Gå til innhold

Lar dere barnehagebarna deres bruke neglelakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke lov med neglelakk i vår bhg!  Har med allergier å gjøre, og det blir faktisk også overholdt. 

Anonymkode: 553a2...eba

Er dette en spesialbarnehage for allergibarn? Forbyr dere andre unødvendige kjemikalier og potensielt allergiframkallende ting også? Og pålegger dere barn som først har fått neglelakk å bruke neglelakkfjerner? Neglelakkfjerner er vel mer farlig enn tørr neglelakk i så fall... 

Anonymkode: c05a8...441

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

i helgene får hun lov, men det taes av før barnehagestart igjen. Lar henne ikke gå med lekesminke i barnehagen heller.

Anonymkode: 65326...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i helgene får hun lov, men det taes av før barnehagestart igjen. 

Anonymkode: 65326...292

Hvorfor? 

Anonymkode: c05a8...441

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får bruke neglelakk beregnet på barn, kjøpt i bokhandel, og som lar seg vaske bort med vann. 

Masse kjemikalier i neglelakk og i neglelakkfjerner. Dere må huske på at små barn har veldig liten kroppsvekt og dermed får i seg høyere konsentrasjoner enn voksne. 

Toluen er kreftfremkallende løsemiddel. 

Anonymkode: 920ce...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare hvis de skal i selskap og ønsker å pynte seg

Anonymkode: 2d106...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun får bruke neglelakk både hjemme og i barnehagen og jeg ser ingen grunn til å nekte henne det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New Girl

Ja, jeg lar henne få ha på seg neglelakk en gang i blant når hun spør. Hun ser ikke på det som noe annet enn pynt for neglene, akkurat som hun har på seg kjole når hun skal i selskap eller har fine spenner i håret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? 

Anonymkode: c05a8...441

Fordi hun ikke trenger å være pyntet hver eneste dag. Nå er neglelakk en gøy mamma/datter ting vi gjør sammen som ikke er en hverdagsgreie, og hun syns det er stor stas.

Anonymkode: 65326...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! 

De ansatte tygger tyggegummi, går med neglelakk og mye sminke.

Anonymkode: c56e0...883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thyra skrev:

Da burde ikke småjenter ha langt hår, pynte håret med sløyfer og spenner,  gå med kjoler eller ballerinasko heller? Kun joggedresser i nøytrale farger ig fornuftige sko? Ser ikke helt den prinsippielle forskjellen mellom neglelakk og annen pynting. Neglenakk hemmer jo heller ikke leken til barnet,  i motsetning til klær og sko det er vanskelig å bevege seg i,  eller som de må være forsiktige så de ikke skitner til/ødelegger...

Det er noe annet å bruke kosmetikk mener jeg da. Klær og ting til å organisere håret med har jo også en praktisk årsak. Men jeg er enig i at mange kan roe ned på prinsessekjoler etc.

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Timsy skrev:

Hva slags skade kan litt neglelakk gjøre? Da min jente var ca 14 mnd satt hun og plukket på mine negler, med strålende øyne utbrøt hun "fiiin!" Så jeg lakket neglene på henne også, og hun satt resten av dagen å beundret hendene og gjentok "fiiin!" 

Kan ikke se at hun har tatt noen skade av det. Hvorfor skal ikke små barn få lov til å pynte seg og være litt forfengelig om de vil?

Ja, jeg synes du er kjip. Hva er du redd for? At hun skal starte som glamourmodell når hun blir voksen? La nå jenta få neglelakk om hun har lyst! Det er farligere å oppholde seg i barnehagen enn å lakke neglene! 

Nettopp det å lære små jenter at det er viktig være 'fin', er det jeg reagerer litt på. Og det gjør man jo ved å fokusere på slike ting.  

 

Ts

Anonymkode: 6e56c...99c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg som den kjipe moren, men jeg ønsker ikke at 4 åringen min skal få neglelakk. Ser det er flere i barnehagen som har det og min maser veldig. Ikke at jeg er så redd for kjemikalier eller noe, men jeg syntes det ikke hører hjemme på et lite barn. Hva syntes dere?

Anonymkode: 6e56c...99c

Mine får ikke bruke neglelakk før de er 15-16 nettopp pga kjemikalier. Når de får begynne får de kun bruke de merkene jeg vet er trygge de får bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 4 år bruker neglelakk. 

Anonymkode: c56bd...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine får ikke neglelakk hjemme fordi vi jeg ikke bruker det selv, og jeg kjøper det ikke inn spesielt til barna. Men det hender de får neglelakk på enten fingre eller tær når de er på besøk hos andre. Har ikke noe stort problem med at verken jenta eller gutten min har på neglelakk, men det er heller ikke noe jeg vil kjøpe inn og ha på dem. Spesielt ikke jenta mi, som allerede er utsatt for et visst pyntepress fra samfunnet ellers.

Men de får begge pynte seg med kjole og hjemmelagde smykker når de selv vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen fikk neglelakk da hun gikk i barnehagen. Var/er ikke ofte hun ber om å få, men det skjer. Guttungen elsker rosa neglelakk og får det rett som det er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Mine får ikke bruke neglelakk før de er 15-16 nettopp pga kjemikalier. Når de får begynne får de kun bruke de merkene jeg vet er trygge de får bruke.

Lykke til med det sier jeg bare, kan love deg at de gjør mye bak ryggen din som du ikke vet om.

Anonymkode: 643d5...d3b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp det å lære små jenter at det er viktig være 'fin', er det jeg reagerer litt på. Og det gjør man jo ved å fokusere på slike ting.  

 

Ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Trenger det å være foreldrene som lærer dem eller fokuserer på det? Jeg hadde aldri nevnt neglelakk for datteren min (og bruker det aldri selv) da hun selv kom og spurte om hun kunne få bruke det. Jeg sier ikke nei til ting bare for å si nei, det skal være en god begrunnelse og det finnes det etter min mening ikke her. Neglelakk er hverken farlig, hemmende for lek eller en dyr statusgreie som kan skape kjøpepress. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arkana skrev:

Trenger det å være foreldrene som lærer dem eller fokuserer på det? Jeg hadde aldri nevnt neglelakk for datteren min (og bruker det aldri selv) da hun selv kom og spurte om hun kunne få bruke det. Jeg sier ikke nei til ting bare for å si nei, det skal være en god begrunnelse og det finnes det etter min mening ikke her. Neglelakk er hverken farlig, hemmende for lek eller en dyr statusgreie som kan skape kjøpepress. 

Nei trenger absolutt ikke være foreldrene, presset er der ute uansett. Derfor tenker jeg det er viktig at foreldrene holder litt igjen. 

Neglelakk er ingenting av drt du nevner men det er et pyntepress ( i alle fall i vår bhg.) de er veldig opptatt av å være pene og pynte seg, i 2-4års alder, drt syntes jeg er trist.

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Ser ingen grunn til å lage noe problem av det.

Anonymkode: 385c2...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun ikke trenger å være pyntet hver eneste dag. Nå er neglelakk en gøy mamma/datter ting vi gjør sammen som ikke er en hverdagsgreie, og hun syns det er stor stas.

Anonymkode: 65326...292

Men hvirfor ikke bare la lakken være til den forsvinner selv? Hvorfor bruke løsemidler til å fjerne den etter et par dager? 

Anonymkode: c05a8...441

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...