Gå til innhold

Hvem forteller om dødsfallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, så det får bli her.

har tenkt mye på døden i det siste. En av mine beste venninner mistet nettopp en i nær familie og hun tar det veldig tungt.

det får meg til å tenke litt over hvordan jeg selv vil takle det den dagen en av mine nærmeste familiemedlemmer går bort. Jeg bor ganske langt unna familien min, og lurer på hvem det er som kontakter meg dersom noen av de skulle gå bort mens jeg er langt unna. Er det slik at jeg får en telefon fra annen nær familie, eller tar politiet/prest kontakt ved å for eksempel komme på besøk? 

Anonymkode: c4813...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er eneste pårørende så tar kanskje politiet/prest kontakt med deg. Men vanligvis er det nok familie som tar kontakt. Alt ettersom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma døde var det lillebroren min som ringte meg (jeg bor 90mil unna dem)

Anonymkode: a8ce5...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten famile, eller en prest? For ikke å snakke om sosiale medier..

Anonymkode: 3129d...9c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på omstendighetene rundt dødsfallet. Hvor dødsfallet skjer, hvem som er tilstede, om politiet er inne i bildet osv. Er vedkommende på sykehus, så kontakter sykehusproesten deg dersom du er oppgitt som pårørende. Hvis ikke så er det familiens rolle å varsle andre familiemedlemmer. 

Skjer det en ulykke, så kommer gjerne stedets prest og politi på døren til deg.

Anonymkode: 8228e...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er ventet ringer nok sykpleier/lege. Om det var uventet er det nok politi eller prest. Om du ikke er nærmeste pårørende så får du vel vite av den som ble kontaktet.

Anonymkode: 94e33...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på hvor og hvordan du bor i forhold til den døde og de andre pårørende.

Jeg bodde for meg selv langt unna familie da et veldig nært familiemedlem døde brått og uventet for noen år siden.

De familiemedlemmene som bodde nærme hverandre kontaktet hverandre på telefon (tror jeg) for så å samles sammen.

Jeg derimot fikk et par prester på døra. Min far hadde satt seg for å kjøre, så han kom etter ca. 1 time. Skulle nesten ønske jeg heller fikk beskjeden på telefon, så kunne jeg ha latt det synke inn alene istedet for å måtte invitere et par fremmede inn i hus mens jeg ventet på min far, mens jeg satt der i sjokk og ikke visste hva jeg skulle si eller gjøre.

Anonymkode: d93a7...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en prest på døren, sent på kvelden. Hadde foretrukket å få en telefon enten av presten eller en annen i familien men siden jeg sto som nærmeste pårørende så kom presten direkte til meg... Ble nesten mer sjokkert over at en prest sto utenfor enn at jeg fikk beskjed om at min far var død.. :P Som regel så er det min tante som ringer når noen i familien er død, mye greiere, denne gangen var det jeg som måtte ringe rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor døde nylig brått, uventet og brutalt. Jeg, som eldste barn, var nærmeste pårørende. Jeg fikk verken beskjed fra sykehus eller politi/prest. Det var lillebroren min som ringte meg og sa i fra. Dette var fordi min mormor sto som nærmeste pårørende i sykehusets papirer. Det som har noe å si, er hvor personen dør. Dør han eller hun utenfor sykehuset er det politi/prest. Dør personen på sykehuset er det sykehuset som skal ta kontakt med nærmeste pårørende. Er du ikke nærmeste pårørende, så er det familien for øvrig som sier ifra. 

Anonymkode: c3098...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at han som kommer på døren er prest? Har han noe slags legitimasjon? Jeg hadde antagelig trodd det var en ondsinnet spøk om det sto en mann på trappen min og påsto at han var prest, og fortalte meg at faren min var død. 

Anonymkode: eb243...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, April 26, 2017 den 1.34, AnonymBruker skrev:

For ikke å snakke om sosiale medier..

Anonymkode: 3129d...9c5

Og det er en jævla uting. Å lese om familiedødsfall før hele familien har fått beskjed "privat" av andre i familien.

At en perifer person opplyser på Facebook hører faen til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som regel prest/biskop eller kommunens kriseteam, med mindre du har et familiemedlem som står nært dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehus, prest og politi er de som kommer med beskjed om man er uten familie, eller om tilfellet er spesielt.

Utover det..la nå for pokker de nærmeste informere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor døde nylig brått, uventet og brutalt. Jeg, som eldste barn, var nærmeste pårørende. Jeg fikk verken beskjed fra sykehus eller politi/prest. Det var lillebroren min som ringte meg og sa i fra. Dette var fordi min mormor sto som nærmeste pårørende i sykehusets papirer. Det som har noe å si, er hvor personen dør. Dør han eller hun utenfor sykehuset er det politi/prest. Dør personen på sykehuset er det sykehuset som skal ta kontakt med nærmeste pårørende. Er du ikke nærmeste pårørende, så er det familien for øvrig som sier ifra. 

Anonymkode: c3098...4d2

Også kommer det an på hvem som finner vedkommende. Siden onkelen min fant pappa, så har naturligvis han gitt beskjed til noen andre i familien som har tatt det videre til resten. Det går jo ikke nødvendigvis via politiet eller presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet dere at han som kommer på døren er prest? Har han noe slags legitimasjon? Jeg hadde antagelig trodd det var en ondsinnet spøk om det sto en mann på trappen min og påsto at han var prest, og fortalte meg at faren min var død. 

Anonymkode: eb243...cec

Nå forlangte jeg ikke noen legitimasjon av presten men informasjonen han hadde om min far gjorde at jeg visste at det ikke var noe tull og han var kledd som en prest. Dessuten kom det ikke som et sjokk at min far var død heller, han har ikke vært helt frisk de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet dere at han som kommer på døren er prest? Har han noe slags legitimasjon? Jeg hadde antagelig trodd det var en ondsinnet spøk om det sto en mann på trappen min og påsto at han var prest, og fortalte meg at faren min var død. 

Anonymkode: eb243...cec

Politiprest. Som selvfølgelig har religitimasjon som politi har. 

Anonymkode: 4bae0...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet dere at han som kommer på døren er prest? Har han noe slags legitimasjon? Jeg hadde antagelig trodd det var en ondsinnet spøk om det sto en mann på trappen min og påsto at han var prest, og fortalte meg at faren min var død. 

Anonymkode: eb243...cec

Da jeg fikk prest på døra pga. dødsfall trodde jeg også at det var en spøk. Jeg var helt overbevist at dette var bare ikke sant. Det gikk bare ikke an at denne personen var død. Jeg husker ikke så mye av hendelsen, samtidig som det kjennes ut som om det var i går, og jeg husker visse ting kjempegodt.

Kroppen ble iskald, hodet ble helt tomt, og jeg skjønte ingenting. Jeg spurte igjen og igjen om dette var en spøk, noe som de sakte og rolig fortalte at det ikke var. Jeg så rundt etter skjulte kamera eller andre mennesker som kunne være med på spøken.  Også spurte jeg enda litt mer, om dette var tull. Til slutt måtte jeg bare godta at det de fortalte var sant.

Jeg tror ikke de hadde noe legitimasjon, men heldigvis så er det jo ytterst, ytterst sjeldent at noen vil kunne finne på å gjennomføre en så ond spøk. Samtidig så hadde de jo detaljer rundt vedkommende som ikke alle visste, som vedkommendes navn, bursdag, hvor vedkommende var den dagen, osv. Dermed godtok jeg at det de fortalte måtte være sant.

Anonymkode: d93a7...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...