter info på andre steder enn blogger jeg da men. 
Ja jeg ville tatt den. 
Hpv tester man seg hos fastlege/gynekolog, de tar en cellskrapning i cervix og sender den til undersøkelse. Alle norske kvinner over 25 blir innkallt til dette, og jeg anbefaler ALLE å gjøre det. Selv om man tar vaksinen så kan man få cervix cancer, bare en annen type. Vaksinen beskytter mot de vanligste undergruppene som gir cancer. 

Anonymkode: ae942...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...