Gå til innhold

Ekkel følelse i lungene og hoste, spesielt ved trening og kaldt vær.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :) 

Jeg lurer på en ting... Har lest litt om astma og jeg har ikke alle symptomene, men stusser allikevel litt... Jeg har lenge slitt med hoste som kommer av at jeg trekker pusten dypt inn eller når det er kaldt ute/jeg trener. Det føles ut som et sug i lungene og jeg må bare hoste. Ufattelig ekkelt. Noen ganger klarer jeg ikke slutte å hoste, og det kommer spesielt etter trening eller tur i kaldt vær. Men jeg har aldri hatt noe sælig slim eller vært "tett".

Har atopisk eksem og har utviklet allergi i voksen alder, og har lest at folk med atopisk eksem har lettere for å utvikle astma også. Er dette i det hele tatt tegn på astma?

Noen her som sliter med det samme og vet hva du har?

Anonymkode: 4e586...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får også ubehag i lungene hvis det er kaldt ute og jeg anstrenger meg. Kan være en type kuldeastma, men jeg er ikke plaget eller, så det er ikke så nøye. Må ikke på død og liv trene ute når det er mange minusgrader. Ellers kan det være ingenting og noe som er helt vanlig for mange. Hvis du ikke plages mye av det er det ikke noe å tenke på. Farlig er det hvertfall ikke

Anonymkode: e5b81...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje det. Det kommer ikke bare ved kulde da, men blir definitivt verre - det er der hele året. Hvis jeg puster dypt inn f.eks. Spesielt etter aktivitet, både ute og inne. Det skjedde på jobb her om dagen også, og jeg måtte gå ut av rommet for å hoste meg ferdig (jobber med mat...). Det er akkurat som om det knyter seg sammen eller et eller annet. 

ts

Anonymkode: 4e586...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, April 24, 2017 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Hmm, kanskje det. Det kommer ikke bare ved kulde da, men blir definitivt verre - det er der hele året. Hvis jeg puster dypt inn f.eks. Spesielt etter aktivitet, både ute og inne. Det skjedde på jobb her om dagen også, og jeg måtte gå ut av rommet for å hoste meg ferdig (jobber med mat...). Det er akkurat som om det knyter seg sammen eller et eller annet. 

ts

Anonymkode: 4e586...126

Da tar du en tur til legen, tenker jeg. Det kan jo være et ubehandlet virus eller en lungebetennelse (nei, en blir ikke alltid kjempesyk) behøver hjelp for å bli kvitt. Unødvendig å gå og slite med det, spesielt siden å gå sånn kan slite på lungene. 

Anonymkode: 2ec31...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, April 24, 2017 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Hei! :) 

Jeg lurer på en ting... Har lest litt om astma og jeg har ikke alle symptomene, men stusser allikevel litt... Jeg har lenge slitt med hoste som kommer av at jeg trekker pusten dypt inn eller når det er kaldt ute/jeg trener. Det føles ut som et sug i lungene og jeg må bare hoste. Ufattelig ekkelt. Noen ganger klarer jeg ikke slutte å hoste, og det kommer spesielt etter trening eller tur i kaldt vær. Men jeg har aldri hatt noe sælig slim eller vært "tett".

Har atopisk eksem og har utviklet allergi i voksen alder, og har lest at folk med atopisk eksem har lettere for å utvikle astma også. Er dette i det hele tatt tegn på astma?

Noen her som sliter med det samme og vet hva du har?

Anonymkode: 4e586...126

Har du allergi og eller atopisk eksem, så kalles du for atopier fordi du da har en kropp som reagerer allergisk. Astma er en allergisk reaksjon i nedre luftveier, på samme måte som atopisk eksem er en allergisk reaksjon i huden. 

Om du har astmasymptomer eller noe annet må en lege uttale segnom. Det du beskriver er imidlertid klassiske symptomer på astma. 

Anonymkode: f6850...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det samme som du beskriver, men jeg kaller det suget for kiling. Jeg tok en sånn pustetest hos fastlegen, og fikk beskjed om at jeg ikke har astma. 

Anonymkode: 63771...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Kanskje jeg tar meg en tur til legen da... Jeg vet jo at jeg har høyere sjanse for å få astma, så er vel sikkert det. Men får krysse fingrene og håpe det ikke er det.

ts

Anonymkode: 4e586...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...