Gå til innhold

The handmaid's tale på HBO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett to episoder, og den er utrolig bra, men jeg har så sterk déjà vu følelse. Jeg har sett dette før. Ritualet, dette med spillet, dette med «medstraffen»...

Anonymkode: 51ae3...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du har lest boken? Synes forresten de tre første episodene var veldig bra.

Anonymkode: 46d01...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at dette var feministisk propaganda, så jeg tror jeg står over. Eller er serien noe mer balansert enn jeg har fått inntrykk av?

Anonymkode: eee0a...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste at dette var feministisk propaganda, så jeg tror jeg står over. Eller er serien noe mer balansert enn jeg har fått inntrykk av?

Anonymkode: eee0a...64e

Det får du nesten vurdere selv. Jeg synes det er en veldig bra serie.

Anonymkode: 51ae3...bea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var feministisk propaganda. Den skildrer hvordan det er for moderne kvinner å gå tilbake til undertrykking, men også hvordan det er å leve under et diktatorisk styre hvor man ikke kan si en annen mening enn det man blir fortalt at er rett. 

Jeg synes den var veldig bra, og veldig godt laget. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett de tre først episodene og gleder meg til fortsettelsen. 

Jeg vet ikke hva som menes med "feministisk propaganda", men det dreier seg om at det har blitt borgerkrig (tror jeg) og at deler av USA er overtatt av kristenkonservative. Handlings og ytringsfrihet er begrenset. Fruktbarheten har gått kraftig ned, så de kvinnene som fortsatt er fruktbare holdes som slaver/avlsdyr. Homofili straffes med døden. 

Jeg syns dette er en veldig interessant serie, og det setter jo tankekverna i gang. Mange steder i verden har de det jo ganske likt med det som presenteres i serien, bare at de er i kulturer som er helt annerledes enn våre. Når det samme blir presentert i en "vestlig" setting blir det en annen måte å relatere seg til det på. 

Hovedpersonen er en kvinne, og historien ses fra hennes perspektiv. Kvinner er jo også de det går hardes ut over i slike samfunn, i og med at det er de som har sin frihet innskrenket i størst grad. Det er mulig noen kan oppfatte dette som "feministisk propaganda", men jeg syns nå en gang at det er ganske realistisk i og med at de fleste ultrakonservative miljøer sterkt diskriminerer kvinner. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg har sett er bra, men gjør meg så sinna. Kvinner i de mest kvinnefientlige land på jord har det bedre enn kvinnene i serien, det er ingen steder i verden som bruker kvinner som avldyr. Ikke i Saudi-Arabia en gang. Rituell voldtekt og barna som kommer ut av den horrible hendelsen blir tatt bort fra offeret.

La oss håpe at vi aldri får et fertilitetsproblem i verden.

Anonymkode: 366c6...f0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som jeg har sett er bra, men gjør meg så sinna. Kvinner i de mest kvinnefientlige land på jord har det bedre enn kvinnene i serien, det er ingen steder i verden som bruker kvinner som avldyr. Ikke i Saudi-Arabia en gang. Rituell voldtekt og barna som kommer ut av den horrible hendelsen blir tatt bort fra offeret.

La oss håpe at vi aldri får et fertilitetsproblem i verden.

Anonymkode: 366c6...f0b

Ikke direkte som i serien, men det er mange steder der en kvinnes verdi kun består i hennes evne til å produsere barn. Koner er ikke livspartnere  i et forhold slik vi ser på det her hos oss, men en som mannen aldri prater noe særlig med og som har som jobb å lage barn.

Mange steder er det også sånn at en kone er forpliktet til å stå tilgjengelig for sin mann når han ønsker sex, og spesielt i arrangerte ekteskap kan dette i praksis være voldtekt. Kvinnen har ingenting hun skulle ha sagt. 

Men det er litt på siden. Den type avl/voltekt som er i serien er heldigvis ikke noe som foregår i dag (i alle fall som vi vet). Jeg gleder meg til vi får se mer av konene i serien. De er jo også ikledd en form for uniform etter det vi kan se, og til tross for at de materielt sett er mer priviligerte enn tjenerene har jeg en mistanke om at de heller ikke har det så greit. 

Endret av Gliffy
tastefeil
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 27.4.2017 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Leste at dette var feministisk propaganda, så jeg tror jeg står over. Eller er serien noe mer balansert enn jeg har fått inntrykk av?

Anonymkode: eee0a...64e

Det er en dystopisk fortelling om farene med et totalitært regime. Margaret Atwood som har skrevet boken som serien er basert på kaller det en menneskelig, og ikke nødvendigvis feministisk, historie.

Serien er forøvrig veldig bra. Dyster og brutal, men ispedd humor og letthet innimellom. Vakkert filmet og supre skuespillerprestasjoner. 

Anonymkode: dfeab...efe

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er allerede i gang. I dag fikk sjefen for fbi sparken, i morgen blir Trump enehersker.

Anonymkode: 51ae3...bea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åå denne har jeg så lyst til å se! 

Må bare skaffe meg HBO konto, og er litt gjerrig :flau:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorbus

Jeg er helt hektet på denne serien, men det er fryktelig ubehagelig å se! Det er så deprimerende at jeg nesten ikke får puste, men heldigvis er det ett og annet lyspunkt. Jeg håper jo at det ordner seg for både koner og handmaids, men det virker foreløpig usannsynlig. Jeg har ikke lest boka, for jeg vil ikke "miste håpet". Men så hørte jeg at det skulle lages flere sesonger, og at serien skulle fri seg fra boken etterhvert. Så jeg får nok slite med pustebesvær en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Har sett to episoder nå, og fy flate dette virker lovende! Spørs om jeg greier å se hele, jeg blir nedfor av serier som faktisk ikke er så urealistiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Sisti skrev:

Har sett to episoder nå, og fy flate dette virker lovende! Spørs om jeg greier å se hele, jeg blir nedfor av serier som faktisk ikke er så urealistiske. 

Jeg liker serien for jeg håper kanskje at verden var slik. Kvinner bør først og fremst fokusere på å ta seg av barna.

Anonymkode: b673c...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest forstyrrende serien jeg har sett på lenge. Binget 4 episoder og brukte flere dager på å gruble og ta innover meg hva jeg faktisk hadde sett. Skal få sett den nyeste episoden i løpet av dagen. Forrige episode ga litt håp, så er spent på fortsettelsen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare jeg som synes den sugde?

Anonymkode: 61a1e...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ganske klønete på en del området, men jeg er interessert nok til å fortsette se den. Ville ikke sagt den er over gjennomsnittlig bra

Anonymkode: ecf68...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...