Gå til innhold

Har arbeidsgiver krav på å vite årsak til sykemelding når det er arbeidsrelatert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg blir sykemeldt for en periode som skyldes jobben, har arbeidsgiver da krav på å få vite årsaken, og at det skyldes dem? Dette er isåfall helt krise, da jeg absolutt ikke ønsker at de skal få vite dette. Det er nemlig pga. sjefen at jeg ikke takler å være på jobb nå, og vil nødig sitte og diskutere med ham hva hos han som gjør at jeg ikke orker å jobbe.

Anonymkode: a1aae...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men det hadde vært lurt å snakke med han/hun om det hvis du skal fortsette å jobbe der? 

Hva er det sjefen gjør som du ikke takler? 

Anonymkode: 82397...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer.

"ikke orker å jobbe" blæh 😖

Anonymkode: b2f37...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer.

"ikke orker å jobbe" blæh 😖

Anonymkode: b2f37...ca8

Unnskyld meg, men du vet ikke årsakene som ligger bak, så du trenger ikke å være nedlatende. Jeg skal uansett bytte jobb så raskt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: a1aae...e48

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig den der. Nei, arbeidsgiver har ikke rett på å vite diagnosen din, den står ikke på sykmeldingen.
Men, siden arbeidsgiver har et tilretteleggingsansvar så har de rett på å få vite funksjonsbegrensningen din.
Sagt på en annen måte: Arbeidsgiver trenger ikke å få vite at du lider av depresjon, men han må få vite at du ikke kommer på jobb fordi han er en dritt....
Dersom du går sykmeldt mer enn 8 uker er det arbeidsgivers plikt å avholde et dialogmøte der det skrives en oppfølgingsplan for hvordan du skal kunne komme tilbake. Dersom du ikke har dialog med arbeidsgiveren din vil han ikke kunne lage en slik plan og du vil i verste fall kunne få stans i sykepengene dine.

Dersom det er så ille så syns jeg du skulle snakke med legen din og be om en dokumentasjon på at du sier opp jobben din da du blir syk av å være der. Da vil du ikke få karantene hos NAV dersom du må søke dagpenger for en periode.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Litt vanskelig den der. Nei, arbeidsgiver har ikke rett på å vite diagnosen din, den står ikke på sykmeldingen.
Men, siden arbeidsgiver har et tilretteleggingsansvar så har de rett på å få vite funksjonsbegrensningen din.
Sagt på en annen måte: Arbeidsgiver trenger ikke å få vite at du lider av depresjon, men han må få vite at du ikke kommer på jobb fordi han er en dritt....
Dersom du går sykmeldt mer enn 8 uker er det arbeidsgivers plikt å avholde et dialogmøte der det skrives en oppfølgingsplan for hvordan du skal kunne komme tilbake. Dersom du ikke har dialog med arbeidsgiveren din vil han ikke kunne lage en slik plan og du vil i verste fall kunne få stans i sykepengene dine.

Dersom det er så ille så syns jeg du skulle snakke med legen din og be om en dokumentasjon på at du sier opp jobben din da du blir syk av å være der. Da vil du ikke få karantene hos NAV dersom du må søke dagpenger for en periode.

Hvis man blir sykemeldt 100% trenger man vel ikke å si til sjefen at det er pga at han er en dritt? Da skal man uansett ikke jobbe, og det er ikke noe de kan gjøre for å tilrettelegge. Og er det først etter 8 uker at de skal spørre om tilrettelegging? Si at man blir sykemeldt for noen uker, kan de da begynne å ringe og spørre om tilrettelegging? Og hva svarer man?

Anonymkode: a1aae...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilretteleggingsplikten til arbeidsgiver begynner fra dag 1, egentlig. Det er jo nettopp de med 100% sykmelding som det er pes om å få tilbake på jobb i en eller annen gradering.
De aller fleste som er syke vil kunne gjøre NOE på jobb (selvsagt ikke alle sykdommer, da), og da er det arbeidsgivers plikt å legge til rette for dette. Alle sykmeldinger blir vurdert av NAV når det har vart 8 uker og dersom det ikke foreligger dokumentasjon fra arbeidsgiver at man har hatt dialogmøte og det ikke er mulighet for tilrettelegging så kan NAV stanse sykepengene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Angelheart2 skrev:

Tilretteleggingsplikten til arbeidsgiver begynner fra dag 1, egentlig. Det er jo nettopp de med 100% sykmelding som det er pes om å få tilbake på jobb i en eller annen gradering.
De aller fleste som er syke vil kunne gjøre NOE på jobb (selvsagt ikke alle sykdommer, da), og da er det arbeidsgivers plikt å legge til rette for dette. Alle sykmeldinger blir vurdert av NAV når det har vart 8 uker og dersom det ikke foreligger dokumentasjon fra arbeidsgiver at man har hatt dialogmøte og det ikke er mulighet for tilrettelegging så kan NAV stanse sykepengene dine.

Jeg forstår, men det ville jo vært veldig rart  om sjefen begynner å mase om det med en gang? Hva om man selv føler at man trenger en 100% pause, hva svarer man evt sjefen da? 

Anonymkode: a1aae...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som nevnt over holde ubehageligheten unna en stund, men med en gang det blir snakk om tilrettelegging må du enten nevne årsaken, gå tilbake tilbake til jobb, eller risikere å miste sykepengene fordi du ikke vil samarbeide. Hvis du ikke vil jobbe pga sjefen så søker du ny jobb. Og tar deg kraftig sammen, det tar to for å skape konflikt. 

Anonymkode: cce54...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår, men det ville jo vært veldig rart  om sjefen begynner å mase om det med en gang? Hva om man selv føler at man trenger en 100% pause, hva svarer man evt sjefen da? 

Anonymkode: a1aae...e48

Hvis du trenger en 100% pause tar du ferie. 

Anonymkode: cce54...6f1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som arbeidstaker bør man være klar over at hovedregelen er gradert sykmelding.  100% sykmelding er unntaket for de som overhodet ikke har arbeidsevne" 

Sykefravær er ikke en privatsak men et forhold mellom leder og ansatt. Den syke medarbeideren har ansvar for å informere sin leder om status og utsikter videre.  Manglende samarbeid kan i ytterste konsekvens for den ansatte føre til bortfall av sykepenger. 

Arbeidsleder har ikke krav på medisinsk diagnose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du trenger en 100% pause tar du ferie. 

Anonymkode: cce54...6f1

Jeg forstår at du ikke har stått i samme situasjonen selv og vet hvordan det påvirker kropp og sinn? Jeg er ikke ute etter å snylte på systemet, men når kroppen streiker pga dette føler jeg det er på tide med en liten pause. Om enn for å komme meg litt til hektene. Forhåpentligvis blir det ikke langvarig og jeg kan stå ut oppsigelsesperioden. (for jeg kommer nok til å si opp enten jeg finner en ny jobb først eller ei)

Anonymkode: a1aae...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man blir sykemeldt 100% trenger man vel ikke å si til sjefen at det er pga at han er en dritt? Da skal man uansett ikke jobbe, og det er ikke noe de kan gjøre for å tilrettelegge. Og er det først etter 8 uker at de skal spørre om tilrettelegging? Si at man blir sykemeldt for noen uker, kan de da begynne å ringe og spørre om tilrettelegging? Og hva svarer man?

Anonymkode: a1aae...e48

At sjefen er en dritt er vel ingen diagnose?  Man kan kun bli sykmeldt for egen sykdom!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snacks skrev:

At sjefen er en dritt er vel ingen diagnose?  Man kan kun bli sykmeldt for egen sykdom!

Hvis du har lest igjennom tråden så ser du at det er årsaker på jobben som gjør at jeg blir syk. Jeg trenger ikke å gå inn symptomene her, men ja, det er bla. på grunn av sjefen at jeg har blitt syk. Så nei, det er ikke en diagnose, men arbeidsplassen er den underliggende årsaken til at jeg har blitt syk

Anonymkode: a1aae...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at du ikke har stått i samme situasjonen selv og vet hvordan det påvirker kropp og sinn? Jeg er ikke ute etter å snylte på systemet, men når kroppen streiker pga dette føler jeg det er på tide med en liten pause. Om enn for å komme meg litt til hektene. Forhåpentligvis blir det ikke langvarig og jeg kan stå ut oppsigelsesperioden. (for jeg kommer nok til å si opp enten jeg finner en ny jobb først eller ei)

Anonymkode: a1aae...e48

Jo jeg har vært på arbeidsplasser der det har vært elendig arbeidsmiljø og dårlige forhold, men jeg lot ikke det offentlige ta regningen for at jeg ikke likte jobben. Den ene plassen sluttet jeg på dagen, andre plassen så søkte jeg nye jobber fra den dagen det slo meg at dette ikke var greit. Sykemelding er ingen løsning fordi det ikke løser det som er problemet. Får du influensa er du hjemme mens kroppen leges, så kommer tilbake på jobb. Liker du ikke sjefen er problemet like reelt når du dukker opp igjen på jobb, det leger ikke noen ting å være hjemme. DU må ta ansvar for eget liv med å søke deg ny jobb og komme deg vekk hvis du ikke liker arbeidsplassen. Som nevnt over er 100% sykemelding unntaket, ikke regelen, arbeidsplassen har tilretteleggingsplikt fra første stund. Hvis du da vil ha en 100% pause som en skriver, uten at noe forventes av deg, ja da må du faktisk ta ut ferie. 

Anonymkode: cce54...6f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg har vært på arbeidsplasser der det har vært elendig arbeidsmiljø og dårlige forhold, men jeg lot ikke det offentlige ta regningen for at jeg ikke likte jobben. Den ene plassen sluttet jeg på dagen, andre plassen så søkte jeg nye jobber fra den dagen det slo meg at dette ikke var greit. Sykemelding er ingen løsning fordi det ikke løser det som er problemet. Får du influensa er du hjemme mens kroppen leges, så kommer tilbake på jobb. Liker du ikke sjefen er problemet like reelt når du dukker opp igjen på jobb, det leger ikke noen ting å være hjemme. DU må ta ansvar for eget liv med å søke deg ny jobb og komme deg vekk hvis du ikke liker arbeidsplassen. Som nevnt over er 100% sykemelding unntaket, ikke regelen, arbeidsplassen har tilretteleggingsplikt fra første stund. Hvis du da vil ha en 100% pause som en skriver, uten at noe forventes av deg, ja da må du faktisk ta ut ferie. 

Anonymkode: cce54...6f1

Så du kjenner ingen i verden som har vært sykemeldt for en periode grunnet utbrenthet?  Nei, det løser ingen problemer, men man får tankene unna litt og kan komme til hektene mens man samtidig søker jobber. Ferie hadde jeg uansett ikke fått nå, og har heller ikke feriedager tilgode

Anonymkode: a1aae...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du kjenner ingen i verden som har vært sykemeldt for en periode grunnet utbrenthet? 

Anonymkode: a1aae...e48

Jo, flere. Det gjelder folk som har mistet ektefelle og barn i trafikkulykke, mistet barnet en uke før termin, opplevde at barnet deres ble alvorlig sykt og svevde mellom liv og død i flere uker på en intensivavdeling, har gjennomgått omfattende kreftbehandling og jobbet redusert en periode etterpå for å hente seg inn osv. Alle disse har jobbet redusert så kjapt det har latt seg gjøre fra 20% og oppover. Du liker ikke sjefen, det er rimelig stor forskjell på det og de alvorlige tingen livet kan medføre. De tilfellene jeg nevner over er ikke noe den enkelte rår over. Du rår derimot over om du jobber et sted eller ikke, du kan søke deg ny jobb, du kan si opp og med et knips være vekke fra problemet.

Anonymkode: cce54...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, flere. Det gjelder folk som har mistet ektefelle og barn i trafikkulykke, mistet barnet en uke før termin, opplevde at barnet deres ble alvorlig sykt og svevde mellom liv og død i flere uker på en intensivavdeling, har gjennomgått omfattende kreftbehandling og jobbet redusert en periode etterpå for å hente seg inn osv. Alle disse har jobbet redusert så kjapt det har latt seg gjøre fra 20% og oppover. Du liker ikke sjefen, det er rimelig stor forskjell på det og de alvorlige tingen livet kan medføre. De tilfellene jeg nevner over er ikke noe den enkelte rår over. Du rår derimot over om du jobber et sted eller ikke, du kan søke deg ny jobb, du kan si opp og med et knips være vekke fra problemet.

Anonymkode: cce54...6f1

Ja og planen er å si opp også. Det er jo ikke det at jeg ikke liker sjefen som er problemet, men måten vedkommende behandler ansatte, og spesielt meg på. Det har også sammenheng med andre årsaker på arbeidsplassen og private forhold. Føler jeg har blitt syndebukken for å ha tatt opp ting og da har det blitt enda verre. Det er små kommentarer gjennom hele dagen som påvirker meg, og jeg blir fysisk og psykisk dårlig av å være her for øyeblikket. 

Jeg trodde man fikk sykemelding fordi man er i fysisk/psykisk ubalanse uavhengig av årsaken. Det er jo ikke slik at du kun får sykemelding for utbrenthet ved årsakene du nevner, men ikke ved feks problemer på arbeidsplassen/private forhold.  Et symptom er et symptom. Jeg vet om flere som har fått sykemelding pga noe slikt. 

Jeg velger å høre på legen min og ikke deg 

 

Anonymkode: a1aae...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...