Gå til innhold

Leiekontrakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal flytte for å studere til sommeren, og fant meg derfor en hybel på finn.no. Pris pr mnd sto oppgitt som 5000. Når jeg fikk kontrakten var pris per mnd på kontrakten 20.000. Når jeg spurte utleier hvorfor fikk jeg til svar at alle leietakerne leide sammen og at derfor var leiesummen for alle 4 oppgitt der, siden det er det vi skal betale i mnd. 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, for dersom jeg skriver under kan jeg jo bli ansvarlig for å måtte betale 20.000 i mnd, og det er noe jeg ikke har råd til. Samtidig har jeg jo sagt at jeg vil leie og fått tilsendt kontrakt. Men samtidig så jeg ikke for meg at det var dette som skulle stå i kontrakten..

Anonymkode: 5fe3d...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg står det at jeg som leietaker må betale depositumkonto. Er det ikke slik at utleier skal betale den?

Anonymkode: 5fe3d...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skriv under på en kontrakt hvor det står 20000! Da er du ansvarlig for å betale hvis de andre plutselig lar være. Utleier får ordne med en kontrakt pr leietaker med 5000 kr pr kontrakt. 

Depositum er noe du som leietaker betaler inn på en depositumkonto. Det er veldig viktig at det er en ordentlig depositumskonto, og ikke utleiers private! Kostnader med å opprette selve kontoen er det utleier som skal dekke. 

Hvis han nekter å gi deg kontrakt hvor du kun er ansvarlig for din 1/4 + forlanger at du dekker kontokostnader er han useriøs. Da ville jeg rett og slett sett meg om etter et annet sted. Med useriøse uleiere dukker det (antakeligvis) opp andre problemer senere også.

Anonymkode: c4bfa...2be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skriv under på det! Dere skal ha hver deres kontrakt med ansvar for hver deres del. Skriver du under på dette, står DU ansvarlig om en av de andre lar være å betale eller bare plutselig flytter ut. Depositumskonto er det UTLEIER som skal betale, ikke du!

Edit: Om depositumskonto, hentet fra dnb.no. Har streket under to viktige punkter. 

  • Leietaker må være over 18 år.
  • Leietaker eier kontoen og får rentene.
  • Konto er sperret slik at hverken utleier eller leietaker kan ta ut pengene alene.
  • Beløpet kan ikke være større enn seks måneders husleie.
  • Utleier betaler kostnaden for å opprette kontoen.
Endret av altflyter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å skrive det samme som AB over. Regner ikke med at du kjenner de andre du skal leie sammen med heller. Du får si rett ut at du ikke kan skrive under på kontrakten slik den er nå. Er utleier seriøs ordner han opp i dette. 

Du skal også ha en egen depositumskonto, der kun ditt depositum står. 

Anonymkode: a0876...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at jeg ikke har hatt kontakt med utleier, bare de gamle leietakerne som skal flytte ut og trenger nye leietakere til sine rom. 

Anonymkode: 5fe3d...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE SKRIV UNDER!  Om Ts vurderer det så er det ikke synd på henne når hun må betale 20000 hver måned.

Anonymkode: ffed5...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IKKE SKRIV UNDER!  Om Ts vurderer det så er det ikke synd på henne når hun må betale 20000 hver måned.

Anonymkode: ffed5...316

Jeg er ikke idiot. En av grunnene til at jeg spurte her var bare for å være sikker på at det ikke var noe jeg ikke hadde fått med meg når det gjaldt det å leie å sånn, men jeg har absolutt ikke tenkt å skrive under, nei.

Det jeg lurte mest på var egentlig det med den muntlige avtalen der jeg har sagt at jeg vil leie, og om jeg da kan si nei etterpå.

Anonymkode: 5fe3d...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke idiot. En av grunnene til at jeg spurte her var bare for å være sikker på at det ikke var noe jeg ikke hadde fått med meg når det gjaldt det å leie å sånn, men jeg har absolutt ikke tenkt å skrive under, nei.

Det jeg lurte mest på var egentlig det med den muntlige avtalen der jeg har sagt at jeg vil leie, og om jeg da kan si nei etterpå.

Anonymkode: 5fe3d...b84

Du kan si nei når kontrakten de sender deg ikke samsvarer med det beløpet per måned som du sa ja til. Du har muntlig sagt ja til 5000 kr pr mnd, og de sender deg en kontrakt som sier 20 000 pr mnd. som er noe helt annet. Det er utleier som bryter den muntlige avtalen, ikke du. 

Anonymkode: 79f6c...6ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skal flytte for å studere til sommeren, og fant meg derfor en hybel på finn.no. Pris pr mnd sto oppgitt som 5000. Når jeg fikk kontrakten var pris per mnd på kontrakten 20.000. Når jeg spurte utleier hvorfor fikk jeg til svar at alle leietakerne leide sammen og at derfor var leiesummen for alle 4 oppgitt der, siden det er det vi skal betale i mnd. 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, for dersom jeg skriver under kan jeg jo bli ansvarlig for å måtte betale 20.000 i mnd, og det er noe jeg ikke har råd til. Samtidig har jeg jo sagt at jeg vil leie og fått tilsendt kontrakt. Men samtidig så jeg ikke for meg at det var dette som skulle stå i kontrakten..

Anonymkode: 5fe3d...b84

Her er det bare å gjenta det andre har skrevet i tråden, ikke skriv under. Gå bort fra denne utleieren, her lukter det trøbbel lang vei. Du kan bli ansvarlig for langt mer enn du både skal og ønsker med denne typen utleiehaier. 

Snakk med foreldrene dine, eller finn noen andre med kjennskap til leiekontrakter å snakke med. 

Tidligere leietakere prøver nok å komme seg ut av en håpløs kontrakt. 

Anonymkode: d032c...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han begynner på denne måten ville jeg tenkt meg nøye om fåø jeg fortsatte samarbeidet med denne personen. Lukter fremtidige problemer. Mitt råd er styr unna. Sikkert en grunn til at de gamle leietakerne flytter ut. 

Anonymkode: 7c2b1...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurte mest på var egentlig det med den muntlige avtalen der jeg har sagt at jeg vil leie, og om jeg da kan si nei etterpå

Ikke bare kan du si nei siden kontrakten inneholder et helt annet beløp enn dere muntlig avtalte. Du kan til og med kreve at utleier står ved sin muntlige forpliktelse og gir deg en kontrakt som sier at husleien er 5000 i mnd. 

Anonymkode: af4b8...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke idiot. En av grunnene til at jeg spurte her var bare for å være sikker på at det ikke var noe jeg ikke hadde fått med meg når det gjaldt det å leie å sånn, men jeg har absolutt ikke tenkt å skrive under, nei.

Det jeg lurte mest på var egentlig det med den muntlige avtalen der jeg har sagt at jeg vil leie, og om jeg da kan si nei etterpå.

Anonymkode: 5fe3d...b84

Ikke skriv under på den. Prøv heller først å finne ut hvordan utleier er, ikke sikkert vedkommende er til å stole på overhodet. Veit om et sted på østlandet hvor en slik "opererer". Den personen eier ikke noe som helst av moral! Nærmere hvor blir ikke nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...