Gå til innhold

Enda et offer for det offentlige helsevesenets udugelighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Orket ikke lese linken fordi overskriften var så provoserende. Du er langt ut på jordet!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Betrakteren skrev:

Orket ikke lese linken fordi overskriften var så provoserende. Du er langt ut på jordet!

Du mener det offentlige ikke har skyld når de tabber seg ut gang på gang? Ok...

Anonymkode: 3f950...1aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det offentlige ikke har skyld når de tabber seg ut gang på gang? Ok...

Anonymkode: 3f950...1aa

Og hva er alternativet mener du? Et system som i USA? De bruker mer penger på helse per innbygger enn noe annet I-land og får minst igjen for det.

Alle mennesker gjør feil, det er bare det at det ofte får mye mer alvorlige konsekvenser nåt en lege gjør feil vurdering enn når en gartner gjør feil vurdering. Løsningen er et system som gir insentiver til.å.innrømme feil og løre av dem, ikke et dysfunksjonelt system som det amerikanske.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiggins skrev:

Og hva er alternativet mener du? Et system som i USA? De bruker mer penger på helse per innbygger enn noe annet I-land og får minst igjen for det.

Alle mennesker gjør feil, det er bare det at det ofte får mye mer alvorlige konsekvenser nåt en lege gjør feil vurdering enn når en gartner gjør feil vurdering. Løsningen er et system som gir insentiver til.å.innrømme feil og løre av dem, ikke et dysfunksjonelt system som det amerikanske.

Nei, det amerikanske helsevesenet er jo nesten like offentlig som det norske, nesten 2/3 av helseutgiftene betales av det offentlige, det er like dårlig som det norske offentlige helsevesenet.

 

Jada, de skal bare få en klapp på skuldra med beskjed om å prøve litt hardere neste gang, er ikke så farlig om det offentlige dreper noen tusen hvert år tydeligvis

Anonymkode: 3f950...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste hadde vært om det ikke fantes sykehus. Da hadde aldri slike tragedier kunne skjedd. 

Anonymkode: 54bd7...357

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det amerikanske helsevesenet er jo nesten like offentlig som det norske, nesten 2/3 av helseutgiftene betales av det offentlige, det er like dårlig som det norske offentlige helsevesenet.

 

Jada, de skal bare få en klapp på skuldra med beskjed om å prøve litt hardere neste gang, er ikke så farlig om det offentlige dreper noen tusen hvert år tydeligvis

Anonymkode: 3f950...1aa

Du må gjerne dokumentere at det offentlige dreper noen tusen hvert år.

Dette blir litt som trafikkulykker, vi vet alle hva som skal til for å unngå dem, likevel er det ikke til å unngå at det skjer noen hvert eneste år likevel, fordi det er så mange som kjører. Om helsevesenet er offentlgi eller privat, vil det alltid skje tabber også der. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ananas. skrev:

Du må gjerne dokumentere at det offentlige dreper noen tusen hvert år.

http://www.vg.no/forbruker/helse/oedelagt-i-helsevesenet/anslaget-fem-doer-hver-dag/a/10094412/

 

http://www.tv2.no/a/8897799/

 

Tabber skjer på private sykehus og insitusjoner også, men langt ifra like ofte, og da blir de også stilt til ansvar for det, mens offentlig ansatte aldri holdes ansvarlig for drapene de begår.

Anonymkode: 3f950...1aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det offentlige "tabber seg ut" når de ikke har tid til å gjøre arbeidsoppgavene sine. Jeg har en venninne som er sykepleier, hun jobber på en avdeling med 30 dobbeltrom. Det er alltid minst 30 pasienter, max 60 med mindre de har korridorpasienter. På hver vakt er det 1 sykepleier, 1 fagarbeider, og 2 helse-studenter. Fire stykker på 30-60 pasienter. Og du lurer på hvorfor folk dør på sykehus? Du synes det er riktig å straffe helsepersonell når folk dør, fordi det offentlige ikke blir bevilget nok midler til å ansette flere folk?

Anonymkode: 1567f...090

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart det offentlige "tabber seg ut" når de ikke har tid til å gjøre arbeidsoppgavene sine. Jeg har en venninne som er sykepleier, hun jobber på en avdeling med 30 dobbeltrom. Det er alltid minst 30 pasienter, max 60 med mindre de har korridorpasienter. På hver vakt er det 1 sykepleier, 1 fagarbeider, og 2 helse-studenter. Fire stykker på 30-60 pasienter. Og du lurer på hvorfor folk dør på sykehus? Du synes det er riktig å straffe helsepersonell når folk dør, fordi det offentlige ikke blir bevilget nok midler til å ansette flere folk?

Hvorfor er det slik at det offentlige aldri får nok midler da? Hjelper lite om man kaster mer penger på problemet, npr problemet tydeligvis er evnene og viljen til de ansatte. Klart offentlig ansatte som dreper pasientene sine skal straffes, er en selvfølge i en rettsstat.

Anonymkode: 3f950...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo fint om du viser til norske eksempler på helsepersonell ansatt privat, som "straffes hardere" enn offentlig ansatt helsepersonell, når det skjer rutinesvikt, alvorlige feil osv.? Straffes privat helsevesen hardere enn det offentlige, i Norge?

Og hvis du har tenkt å komme med at det skjer flere alvorlige ting i det offentlige helsevesen (i Norge) enn i det private, så håper jeg du har tatt høyde for ulikhetene mellom oppgaver, pasientgrupper, omfang generelt osv. mellom det private og det offentlige. I Norge ja, det nytter ikke å sammenligne et offentlig sykehus i Norge med et privat sykehus i USA. 

Dessuten er jeg sterkt uenig i at vi trenger å "vekkes" angående elendigheten i det offentlige helsevesenet. Det er klart det har offentlig interesse å få frem rutinesvikt og alvorlige feil begått av helsevesenet, men hører vi noensinne noe annet enn negativitet om helsevesenet? 

Hvorfor avviser du systemfeil og kritikk av f.eks. for lite midler, mener du vi skal overse dette og gå rett på å straffe enkeltpersoner og overse det som kan se ut til å være det reelt kritikkverdige?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Søgni skrev:

Da er det jo fint om du viser til norske eksempler på helsepersonell ansatt privat, som "straffes hardere" enn offentlig ansatt helsepersonell, når det skjer rutinesvikt, alvorlige feil osv.? Straffes privat helsevesen hardere enn det offentlige, i Norge?

Og hvis du har tenkt å komme med at det skjer flere alvorlige ting i det offentlige helsevesen (i Norge) enn i det private, så håper jeg du har tatt høyde for ulikhetene mellom oppgaver, pasientgrupper, omfang generelt osv. mellom det private og det offentlige. I Norge ja, det nytter ikke å sammenligne et offentlig sykehus i Norge med et privat sykehus i USA. 

Dessuten er jeg sterkt uenig i at vi trenger å "vekkes" angående elendigheten i det offentlige helsevesenet. Det er klart det har offentlig interesse å få frem rutinesvikt og alvorlige feil begått av helsevesenet, men hører vi noensinne noe annet enn negativitet om helsevesenet? 

Hvorfor avviser du systemfeil og kritikk av f.eks. for lite midler, mener du vi skal overse dette og gå rett på å straffe enkeltpersoner og overse det som kan se ut til å være det reelt kritikkverdige?

De straffes hardere ved at de faktisk straffes overhodet, offentlig ansatte slipper alltid unna med sine lovbrudd og overgrep

 

Ja

 

Nei, og det sier vel sitt om ståa i det offentlige helsevesenet

 

Hjelper ikke å gi de mer penger, går bare til mer sløsing og flere byråkrater ikke flere helsepersonell eller investeringer som kan øke produktiviteten. Dette så man da de rødgrønne styrte og det ble ansatt flere byråkrater enn leger tross rekordbevilgninger. Det er uansett ingen unnskyldninger for å drepe andre mennesker som skjer på en daglig basis av offentlig ansatte, og da skal de selvsagt stilles til ansvar for sine handlinger.

Anonymkode: 3f950...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest provoserende i slike triste saker er at ingen lege, sykepleier, jordmor, osv blir personlig stilt til ansvar. Ansvaret pulveriseres et eller annet sted og ting fortsetter i gamle trakter. Norsk helsevesen er i usedvanlig dårlig tilstand tross faktum at det er ''rike Norge'' vi befinner oss i. Og så lenge ingen personlig blir stilt til ansvar, kommer det til å fortsette og flere liv kommer til å gå tapt. Jeg stoler ikke på norsk helsevesen etter å ha selv opplevd hvor alvorlig det svikter. Man må alltid passe på og følge med, mase og sørge for at man får oppfølgingen man har lovfestet krav på.

Endret av Drizzt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Det mest provoserende i slike triste saker er at ingen lege, sykepleier, jordmor, osv blir personlig stilt til ansvar. Ansvaret pulveriseres et eller annet sted og ting fortsetter i gamle trakter. Norsk helsevesen er i usedvanlig dårlig tilstand tross faktum at det er ''rike Norge'' vi befinner oss i. Og så lenge ingen personlig blir stilt til ansvar, kommer det til å fortsette og flere liv kommer til å gå tapt. Jeg stoler ikke på norsk helsevesen etter å ha selv opplevd hvor alvorlig det svikter. Man må alltid passe på og følge med, mase og sørge for at man får oppfølgingen man har lovfestet krav på.

Jeg er helt enig! De slipper unna! Man får som regel bare til svar "rutinesvikt, vi skal bli bedre på det." Dete går på repeat for hver gang. Jeg kan ikke huske å ha lest at en ansvarlig helsepersonell har havnet i fengsel for uaktsomtdrap, eller i det hele tatt å miste jobben! Hadde de havnet i fengsel tror jeg nok at det ville ha blitt slutt på "rutinesvikt" veldig snart ja...

Jeg personlig må si at jeg heller ikke stoler helt på helsevesenet lenger. Har jeg en dårlig magefølelse ang. meg selv eller andre kommer jeg ikke til å gi meg.

Anonymkode: 19c83...523

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig! De slipper unna! Man får som regel bare til svar "rutinesvikt, vi skal bli bedre på det." Dete går på repeat for hver gang. Jeg kan ikke huske å ha lest at en ansvarlig helsepersonell har havnet i fengsel for uaktsomtdrap, eller i det hele tatt å miste jobben! Hadde de havnet i fengsel tror jeg nok at det ville ha blitt slutt på "rutinesvikt" veldig snart ja...

Jeg personlig må si at jeg heller ikke stoler helt på helsevesenet lenger. Har jeg en dårlig magefølelse ang. meg selv eller andre kommer jeg ikke til å gi meg.

Anonymkode: 19c83...523

Rutinesvikt, opplæring, iverksatt tiltak, legge seg flate, samarbeid med andre sykehus, nye rutiner, re-organisering - har hørt alt dette før. Det er nettopp denne pulveriseringen av ansvar som fører til at folk vil fortsette å dø unødvendig på norske sykehus. Begynner helsepersonell å stilles opp personlig til ansvar, miste lisens og rett å praktisere eller til og med sitte i fengsel i de groveste sakene, ja da blir det fort annerledes vil jeg tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Rutinesvikt, opplæring, iverksatt tiltak, legge seg flate, samarbeid med andre sykehus, nye rutiner, re-organisering - har hørt alt dette før. Det er nettopp denne pulveriseringen av ansvar som fører til at folk vil fortsette å dø unødvendig på norske sykehus. Begynner helsepersonell å stilles opp personlig til ansvar, miste lisens og rett å praktisere eller til og med sitte i fengsel i de groveste sakene, ja da blir det fort annerledes vil jeg tro.

Vi trenger et eget politiavsnitt som sikrer at all svikt på sykehus blir etterforsket og fører til at de ansvarlige blir avslørt og straffet. Dette må gjelde alle typer feil, ikke bare de som fører til død. Uaktsomme drap som i dette tilfellet bør alltid føre til at en eller flere dømmes for drapet og må sone noen år i fengsel. Det beste hadde vært om alle som dømmes for drap, uansett type, fikk minst 21 års fengsel. Det må være nulltoleranse for feil på sykehus.

Anonymkode: e7076...6e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere angriper i feil ende. Dette handler ikke om kompetanse eller udugelighet. Det handler om at vi har politikere som har ødelagt helsevesenet gjennom en organisering som ser fin ut fra et økonomisk perspektiv, men gjør at man ikke klarer å ivareta pasientene i tilstrekkelig grad. Dette er politikernes skyld.

Anonymkode: 12fd2...9b0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil skjer i helsevesenet.Det er aldeles fryktelig når det ender på så tragisk måte. Det er bare det at det også skjer feil på alle andre arbeidsplasser, hver eneste dag, men det er ikke nødvendigvis slik at det synes like godt. Den som på generelt grunnlag, basert på anekdotiske bevis som kaller det norske helsevesenet inkompetent, beviser bare at han ikke aner hva han snakker om. Det er ignorant så det holder!

De siste årene har jeg dessverre måttet bruke helsevesenet mye mye mer enn jeg skulle ønske jeg måtte, både fastlege, legevakt, akuttmottak og ulike sykehusavdelinger, til sammen omtrent 100 ganger i løpet av to år. Med få unntak (et par sykepleiere som tydeligvis ikke er videre glade i verken mennesker eller jobben sin) har jeg møtt ekstremt profesjonelle, omsorgsfulle og kompetente folk som virkelig har gjort sitt ytterste for først å holde meg i live, og deretter å gi meg en akseptabel livskvalitet. Inkompetanse er ikke i nærheten, engang, av det man faktisk møter i helsevesenet. 

Anonymkode: d4139...6ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere angriper i feil ende. Dette handler ikke om kompetanse eller udugelighet. Det handler om at vi har politikere som har ødelagt helsevesenet gjennom en organisering som ser fin ut fra et økonomisk perspektiv, men gjør at man ikke klarer å ivareta pasientene i tilstrekkelig grad. Dette er politikernes skyld.

Anonymkode: 12fd2...9b0

Nei, det handler om leger (og av og til sykepleiere) som ikke gidder gjøre jobben sin og/eller ikke har nødvendig kunnskap. Legene hever bare millionlønn, men de gir blaffen i hvordan det går med pasientene de har ansvar for.

Anonymkode: e7076...6e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/9092263/

 

Trist...hvor man liv skal måtte gå tapt før folk våkner opp og ser hvor dårlig tilstanden er i helsevesenet?

Anonymkode: 3f950...1aa

Who cares:-).

Anonymkode: 147f4...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...