Gå til innhold

Kan et barn på 1 år spise dette, eller er det for sterkt/voldsomt for magen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan et barn på 1 år spise karri på fiskeboller? Og ertestuing/tyttebær til kjøttkaker, eller blir det for sterkt/voldsomt for magen demmes?

 

Anonymkode: 0b0ce...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Deres

Anonymkode: df462...2b5

Jaja, kverulant..

Anonymkode: 0b0ce...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har h*n spist tidligere da? 
Er barnet vant med mange forskjellige smaker? 
Jeg ville gitt det til min unge når han var ett år, men jeg ville droppet karrien på fiskebollene bare fordi jeg ser det som unødvendig til små barn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan et barn på 1 år spise karri på fiskeboller? Og ertestuing/tyttebær til kjøttkaker, eller blir det for sterkt/voldsomt for magen demmes?

 

Anonymkode: 0b0ce...9c4

Er vel bare å prøve i små mengder og se hvordan det går. Barn er jo forskjellige. 

Anonymkode: 84aa3...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettåringen vår spiser alt det der. Aldri vært noe problem.

Anonymkode: 48296...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være noe problem?

Så små barn putter jo gjerne alt de finner i munnen, de er nysgjerrige og liker å smake på ting. Klart de må få mat som smaker noe. Hvis du venter til de er "store" med å gi de syrlig, bittert og sterkt tipper jeg at sjansen for at ungen helst vil ha søt, mild og myk mat er veldig stor.

Norsk fiskebollekarri er jo ikke sterkt engang. Småttiser kan fint spise mye mer krydder enn det. Hva tror du barna i India og Thailand spiser? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan et barn på 1 år spise karri på fiskeboller? Og ertestuing/tyttebær til kjøttkaker, eller blir det for sterkt/voldsomt for magen demmes?

 

Anonymkode: 0b0ce...9c4

Hvorfor skulle tyttebær være verre for magen enn kjøtt(boller)? :klo: Vi vet jo begge at kjøtt er det mest tungfordøyelige av de to. Om barnet liker tyttebær er noe helt annet - men det vet man jo ikke før barnet er eksponert for tyttebær.

 

I forhold til curri: du bør være forsiktig med chili til et barn, så det kommer jo an på hva curry-blandingen din inneholder. Om du lager den selv og utelater chili: no problem. Om du kjøper det: sjekk innholdsfortegnelsen.

Anonymkode: f3ffc...320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 den 20.37, Beccy87 skrev:

Hva har h*n spist tidligere da? 
Er barnet vant med mange forskjellige smaker? 
Jeg ville gitt det til min unge når han var ett år, men jeg ville droppet karrien på fiskebollene bare fordi jeg ser det som unødvendig til små barn. :) 

Ble bare litt nysgjerrig: hvorfor ser du karri som unødvendig til små barn? Jeg har gjort et poeng ut av å nettopp gi mine barn diverse ulike kryddere og smaker helt fra tidlig alder for å venne dem til forskjellige smaker. De har smakt ting som karri, spisskummen, kanel (ekte, ikke cassia), rosmarin, timian, oregano, muskat osv helt fra 6 måneders alder- men i starten selvsagt kun som et lite hint i maten, så ikke smaken ikke skal bli så overveldende.

Nå er de 2 og 4, og er veldig lite kresne. De spiser omtrent hva det skulle være, noe jeg tror blant annet henger sammen med at de er blitt eksponert for veldig mange forskjellige smaker fra veldig tidlig i livet.

Anonymkode: 922fe...3ec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2017 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Ble bare litt nysgjerrig: hvorfor ser du karri som unødvendig til små barn? Jeg har gjort et poeng ut av å nettopp gi mine barn diverse ulike kryddere og smaker helt fra tidlig alder for å venne dem til forskjellige smaker. De har smakt ting som karri, spisskummen, kanel (ekte, ikke cassia), rosmarin, timian, oregano, muskat osv helt fra 6 måneders alder- men i starten selvsagt kun som et lite hint i maten, så ikke smaken ikke skal bli så overveldende.

Nå er de 2 og 4, og er veldig lite kresne. De spiser omtrent hva det skulle være, noe jeg tror blant annet henger sammen med at de er blitt eksponert for veldig mange forskjellige smaker fra veldig tidlig i livet.

Anonymkode: 922fe...3ec

Jeg bare tenker at så små barn finner nok smak i fiskebollene i seg selv og synes derfor ikke det er nødvendig å legge til karri som jeg selv gjør nettopp for å gi retten litt mer smak. På samme måte som en ettåring ville spist en pølse med glede, han trenger ikke ketchup fordi pølsa i seg selv den smaker faktisk nok. 
Men for all del, er det snakk om en karrisaus, eller en karrigryte så ville jeg ikke nølt med å servere det til en ettåring.

Og siden du nevner dine egne barn så kan jeg jo tilføye at min gutt på 1,5år spiser akkurat det samme som meg og mannen min og har gjort det hele veien. Minus da en del chilli, salt og ja, karri på fiskebollene. 
Han er heller ikke kresen, og ja, han får ketchup om han ber om det. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. april 2017 den 20.37, Beccy87 skrev:

Hva har h*n spist tidligere da? 
Er barnet vant med mange forskjellige smaker? 
Jeg ville gitt det til min unge når han var ett år, men jeg ville droppet karrien på fiskebollene bare fordi jeg ser det som unødvendig til små barn. :) 

Hvorfor det? Hvorfor skal god smak være unødvendig for små barn? Fiskeboller uten karri smaker jo ingenting. Karri er ikke spesielt usunt heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi gir vår både løk, hvitløk, ingefær, chilli ( små mengder). Det går ned som bare det...

Anonymkode: 8422d...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...