Gå til innhold

Hva kan man servere sammen med pasta og laks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg vil skal servere laks til middag i dag (middagsselskap vi blir 5 stk), sammen med pastaskruer, og smakssatt med pesto. Men i alle oppskrifter jeg søker opp på internett er det liksom mest det, sammen med litt cherrytomater eller litt rucculasalat, men med tanke på at minst en tredjedel av måltidet skal være grønnsaker så blir det litt lite. Jeg synes laks og pasta alene blir litt energitett (og så liker jeg ikke tomater :P). 

Har du noen forslag? Hva pleier du å gjøre? 

Anonymkode: a0c49...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rundstykker/baguett med smør i tillegg til salat. Har du mye laks i retten så metter jo det :)

Anonymkode: 2f360...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes erter og/eller grillet squash passer godt til både laks og pesto. Og noe sitron er absolutt påkrevd uansett grønnsaksvalg, komboen laks/pasta/pesto trenger litt friskhet! :)

Anonymkode: 9803a...581

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erter eller aspargesbønner til laks (og ris, ikke pasta, og ikke pesto, men det er jo smak og behag). Hvor har du det fra at minst en tredjedel av måltidet skal være grønnsaker, og hvor mye er det? Hvis du vil ha mer grønnsaker, så bare server mer grønnsaker? Salat er godt til, og agurksalat, aspargesen begynner å synke i pris, kanskje sukkererter vil passe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker babygulrøtter til pasta & laks,

Anonymkode: 3eb77...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville laget en saus av hvitløk, fløte og grønne erter (istedet for pesto som du hadde tenkt),  det er egentlig det eneste jeg kommer på i farten som binder sammen laks og pasta. 

Anonymkode: 2cb34...e18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundstykker/baguett med smør i tillegg til salat. Har du mye laks i retten så metter jo det :)

Anonymkode: 2f360...d0d

Det blir liksom litt dobbelt opp med både brød og pasta syns jeg. :P Men nå fikk jeg skikkelig lyst på rundstykker med smør på! SMØR! :P 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes erter og/eller grillet squash passer godt til både laks og pesto. Og noe sitron er absolutt påkrevd uansett grønnsaksvalg, komboen laks/pasta/pesto trenger litt friskhet! :)

Anonymkode: 9803a...581

Grillet squash høres spennende, gjør man det i ovnen liksom? 

2 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg har erter eller aspargesbønner til laks (og ris, ikke pasta, og ikke pesto, men det er jo smak og behag). Hvor har du det fra at minst en tredjedel av måltidet skal være grønnsaker, og hvor mye er det? Hvis du vil ha mer grønnsaker, så bare server mer grønnsaker? Salat er godt til, og agurksalat, aspargesen begynner å synke i pris, kanskje sukkererter vil passe.

Hvor jeg har det fra, hm, vel det er vel generelt en sånn greie man lærte på skolen at det beste var en tredjedel kjøtt, fisk, fugl, en tredjedel potet, ris, pasta, brød, og en tredjedel grønnsaker. Det er jo ikke noe fast, men jeg synes det er en grei måte for å få i meg nok grønnsaker og vitaminer og alt det sunne som er i grønnsaker i løpet av dagen, og er en generell regel jeg har bruker for meg selv i hverdagen. Så nå har det jo bare blitt litt sånn at jeg synes at måltid uten noe særlig grønnsaker blir litt fattig. Bortsett fra f.eks pannekaker og grøt da, for hvilke grønnsaker passer liksom der! :P 

Og du skriver jo sånn "server mer grønnsaker" det er jo det jeg har tenkt til, men derfor jeg spør hva som passer da vet du ;)

Jeg vurderte en agurksalat, men skulle vært noe mer, sukkererter kan være en god ide! :) 

TS

Anonymkode: a0c49...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg vil skal servere laks til middag i dag (middagsselskap vi blir 5 stk), sammen med pastaskruer, og smakssatt med pesto. Men i alle oppskrifter jeg søker opp på internett er det liksom mest det, sammen med litt cherrytomater eller litt rucculasalat, men med tanke på at minst en tredjedel av måltidet skal være grønnsaker så blir det litt lite. Jeg synes laks og pasta alene blir litt energitett (og så liker jeg ikke tomater :P). 

Har du noen forslag? Hva pleier du å gjøre? 

Anonymkode: a0c49...823

http://www.godt.no/#!/oppskrift/1971/anne-kat-haerlands-ovnsstekt-laks-med-bacon

 

Anonymkode: 59f09...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta, laks, parmesan, asparges, sitron og pesto synes jeg er godt. Basilikum og tomat er jo også godt da. 

Anonymkode: 5c21f...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Meadow skrev:

Salat og varme rundstykker. 

Jeg tenker en salat av noe slag. Men rundstykker og pasta i samme rett blir litt for mye syns jeg. Eller er det vanlig siden det er flere som har nevnt det? :P 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker babygulrøtter til pasta & laks,

Anonymkode: 3eb77...b55

Kanskje en agurksalat da MED babygulrøtter! :) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville laget en saus av hvitløk, fløte og grønne erter (istedet for pesto som du hadde tenkt),  det er egentlig det eneste jeg kommer på i farten som binder sammen laks og pasta. 

Anonymkode: 2cb34...e18

Du syns ikke pasta, laks og pesto hører sammen altså? Jeg trodde det var ganske vanlig jeg altså! :P 

Godt forslag, jeg får ta det med meg til en annen gang! Det hørtes skikkelig godt ut, men jeg er allerede litt bestemt på den pestoen, så det er mest snakk om grønnsaker/salat til, eller frukt? :P 

Anonymkode: a0c49...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tilbehør til fisk er å ta en stor pose (eller to, siden dere er fem) med ferske spinatblader. Ha litt smør i panna, knus litt hvitløk oppi. Tilsett spinaten og la den surre til den faller sammen. Tilsett så fløte, sitron, salt og pepper. Saus og grønnsaker i ett!

Anonymkode: 2cb34...e18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mango og avocadosalat med løk, chili, pinjekjerner og koriander er veldig godt og passer godt til laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt denne oppskriften på ovnsstekt laks bed bacon med asparges som tilbehør. I tillegg hadde jeg valgt poteter, og kuttet ut makaronien :spise:

Anonymkode: 59f09...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Agurksalat passer ihvertfall ikke til pasta! Da bør du eventuelt bytte ut pastaen med poteter. Du trenger absolutt noe grønt på tallerkenen sammen med pasta og laks. Asparges, spinat, grønnkål. 

Anonymkode: 2cb34...e18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ild skrev:

Vi har ofte mangosalat til. Feks med avocado, chili og koriander. Yummi!

Ja, jeg kom faktisk nettopp på det med mango, det har jeg aldri smakt (mangoSALAT altså :P) eller prøvd å lage før, men er det vanskelig å få den bra til? Og hei, er mango en frukt? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pasta, laks, parmesan, asparges, sitron og pesto synes jeg er godt. Basilikum og tomat er jo også godt da. 

Anonymkode: 5c21f...c73

Ser mange foreslår asparges, men noe som er rart da er at jeg tror faktisk jeg ALDRI har smakt det! Jeg vet jo hva det er og det virker vanlig, skjønner ikke hvorfor jeg i hele mitt liv ikke har smakt det før. Det er jo en grønnsak, så oppfyller jo kravene jeg satt i HI. :P Bruker du sitron da bare saften, eller båter? Syns du agurk passer sammen med dette? 

2 minutter siden, Serafina. skrev:

Mango og avocadosalat med løk, chili, pinjekjerner og koriander er veldig godt og passer godt til laks.

Nå spør jeg dumt, men chili sånn sterk som ligner på smal paprika, eller krydder? Og hva tror du om agurk sammen med den mango/avokadosalaten? Da jeg var liten var det liksom alltid bare agurk i eddikvann til laksen. :P 

TS

Anonymkode: a0c49...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Agurksalat passer ihvertfall ikke til pasta! Da bør du eventuelt bytte ut pastaen med poteter. Du trenger absolutt noe grønt på tallerkenen sammen med pasta og laks. Asparges, spinat, grønnkål. 

Anonymkode: 2cb34...e18

Haha, det vi pleide å ha da jeg var liten var alltid kokt laks, poteter, agurk i eddikvann og kokte gulrøtter. Godt det, men jeg skal i utgangspunktet ha stekt laksefileter. Det kunne jeg kanskje nevnt for at man steker i stedet for koker sier jo litt om smaken. 

TS

Anonymkode: a0c49...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg har erter eller aspargesbønner til laks (og ris, ikke pasta, og ikke pesto, men det er jo smak og behag). Hvor har du det fra at minst en tredjedel av måltidet skal være grønnsaker, og hvor mye er det? Hvis du vil ha mer grønnsaker, så bare server mer grønnsaker? Salat er godt til, og agurksalat, aspargesen begynner å synke i pris, kanskje sukkererter vil passe.

Ts har sikkert tenkt på tallerkenmodellen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...