Gå til innhold

Kreta til Santorini


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer drar til Chania i starten av mai. Jeg har veldig lyst til å dra en dagstur til Santorini og lurer på om noen har erfaringer med denne ruten. Jeg har fått med meg at båtene går fra Heraklion, og at det koster rundt 55 euro (en vei?). Men jeg er også litt pinglete og redd for å havne på en gammel båt i store bølger, evt. at vi må ta busser som kjører skumle veier a la Trollstigen når vi kommer til Santorini. Noen som kan gi meg tips og info? 

Anonymkode: 2a377...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt den turen :) Og det var en opplevelse for livet! Det kostet omtrent en tusenlapp (per pers, gjennom lokal arrangør, for tre år siden) med henting i buss fra hotellet (den andre retningen, Hersonissos, men det er helt sikkert tilsvarende fra Chania), båtturen, og guidet tur med buss på Santorini - dagstur, altså tur/retur. Båten var topp moderne, stø og superrask. Kysten på Santorini er tildels superbratt og du ser rett ned - sug i magen - men veiene er anlagt i såkalte hårnålssvinger (som i Trollstigen) nettopp fordi det er en genial måte å forsere slikt terreng, og det er helt trygt. På turen jeg var på, var det valg mellom bading på Kamari-stranden og tur ut til et vulkankrater/øy + bading. Santorini er en helt fantastisk øy og jeg anbefaler absolutt å gripe sjansen hvis du har lyst.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pringle skrev:

Jeg har tatt den turen :) Og det var en opplevelse for livet! Det kostet omtrent en tusenlapp (per pers, gjennom lokal arrangør, for tre år siden) med henting i buss fra hotellet (den andre retningen, Hersonissos, men det er helt sikkert tilsvarende fra Chania), båtturen, og guidet tur med buss på Santorini - dagstur, altså tur/retur. Båten var topp moderne, stø og superrask. Kysten på Santorini er tildels superbratt og du ser rett ned - sug i magen - men veiene er anlagt i såkalte hårnålssvinger (som i Trollstigen) nettopp fordi det er en genial måte å forsere slikt terreng, og det er helt trygt. På turen jeg var på, var det valg mellom bading på Kamari-stranden og tur ut til et vulkankrater/øy + bading. Santorini er en helt fantastisk øy og jeg anbefaler absolutt å gripe sjansen hvis du har lyst.

Takk for svar, Pringle! Var det sånn at man måtte følge denne bussen på Santorini? Jeg kunne aller helst tenkt meg en dag i Fira/Oia uten å "måtte" dra for å se ditt og datt. Hvor lang var bussturen fra båten til Fira/Oia forresten? Og selv om man må følge et fast opplegg: Er det verdt det det koster?

Anonymkode: 2a377...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, Pringle! Var det sånn at man måtte følge denne bussen på Santorini? Jeg kunne aller helst tenkt meg en dag i Fira/Oia uten å "måtte" dra for å se ditt og datt. Hvor lang var bussturen fra båten til Fira/Oia forresten? Og selv om man må følge et fast opplegg: Er det verdt det det koster?

Anonymkode: 2a377...0b7

Hvis du melder deg på, må du være med hele veien. Men vi ble sluppet av først i Fira, så i Oia (eller omvendt, eller bare i den ene byen, husker ikke helt, men det var rikelig tid for lunsj og sightseeing på det ene stedet), kun med tidspunkt for avreise, ingen salgspresentasjoner, ingen fellesmåltider. Jeg kan ikke huske hvor lange de enkelte etappene var. Hele turen tok hele dagen, fra morgenen til kl sju på kvelden. Jeg synes det var vel verdt pengene. Men så har jeg vært fascinert av Santorini og Atlantis-myten fra jeg var cirka ti år, og jeg holdt på å dåne av å se de berømte postkortmotivene i 3D :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, Pringle! Var det sånn at man måtte følge denne bussen på Santorini? Jeg kunne aller helst tenkt meg en dag i Fira/Oia uten å "måtte" dra for å se ditt og datt. Hvor lang var bussturen fra båten til Fira/Oia forresten? Og selv om man må følge et fast opplegg: Er det verdt det det koster?

Anonymkode: 2a377...0b7

Fergekaia ligger nede ved sjøen, og det er skikkelig bratt opp til Fira/Oia. Det er mange år siden jeg var der, og mener at bilturen opp til Fira ikke tok mange minuttene. 

Anonymkode: dae78...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...