Gå til innhold

Slanke seg mens gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS igjen.. Jeg får virkelig ikke frem det jeg mener med denne tråden, så jeg vurderer å bare legge den helt død. Poenget mitt var at om man går i underskudd og i tillegg trener så kommer sannsynligvis kroppen til å minske litt. Men livsstilsendringen kommer ikke av at jeg vil slanke meg, men at jeg vil bli sunn og frisk og rask for bebis.

Å gå ned litt kommer jeg nok til å gjøre, både med tanke på hvor mye jeg har til overs nå, hva jeg ligger på i kalorier idag osvosv. Å få i meg like mange kalorier, karbohydrater og fett og you name it med ren og sunn mat er nok helt umulig for meg i løpet av 24 timer, men det er ikke snakk om at jeg kommer til å spise 1200 kcal i løpet av en hel dag eller kutte 3000 kcal fra det jeg spiser nå, som noen av dere får det til å høres ut som. Alt det er snakk om er at jeg kommer til å gå litt i underskudd, trene, og være sunn, og med det kanskje gå ned litt i fett. Ikke sikkert, men kanskje. Sannsynligvis. Eller ikke.

Jeg blir bare misforstått uansett hva jeg skriver nå føler jeg, så kommer nok sannsynligvis til å bare droppe hele tråden nå. Men gjerne prøv å forstå poenget mitt og kom med svar uansett, jeg klarer bare ikke å gjøre meg forstått, dessverre... 

Anonymkode: df92b...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor skal du spise i underskudd? Hvorfor ikke spise i kaloribalanse? La oss si du nå spiser 2500 kcal per dag, og ditt dagsbehovet er 2000. Hvorfor ikke bare spise 2000? Hvorfor må du sikte deg inn på underskudd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, Sisti skrev:

Men hvorfor skal du spise i underskudd? Hvorfor ikke spise i kaloribalanse? La oss si du nå spiser 2500 kcal per dag, og ditt dagsbehovet er 2000. Hvorfor ikke bare spise 2000? Hvorfor må du sikte deg inn på underskudd? 

Ja, det er jo det jeg vil, men når kroppen min har vært vant til 2500 i over et år nå så blir 2000 underskudd for meg, hvertfall en liten periode... - TS

Anonymkode: df92b...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja, det er jo det jeg vil, men når kroppen min har vært vant til 2500 i over et år nå så blir 2000 underskudd for meg, hvertfall en liten periode... - TS

Anonymkode: df92b...569

Kroppen blir ikke "vant til" kalorier på den måten - det er bare det at jo mer man veier, jo større kaloriforbruk har man. Men hvis du ikke er veldig overvektig er det ikke snakk om store forskjeller. 2000 er neppe særlig underskudd for deg med mindre du er veldig overvektig, men da bør du ha oppfølging av lege uansett. 

Jeg ville ikke analysert dette så veldig, og ikke telt kalorier. Spis deg mett. Noe mer kan ingen forvente. Og INGEN ved sine fulle fem vil anbefale deg å spise drittmat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Nå føler jeg at jeg ble veldig misforstått. Jeg skriver jo at jeg ikke legger om kosthold for å slanke meg, men for å bli sunnere. Med mitt kosthold sånn som det er nå, vs et sunt kosthold og trening, så kommer jeg jo til å, ikke nødvendigvis gå ned i vekt, for det vil jeg jo ikke, men kroppen min kommer jo til å slippe fettet og legge på seg muskler. Det er absolutt ikke snakk om å spise to salater om dagen, jeg kommer til å spise mye mat, men næringsrik mat. Skal jeg da droppe å trene, eller spise til jeg spyr for å ikke gå i underskudd? Det kommer jeg jo til å gjøre den første tiden, med tanke på hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser nå, i motsetning til hva det er i sunn og ren mat. Nå ligger jeg jo veldig i overskudd, så for å komme meg på normalnivået på kaloriinntak så kommer jeg jo til å ligge litt i underskudd den første tiden for å komme meg ned på normalen igjen. Føler jeg ikke får frem hva jeg mener og at det virker som at jeg vil slanke meg, noe som virkelig ikke er planen. 

Anonymkode: df92b...569

Du kan selvfølgelig legge om kostholdet som gravid:) Men bare pass på å få i deg nok. Om kroppen din endrer sammensetning har ikke noe å si, poenget er bare at baby har rikelig tilgang på næring, vitaminer og mineraler gjennom deg. Men det er ikke lurt å bli fanatisk på noen måte som gravid, hverken i forhold til mat eller trening. Spis sunt, variert og tilstrekkelig. Hvis du ikke har trent på en stund, bør du ikke plutselig begynne å trene som gravid da bør du velge mer normale aktiviteter for å holde deg aktiv.

Anonymkode: 32fb0...042

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, det er anbefalt at du legger om kostholdet og "trener" litt (holde seg i aktivitet), også hvis du tidligere bare var sofasliter. Men du skal ikke "sulte" deg. Du kan absolutt gjøre slik du har skrevet om her :) 

2. Jo, man kan faktisk slanke seg under graviditeten. Det er faktisk anbefalt  0-5 kg vektøkning ved høy bmi (type 35+), som i realiteten vil si at mor går ned i vekt samtidig som baby+livmor etc øker i vekt. Dette gjelder i ekstreme situasjoner da, ikke for de som "bare" er smålubne.. Og igjen, ikke sulte seg! Viktig at barnet får i seg nok og riktige næringsstoffer!

Er selv gravid nå og har bmi over 35. Fått denne infoen fra jordmor/lege. 

 

Anonymkode: d64e5...dee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Ja, det er anbefalt at du legger om kostholdet og "trener" litt (holde seg i aktivitet), også hvis du tidligere bare var sofasliter. Men du skal ikke "sulte" deg. Du kan absolutt gjøre slik du har skrevet om her :) 

2. Jo, man kan faktisk slanke seg under graviditeten. Det er faktisk anbefalt  0-5 kg vektøkning ved høy bmi (type 35+), som i realiteten vil si at mor går ned i vekt samtidig som baby+livmor etc øker i vekt. Dette gjelder i ekstreme situasjoner da, ikke for de som "bare" er smålubne.. Og igjen, ikke sulte seg! Viktig at barnet får i seg nok og riktige næringsstoffer!

Er selv gravid nå og har bmi over 35. Fått denne infoen fra jordmor/lege. 

 

Anonymkode: d64e5...dee

Virkelig? 

Hmm.min jordmor sa bare ar jeg ikke burde gå opp mer enn 10kg. Har bmi på rundt 36-37..

Anonymkode: b281e...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2. Jo, man kan faktisk slanke seg under graviditeten. Det er faktisk anbefalt  0-5 kg vektøkning ved høy bmi (type 35+), som i realiteten vil si at mor går ned i vekt samtidig som baby+livmor etc øker i vekt. Dette gjelder i ekstreme situasjoner da, ikke for de som "bare" er smålubne.. Og igjen, ikke sulte seg! Viktig at barnet får i seg nok og riktige næringsstoffer!

Går jordmødre og leger virkelig etter BMI? Akkurat som at det sier noe om helsen? Stoor forskjell på vekt av fett og muskler da. Søskenbarnet mitt har en BMI på 35, men det er minimalt med fett og veldig mye muskler..

Anonymkode: df92b...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...