Gå til innhold

Hard, øm klump i ene brystet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen dager merket jeg at det ene brystet var veldig ømt. Det blir verre og verre for hver dag som går, og det ømme er et hardt parti under nippelen som jeg ikke kan kjenne på det andre brystet. Jeg føler også en stikkende smerte med jevne mellomrom. Er det noen som har opplevd noe lignende eller som vet hva det kan være? Jeg er fryktelig redd for at det skal være inflammatorisk brystkreft. Jeg må også legge til at jeg aldri har vært gravid, så det er trolig ikke brystbetennelse. Jeg er relativt ung, så kan det være det at brystene mine ikke er ferdig utviklet (selv om det hørtes ekstremt usannsynlig ut, jeg er jo ikke tenåring lenger).

Anonymkode: ea2e6...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ringer legen i morgen og sier du har en øm klump i brystet og så får du time samme dag. Dette er noe de tar veldig seriøst. Ikke vent og se om det går over - skulle det, mot formodning, være kreft så må det startes behandling asap. Overlevelsesstatistikken for denne typen kreft er bra så sant det blir tatt tidlig. 

Brystkreft kan ramme unge kvinner også, men mest sannsynlig så er det ikke kreft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legen! Har vært borti det samme. Flaks for meg så var ikke kulen ondartet, men dette vet man ikke før man sjekker!

Lykke til! :) 

Anonymkode: ea7ec...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Huff, jeg synes bare det er så vanskelig å gå til legen med dette. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Jeg har bare så lyst til å se om det kan gå over. Det er vel to-tre uker siden sist jeg hadde mensen, så det har nok ikke noe med den å gjøre (og da skulle begge brystene ha vært ømme?). Må det nødvendigvis være en svulst? Kan det ikke hende at det bare er det at det ene brystet holder på å vokse (og at det dermed er et hardt, ømt parti der)? Eller høres det umulig ut?

Anonymkode: ea2e6...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt å ta sjangsen på at det kan være noe annet? Ring legen i morgen tidlig.

Anonymkode: da02d...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uømme kuler som er potensielle kreftkuler, herlighet dette vet da alle!

Anonymkode: 7de1f...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er uømme kuler som er potensielle kreftkuler, herlighet dette vet da alle!

Anonymkode: 7de1f...71a

Nei, dette stemmer ikke. Inflammatorisk brystkreft er en krefttype der svulstene er kjennetegnet av at de er vonde og ømme ettersom de hemmer lymfedrenasjen i brystet. Det er dog sjelden at den vanlige typen brystkreft fører til smerter, men også det kan forekomme dersom svulsten presser på omkringliggende vev.

Anonymkode: ea2e6...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen!! Dette er jo ikke noe vi kan svare på eller diagnostisere.

Anonymkode: 336b7...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du venter på legetime kan du forsøke lymfedrenasje. Stryk med lett trykk fra brystet og oppover mot armhulen. Du kan også forsøke pumpe-teknikker. 

Anonymkode: 8bd20...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Huff, jeg synes bare det er så vanskelig å gå til legen med dette. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Jeg har bare så lyst til å se om det kan gå over. Det er vel to-tre uker siden sist jeg hadde mensen, så det har nok ikke noe med den å gjøre (og da skulle begge brystene ha vært ømme?). Må det nødvendigvis være en svulst? Kan det ikke hende at det bare er det at det ene brystet holder på å vokse (og at det dermed er et hardt, ømt parti der)? Eller høres det umulig ut?

Anonymkode: ea2e6...75d

Tenk sånn på det, Ts: samme hva det er, farlig eller ufarlig, så vil det å gå til legen ikke endre hva det er og at det er der. Om du går til legen og får vite at det er godartet? Vel, da har du bare spart deg dager eller uker med uro. 

Anonymkode: 2a671...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trena brystene hardt den siste uka? 

Ts, jeg skjønner hvordan du har det. For noen år siden merket jeg selv en øm og vond kul i det ene brystet mitt. Gikk rundt og var livredd uten å si det til noen som helst, og det var ikke en god følelse! Nå ble den ømme og vonde kulen borte vekk etter noen uker, men jeg var også jævlig dum! Det er bedre å være på den sikre siden og faktisk gå til legen, så kan du mest sannsynlig slappe av etterpå og tenke at ingenting er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...