Gå til innhold

Jeg vil at min kone skal gjøre mer husarbeid!!!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er man og lurer på hva min kone gjør.

- Jeg tar 100% klesvask for oss to voksne og en ungdom

- Alle bretter sine egne klær - håndkler og sengetøy tar jeg stort sett

- Handler inn all mat

- Lager all middag

- Rydder i kjeller og på loft slik at jeg kan kjører boss til fyllingen innimellom

- Jeg setter inn og ut av oppvaskemaskinen

- Tenåring vasker badet en gang i uken

- Kona rydder av og til sånn rundt om kring - skippertak

- Hun rydder kjøkkenet av og til - tømmer oppvaskemaskinen en sjelden gang

- Egentlig har vi regel om at den som lager mat slipper å rydde etterpå. Hun rydder ikke etterpå - utsetter det og det blir ikke gjort.

- Jeg vasker opp ting jeg trenger før jeg lager middag

- Jeg ønsker lister og ansvarsfordeling - hun liker ikke lister

- Husarbeid er en stor konflikt som jeg bare ikke orker mer

- Jeg tar av og vasker sengetøy - legger nytt på - 2-3  av 4 ganger

- Gjør jeg ikke noen blir det ikke gjort og dermed et rotehus som er vanskelig å lage middag i

- Hun er flink til å prioritere hennes egne foreldre og venninner en gang eller to i uken - jeg er alltid hjemme.

-Hun planlegger konfirmasjonen - den bryr jeg mer ikke med. 

- Vi er begge i 100% stilling - jeg går vakter og skifter arbeidstid hver dag (bare på dagtid) mens hun har kontortid. 

HVORDAN FÅR JEG FIKSET MER LIKESTILLING NÅR DET GJELDER HUSARBEID UTEN Å KRIGE, KRANGLE,  GÅ FRA HVERANDRE, ELLER Å STREIKE? 

HAR LYST PÅ EN LUR LØSNING HER.

Anonymkode: 4c9c3...e8c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres vanvittig slitsom ut.

Anonymkode: 98821...a38

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du høres vanvittig slitsom ut.

Anonymkode: 98821...a38

Hva mener du?  

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hactar skrev:

Men hun skifter vel dekk på bilen?

Nei, det gjør jeg og tenåringen. Hun hverken støvsuger, rydder eller vasker den heller. Jeg pleier å fikse med timer til service. Sist gang var det hun som leverte på verksted, da jeg ikke kunne få det til med jobben. 

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke bra ut, skjønner godt at du vil ha en endring!

Her ser det for meg ut som om det er to problemer; dere er ikke enige om hvordan dere skal løse husarbeidet, og hun følger ikke opp på avtaler som gjøres.

Skjønner hun at dette er et problem for deg? Og er hun interessert i deg og i å løse problemet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør jeg og tenåringen. Hun hverken støvsuger, rydder eller vasker den heller. Jeg pleier å fikse med timer til service. Sist gang var det hun som leverte på verksted, da jeg ikke kunne få det til med jobben. 

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

Du må spørre henne om hun synes det er rimelig at hun skal ha mye mer fritid enn deg. Og hvis ja, hvorfor? Og hvis nei, hva hun har tenkt å gjøre med det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ild skrev:

Det høres ikke bra ut, skjønner godt at du vil ha en endring!

Her ser det for meg ut som om det er to problemer; dere er ikke enige om hvordan dere skal løse husarbeidet, og hun følger ikke opp på avtaler som gjøres.

Skjønner hun at dette er et problem for deg? Og er hun interessert i deg og i å løse problemet?

Vi har et veldig flott samliv ellers. Vi er begge rotekopper av natur - jeg gjør noe med det. Det virker ikke som om hun vil løse problemet, jeg får ikke inntrykk av det. Hun vet godt hva jeg syns - hun er såret over at jeg sier at hun ikke gjør noe - i følge henne er det selvsagt feil - hun gjør mye og er flink - jeg er ikke enig i dette. Det er godt mulig at det er ting jeg ikke ser - men det tror jeg ikke. Hun gjør som sagt litt innimellom.

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et råd jeg ofte ser i andre slike tråder er å skaffe vaskehjelp. Eller før ei liste sjøl, gjør halvparten av alt husarbeidet og se om hun tar tak i resten.  

Du kan også høre med kona di hva hun mener hun gjør. Det kan godt hende hun føler hun gjør mye. Hvis det ikke stemmer så kan du bruke det til å påpeke at fordelinga er urettferdig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres vanvittig slitsom ut.

Anonymkode: 98821...a38

Uff uff, er du den late kona, kanskje? :P 

Anonymkode: 9cf01...b27

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende dere har forskjellige standarer også. Hvis du liker det mer ryddig enn henne må du ta den største støyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å gjøre din del.

Anonymkode: 266c5...7e0

Det har jeg prøvd. Da blir det umulig å lage middag, jeg må vaske opp stekepanner osv... får ikke benkeplass osv... Har prøvd å foreslå at jeg tar klesvask og hun tar oppvaskemaskinen slik at den alltid går og er klar til å sette inn i. Det endte opp i en helvetes krangel. Jeg spurte på en fin måte og så eskalerte det.

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff uff, er du den late kona, kanskje? :P 

Anonymkode: 9cf01...b27

Kanskje den anonyme brukeren har en skrivefeil og mente å skrive "Det høres vannvittig slitsomt ut".... ?

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig dårlig gjort. Skjønner ikke hvordan man har samvittighet til å la partneren ta å holde så og si hele huset rent og ryddig.

Jeg hadde i første omgang gitt beskjed om hvor urettferdig oppførselen hennes er og latt henne vaske sine egne klær. 

Endret av Elliespelli
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zanzibar3 skrev:

Det kan godt hende dere har forskjellige standarer også. Hvis du liker det mer ryddig enn henne må du ta den største støyten.

Vi er ganske lik på standard. Jeg liker å ha det sånn at det er mulig å lage mat på kjøkkenet. Det gjør ingenting om det er litt støv omkring, eller om gulvene trenger å bli støvsuget/vasket. Jeg har langt i fra høy standard. Jeg vil bare at vi skal samarbeide.

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som forslår å lage liste over gjøremål. Hvordan bør den se ut? Kom gjerne med et forslag. Og som nevnt tidligere, hun er ikke særlig fan av lister. Men jeg lurer på om jeg skal bare lage en og se om de andre følger etter.

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har mange gode tips og råd, TS. Les.
 

 

Anonymkode: d3ea8...012

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et veldig flott samliv ellers. Vi er begge rotekopper av natur - jeg gjør noe med det. Det virker ikke som om hun vil løse problemet, jeg får ikke inntrykk av det. Hun vet godt hva jeg syns - hun er såret over at jeg sier at hun ikke gjør noe - i følge henne er det selvsagt feil - hun gjør mye og er flink - jeg er ikke enig i dette. Det er godt mulig at det er ting jeg ikke ser - men det tror jeg ikke. Hun gjør som sagt litt innimellom.

TS

Anonymkode: 4c9c3...e8c

Her i huset er det litt sånn som dere har det: Han skjønner at han må bidra, og er opptatt av hva jeg sier og hvordan jeg har det, men selv om han prøver å endre seg så har ikke mye skjedd på 20 år...

Det som har fungert best hos oss er disse tingene:

At vi gjør husarbeid samtidig (dvs setter av en time to ganger i uka)

At han gjør større oppgaver som ikke innebærer at han må finne ut selv hva han skal gjøre (å ta det som "trengs" på kjøkkenet går ikke, han ser det ikke). Men han kan gjerne støvsuge huset (en konkret stor oppgave).

I det daglige: Han lager også middag flest ganger i uka, og da rydder han også ofte opp etterpå (mens jeg gjør noe annet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lister ikke opp hvem som støvsuger, vasker gulvet og tørker støv. Er det også deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...