Gå til innhold

Kan NAV bare slutte å utbetale AAP?


Altum

Anbefalte innlegg

13.05.17 utgår mitt vedtak om AAP med ung ufør-tillegg. På dette tidspunkt har jeg mottatt AAP i tre år, grunnet psykiske plager som overhodet ikke har blitt bedre. 
Tidlig ute og godt forberedt (trodde jeg) tok jeg kontakt med NAV og spurte om å få møte saksbehandler slik at nytt vedtak kunne fattes. Jeg får svar fra Oslo, der jeg bodde for et år siden (da vedtaket ble fattet), om at de ikke vet noe om min helse og derfor kan de ikke svare enda. Hæ?  
De påstår videre å aldri ha fått flyttemeldingen jeg sendte for et halvt år siden, da jeg flyttet. Dette kan jeg ikke skjønne - har jo fått en haug offentlige dokumenter fra diverse institusjoner som aldri har spurt om adressen min siden den tid. Men okei - for NAVs skyld sender jeg like godt ny flyttemelding til samme adresse som forrige gang, i håp om å få ny saksbehandler her jeg bor nå, slik at dette kan fikses.  
  
I vedaket mitt stod det at jeg skulle ta kontakt med fastlege og ordne psykolog. Dette gjorde jeg umiddelbart da jeg flyttet hit og har følgelig god dokumentasjon på mitt sykdomsbilde. NAV mener jeg skulle ha tatt kontakt med dem, men jeg visste ikke at jeg måtte det, i og med at vedtaket mitt varte såpass lenge. Kall meg dum, men tidligere har jeg kun hatt kontakt med NAV når vedtak har gått ut, og fastlegene mine har hatt kontakt med NAV uten at jeg har blandet meg særlig i det. Trodde det var slik nå, også. Nope.

Resultatet er at jeg nå er pissredd utbetalingene mine uten videre skal stoppe fra og med 13.05.17. Jeg kan alltids ordne en haug papirer som dokumenterer min tilstand innen den tid, men om jeg ikke har noen saksbehandler som kan møte meg før, hva skjer da? Hva gjør jeg? Hjeeeelp!

EDIT: Ja, jeg har ringt NAV og mailet med dem og de gir meg ikke noe entydig svar, de gir meg bare copy/paste-lovdata som jeg tolker dithen at jeg får det jeg skal, men de sier ikke klart ja, derfor spør jeg dere.

Endret av Altum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid blitt innkalt til møte før aap går ut, og saksbehandler har alltid vært klar over hvor lenge det er til neste gang man evt må søke om forlengelse

Ellers får du ringe dem og spørre om alt er ok, eller om det er noe du må gjøre. Du kan sende en melding på nav.no

Anonymkode: 0ad4a...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid blitt innkalt til møte før aap går ut, og saksbehandler har alltid vært klar over hvor lenge det er til neste gang man evt må søke om forlengelse

Ellers får du ringe dem og spørre om alt er ok, eller om det er noe du må gjøre. Du kan sende en melding på nav.no

Anonymkode: 0ad4a...c5a

Dette har jeg gjort, det var slik jeg fikk vite at de trodde jeg fremdeles bodde i Oslo og tydeligvis ikke gikk til psykolog eller noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan stoppe utbet. dersom det ikke er fattet nytt vedtak innen det nåværende går ut, vil jeg tro! Men ring nav igjen og hør!

Anonymkode: 81e10...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er jeg ikke overrasket? Nav er slu

Anonymkode: 6e5db...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er jeg ikke overrasket? Nav er slu

Anonymkode: 6e5db...076

Slu? De følger bare norske lover. 

Hva med å pelle seg tilbake i arbeid. 4 år er vel lenge nok å gå å henge?

Anonymkode: f03c4...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slu? De følger bare norske lover. 

Hva med å pelle seg tilbake i arbeid. 4 år er vel lenge nok å gå å henge?

Anonymkode: f03c4...785

Ikke sant, for du må bare komme med kvalmen din? Tror du jeg går og henger? Ligger og spiser burger på sofaen i finansdistrikt-dressen min til jeg sovner (sånn som på bildet FrP la ut?)

Jeg vil jobbe. Jeg har prøvd å jobbe. Jeg savner å jobbe. Jeg har store planer for den dagen jeg er frisk nok til å jobbe. Jeg skal flagge og spise kake og føle meg verdifull. Hvis du tror jeg har "hengt" en eneste dag de siste tre åra, skal du få lov til å tro om igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Nav "ikke mottar" papirer er jo ikke første gang i historien. Jeg lurer på hvor alle papirene brukere, leger osv sender til Nav ender opp, for det er i hvert fall ikke hos dem ;)

Flyttemeldingen din har nok havnet hos den ukjente mottakeren den også!

Anonymkode: 49077...66e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slu? De følger bare norske lover. 

Hva med å pelle seg tilbake i arbeid. 4 år er vel lenge nok å gå å henge?

Anonymkode: f03c4...785

Tøffe anonymbruker. Du forstår vel at de fleste av oss vet at sånne som deg har ett eller annet kompleks? Og at du/dere sliter med dårlig selvtillit og ikke sto først i køa da topplokket ble utdelt? Ingen normale mennesker  som lirer av seg slike sosialt uintelligente kommentarer kan forvente å bli tatt seriøst.

For en stakkarslig kommentar!

Anonymkode: 710f7...c9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

At Nav "ikke mottar" papirer er jo ikke første gang i historien. Jeg lurer på hvor alle papirene brukere, leger osv sender til Nav ender opp, for det er i hvert fall ikke hos dem ;)

Flyttemeldingen din har nok havnet hos den ukjente mottakeren den også!

Anonymkode: 49077...66e

Ja, det har jeg også lurt på. Jeg fikk en gang utdelt et annet menneskes ferdig utfylte papirer på NAV, og det vet jeg at en annen også har opplevd. 

Anonymkode: f0e39...056

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stopper selvfølgelig pengene om du ikke har vært i møte og laget ny aktivitetsplan og de forlenger pengene. Du må jo gjøre noe for å få pengene. Så du får rett og slett be om møte med de. Er ikke verre enn det. 

 

 

Anonymkode: dfb67...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De stopper selvfølgelig pengene om du ikke har vært i møte og laget ny aktivitetsplan og de forlenger pengene. Du må jo gjøre noe for å få pengene. Så du får rett og slett be om møte med de. Er ikke verre enn det. 

 

 

Anonymkode: dfb67...c24

Selvsagt - og jeg gjør alt jeg kan for å få dette til nå. Psykologen min mener imidlertid de  IKKE kan stoppe pengene uten å snakke med meg først. Brukerne skal liksom informeres om alt via dokumenter eller telefonsamtaler. Nå er flyttemeldingen aktiv, da, og så får jeg en bunke med papirer hos psykologen på tirsdag, så da kan jeg ringe det lokale NAV-kontoret... På onsdag, torsdag, kanskje?
Jeg vet ikke hvordan man får ny saksbehandler, egentlig - om det er en algoritme sm bare automatisk tildeler en ny, eller om de må gå inn og fordele nye klienter manuelt. Hvis sistnevnte, kan det jo ta litt tid. Og jeg har bare drøye to uker på meg. Puh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

At Nav "ikke mottar" papirer er jo ikke første gang i historien. Jeg lurer på hvor alle papirene brukere, leger osv sender til Nav ender opp, for det er i hvert fall ikke hos dem ;)

Flyttemeldingen din har nok havnet hos den ukjente mottakeren den også!

Anonymkode: 49077...66e

Til info. Du melder ikke flytting til NAV, du melder flytting til Folkeregisteret. NAV får automatisk melding om ny adresse fra Folkeregisteret. Det hjelper IKKE å melde ny adresse på Posten eller andre steder på nett.

Dersom du ikke har kommet over til ny kommune så er det ikke sikkert NAV plukker deg opp når vedtaket ditt er i ferd med å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler at du skriver om dette inne på ditt nav på NAV sine sier, slik at de da har alt dokumentert. Ikke ring, men skriv melding til de der, da havner alt under din sak og de må svare deg der. Du kan også der be om møte med saksbehandler for å be om ny aktivitetsplan. Da har du alt elektronisk og vise til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Altum skrev:

13.05.17 utgår mitt vedtak om AAP med ung ufør-tillegg. På dette tidspunkt har jeg mottatt AAP i tre år, grunnet psykiske plager som overhodet ikke har blitt bedre. 
Tidlig ute og godt forberedt (trodde jeg) tok jeg kontakt med NAV og spurte om å få møte saksbehandler slik at nytt vedtak kunne fattes. Jeg får svar fra Oslo, der jeg bodde for et år siden (da vedtaket ble fattet), om at de ikke vet noe om min helse og derfor kan de ikke svare enda. Hæ?  
De påstår videre å aldri ha fått flyttemeldingen jeg sendte for et halvt år siden, da jeg flyttet. Dette kan jeg ikke skjønne - har jo fått en haug offentlige dokumenter fra diverse institusjoner som aldri har spurt om adressen min siden den tid. Men okei - for NAVs skyld sender jeg like godt ny flyttemelding til samme adresse som forrige gang, i håp om å få ny saksbehandler her jeg bor nå, slik at dette kan fikses.  
  
I vedaket mitt stod det at jeg skulle ta kontakt med fastlege og ordne psykolog. Dette gjorde jeg umiddelbart da jeg flyttet hit og har følgelig god dokumentasjon på mitt sykdomsbilde. NAV mener jeg skulle ha tatt kontakt med dem, men jeg visste ikke at jeg måtte det, i og med at vedtaket mitt varte såpass lenge. Kall meg dum, men tidligere har jeg kun hatt kontakt med NAV når vedtak har gått ut, og fastlegene mine har hatt kontakt med NAV uten at jeg har blandet meg særlig i det. Trodde det var slik nå, også. Nope.

Resultatet er at jeg nå er pissredd utbetalingene mine uten videre skal stoppe fra og med 13.05.17. Jeg kan alltids ordne en haug papirer som dokumenterer min tilstand innen den tid, men om jeg ikke har noen saksbehandler som kan møte meg før, hva skjer da? Hva gjør jeg? Hjeeeelp!

EDIT: Ja, jeg har ringt NAV og mailet med dem og de gir meg ikke noe entydig svar, de gir meg bare copy/paste-lovdata som jeg tolker dithen at jeg får det jeg skal, men de sier ikke klart ja, derfor spør jeg dere.

Har du ikke hatt noe kontakt med nav på tre år? Ingen tiltak? Ingen krav som er Stilt?  Ingenting?

Anonymkode: 4c7f1...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Til info. Du melder ikke flytting til NAV, du melder flytting til Folkeregisteret. NAV får automatisk melding om ny adresse fra Folkeregisteret. Det hjelper IKKE å melde ny adresse på Posten eller andre steder på nett.

Dersom du ikke har kommet over til ny kommune så er det ikke sikkert NAV plukker deg opp når vedtaket ditt er i ferd med å gå ut.

Tilleggsinfo: Jeg har opplevd at da jeg meldte flytting til Folkeregisteret på korrekt måte, ble ikke dette sendt videre til f.eks, Posten, som det skal. Det resulterte i at jeg ikke mottok post på en god stund. 

TS: Kan det være verdt å sjekke ut om det har skjedd en lignende feil hos deg?

Anonymkode: 277e4...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggsinfo: Jeg har opplevd at da jeg meldte flytting til Folkeregisteret på korrekt måte, ble ikke dette sendt videre til f.eks, Posten, som det skal. Det resulterte i at jeg ikke mottok post på en god stund. 

TS: Kan det være verdt å sjekke ut om det har skjedd en lignende feil hos deg?

Anonymkode: 277e4...e59

Folkeregistret og posten snakker da ikke sammen... Man få melde flytting til de som faktisk sender brevene, evt be posten om å ettersende posten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Altum skrev:

13.05.17 utgår mitt vedtak om AAP med ung ufør-tillegg. På dette tidspunkt har jeg mottatt AAP i tre år, grunnet psykiske plager som overhodet ikke har blitt bedre. 
Tidlig ute og godt forberedt (trodde jeg) tok jeg kontakt med NAV og spurte om å få møte saksbehandler slik at nytt vedtak kunne fattes. Jeg får svar fra Oslo, der jeg bodde for et år siden (da vedtaket ble fattet), om at de ikke vet noe om min helse og derfor kan de ikke svare enda. Hæ?  
De påstår videre å aldri ha fått flyttemeldingen jeg sendte for et halvt år siden, da jeg flyttet. Dette kan jeg ikke skjønne - har jo fått en haug offentlige dokumenter fra diverse institusjoner som aldri har spurt om adressen min siden den tid. Men okei - for NAVs skyld sender jeg like godt ny flyttemelding til samme adresse som forrige gang, i håp om å få ny saksbehandler her jeg bor nå, slik at dette kan fikses.  
  
I vedaket mitt stod det at jeg skulle ta kontakt med fastlege og ordne psykolog. Dette gjorde jeg umiddelbart da jeg flyttet hit og har følgelig god dokumentasjon på mitt sykdomsbilde. NAV mener jeg skulle ha tatt kontakt med dem, men jeg visste ikke at jeg måtte det, i og med at vedtaket mitt varte såpass lenge. Kall meg dum, men tidligere har jeg kun hatt kontakt med NAV når vedtak har gått ut, og fastlegene mine har hatt kontakt med NAV uten at jeg har blandet meg særlig i det. Trodde det var slik nå, også. Nope.

Resultatet er at jeg nå er pissredd utbetalingene mine uten videre skal stoppe fra og med 13.05.17. Jeg kan alltids ordne en haug papirer som dokumenterer min tilstand innen den tid, men om jeg ikke har noen saksbehandler som kan møte meg før, hva skjer da? Hva gjør jeg? Hjeeeelp!

EDIT: Ja, jeg har ringt NAV og mailet med dem og de gir meg ikke noe entydig svar, de gir meg bare copy/paste-lovdata som jeg tolker dithen at jeg får det jeg skal, men de sier ikke klart ja, derfor spør jeg dere.

Ta deg en telefon til Pasient og brukerombudet der du bor i landet. Det er mye bedre hjelp å få der, enn i en tråd på nettet. 

Det er begrenset hvor lenge du kan få aap, det er arbeidsavklaring som er hovedformålet mens du er på den stønaden. 

Anonymkode: be9b3...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en legeerklæring som sier at du fremdeles er for syk til å jobbe, og at du går i behandling.  

Anonymkode: 487cc...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Det er ein rekke vilkår som må oppfylles for å oppretthalde AAP,....Dersom desse vilkårene ikkje blir oppfylt står ein selvsagt i fare for å miste AAP....NAV primære målsetting skal vera å få folk i jobb,eller tilbake i jobb,og dersom sykdomsbilde er av ein slik art  ein ikkje lukkast med å få folk tilbake i jobb blir oftast alternativet uføre.....Idag har NAV det meste lagret elektronisk,og skulle ikkje vera noe problem i "hoste opp " dine dokumenter,men kjem litt ann på hvem som sitter bak skranken i NAV:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...