Gå til innhold

Hva er verst: Utroskap eller fysisk mishandling av partneren?


Gjest besserwesser

Anbefalte innlegg

Gjest besserwesser

Hva er verst av utroskap og voldelig mishandling av partneren over tid?

Utroskap er et symptom på narsisstisk eller antisosial personlighetsforstyrrelse (tidl. psykopati). Hvis det ikke hadde vært for at voldtekter som var relativt vanlige i lavere samfunnslag i oldtiden, ville ikke utroskap som sosialt fenomen eksistert i dag. For den utro partens del handler utroskap helt enkelt om en ting: Å få spredt sine gener. Dersom man har et dårlig utgangspunkt er det naturlig å gå for en helgardering. Empati og lojalitet er som regel fraværende hos utro personer, og de er ikke i stand til å knytte seg til andre mennesker. De spiller ofte dobbeltroller, er "kameloner", og anser livet som et "spill". De drar ingen skillelinje mellom løgner og sannhet, og sier det er nødvendig for å oppnå egen tilfredsstillelse. 

Videre ser man i naturen at alfahanner og alfahunner er svært sjelden utro. Utroskap er først og fremst utbredt i lavere samfunnslag, og da gjerne hos personer med et skjøre selvbilder og dårlige fremtidsutsikter. I menneskeriket ville nok slike personligheter karakteriseres som falske og kyniske (av de som virkelig kjenner dem..). 

Vold eller fysisk mishandling av partneren er egentlig et uttrykk for det samme som utroskap. Men i en langt mindre tildekket utgave. Vold mot partneren passer dårligere inn i det moderne samfunnet av rettslige årsaker. Felles for begge uttrykksformene er at utøveren ønsker å håne og dominere parteren (dog på en utrolig feig og terroriserende måte).

Begge formene for æreskrenkelse gir opphav til de samme følelsene hos offeret. Og man ser at "Stockholm syndromet" går igjen hos en stor andel av ofrene.

Begge deler er utrykk for parasittisk og antisosial (tidl. psykopsti) atferd på sitt verste.

Hva er verst? Den direkte og ærlige formen (mishandling), eller den mer subtile formen (utroskap)?

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil heller at partner er utro enn at han slår meg. Da dumper jeg bare mannen og går videre, men lever jeg under vold og frykt for mitt liv er jeg redd jeg ville slitt mye mer med å komme meg vekk og hadde definitivt slitt mer psykisk!

Anonymkode: b4ce6...b2a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, besserwesser skrev:

Hvis det ikke hadde vært for at voldtekter som var relativt vanlige i lavere samfunnslag i oldtiden, ville ikke utroskap som sosialt fenomen eksistert i dag.

Kan du utdype dette? Hele resonnementet ditt står og faller liksom på dette, og jeg føler ikke du har begrunnet det godt nok. På hvilken måte springer utroskap ut av voldtekter i oldtiden? Og hvorfor skulle oldtidsmennesket være mer avhengig av å voldta for å spre sine gener, enn det man er i dag? Mener du å si at oldtidskvinnene var hardere på å knipe igjen?

Forøvrig er det neppe noen korrelasjon mellom samfunnslag og alfa-beta-trekk. Alle samfunnslag, grupper og subkulturer har sine alfa- og beta-skikkelser. Samfunnslag handler mer om IQ. Lavere samfunnslag har lavere IQ og vise versa, men innenfor der har du sannsynligvis samme fordelingen av alfa- og beta-individer.

Anonymkode: 23f85...5b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller at partner er utro enn at han slår meg. Da dumper jeg bare mannen og går videre, men lever jeg under vold og frykt for mitt liv er jeg redd jeg ville slitt mye mer med å komme meg vekk og hadde definitivt slitt mer psykisk!

Anonymkode: b4ce6...b2a

Mange av de som blir utsatt for utroskap velger også å gå tilbake til overgriperen. Vi ser altså at "Stockholms syndromet" er utbredt ved utroskap også.

Og i 90% av tilfellene er partnerne utro igjen....

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, besserwesser skrev:

Overskriften forklarer seg selv. 

Hva er verst av utroskap og voldelig mishandling av partneren over tid?

Utroskap er et symptom på narsisstisk eller antisosial personlighetsforstyrrelse (tidl. psykopati). Hvis det ikke hadde vært for at voldtekter som var relativt vanlige i lavere samfunnslag i oldtiden, ville ikke utroskap som sosialt fenomen eksistert i dag. For den utro partens del handler utroskap helt enkelt om en ting: Å få spredt sine gener. Dersom man har et dårlig utgangspunkt er det naturlig å gå for en helgardering. Empati og lojalitet er som regel fraværende hos utro personer, og de er ikke i stand til å knytte seg til andre mennesker. De spiller ofte dobbeltroller, er "kameloner", og anser livet som et "spill". De drar ingen skillelinje mellom løgner og sannhet, og sier det er nødvendig for å oppnå egen tilfredsstillelse. 

Videre ser man i naturen at alfahanner og alfahunner er svært sjelden utro. Utroskap er først og fremst utbredt i lavere samfunnslag, og da gjerne hos personer med et skjøre selvbilder og dårlige fremtidsutsikter. I menneskeriket ville nok slike personligheter karakteriseres som falske og kyniske (av de som virkelig kjenner dem..). 

Vold eller fysisk mishandling av partneren er egentlig et uttrykk for det samme som utroskap. Men i en langt mindre tildekket utgave. Vold mot partneren passer dårligere inn i det moderne samfunnet av rettslige årsaker. Felles for begge uttrykksformene er at utøveren ønsker å håne og dominere parteren (dog på en utrolig feig og terroriserende måte).

Begge formene for æreskrenkelse gir opphav til de samme følelsene hos offeret. Og man ser at "Stockholm syndromet" går igjen hos en stor andel av ofrene.

Begge deler er utrykk for parasittisk og antisosial (tidl. psykopsti) atferd på sitt verste.

Hva er verst? Den direkte og ærlige formen (mishandling), eller den mer subtile formen (vold)?

Jeg ville kanskje trodd at antisosial personlighetsforstyrrelse er et tegn på sistnevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype dette? Hele resonnementet ditt står og faller liksom på dette, og jeg føler ikke du har begrunnet det godt nok. På hvilken måte springer utroskap ut av voldtekter i oldtiden? Og hvorfor skulle oldtidsmennesket være mer avhengig av å voldta for å spre sine gener, enn det man er i dag? Mener du å si at oldtidskvinnene var hardere på å knipe igjen?

Forøvrig er det neppe noen korrelasjon mellom samfunnslag og alfa-beta-trekk. Alle samfunnslag, grupper og subkulturer har sine alfa- og beta-skikkelser. Samfunnslag handler mer om IQ. Lavere samfunnslag har lavere IQ og vise versa, men innenfor der har du sannsynligvis samme fordelingen av alfa- og beta-individer.

Anonymkode: 23f85...5b3

Psykopati og narsissisme er to diagnoser som er kraftig korrelert med utroskap. Hvis det ikke hadde vært for voldtekter og grotesk maktutøvelse ville disse parasittiske personlighetstrekkene vært visket ut fra jordens overflate for lenge siden. Ref. Djengis Khan. Voldtekter var langt mer utbredt i "gamle dager", og mange av oss som lever i dag er et resultat av ufrivillige barnefødsler (dessverre for samfunnet, vil mange genetikere si..).

 

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest besserwesser
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller at partner er utro enn at han slår meg. Da dumper jeg bare mannen og går videre, men lever jeg under vold og frykt for mitt liv er jeg redd jeg ville slitt mye mer med å komme meg vekk og hadde definitivt slitt mer psykisk!

Anonymkode: b4ce6...b2a

Mener du virkelig det? Mange vil si at smerten forårsaket av utroskap er langt mer smertefull enn smerte forårsaket av fysiske overgrep. Smerten forårsaket ved fysiske overgrep er som regel ganske kortvarig, men psykiske overgrep setter ofte spor i årevis. Utroskap er dog en langt feigere uttrykksform..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rayon de soleil
35 minutter siden, besserwesser skrev:

Overskriften forklarer seg selv. 

Hva er verst av utroskap og voldelig mishandling av partneren over tid?

Utroskap er et symptom på narsisstisk eller antisosial personlighetsforstyrrelse (tidl. psykopati). Hvis det ikke hadde vært for at voldtekter som var relativt vanlige i lavere samfunnslag i oldtiden, ville ikke utroskap som sosialt fenomen eksistert i dag. For den utro partens del handler utroskap helt enkelt om en ting: Å få spredt sine gener. Dersom man har et dårlig utgangspunkt er det naturlig å gå for en helgardering. Empati og lojalitet er som regel fraværende hos utro personer, og de er ikke i stand til å knytte seg til andre mennesker. De spiller ofte dobbeltroller, er "kameloner", og anser livet som et "spill". De drar ingen skillelinje mellom løgner og sannhet, og sier det er nødvendig for å oppnå egen tilfredsstillelse. 

Enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, besserwesser skrev:

Psykopati og narsissisme er to diagnoser som er kraftig korrelert med utroskap. Hvis det ikke hadde vært for voldtekter og grotesk maktutøvelse ville disse parasittiske personlighetstrekkene vært visket ut fra jordens overflate for lenge siden. Ref. Djengis Khan. Voldtekter var langt mer utbredt i "gamle dager", og mange av oss som lever i dag er et resultat av ufrivillige barnefødsler (dessverre for oss, vil mange genetikere si..).

 

Men hvor er linken mellom voldtekter og utroskap?

Anonymkode: 23f85...5b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor er linken mellom voldtekter og utroskap?

Anonymkode: 23f85...5b3

Er du blind? Narsissistisk og antisosial (tidl. psykopati) pf er linken.

Både voldtekt og utroskap handler om det samme. Utroskap er av kulturelle årsaker langt mer akseptert. Smerte påført offer ved voldtekt og utroskap ligger på det samme nivået.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

LINKEN? Personlighetstypene som voldtar er også er utro!

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, besserwesser skrev:

Er du blind? Narsissistisk og antisosial (tidl. psykopati) pf er linken.

Både voldtekt og utroskap handler om det samme. Utroskap er av kulturelle årsaker langt mer akseptert. Men målt smerte påført offeret ligger på det samme nivået ved både voldtekt og utroskap.

Ok, så hele resonnementet ditt er med andre ord bygget opp om en tankefeil: Fordi narsissisme og antisosial personlighetsforstyrrelse er forbundet med både voldtekt og utroskap, er utroskap en etterlevning etter voldtekt.

Og det er bare om vi ser bort ifra at det ikke er noen sterk korrelasjon mellom narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse og utroskap. Over halvparten av befolkningen er ikke narsissister eller psykopater, med mindre du opererer med dine helt egne definisjoner. 

Så om vi tar det med i beregningen også, ender du faktisk opp med en dobbelt-tankefeil(!) Gratulerer, godt jobba :)

Anonymkode: 23f85...5b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye det samme bare at det går på psyken. Enten man gjør det ene eller det andre viser man at man er i bunn og grunn en egoist som bare tenker på selv og gir blanke i om handlingene en gjør ødelegger den andre. 

Anonymkode: accb6...6b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest besserwesser
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så hele resonnementet ditt er med andre ord bygget opp om en tankefeil: Fordi narsissisme og antisosial personlighetsforstyrrelse er forbundet med både voldtekt og utroskap, er utroskap en etterlevning etter voldtekt.

Og det er bare om vi ser bort ifra at det ikke er noen sterk korrelasjon mellom narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse og utroskap. Over halvparten av befolkningen er ikke narsissister eller psykopater, med mindre du opererer med dine helt egne definisjoner. 

Så om vi tar det med i beregningen også, ender du faktisk opp med en dobbelt-tankefeil(!) Gratulerer, godt jobba :)

Anonymkode: 23f85...5b3

Det er en sterk korrelasjon mellom utroskap og narsissistisk og antisosial (tidl. psykopati) PF. Videre er der en sterk korrelasjon mellom voldtekt, narsissisme og psykopati. Det finnes uttallige studier som omhandler forholdet, og konsensusen i fagmiljøet er stor. Oppsummert: https://www.nrk.no/livsstil/disse-er-utro-1.12068479

Rundt 20% er på et tidspunkt utro gjennom livet. Stadig flere i det vestlige samfunnet faller under diagnosen narssistisk pf, og rundt 10% av befolkningen oppfyller diagnosekriteriene. Mange har dog narssistiske trekk og befinner seg i grenseland (og oppfyller dermed ingen diagnose). 1-2% har dianosen antisosial pf (tidligere kalt psykopati).

 

 

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye det samme bare at det går på psyken. Enten man gjør det ene eller det andre viser man at man er i bunn og grunn en egoist som bare tenker på selv og gir blanke i om handlingene en gjør ødelegger den andre. 

Anonymkode: accb6...6b5

Nettopp. Og det poenget jeg prøver å få frem. Det handler i bunn og grunn om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, besserwesser skrev:

Det er en sterk korrelasjon mellom utroskap og narsissistisk og antisosial (tidl. psykopati) PF. Det finnes uttallige studier som omhandler nettopp det, og konsensusen er høy i fagmiljøet. Oppsummert: https://www.nrk.no/livsstil/disse-er-utro-1.12068479

Rundt 20% er på et tidspunkt utro gjennom livsløpet. Stadig flere under diagnosen narssistisk pf, og rundt 10% har diagnosen. Mange har dog narssistiske trekk og befinner seg i grenseland (oppfyller dermed ingen diagnose) 1-2% har dianosen antisosial pf (tidligere kalt psykopati).

 

 

Kilde for dette? De reelle tallene er mye høyere.

Og resten av tallene dine viser bare at andelen narissister og psykopater blant utro mennesker bare er marginalt høyere enn hos befolkningen som helhet. Så det at det finnes noen "sterk korrelasjon" her er mild sagt fantasifulle overdrivelser fra din side, og neppe noe du vil få særlig gehør for i noe fagmiljø. Men selvsagt vil det være en viss statistisk signifikans mellom slike negative personlighetstrekk og diverse overtramp hva gjelder sosiale spilleregler. Korrelasjonen mellom dette og voldtekt vil dog være mye, mye høyere og ikke engang sammenlignbart.

Derimot er det en mye sterkere korrelasjon mellom utroskap og anledning, noe NRK-linken din også nevner. Jo mer omsvermet en person er, jo større er sjansen for utroskap. Derfor er det også helt feil som du sier at folk fra "høyere samfunnslag" er mindre utro, eller at "alfaer" er mindre utro. Tvert imot, både det å komme fra høyere samfunnslag, og det å være et alfa-individ, øker et menneskes attraktivitet og anledning til å være utro en eller annen gang.

Anonymkode: 23f85...5b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å si det enkelt: Hvis du ikke vil at typen din skal være utro, finn deg en schtøgg jævel.

Anonymkode: 23f85...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å si det enkelt: Hvis du ikke vil at typen din skal være utro, finn deg en schtøgg jævel.

Anonymkode: 23f85...5b3

Og han kan kjøpe seg ei hore. Menn er ikke mindre drittsekker bare fordi de har mindre draget. En god mann er det uavhengig av utseendet.

Anonymkode: b4ce6...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og han kan kjøpe seg ei hore. Menn er ikke mindre drittsekker bare fordi de har mindre draget. En god mann er det uavhengig av utseendet.

Anonymkode: b4ce6...b2a

En beta-hann fra lavere samfunnslag vil neppe ha råd til å kjøpe seg sex på regelmessig basis. Og om han så tar seg råd til det, vil det allikevel være en mye større investering for ham enn for alfa-hannen fra overklassen, som kan få alt han peker på uten å måtte spandere så mye som en kopp kaffe på noen. Sorry, men de beste menneskene er de som også er mest utro.

Anonymkode: 23f85...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

Du mener altså at grupperingen som er mest tilbøyelige for utroskap - ikke er den grupperingen som er tilbøyelige for å begå voldtekt? Vennligst begrunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...