Gå til innhold

skattesmell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jente på 20 år. fikk en skattesmell i år dessverre.. noe som er kjipt mtp økonomien ikke er på topp i min alder :P men det jeg lurte på var om feriepengene man fikk utbetalt i 2016 skal taes med i inntekt eller ikke? har flere jobber, men kan gi eks på ene årsoppgjøret fra en jobb jeg har : 

feriepengegrunnlag : 36 057 ,- 

feriepenger : 5 318 ,-

Folk sier så mye forskjellig, ene sier at feriepenger ikke skal legges med som inntekt, mens andre mener at det skal man ... 

 

Anonymkode: c1e70...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utbetalte feriepenger i 2016 skal med som skattepliktig inntekt i 2016. Enkelt og greit.

Misforståelsen kommer av at feriepenger er trekkfrie ved utbetaling i ferieåret. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *Frida* skrev:

Utbetalte feriepenger i 2016 skal med som skattepliktig inntekt i 2016. Enkelt og greit.

Misforståelsen kommer av at feriepenger er trekkfrie ved utbetaling i ferieåret. 

okei, takk for svar! :)  syntes det er vanskelig nok for oss uten fast stilling hvor lønn varierer så mye fra mnd til mnd og måtte ca beregne inntekt for skattekortet også i tillegg må man tenke på at feriepenger må påregnes hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har fått baksmell betyr jo bare at du har fått disse pengene utbetalt tidligere og har allerede brukt dem. Det er jo gratis lån fra staten. Så egentlig har du ikke tapt noe, men må bare bli bedre til å spare siden "baksmellen" påvirker økonomien din så mye.

Prøv å sette skatteprosenten høyere allerede nå. Ja, du får mindre utbetalt hver mnd. fremover i år, men til gjengjeld, så for du en liten bonus neste sommer. Men bare husk at dette blir penger DU låner til staten for ganske dårlig rente. You choose :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 7.31, Ny Bruker skrev:

At du har fått baksmell betyr jo bare at du har fått disse pengene utbetalt tidligere og har allerede brukt dem. Det er jo gratis lån fra staten. Så egentlig har du ikke tapt noe, men må bare bli bedre til å spare siden "baksmellen" påvirker økonomien din så mye.

Prøv å sette skatteprosenten høyere allerede nå. Ja, du får mindre utbetalt hver mnd. fremover i år, men til gjengjeld, så for du en liten bonus neste sommer. Men bare husk at dette blir penger DU låner til staten for ganske dårlig rente. You choose :)

Men vil det være lurt å øke skattekortet etter man har mottatt feriepenger for å forhindre den skattesmellen..? for sånn som det ligger ann nå har jeg fortsatt en del igjen å gå på før summen har overstiget skattekortet mitt, men nå vet jeg virkelig ikke hva jeg vil få i feriepenger totalt heller men tror ikke den summen vil overstige

Anonymkode: c1e70...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vil det være lurt å øke skattekortet etter man har mottatt feriepenger for å forhindre den skattesmellen..? for sånn som det ligger ann nå har jeg fortsatt en del igjen å gå på før summen har overstiget skattekortet mitt, men nå vet jeg virkelig ikke hva jeg vil få i feriepenger totalt heller men tror ikke den summen vil overstige

Anonymkode: c1e70...cc5

Hva du får i feriepenger står jo på lønnslippen  din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...