Gå til innhold

Hvor mye kostet spill-PC'en din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke eid en stasjonær PC på 15 år, og lurer på hvor mye som er vanlig å bruke blant aktive spillere? Da tenker jeg også ca. innkjøpspris av alle komponentene tilsammen, om den har blitt oppgradert...

Anonymkode: b7b2d...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selve pc'en uten skjerm rundt 13 000

Anonymkode: e5593...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 600 for pc, tastatur, høyttalere og mus, samt 1800 kr for skjerm.

Kjøpe pc via Komplett. Jeg valgte komponenter og de satte dem sammen for meg. Har ikke oppgradert siden. Har hatt den i snart 2 år og fungerer like bra nå som den gjorde da jeg fikk den. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

3000 max! 

Anonymkode: 7f1b1...3d2

3000 for en gamer-pc? Hvilke spill spiller du da?

Anonymkode: c395c...c18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7-8.000kr uten skjerm/tastatur/kabinett/strøm pleier jeg å bruke

Anonymkode: 6ed36...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du skal ha state-of-the-art stæsj og bruker tonnevis av penger på ting du kan få bittelitt svakere for vesentlig billigere penge, så kan du fort få en brukbar gamingrig for ca 8000.

Min egen rig kostet i sin tid 8800 eller så, pluss på tastatur, mus, skjerm og cd/dvd-rom som jeg scavenget fra en prebuilt pc.
Den ble originalt bygd i 2007 eller deromkring, gjennom årene har jeg byttet skjermkort én gang, hovedkort og cpu én gang, oppgradert OS tre ganger, oppgradert RAM fire ganger og byttet skjermer tre ganger. Tastatur og mus er forbruksvare når du er en kløne og mister en kopp te i tastaturet omtrent tre ganger i året, så de regner jeg strengt talt ikke med.
Et godt lydanlegg med to satelitter og en basskasse har jeg også, Harman/Kardon så det kostet litt.

Totalt tror jeg at jeg har brukt ca 20-25 000 og den har utviklet seg til den riggen jeg har i dag. Og nå skal jeg oppgradere hovedkort, cpu, RAM og kjøling igjen, for ca 6500 så snart skattepengene kommer.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minya skrev:

Med mindre du skal ha state-of-the-art stæsj og bruker tonnevis av penger på ting du kan få bittelitt svakere for vesentlig billigere penge, så kan du fort få en brukbar gamingrig for ca 8000.

Min egen rig kostet i sin tid 8800 eller så, pluss på tastatur, mus, skjerm og cd/dvd-rom som jeg scavenget fra en prebuilt pc.
Den ble originalt bygd i 2007 eller deromkring, gjennom årene har jeg byttet skjermkort én gang, hovedkort og cpu én gang, oppgradert OS tre ganger, oppgradert RAM fire ganger og byttet skjermer tre ganger. Tastatur og mus er forbruksvare når du er en kløne og mister en kopp te i tastaturet omtrent tre ganger i året, så de regner jeg strengt talt ikke med.
Et godt lydanlegg med to satelitter og en basskasse har jeg også, Harman/Kardon så det kostet litt.

Totalt tror jeg at jeg har brukt ca 20-25 000 og den har utviklet seg til den riggen jeg har i dag. Og nå skal jeg oppgradere hovedkort, cpu, RAM og kjøling igjen, for ca 6500 så snart skattepengene kommer.

Mener du med det at en PC til f.eks. 12 000 kr ikke vil holde nevneverdig lengre enn en til 8000 kr før den må oppgraderes?

Er så usikker, har liksom for vane å kjøpe ting når det er på nippet til å utdatert, så det ender opp med å bli dyrere over tid. Eller irritasjonsmoment etter 1 år for at det ikke kan kjøre nyeste spill eller programvare lenger.

Anonymkode: b7b2d...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.000,- og 3500,- for skjerm. Kjøpte også på Komplett og lot samboer ta seg av spesifikasjoner, har null peiling på sånt :rodme: (mus, tastatur og skikkelig headset kom naturligvis utenom).

Veldig fornøyd! 

Endret av Nappetass1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Yvonne skrev:

12 600 for pc, tastatur, høyttalere og mus, samt 1800 kr for skjerm.

Kjøpe pc via Komplett. Jeg valgte komponenter og de satte dem sammen for meg. Har ikke oppgradert siden. Har hatt den i snart 2 år og fungerer like bra nå som den gjorde da jeg fikk den. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Hava slags spill spiller du på den:-)?

Anonymkode: 7b289...eac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte vel opp på rundt 20K for pcen min. Uten skjerm. Asus ROG hero 7, 2x asus geforce 970 strix i SLI, 2 SSD på 512 GB. Kabinettet endte med å koste 2500 kr siden jeg var veldig kresen, den skal jo tross alt stå i stua. pluss at kablene ble ganske dyre, da jeg måtte ha en 10 meter USB 3.0 som ble lagt skjult i kanal til sofaen. Mannen min er fremdeles snurt for at jeg har bedre pc enn han :) Det begynner vel å nærme seg 2 år siden jeg bygde den nå

Anonymkode: c25d0...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

3000 max! 

Anonymkode: 7f1b1...3d2

Man får ikke gaming pc til max 3000 :ler:

Selv fikk jeg endel avslag på siste riggen jeg bygget, koster rundt 25000 ny (uten skjerm og utstyr), men fikk 10000 i avslag, så ikke et dårlig kjøp.

Skjerm var 5000, men ser at den koster 6500 nå. Hva kan jeg si, jeg elsker salg.

 

Anonymkode: c0dd9...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hava slags spill spiller du på den:-)?

Anonymkode: 7b289...eac

The Sims 4 og Sim City, stort sett. :) Hender jeg spiller noen andre spill, men det er i hovedsak de jeg spiller.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min for ca. 6 år siden, og den kostet mellom 10 og 12 000. (Husker ikke den nøyaktige summen.)

Fikk med den summen alle delene, pluss en skjerm, og et helt okay gaming-tastatur og mus. Fikk noen jeg kjenner til å bygge den for meg, så sparte litt penger der. Nå skal det sies at jeg har 0 greie på det tekniske rundt en data, så jeg fikk også denne bekjente til å skaffe de rette delene. :fnise: 

Siden den er såpass gammel har jeg måtte bytte ut noen få deler i dataen. Skulle gjerne ha byttet ut flere selvsagt, eller kanskje starte helt på ny med splitter ny "alt"... Men det har jeg ikke økonomien til akkurat nå så jeg får greie meg med det jeg har, selv om jeg merker at noen spill sliter på maks grafikk, der den for noen år siden taklet maks grafikk nydelig. (F.eks. Battlefield. Men det har jo mest med spillene i seg selv å gjøre, og ikke så veldig mye med dataen. Skal man henge med spillene må man oppgradere dataen.)

Skjermen og tastaturet har jeg fortsatt. Men musa har tatt kvelden for mange år siden. Headset har jeg hatt 3-4 av i løpet av dataens levetid, da de av en eller annen grunn har en lei tendens til å ryke ganske fort. :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøpte min Asus G73 i 2010 for nesten 17000. Da var den en av de beste gaminglaptopene på den tiden. W7U, i7 (3,6GHz TB), HD5870 1GB, Blu-Ray, knallbra lydsystem. Nå etter 6,5 år holder den seg fortsatt godt, etter rimelig vedlikehold. Lært å skru den av helt fra hverandre og skiftet kjølepasta kun 2 ganger, både for prosessor og grafikkort. Har også måttet sende inn til reperasjon bare en gang etter jeg klarte å miste en skrutrekker på skjermen og lagde stygg merke.

Ellers fikk jeg min gamle arbeidsstasjon fra gamle jobben i 2015, etter at hele bedriften gikk fra stasjonær til bærbar. En HP Z600 som de betalte ca 12000 for i 2011. Bygget den om til "hjemme/gaming" PC med ekstra prosessor, HDD og grafikkkort (Asus G-force 970 4GB). Med kortet fulgte også Batman Arkham knight og tross for Xeon E5630 prosessor, klarte det spillet veldig bra på alt maks. Er ikke helt gamertype så har ikke fått testet andre krevende spill. Enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18000 uten skerm, mus, tastatur, headset. Fra komplett, syns de har et fint opplegg der man kan konfigere selv hva man vil ta bort el ha xtra.

Nå er jeg litt skjerm freak så har 3 skjermer som kostet 4000 each. 

Bruker faktisk en mus som kun koster 80kr made in china fra ebay :) og en trådløs headset til kun 300kr. 

Spiller Starcraft 2, cs go, h1z1, Dota, arma 2/3, alle spill alt på maks <3 

Anonymkode: 7994e...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygget selv og det kom på 13 000.

Anonymkode: d44c9...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bygget selv og det kom på 13 000.

Anonymkode: d44c9...043

Dette var kun innholdet og selve kabinettet. Det headsettet jeg til slutt var fornøyd med kostet 3000, mus 900 og tastatur 1900. Skjermen ga jeg 800 for. To musematter, en control og en speed, 400.

Anonymkode: d44c9...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...