Gå til innhold

Dere som har fjernet visdomstenner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal fjerne alle visdomstennene mine i neste uke, og lurer på hvordan det blir med spisingen etterpå. :P Regner med at dette er noe mange her inne har gått gjennom - om ikke fjernet alle, så hvert fall en? Ingen av tennene mine har kommet opp, ikke litt engang(de ligger alle skjevt), så regner med at det blir litt av en "operasjon".... Får man mye smerter etterpå? Hvis ja, får man resept på sterkere smertestillende? Får man noe beroligende mens man holder på, eller kan man be om det? Jeg gruer meg nemlig veldig. :P Jeg har trukket et par tenner før(melketenner som nektet å falle ut selv), og det gikk jo greit slik jeg husker det, men jeg kjente jo at de rev og slet ut tennene som senere viste seg å ha veldig store røtter. Bare tanken på dette gjør meg uggen, men jeg skal gjennomføre det altså :P Og tiden etterpå! Når kjentes alt som normalt igjen, tannkjøttet osv? ERFARINGER? :) 

Anonymkode: ec236...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holdte meg til flytende mat og kald drikke i en uke etter operasjonen, og det samme etter trekkingen. Mtp smerte er det individuelt, men jeg hadde lite smerter begge gangene. Spiste smertestillende den første dagen og etter det trengte jeg ingenting. Man kjenner det, men jeg synes ikke det var så vondt. 

Operasjonen tok noen få minutter, mens trekkingen tok kanskje mellom 15-30 min. Men ikke vondt! Lydene var verre. 

For meg kjentes alt normalt igjen etter noen få uker! :)

Er ingenting å bekymre seg for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alle mine i løpet av 2 uker. Kun en tann ble operert. Man får bedøvelse, og den var mer ubehagelig enn selve trekkingen. Hadde ingen smerter etterpå, og hadde heller ikke behov for å ta smertestillende. Første måltidet var yoghurt, men kunne spise fast føde igjen senere på kvelden :) Eneste jeg merket var metalsmaken i munnen :)

Anonymkode: d2c98...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operere ut visdomstann for noen uker siden. Går kjempefort og var over før jeg visste ordet av det. Kjente ingenting. Var heller ikke smerter etterpå, men litt ømt og vanskelig å åpne kjeven kort tid etterpå, så da spiste jeg smoothie og flytende kost :) 

Anonymkode: eb906...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite: Jeg fikk beskjed om å ikke spise/drikke noe varmt resten av dagen da jeg trakk mine (dette for at ikke blødningene skal begynne igjen). Ellers syntes jeg en del mat hadde lett for å sette seg fast i "hullene", så føde som var mykt/flytende var å foretrekke noen dager. Kan være du kan få noe beroligende før, jeg vet i alle fall om noen som fikk valium - hun måtte forresten følges hjem etterpå. Jeg var ellers litt hoven på den ene siden, men hadde veldig lite smerter :)

Anonymkode: 21f8a...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at de fleste som skriver her nesten ikke har hatt smerter. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men du spør om erfaringer. Jeg trakk en visdomstann i underkjeven, den var ikke kommet ordentelig opp. For det første så brukte tannlegen nesten en time på å få tanna ut. Hun måtte borre i selve kjevebenet flere ganger. Da tanna endelig var ute, måtte jeg sy og hun la inn noe greier med antibiotika på. Jeg hadde store smerter i minst en uke etterpå, og helt smertfri var jeg ikke før det hadde gått 6-8 uker.

Anonymkode: 8cbcb...5bb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opererte ut de nede, trakk de oppe. Trekkingen var null problem, men hadde vondt nede. Klarte å spise som normalt etter et par dager, og fikk sterke smertestillende som hjalp.

Du kan få beroligende, men da må du ta opp dette med tannlegen på forhånd. Dersom du skal ha det, må du møte opp en stund før timen, og noen beroligende du får må du faste i x antall timer før du får. 

Anonymkode: 66f70...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fjernet mine i narkose, av diverse årsaker.

Vil ikke skremme deg, men de tre ukene etterpå var et helvette! Stor smerter i kjeven, stadige blødninger, betennelse og fikk knapt i meg væske. 

Anonymkode: 61931...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mine i tre omganger; de nede hver for seg da de måtte opereres ut,
begge oppe samtidig hvor jeg kun måtte trekke.
Med de nede gikk det relativt greit å ut, tok toppen en halvtime på hver,
men jeg hadde vondt i en uke etterpå med begge og knasket smertestillende.
Spiste kun på siden som ikke var operert, hadde også problemer med å gape,
men det gikk nå på sett og vis.
Så fort stingene ble tatt ut forsvant også smerten :)

De oppe brukte tannlegen ikke mer enn 30 sekunder til sammen -
det var fra hun rikket i dem til de falt ut.
Var bittelitt øm etterpå i noen dager, men overhodet ikke vondt og jeg kunne spise som normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet alle mine visdomstenner, i to omganger. Selve trekkingen gikk veldig greit, kjente ikke smerte, men det er litt ubehagelige lyder og man merker litt "røsking".
Fikk med meg Ibux Forte, men brukte vel bare samme kveld. Spising var heller ikke noe problem, for man bruker jo ikke visdomstennene til å tygge med allikevel. Men litt ubehagelig da det kjennes ut som man har store "krater" bakerst i munnen der alle matrester samler seg de første ukene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet alle mine, en om gangen. De to oppe hadde kommet litt opp så det gikk ann å trekke dem på vanlig måte. Det tok kanskje 10 min til sammen fra jeg satt meg i stolen til jeg gikk, og de var overhode ikke vonde. Det er normalt at det er lettere å fjerne de oppe.

Begge nede var helt skjeve og var så vidt man kunne se litt av tannen. Begge ble operert bort, det tok 60 min og 90 min. Den siste tannen var ekstra vanskelig og jeg endte med en nerveskade. Jeg har mistet følelse inni kinnet og på utsiden av kinnet. Men det plager meg lite egentlig, jeg har normal bevegelse. Det var også veldig vondt etterpå, da fikk jeg Paralgin Forte mot smertene og det trengte jeg. Ellers så holdt det med ibux.

Jeg var veldig nervøs før jeg tok første tannen, men alt i alt så var det helt greit. Slitsomt å gape i over time var det, men ellers helt greit.

Anonymkode: 641f6...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myk mat og supper den første uken. Vidsomstenner er som regel null stress i dag hvor vi har flinke moderne tannleger. Beroligende trenger du ikke, du får nok bedøvelse. 

Dette går helt fint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet alle mine, tok det i to omganger; først venstre side deretter høyre.

Fikk bedøvelse og smertestillende. Personlig synes jeg ikke det var fysisk vondt, men psykisk så var det ekkelt. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg hatt med meg noen som kunne fulgt meg hjem. Jeg var litt omtåket og ør etterpå.

Sats på myk/flytende mat, is, yoghurt havregrøt, banan og suppe er topp og greit å ha i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Operert ut en og trukket en. Etter operasjonen så var jeg høy på valium og var helt overrasket hvor fort det gikk. La meg til å sove litt etterpå og bråvåknet idet bedøvelsen gikk ut. Hadde ikke tatt noen smertestillende og grått som en baby pga smertene. Greide ikke å åpne munnen engang. Så var en utfordring å få i meg smertestillende. Andre gangen tok jg forhåndregler og tok smertestillende før jeg nådde smertetoppen. Tok begge to på ca en måned ifjor. Dette er noe jeg har utsatt i ti år. Syns derimot at betennelse var verre enn selve fjerningen av tennene. Så godt det er unnagjort. Hilsen en med mega tannlegeskrekk. 

Anonymkode: 3284e...b62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS jeg spiste indisk på resturant to dager etter operasjonen samt flytende de to dagene før det. 

Anonymkode: 3284e...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trekt alle mine 4 nå. Husker ikke den første jeg trakk. Men de tre siste er blitt gjort denne måneden. Men husker vell ikke det heller. Fordi jeg fikk sterkt beroligende og sov bort hele seansen. Ble hentet og fulgt hjem hvor jeg fortsatte å sove i noen timer. Kjente smerter noen få dager etter. Men den første gangen ble det bra med en runde smertestillende. Denne gangen har jeg tatt noen få smertesstillende. Men det går egentlig helt fint. Smertene er levelige. Og jeg spiser vanlig mat, men jeg passer på å spise på den "friske" siden 👌

Anonymkode: c834f...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finn en dyktig oralkirurg er vel det første bud. Beroligende/ narkose må en be om på forhånd. Ble fortalt at en kan ta bege oppe eller en om gangen nede når en opererer med vanlig besøvelse. Kunne ta alle med narkose. Denne oralkirurgen både underviser på universitet, jobber ved sykehus og i privat praksis. Spising går fint gitt at operasjon går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullene som er der etter at man har trukket dem: gror hullene seg bort?

Anonymkode: 8c67d...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hullene som er der etter at man har trukket dem: gror hullene seg bort?

Anonymkode: 8c67d...635

Hullene oppe, som jeg bare fikk trukket grodde sakte men sikkert sammen av seg selv. Det tok mange måneder, jeg måtte skylle munnen etter hvert måltid for det kom matrester i det. Det tar så lang tid fordi kjevebeinet skal vokse til der rota satt. 

Nede hvor jeg opererte ble sydd igjen, så der grodde det fort.

Anonymkode: 641f6...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opererte bort alle mine fire på en gang på sykehuset under narkose. De hadde ikke kommet opp, men det begynte å bli trangt til de andre tennene mine og på grunn av angst for sprøyter fikk jeg ta alt på en gang. Etter det jeg husker fikk jeg sterke paracet og ibux som jeg skulle ta en hver av. Det fungerte for jeg hadde fest hjemme samme dagen(jeg drakk ikke da og var 18 år på det tidspunktet).  Var sårt å gape. Husker at jeg lespet mye etterpå. Skulle også skylle med munnskyllevatn for det legger seg jo mat i "hulrommet" etter såret. Men de lukker seg jo etter hvert. Spiste en del yøghurt, puddinger og lignende da.

Anonymkode: b9129...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...