Gå til innhold

Veldig oppblåst - hvordan bli kvitt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fått IBS, da? Det startet helt ut av det blå for meg. Etter en høstferie med endel utskeielser i kosten, så fikk jeg bare aldri tilbake den flate magen. Var gjennom månedsvis med utredning (mye ventetid her og der). Ble konstantert at jeg hadde irritabel tarm. Minifom gjør alt verre for min del.

Men, kommer du deg ordentlig på do? Jeg er ofte forstoppet/treg i magen, og da blir jeg fryktelig oppblåst med smerter og illeluktende promping. 

Anonymkode: 85e43...a55

Jeg kommer meg på do, ja, flere ganger om dagen uten problem. hadde litt problemer like etter påske fordi vi har vært på hyttetur med utedo, og da er man RASK. 😝

Hvordan kan man vite om man har IBS?

Anonymkode: 41bcf...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer meg på do, ja, flere ganger om dagen uten problem. hadde litt problemer like etter påske fordi vi har vært på hyttetur med utedo, og da er man RASK. 😝

Hvordan kan man vite om man har IBS?

Anonymkode: 41bcf...038

Det er en utelukkings-diagnose. Du blir altså testet for alt annet i forkant, både allergier, intoleranser og tarmsykdommer. 

Noen med IBS sliter med forstoppelse. Treg mage. Løs avføring. Gjerne en salig blanding, eller bare en eller to av delene. Hos meg veksler det hele tiden, og jeg har gode og dårlige perioder. Noen ganger er jeg på do 10 ganger om dagen, med løs eller treg avføring. Andre ganger går det dagevis uten at jeg kommer meg på do, men hele tiden med en konstant følelse av å ha full tarm, gjerne med promping og ubehag... 

Så du må til legen for å få IBS. Men siden det just har vært påske, ville jeg gitt det en uke til med ditt vanlige kosthold. Forsvinner det ikke da, ville jeg nok tatt turen til legen.

Anonymkode: 85e43...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer meg på do, ja, flere ganger om dagen uten problem. hadde litt problemer like etter påske fordi vi har vært på hyttetur med utedo, og da er man RASK. 😝

Hvordan kan man vite om man har IBS?

Anonymkode: 41bcf...038

Finner ikke legene ut hva som er grunnen til mageproblemene dine, setter de "diagnosen" IBS. Det betyr bare at de ser du har mageprlager, men aner ikke hvorfor. Det er en ubrukelig diagnose. 

Jeg sliter med "kronisk" oppblåsthet selv. Våkner oppblåst og så lenge jeg spiser er jeg oppblåst 24 timer i døgnet. Prøvde å faste en gang og ble litt bedre etter 2 dager, men var fortsatt noe oppblåst dag 3, da begynte jeg å spise igjen. Eneste som hjelper for meg er å spise suppe og drikke proteinpulver, men det er et vanskelig kosthold å holde på, på sikt. Man har jo lyst å spise normalt...

Mitt eneste symptom er at jeg er konstant oppblåst og jeg har også IBS (de vet ikke hva som feiler meg). Har ingen diare eller forstoppelse

Anonymkode: 48dc9...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finner ikke legene ut hva som er grunnen til mageproblemene dine, setter de "diagnosen" IBS. Det betyr bare at de ser du har mageprlager, men aner ikke hvorfor. Det er en ubrukelig diagnose. 

Jeg sliter med "kronisk" oppblåsthet selv. Våkner oppblåst og så lenge jeg spiser er jeg oppblåst 24 timer i døgnet. Prøvde å faste en gang og ble litt bedre etter 2 dager, men var fortsatt noe oppblåst dag 3, da begynte jeg å spise igjen. Eneste som hjelper for meg er å spise suppe og drikke proteinpulver, men det er et vanskelig kosthold å holde på, på sikt. Man har jo lyst å spise normalt...

Mitt eneste symptom er at jeg er konstant oppblåst og jeg har også IBS (de vet ikke hva som feiler meg). Har ingen diare eller forstoppelse

Anonymkode: 48dc9...aaf

Jeg kan ikke drikke proteinpulver. Da får jeg skikkelig vondt i magen og mye luft. 

Anonymkode: 41bcf...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke drikke proteinpulver. Da får jeg skikkelig vondt i magen og mye luft. 

Anonymkode: 41bcf...038

Det finnes veldig mange typer. Tipper du har prøvd noe med whey eller melk i. Det ville jeg unngått. Du kunne prøvd et plantebasert proteinpulver i stedet. Dvs erteprotein, hempprotein, risprotein eller annet

Anonymkode: 48dc9...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finner ikke legene ut hva som er grunnen til mageproblemene dine, setter de "diagnosen" IBS. Det betyr bare at de ser du har mageprlager, men aner ikke hvorfor. Det er en ubrukelig diagnose. 

Jeg sliter med "kronisk" oppblåsthet selv. Våkner oppblåst og så lenge jeg spiser er jeg oppblåst 24 timer i døgnet. Prøvde å faste en gang og ble litt bedre etter 2 dager, men var fortsatt noe oppblåst dag 3, da begynte jeg å spise igjen. Eneste som hjelper for meg er å spise suppe og drikke proteinpulver, men det er et vanskelig kosthold å holde på, på sikt. Man har jo lyst å spise normalt...

Mitt eneste symptom er at jeg er konstant oppblåst og jeg har også IBS (de vet ikke hva som feiler meg). Har ingen diare eller forstoppelse

Anonymkode: 48dc9...aaf

Man vet ganske mye mer om IBS nå enn for kort tid siden. Stikkord er:

-glem å fordøye tungfordøyelige ting fra "børjan". Du må altså marinere, bake, koke og fermenterte alt som kan være vrient å bryte ned. Dette er grønnsaker, fruktfibre, kjøtt, nøtter, korn og bønner.

-kutt ut så mye animalsk som du klarer.

-ikke ta snarveier og gå for junk - du blir midlertidig bedre men kan fucke opp magen skikkelig om du driver med det over tid. Og stol på meg: IBS kan gjøre deg veldig dårlig.

Du er på jakt etter vegetar wholefood med små og meget begrensede innslag av prefabrikert. 

Om du skal nullstille: spis bakte/kokte ukrydrede, usaltede grønnsaker i en ukes tid. Ja: det går marginalt utover vekta, men det er ok. Etter en uke: innfør forsiktig ubehandlet ren mager fisk og belgfrukter i små mengder og fermentert melk (joghurt) uten tilsatt sukker. Trapp sakte opp til normalkosthold, men husk at du aldri mer kan spise verken kjøtt eller sukker eller prefab uten å telle hva du spiser og merke deg din, personlige grense.

 

I forhold til strakstiltak for oppblåsthet: beveg deg. Finn en video med mage-øvelser på YouTube og gjennomfør på stuegulvet, alene ... av åpenbare, stinkende grunner. 

Anonymkode: f7221...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minifom er innkjøpt! Satser på at de fungerer! Grusomt å føle seg så oppblåst! 

Lurer litt på om det kan være intoleranse av noe slag. I dag fikk jeg vondt i magen mens jeg spiste lunsj. Kan det oppstå så raskt om en intoleranse er årsaken?

Anonymkode: 41bcf...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minifom er innkjøpt! Satser på at de fungerer! Grusomt å føle seg så oppblåst! 

Lurer litt på om det kan være intoleranse av noe slag. I dag fikk jeg vondt i magen mens jeg spiste lunsj. Kan det oppstå så raskt om en intoleranse er årsaken?

Anonymkode: 41bcf...038

Ja. Men vær obs på at magen din kan bli ødelagt om du bruker greier fra apoteket over lengre tid. Det eneste du gjør er å dempe symptomer slik at det blir vanskeligere å finne ut hva som er problemet. Noen tablettter mot mageproblemer kan gjøre magen din avhengig av de. Hva heter det igjen, lamictal eller hva det heter, kan gjøre deg avhengig. Dvs at om du bruker det over lengre tid og stanser, så vil du alltid bli forstoppet fordi magen din klarer seg ikke på egen hånd. Det lureste er egentlig å unngå apotetiske produkter og føle etter når magen din reagerer

Anonymkode: 48dc9...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2017 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke drikke proteinpulver. Da får jeg skikkelig vondt i magen og mye luft. 

Anonymkode: 41bcf...038

Det er akkurat samme problemet for meg 😉

Etter at jeg selv har vært på utredning er det IBS legene har kommet fram til og samtidig har jeg lett for å få betennelser i mage/tarm. De har ikke utelukket tarmsykdom selv etter utbredelse, men mr dags dato spiser jeg mye lav FODMAP vennlig mat.  Jeg anbefaler at du prøver dette ut over en periode på 4-6 uker slik jeg gjorde, men jeg følger fortsatt mye av det den dag i dag 😊 hverdagen min består noe av tilnærmet flat mage, minimalt med promping, minimalt med magesmerter  (forekommer svært sjelden) og ikke minst ikke hyppige dobesøk og diaré. Kanskje du reagerer på en eller flere fodmaps?

jeg unngår det mest av melkeprodukter, oster er tilltatt, men begrenser inntaket av Brunost da dette er høyt på fodmapsstoffer. Skyr er laktoseredusert så dette tillater jeg, fyldig-serien er også laktosefri.  Her har man mange produkter å velge mellom 😁

 I tillegg unngår jeg å spise mye produkter med hvete, men tillater det innimellom.  Surdeig av spelt er innafor og lomper med spelt og havre (aulie). Jeg er forsiktig med inntak av løk, men tillater meg nå marinader med løkpulver.  Jeg har funnet min grense på hva jeg tåler av fodmaps og lever mye bedre liv nå enn før 😁😁 jeg spiser det meste av frukt og grønt, men begrenser inntaket av varer med høye fodmaps. 

De anbefaler dette kostholdet på Ullevål for de med IBS og tarmsykdommer.  Det er dokumentert effekt på de med IBS og kan hjelpe de med tarmsykdommer.  

Håper du finner ut av det 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2017 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Minifom er innkjøpt! Satser på at de fungerer! Grusomt å føle seg så oppblåst! 

Lurer litt på om det kan være intoleranse av noe slag. I dag fikk jeg vondt i magen mens jeg spiste lunsj. Kan det oppstå så raskt om en intoleranse er årsaken?

Anonymkode: 41bcf...038

Hvis du har intoleranser så kan det oppstå så raskt ja. Jeg har selv intoleranser, og jeg kan bli dårlig mens jeg spiser. Tuller ikke når jeg sier at magen kan gå fra å være paddeflat om morgenen til å se høygravid ut om kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Silje92 skrev:

Det er akkurat samme problemet for meg 😉

 

Det blir som å si at du blir oppblåst av grønnsaker. Finnes ekstremt mange typer proteinpulver, og mange av de har ikke tilsatt søtningsmidler eller andre rare greier

Anonymkode: 48dc9...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ved flere her som tipser om å sjekke ut fodmap dietten. Har selv ibs og det er slitsomt å aldri ha flat mage. Den er alltid oppblåst etter måltid. Jeg har testet foodmap tildels, men hadde også god effekt av lavkarbokosthold som var laktosefritt. Man må nesten prøve seg frem. Ikke alltid like lett å vite hva man tåler eller ikke, og ikke alt "slår ut" fra gang til gang. Noen gang går kokt eple for min del helt fint, mens andre ganger bare det er tilsatt eplefiber i noe må jeg bare løpe på do. 

Anonymkode: 90e9d...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å si at du blir oppblåst av grønnsaker. Finnes ekstremt mange typer proteinpulver, og mange av de har ikke tilsatt søtningsmidler eller andre rare greier

Anonymkode: 48dc9...aaf

De normale proteinpulverene du får kjøpt har ofte whey eller kasein i seg, selvfølgelig får du sære proteinpulver som koster flesk, men de jeg har testet får jeg vondt i magen av:) De er i tillegg høye på fodmaps, så jeg ser ingen grunn for å ta det når mageknipet kommer med en gang. 

Soyaprotein skal du også forøvrig holde deg unna hvis man har IBS mtp på høye fodmaps. 

Endret av Silje92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...