Gå til innhold

Netthets - hjelp meg å forhindre selvmord


tinman

Anbefalte innlegg

Min sønn er i ferd med å bli fullstendig ødelagt på grunn av hetsing på nettet. Han føler seg uthengt og trakassert og tenker alvorlig på selvmord. Hjelpeapparatet er nå alarmert. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg trenger hjelp fra dere lesere til å finne ut om trakasseringen virkelig har funnet sted eller om det er sykling innbilning. Det begynte ved en læreanstalt i Oslo der noen studenter angivelig rottet seg sammen mot ham. Han følte at han ble baksnakket og ledd av og flere tok bilder av ham. Når han spurte hva de skulle bruke bildene til, fikk han ikke svar.

Han tror at bildene er publisert gjennom Snap Chat eller andre sosiale medier. Etter hvert begynte andre utenforstående å ta bilder av ham samtidig som de flirte. Nå har det gått så langt at han tror ”alle” han møter flirer av ham og prøver å ta bilder. Han blir også overvåket ved at personer passer ham opp og rapporterer til noen hvor han er. Det er nesten alltid unge kvinner som gjør dette.  Hetsen og overvåkningen skal ha spredd seg til hele østlandet. PC og mobil er hacket. Situasjonen er nå veldig alvorlig.

Spørsmålet mitt er om noen av dere lesere uforvarende har blitt delaktige i en konto på Snap Chat eller Face Book der noen blir uthengt som klovn eller latterliggjort eller oppfordret til å sende inn bilder til en slik konto. Jeg ønsker selvsagt først og fremst å bli delaktig i en slik konto hvis den finnes, eller at dere beskriver hva dere har sett på andre måter.  Oppgi gjerne fornavnet på den uthengte. Dette har pågått i ca. 2 år.

Som dere skjønner er han nå et tungt psykiatrisk tilfelle. Mye av det han opplever er innbilning. Men opprinnelsen kan være ekte nok og det er opprinnelsen jeg prøver å avdekke. Håper på hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, kan ikke hjelpe deg med annet enn å bumpe denne tråden. Håper du finner ut av det.

Anonymkode: dcaf9...f7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vanskelig situasjon for dere! Jeg føler virkelig med dere, og håper sønnen din får hjelp ut av dette.

Stor klem,

Anonymkode: 67bc3...fce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tinman skrev:

Min sønn er i ferd med å bli fullstendig ødelagt på grunn av hetsing på nettet. Han føler seg uthengt og trakassert og tenker alvorlig på selvmord. Hjelpeapparatet er nå alarmert. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg trenger hjelp fra dere lesere til å finne ut om trakasseringen virkelig har funnet sted eller om det er sykling innbilning. Det begynte ved en læreanstalt i Oslo der noen studenter angivelig rottet seg sammen mot ham. Han følte at han ble baksnakket og ledd av og flere tok bilder av ham. Når han spurte hva de skulle bruke bildene til, fikk han ikke svar.

Han tror at bildene er publisert gjennom Snap Chat eller andre sosiale medier. Etter hvert begynte andre utenforstående å ta bilder av ham samtidig som de flirte. Nå har det gått så langt at han tror ”alle” han møter flirer av ham og prøver å ta bilder. Han blir også overvåket ved at personer passer ham opp og rapporterer til noen hvor han er. Det er nesten alltid unge kvinner som gjør dette.  Hetsen og overvåkningen skal ha spredd seg til hele østlandet. PC og mobil er hacket. Situasjonen er nå veldig alvorlig.

Spørsmålet mitt er om noen av dere lesere uforvarende har blitt delaktige i en konto på Snap Chat eller Face Book der noen blir uthengt som klovn eller latterliggjort eller oppfordret til å sende inn bilder til en slik konto. Jeg ønsker selvsagt først og fremst å bli delaktig i en slik konto hvis den finnes, eller at dere beskriver hva dere har sett på andre måter.  Oppgi gjerne fornavnet på den uthengte. Dette har pågått i ca. 2 år.

Som dere skjønner er han nå et tungt psykiatrisk tilfelle. Mye av det han opplever er innbilning. Men opprinnelsen kan være ekte nok og det er opprinnelsen jeg prøver å avdekke. Håper på hjelp.

Kanskje er det lurt å blokkere facebook for en stund eller spare på meldinger for å vise til politiet? På facebook kan man i alle fall blokkere folk i vennelisten. Du har i alle fall facebooks hjelpesenter, som kan beskrive hvordan blokkere diverse brukere. 

Ellers kan han også ringe mentalhelses hjelpetelefon, eller Alarmtelefonen for barn og unge(avhengig av hvor gammel han er). Jeg håper det hjalp i hvert fall litt, og håper dere får det bedre☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser igjennom dette mer nøye, høres det kanskje ikke ut som noen dårlig idé å gå til politiet med dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør nok psykiatri og politi ta seg av. Ikke KG. 

Anonymkode: d5701...9b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, tinman skrev:

Min sønn er i ferd med å bli fullstendig ødelagt på grunn av hetsing på nettet. Han føler seg uthengt og trakassert og tenker alvorlig på selvmord. Hjelpeapparatet er nå alarmert. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg trenger hjelp fra dere lesere til å finne ut om trakasseringen virkelig har funnet sted eller om det er sykling innbilning. Det begynte ved en læreanstalt i Oslo der noen studenter angivelig rottet seg sammen mot ham. Han følte at han ble baksnakket og ledd av og flere tok bilder av ham. Når han spurte hva de skulle bruke bildene til, fikk han ikke svar.

Han tror at bildene er publisert gjennom Snap Chat eller andre sosiale medier. Etter hvert begynte andre utenforstående å ta bilder av ham samtidig som de flirte. Nå har det gått så langt at han tror ”alle” han møter flirer av ham og prøver å ta bilder. Han blir også overvåket ved at personer passer ham opp og rapporterer til noen hvor han er. Det er nesten alltid unge kvinner som gjør dette.  Hetsen og overvåkningen skal ha spredd seg til hele østlandet. PC og mobil er hacket. Situasjonen er nå veldig alvorlig.

Spørsmålet mitt er om noen av dere lesere uforvarende har blitt delaktige i en konto på Snap Chat eller Face Book der noen blir uthengt som klovn eller latterliggjort eller oppfordret til å sende inn bilder til en slik konto. Jeg ønsker selvsagt først og fremst å bli delaktig i en slik konto hvis den finnes, eller at dere beskriver hva dere har sett på andre måter.  Oppgi gjerne fornavnet på den uthengte. Dette har pågått i ca. 2 år.

Som dere skjønner er han nå et tungt psykiatrisk tilfelle. Mye av det han opplever er innbilning. Men opprinnelsen kan være ekte nok og det er opprinnelsen jeg prøver å avdekke. Håper på hjelp.

Har du mulighet til å snakke med noen av hans medstudenter (venner av ham) og høre om de vet noe om saken?

Anonymkode: b7786...247

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at det er en rot av sannhet et eller annet sted, men langt i fra det nivået som han beskriver. Tror det enkleste er om du snakker med sønnen din, og prøver å få mer konkrete opplysninger ut av han? F.eks om han kan vise deg noe av det han snakker om på nett?

Anonymkode: ce3f0...54c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en trist situasjon. Forstår godt at han blir paranoid og tenker at alle tar bilde av han. Og hva slags psykopater er det som holder på med dette??

Hva med å rett å slett ta han med deg ett sted? Hytte, biltur, teltur, ingen elektronikk eller Internett, bare kom dere bort! Hvis det er så langt at psykiatrien er involvert så vil han vel ha mulighet til å være borte fra skolen uten problemer.

Regner med at du har snakket med skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har jeg ingen kjennskap til dette. Hvilken aldersgruppe snakker vi om her?
Det du kan sjekke, med mindre bildene er private, er lokasjonen på Instagram. Søker du opp feks, Stortinget, så får du opp alle bilder som er offentlig publisert ved Stortinget. Kanskje noen av de som har tatt bilde har gjort dette? Så får du kanskje sett om det ligger bilde ute?

Anonymkode: 063ea...39f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller at PC og mobil er hacket. Jeg ville kontaktet Politiet snarest mulig, slik at de kan hjelpe dere.

Anonymkode: b7786...247

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se serien 13 Reasons Why, der tar de opp temaet sønnen din opplever.

Ellers bør dere kontakte politi, skole og helsevesen.. Det må være helt forferdelig for han. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe her og nå!

Anonymkode: b4abf...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær ham opp til å bulke seg opp litt og ta igjen på mobberne. Det sa broren til meg når jeg ble mobbet og fungerte for oss. Jeg og broren konfronterte de 2 mobberne og banket dem opp en onsdag husker jeg. Etter det hørte jeg aldri fra de igjen.

Når det gjelder mobbing og gutter handler det mye om det fysiske og hvor svak en person er. Du må vise hierakiet at du ikke er svak eller en pushover. Mulig det ikke er sånn du oppdrar sønnen din på, men som jeg sa dette hjalp for meg i min ungdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sier skolen da? Har selv opplevd nettmobbinga av barn, men her gikk skolen kraftig inn. Flere elever på skolen til mitt barn, og naboskolen måtte inn til rektor, og der måtte telefoner frem, og alt måtte dokumenteres at det ble slettet. Etter det har vi faktisk ikke opplevd nettmobbing, og dette er 3 år siden. Men jeg vet og at dessverre er noen skoler elendige. 

Anonymkode: 1209b...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at dette gjelder en myndig, voksen person, og ikke et barn som folk later til å ha inntrykk av i de siste svarene.

Stemmer det?

Anonymkode: 67bc3...fce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rart at han mistenker det om andre tar bilde av han uten tilsynelatende grunn. Men om de faktisk gjør noe med bildene eller bare tar bilder fordi de merker at det plager han er ikke godt å si. Tror nok psykolog/ psykiater kan rådgi deg bedre om sønnen din enn vi kan. Er vanskelig å gi råd uten å kjenne han og situasjonen, dessverre

Anonymkode: c79a2...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for alle velmente råd. Han er voksen. Politiet er kontaktet men tror dette er tull og vil ikke gjøre noe. Han har selv sittet i møte med skoleledelsen med tårer i øynene. Jeg har rådet ham til å tøffe seg opp. Jeg har bedt om å få gå sammen med ham for å se selv, men får til svar at jeg ville ikke skjønne det. Han er besatt av ideen om å finne denne kontoen der alt det vemmelige er samlet. Når ingen av leserne har sett denne nettkontoen så tror jeg ikke at den fins. Stedets kommunelege er i disse dager orientert. Jeg tar gjerne i mot flere innspill. Håper alle lesere kan spørre blant sine venner om de uforvarende har fått slike "morromeldinger". 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke be andre mennesker tøff seg opp. Det er så tilbakestående at jeg tenker du ikke vil være i stand til å gjøre en dritt

Anonymkode: c79a2...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trolletrine

Dette høres ut som en fæl situasjon, TS, og jeg skjønner at du vil til bunns i dette.

Jeg henger meg litt opp i enkelte ordvalg i innlegget ditt. Du skriver at sønnen din FØLTE at folk baksnakket og tok bilde av han. Han TROR at bildene blir delt på Snap, og til sist skriver du at han blir overvåket og passet opp. Er dette noe dere eller han VET, eller er det noe dere tror eller antar? For det er veldig stor forskjell på det. Er dette noe dere VET, så må dere ta tak i det - få det bevist og anmeld det osv. Er dette noe dere TROR, så hadde jeg samtidig tenkt litt bredere. Kan det for eksempel tenkes at sønnen din lider av en foreløpig uoppdaget psykiatrisk lidelse? Enkelte psykiatriske lidelser har symptomer som blant annet paranoide tanker osv. Jeg er verken lege eller psykiater, og skal overhode ikke prøve meg på å sette noen diagnoser her, men jeg mener likevel at dette også kan være sannsynlig. Om så er tilfelle, så lyver ikke sønnen din - han er nok helt overbevist om at dette er reelt. Og han lider som om det er reelt.

Sier som sagt ikke at det er sånn det er, men det er en mulighet. Det første jeg hadde gjort, var å få noen datakyndige mennesker til å gjennomgå pcen til din sønn. Let etter bevis på alle mulige plasser i sosiale media osv. Men vurder også mentale lidelser sånn at sønnen din kan få kyndig psykiatrisk hjelp hvis det er det han trenger.

Håper dere greier å finne ut av dette - masse lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2017 den 14.30, hocane skrev:

Lær ham opp til å bulke seg opp litt og ta igjen på mobberne. Det sa broren til meg når jeg ble mobbet og fungerte for oss. Jeg og broren konfronterte de 2 mobberne og banket dem opp en onsdag husker jeg. Etter det hørte jeg aldri fra de igjen.

Når det gjelder mobbing og gutter handler det mye om det fysiske og hvor svak en person er. Du må vise hierakiet at du ikke er svak eller en pushover. Mulig det ikke er sånn du oppdrar sønnen din på, men som jeg sa dette hjalp for meg i min ungdom.

Jeg skjønner hvor du kommer fra, men det er ikke alltid garantert at det løser noe. I noen tilfeller gjør det sikkert det, men det er ikke gitt at det alltid gjør det, dessuten kan det få ham i trøbbel. Kontakt heller politiet, dette høres ut som om det en sak for dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...