Gå til innhold

Cecilie (27) er plassert på sykehjem 12 mil unna familien


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jada, det er trist at hun må bo på sykehjem. Men hun har tydligvis ikke satt seg så veldig inn i hveken saksgang eller rettigheter, hun har f,eks mulighet for fri rettshjelp. Og så er det med god grunn ikke sånn at man kan melde flytting til hvilken som helst kommune og kreve masse før man flytter dit. Folk burde sette seg litt mer inn i hvorfor ting er som de er og hvordan det fungerer før de hyler opp. Det er klart et slik følelsesinnlegg på fb vekker masse reaksjoner, men det betyr ikke at alt som skrives er en reell fremstilling av virkeligheten. 

Anonymkode: 6ff70...166

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det er trist at hun må bo på sykehjem. Men hun har tydligvis ikke satt seg så veldig inn i hveken saksgang eller rettigheter, hun har f,eks mulighet for fri rettshjelp. Og så er det med god grunn ikke sånn at man kan melde flytting til hvilken som helst kommune og kreve masse før man flytter dit. Folk burde sette seg litt mer inn i hvorfor ting er som de er og hvordan det fungerer før de hyler opp. Det er klart et slik følelsesinnlegg på fb vekker masse reaksjoner, men det betyr ikke at alt som skrives er en reell fremstilling av virkeligheten. 

Anonymkode: 6ff70...166

Nå er det ikke bare i et Facebook innlegg infoen kommer fra. Flere medier tar tak i saken nå, og de sjekker kilder. Det er skjedd feil, hun skal ikke behøve å bo på sykehjem i det hele tatt! Håper hun får den hjelpen hun trenger for å kunne bo der hun ønsker. 

Anonymkode: b080b...67d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha satt meg så veldig godt inn i akkurat denne saken, så syns jeg at det er en tendens til at folk hyler opp om rettigheter på ditt og datt uten å se på realiteter.
Ja, det er synd at hun må bo på sykehjem, men hva om det faktisk er eneste muligheten. det er ingen kommuner som har stående spesialtilpassede boliger ledige til enhver tid i påvente av at slike tilfeller kanskje dukker opp. I de aller fleste kommuner er det venteliste på slike boliger og da må man i mellomtiden finne et passende alternativ. Jeg forstår at det er trist å bo på sykehjem langt unna familien, men jeg vil tro dette var den beste muligheten kommunen kunne klare å hoste opp i farta.

I vår kommune var det for noen år siden en lignende sak, der ei ung jente som ble skadet i en trafikkulykke måtte bo på sykehjemmet da familien ikke hadde mulighet til å stelle henne hjemme. Det ble selvsagt satt i gang en prosess for å tilpasse en bolig til henne, men da det allerede var mangel på kommunale boliger var det ikke så raskt å bygge om en til å passe hennes behov. Hva mener dere kommunen skulle gjort da, tryllet frem en bolig?

Som sagt, har ikke satt meg så godt inn i akkurat denne saken, men har forståelse for at ting ikke er så enkelt som det kan virke som ved første øyenkast. Jeg tror ingen kommuner med viten og vilje setter ei ung jente på sykehjem bare fordi de syns det er moro, men fordi det faktisk er eneste tilbud de har tilgjengelig akkurat nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Angelheart2 skrev:

Uten å ha satt meg så veldig godt inn i akkurat denne saken, så syns jeg at det er en tendens til at folk hyler opp om rettigheter på ditt og datt uten å se på realiteter.
Ja, det er synd at hun må bo på sykehjem, men hva om det faktisk er eneste muligheten. det er ingen kommuner som har stående spesialtilpassede boliger ledige til enhver tid i påvente av at slike tilfeller kanskje dukker opp. I de aller fleste kommuner er det venteliste på slike boliger og da må man i mellomtiden finne et passende alternativ. Jeg forstår at det er trist å bo på sykehjem langt unna familien, men jeg vil tro dette var den beste muligheten kommunen kunne klare å hoste opp i farta.

I vår kommune var det for noen år siden en lignende sak, der ei ung jente som ble skadet i en trafikkulykke måtte bo på sykehjemmet da familien ikke hadde mulighet til å stelle henne hjemme. Det ble selvsagt satt i gang en prosess for å tilpasse en bolig til henne, men da det allerede var mangel på kommunale boliger var det ikke så raskt å bygge om en til å passe hennes behov. Hva mener dere kommunen skulle gjort da, tryllet frem en bolig?

Som sagt, har ikke satt meg så godt inn i akkurat denne saken, men har forståelse for at ting ikke er så enkelt som det kan virke som ved første øyenkast. Jeg tror ingen kommuner med viten og vilje setter ei ung jente på sykehjem bare fordi de syns det er moro, men fordi det faktisk er eneste tilbud de har tilgjengelig akkurat nå.

Her i Finnmark bygger de om gamle leiligheter for nettopp dette formålet. Det handler om hvordan kommunene prioriterer.. det skal faktisk ikke være på sykehjem man havner om Nannestad er i en ulykke ol. 

Anonymkode: b080b...67d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånt er trist :(  Håper inderlig det ordner seg for henne framover nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun burde ha tenkt litt lengre da hun meldte flytting. Har lest om saken i media, men har ikke "likt" eller delt den. Hun er voksen og må klare å rydde opp i livet sitt.

Anonymkode: 36492...bbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring vet jeg dessverre at slike saker stort sett unnlater å fortelle hele sannheten. Veldig ofte så er det mye mer til historien og vi hadde nok ikke syntes like synd på henne om vi hadde visst alle sider av denne saken. Hva med å være takknemlig for at vi HAR et hjelpetilbud til henne i PÅVENTE av noe bedre? Ingen har sagt at hun skal bo permanent på sykehjemmet. Bare til hun får plass et annet sted. Hvorfor skal hun komme i køen foran alle andre bare fordi hun har gått til media? Mange står i kø. Det er dumt, kjipt osv, men hvis hun får plass med en gang, innebærer det at noen som har ventet lenger enn henne må vente enda lenger...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, altflyter skrev:

Av erfaring vet jeg dessverre at slike saker stort sett unnlater å fortelle hele sannheten. Veldig ofte så er det mye mer til historien og vi hadde nok ikke syntes like synd på henne om vi hadde visst alle sider av denne saken. Hva med å være takknemlig for at vi HAR et hjelpetilbud til henne i PÅVENTE av noe bedre? Ingen har sagt at hun skal bo permanent på sykehjemmet. Bare til hun får plass et annet sted. Hvorfor skal hun komme i køen foran alle andre bare fordi hun har gått til media? Mange står i kø. Det er dumt, kjipt osv, men hvis hun får plass med en gang, innebærer det at noen som har ventet lenger enn henne må vente enda lenger...

Men hun kan jo ikke engang stille seg i kø, fordi hun ikke bare kan flytte til kommunen hun ønsker å bo! Hvis du eller jeg, eller noen vi kjente, hadde uforskyldt havnet i en slik situasjon, så hadde vi også vært dypt fortvilet over å møte veggen uansett hvilken retning en snur seg.

Når Alt butter imot på en gang, FYSISK (hun prøvde å si fra GANG PÅ GANG om at noe var galt og de uutholdelige smertene hun hadde uten å bli hørt. Skadene ble værre, permanente (?). 

PSYKISK-all motgang, smerter og bekymringer tærer på etter 1.5 år!

SOSIALT -kan bare forestille meg hvordan livet og omgangskretsen krymper inn, drastisk, etter noe sånt. Slutt med kjæresten også i tillegg(?) De skal iallefall ikke bo sammen i Elverum.

ØKONOMISK-minimale muligheter for en løsning som kan lette situasjonen på ukjent tid...

Hun er ikke den eneste unge personen som bor på gamlehjem i dette landet. Men jeg tror ingen som faktisk har BODD DER kan forestille seg hvor UVERDIG og TUNGT det føles for den som sitter der uke etter uke... Det er klart hun vil hjem til hjemkommunen og familien sin!

Endret av Blackbird
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys

Sånn er det. Når det offentlige betaler, går det alltid rake veien til helvete med servicen og ytelsen opp mot den enkelte kunden. Dette er et fenomen som går igjen i alle offentlige instanser uansett næring. Å forvente noe mer er enn dette fra offentlige tjenester er ganske enkelt naivt. Dyrt i drift og dårlig service, det er regelen snarere enn unntaket.

Endret av Ari Loys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at sykehjem ikke kun er for eldre mennesker. I noen tilfeller så er det faktisk rimelig at yngre er på sykehjem for en periode (uten å dra inn saken som er nevnt her). Er man ikke i behov for behandling på sykehus, men for dårlig til å dra hjem med hjemmesykepleie og det ikke finnes andre løsninger så er sykehjem en av løsningene. 

Anonymkode: 8ef22...3cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde sykehuset der hun ble operert, eventuelt kirurgen som stod for operasjonen som endte med invalidiserende infeksjon, ha ansvar for å finansiere og tilrettelegge bolig og all nødvendig pleie i den kommunen der pasienten ønsker å bo. De som har forårsaket problemet, må også finne seg i å dekke kostnadene ved miseren de har forårsaket.

Anonymkode: 2d1c4...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun er heldig som har fått plass på sykehjem. Jeg kjenner en ung dame på samme alder som hun i artikkelen, som bor i første etasje hos foreldrene sine. Hun kan ikke komme seg ut av huset uten hjelp da det er en liten trapp opp til huset som er for bratt for rampe. Og hun kommer seg ikke opp i annen etasje fordi trappen er for smal til å sette inn trappeheis. Familien sparer opp penger slik at jenta kan flytte inn i egen rullestoltilpasset leilighet, men det tar jo tid. 

Anonymkode: 96473...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vell ingen som tvinger henne til å bo på sykehjem? Tvert imot får hun vell bortimot gratis pleie av samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...