Gå til innhold

Til ALLE menn på KG: Hva kan være galt med pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en pappa som i 6-9 måneder har slitt med smerter i prostata. Han har blitt sjekka for prostatakreft 3 ganger, og tatt diverse undersøkelser, aka vært inn og ut av sykehus og legekontor flere ganger i måneden. 

Greia er at pappa også har hatt prolaps i 2-3 år, og selv etter 2 operasjoner har han fortsatt har sterke smerter i nakke og arm. Hver dag tar han flere typer tabletter som smertestillende, og i tillegg bruker han et slags plaster (morfin???), som han bruker hver tredje dag - Han har halvert dosen som legen har anbefalt for han, fordi han ikke vil være/bli avhengig. Selv med alle disse medikamentene har han svært store smerter, så han sover utrolig lite om natten, er alltid sliten og deprimert, og selvom han alltid tuller og tøyser med oss barna så ser jeg at han er i store smerter som han skjuler for vår skyld. 

Jeg syns det er så vondt å se pappaen min på denne måten. Han er jo ikke noe gammel, så jeg kan ikke skjønne hvordan kroppen hans kan svikte han på denne måten. Jeg kan ikke fatte at INGEN leger han har vært hos klarer å hjelpe han med smertene. Hvordan er det mulig at alle leger han snakker med sier at det ikke ser ut til at noe er galt med han? Han lyver jo ikke når han sier at han vond! Jeg ser det på han, hvor jævlig han har det, han har jo så sterke smerter at han ikke fungerer normalt i hverdagen lenger. Han klarer ikke sitte på rumpa lenger, å kjøre bil er det ikke snakk om engang, og han kan heller ikke være i for mye aktivitet.

Er så redd for han har en alvorlig sykdom som legene er for blinde til å finne ut av. Har hørt om folk som har hatt kreft, men at legene ikke har klart å oppdage det i tide og dermed har vedkommende død. Tenk om dette er tilfellet for pappa også? Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre hvis han dør allerede så tidlig... Er så sint, frustrert, redd og lei meg... Har lyst til å hjelpe han, men veg ikke hvordan!!!

Er det noen som har erfart noe lignende? Noen som vet hva pappa kan gjøre for å bli bedre? Er så utrolig vondt at han har det på denne måten.

Anonymkode: 85c14...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en pappa som i 6-9 måneder har slitt med smerter i prostata. Han har blitt sjekka for prostatakreft 3 ganger, og tatt diverse undersøkelser, aka vært inn og ut av sykehus og legekontor flere ganger i måneden. 

Greia er at pappa også har hatt prolaps i 2-3 år, og selv etter 2 operasjoner har han fortsatt har sterke smerter i nakke og arm. Hver dag tar han flere typer tabletter som smertestillende, og i tillegg bruker han et slags plaster (morfin???), som han bruker hver tredje dag - Han har halvert dosen som legen har anbefalt for han, fordi han ikke vil være/bli avhengig. Selv med alle disse medikamentene har han svært store smerter, så han sover utrolig lite om natten, er alltid sliten og deprimert, og selvom han alltid tuller og tøyser med oss barna så ser jeg at han er i store smerter som han skjuler for vår skyld. 

Jeg syns det er så vondt å se pappaen min på denne måten. Han er jo ikke noe gammel, så jeg kan ikke skjønne hvordan kroppen hans kan svikte han på denne måten. Jeg kan ikke fatte at INGEN leger han har vært hos klarer å hjelpe han med smertene. Hvordan er det mulig at alle leger han snakker med sier at det ikke ser ut til at noe er galt med han? Han lyver jo ikke når han sier at han vond! Jeg ser det på han, hvor jævlig han har det, han har jo så sterke smerter at han ikke fungerer normalt i hverdagen lenger. Han klarer ikke sitte på rumpa lenger, å kjøre bil er det ikke snakk om engang, og han kan heller ikke være i for mye aktivitet.

Er så redd for han har en alvorlig sykdom som legene er for blinde til å finne ut av. Har hørt om folk som har hatt kreft, men at legene ikke har klart å oppdage det i tide og dermed har vedkommende død. Tenk om dette er tilfellet for pappa også? Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre hvis han dør allerede så tidlig... Er så sint, frustrert, redd og lei meg... Har lyst til å hjelpe han, men veg ikke hvordan!!!

Er det noen som har erfart noe lignende? Noen som vet hva pappa kan gjøre for å bli bedre? Er så utrolig vondt at han har det på denne måten.

Anonymkode: 85c14...b9b

Hvor gammel er du og hvor gammel er pappaen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jackie Gleason skrev:

Hvor gammel er du og hvor gammel er pappaen din?

Jeg er 17 og pappa er 49

Anonymkode: 85c14...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jackie Gleason skrev:

Hvor gammel er du og hvor gammel er pappaen din?

Hva har Ts sin alder med saken å gjøre?

Anonymkode: 9f9e4...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 17 og pappa er 49

Anonymkode: 85c14...b9b

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har Ts sin alder med saken å gjøre?

Anonymkode: 9f9e4...51d

Jeg spurte fordi det har mye å si på hvordan hun har det og farens alder spiller inn på hva som kan feile han.

Ts, det er som legene er inne på prostatakjertelen man er opptatt av ved situasjoner lik den du beskriver. Du sier han er grundig undersøkt for dette uten at man lander på en negativ konklusjon, hvilket er gode nyheter.

Har legene skjekket for betennelse i prostata eller omliggende vev?

Det er ikke uvanlig at menn i i den aldersgruppen kan pådra seg dette og det er svært smertefullt. Noen kan være kronikere hva smerte angår så værså snill ikke bekymre deg så mye.

Prøv å snakk han til å ta doseringen han er tildelt og få han til å pushe legen til ytterligere undersøkelser som eks Mri og/eller CT av bekken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å snoke i alder altså selv om noen kommer med en slik implikasjon.

Jeg skjønner at du er veldig engstelig spesielt når du er så ung. Tenker på deg og pappaen din TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Jackie Gleason skrev:

Jeg spurte fordi det har mye å si på hvordan hun har det og farens alder spiller inn på hva som kan feile han.

Ts, det er som legene er inne på prostatakjertelen man er opptatt av ved situasjoner lik den du beskriver. Du sier han er grundig undersøkt for dette uten at man lander på en negativ konklusjon, hvilket er gode nyheter.

Har legene skjekket for betennelse i prostata eller omliggende vev?

Det er ikke uvanlig at menn i i den aldersgruppen kan pådra seg dette og det er svært smertefullt. Noen kan være kronikere hva smerte angår så værså snill ikke bekymre deg så mye.

Prøv å snakk han til å ta doseringen han er tildelt og få han til å pushe legen til ytterligere undersøkelser som eks Mri og/eller CT av bekken.

 

Jeg vet ikke hva annet pappa er testa for... Han vil ikke snakke så mye om det fordi han ikke vil at vi skal bli bekymra. Jeg fikk først vite at han ble sjekka for kreft ETTER st han hadde fått resultatet.m, og det var først etter flere måneder jeg fikk vite at han ble sjekka for det flere ganger... Altså liker han ikke dele så veldig mye...

Han kan ikke ta mer enn det han tar nå... Eller han kan, men han er sta så han vil ikke. Han vil være tilstede i livene våre og ikke bli helt narkoman. Altså han tåler så utrolig mye at han ikke blir i nørheten av full når han drikker alkohol. Han kan drikke flere bokser øl, flere shot med vodka og masse annet uten å sjangle eller forandre personlighet i det hele tatt. Eneste alkohol gjør med han er å "fjerne" smertee hans i noen timer... (Han drikker dig bare 1-2 ganger i måneden når han er med venner).

Han har tatt masse røngten, MR og Ct. Dro faktisk til Stocholm for å ta MR, uten at det hjalp noe særlig.

Anonymkode: 85c14...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være prostatahyperplasi som er en godartet form der prostata vokser. Kan nok være at han må operere den vekk. 

Anonymkode: 58247...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist til en privatpraktiserende lege og spesialister. De er dyre, men man kan si hva man vil, de er grundigere og bedre enn offentlig.

Anonymkode: 7a25d...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...