Gå til innhold

Slanke seg mens gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 10 uker gravid nå, og har et ELENDIG kosthold. Vil ikke kalle meg selv tjukk, men litt lubben er jeg. Om jeg legger om kosthold og begynner å trene litt, så kommer jeg jo til å gå ned litt i fettprosent, og hver gang jeg nevner dette for noen så ser de på meg med store øyne og sier at man virkelig ikke skal slanke seg som gravid. Nå har det seg jo sånn at grunnen til at jeg vil legge om kosthold og trene, absolutt ikke er for å slanke meg, men for at bebis skal ha en sunn og frisk mor. Fosteret kan da vell ikke ta skade av at jeg går ned litt i vekt, mtp at jeg behandler kroppen min bedre? Er de bare veldig gammeldagse de jeg har snakket med som mener at jeg heller skal fortsette å spise bare dritt for ikke å slanke meg? Om det skal ha noe å si så er jeg i midten av 20-årene og har alltid vært ganske aktiv, bare falt litt av det siste året, hehe. 

Anonymkode: df92b...569

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke slanke deg som gravid. Vent med det til babyen er ute. Men du sier selv at du har et elendig kosthold. Dette kan du jo endre. Du kan spise sunnere mat f.eks.

Anonymkode: 9b542...5a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke nødvendigvis ned i fettprosent selv om du legger om kostholdet. Så jeg ville absolutt lagt om kostholdet (det har barnet godt av!) og gjerne vært i forsiktig aktivitet. Ikke se på det som å slanke deg. Så lenge du går opp i vekt under svangerskapet går det fint. Men ikke forvent mirakler på vekta etter fødsel. ;)

For nei, du skal absolutt ikke fortsette å spise dritt bare for å være sikker på å ikke slanke deg! Spis sunt, men ikke spis for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du snakker om er ikke å slanke seg ( ligge i kalloriundrrskudd) men om å ikke ligge i overskudd og velge mer næringsrik mat, det er jo helt fint. 

Endret av Puny
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du ned i vekt ligger du i underskudd og det er vel ganske nøyaktig slanking. 

Legg gjerne om kostholdet, men spis nok. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gravid i uke 30 og gått kraftig vipp i vekt. Dette på grunn av mye drittmat i begynnelsen av svangerskapet. Legg gjerne om kostholdet nå mens du kan. Har nå kuttet ut potetgull, brus og kaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Nå føler jeg at jeg ble veldig misforstått. Jeg skriver jo at jeg ikke legger om kosthold for å slanke meg, men for å bli sunnere. Med mitt kosthold sånn som det er nå, vs et sunt kosthold og trening, så kommer jeg jo til å, ikke nødvendigvis gå ned i vekt, for det vil jeg jo ikke, men kroppen min kommer jo til å slippe fettet og legge på seg muskler. Det er absolutt ikke snakk om å spise to salater om dagen, jeg kommer til å spise mye mat, men næringsrik mat. Skal jeg da droppe å trene, eller spise til jeg spyr for å ikke gå i underskudd? Det kommer jeg jo til å gjøre den første tiden, med tanke på hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser nå, i motsetning til hva det er i sunn og ren mat. Nå ligger jeg jo veldig i overskudd, så for å komme meg på normalnivået på kaloriinntak så kommer jeg jo til å ligge litt i underskudd den første tiden for å komme meg ned på normalen igjen. Føler jeg ikke får frem hva jeg mener og at det virker som at jeg vil slanke meg, noe som virkelig ikke er planen. 

Anonymkode: df92b...569

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - spis sunt. Med god samvittighet. 

Det er vanskelig å vite, også for deg, hva som er å spise i underskudd eller overskudd når du går over til sunnere kosthold. Så jeg ville gitt blaffen i den delen og bare fokusert på å spise deg mett på sunn mat. Ikke spis dritt eller spis til du spyr fordi noen tolker noe annet som slanking. 

Spis sunt. Spis deg mett. Det trenger ikke medføre at fettprosenten din går ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye overvekt man har. :)

Anonymkode: 51544...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite av jordmoren da vi var på OUL at dersom man legger på seg 20 kg blir det ekstra greier under fødsel. Jeg er slank og har lagt på meg 12 kg og er i uke 20 nå men anbefalt å holde meg under 20 kg og det ønsker jeg selv også. Å legge om kosten er bare bra og man kan gå ned i vekt uten at det er usunt om man er vant til å spise mye feil mat + lite bevegelse. Det går faktisk an å gå ned i vekt på en sunn måte.

Anonymkode: 5740b...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk vite av jordmoren da vi var på OUL at dersom man legger på seg 20 kg blir det ekstra greier under fødsel. Jeg er slank og har lagt på meg 12 kg og er i uke 20 nå men anbefalt å holde meg under 20 kg og det ønsker jeg selv også. Å legge om kosten er bare bra og man kan gå ned i vekt uten at det er usunt om man er vant til å spise mye feil mat + lite bevegelse. Det går faktisk an å gå ned i vekt på en sunn måte.

Anonymkode: 5740b...352

Du har lagt på deg 12 kg i uke 20? Du er klar over at 90% av dette fett? Legg om kostholdet mens du kan. de fleste legger på seg mest i 2 og 3. Trimester. Gjerne 10-20kg. Just saying. 

Anonymkode: 66bb2...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Nå føler jeg at jeg ble veldig misforstått. Jeg skriver jo at jeg ikke legger om kosthold for å slanke meg, men for å bli sunnere. Med mitt kosthold sånn som det er nå, vs et sunt kosthold og trening, så kommer jeg jo til å, ikke nødvendigvis gå ned i vekt, for det vil jeg jo ikke, men kroppen min kommer jo til å slippe fettet og legge på seg muskler. Det er absolutt ikke snakk om å spise to salater om dagen, jeg kommer til å spise mye mat, men næringsrik mat. Skal jeg da droppe å trene, eller spise til jeg spyr for å ikke gå i underskudd? Det kommer jeg jo til å gjøre den første tiden, med tanke på hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser nå, i motsetning til hva det er i sunn og ren mat. Nå ligger jeg jo veldig i overskudd, så for å komme meg på normalnivået på kaloriinntak så kommer jeg jo til å ligge litt i underskudd den første tiden for å komme meg ned på normalen igjen. Føler jeg ikke får frem hva jeg mener og at det virker som at jeg vil slanke meg, noe som virkelig ikke er planen. 

Anonymkode: df92b...569

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen her. Det er jo anbefalt et sunt og variert kosthold i sv. skapet. Noe du nå sikter deg inn på. Hvorfor kobler du det samme med slanking? Ref. overskrift. Ikke skriv slanking om du inne mener det. Du skriver heller ingenting om din vekt og hva du karakteriserer som et usunt kosthold. Hvis du lurer, spør heller fagfolk mht å legge om spisevaner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Nå føler jeg at jeg ble veldig misforstått. Jeg skriver jo at jeg ikke legger om kosthold for å slanke meg, men for å bli sunnere. Med mitt kosthold sånn som det er nå, vs et sunt kosthold og trening, så kommer jeg jo til å, ikke nødvendigvis gå ned i vekt, for det vil jeg jo ikke, men kroppen min kommer jo til å slippe fettet og legge på seg muskler. Det er absolutt ikke snakk om å spise to salater om dagen, jeg kommer til å spise mye mat, men næringsrik mat. Skal jeg da droppe å trene, eller spise til jeg spyr for å ikke gå i underskudd? Det kommer jeg jo til å gjøre den første tiden, med tanke på hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser nå, i motsetning til hva det er i sunn og ren mat. Nå ligger jeg jo veldig i overskudd, så for å komme meg på normalnivået på kaloriinntak så kommer jeg jo til å ligge litt i underskudd den første tiden for å komme meg ned på normalen igjen. Føler jeg ikke får frem hva jeg mener og at det virker som at jeg vil slanke meg, noe som virkelig ikke er planen. 

Anonymkode: df92b...569

Du er veldig ung, høres det ut som..

Det skal en god del trening til for at du skal gå ned i vekt uten å redusere kcal-inntaket. 

Fokuserte også på feil ting i begynnelsen. Bare spis sunt og tren du. Går nok helt fint 😁

Kroppen sier i fra den. Leste på babyverden.no at man ikke skal/kan satse på å bygge muskler i svangerskapet. Husker ikke hvorfor da, men tror faktisk på det. Treningsframgangen min stagnerte når jeg ble gravid. 

Nå er jeg fornøyd bare jeg kommer meg ut på tur :)

Anonymkode: b281e...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har lagt på deg 12 kg i uke 20? Du er klar over at 90% av dette fett? Legg om kostholdet mens du kan. de fleste legger på seg mest i 2 og 3. Trimester. Gjerne 10-20kg. Just saying. 

Anonymkode: 66bb2...41e

Ja det er jeg fullt klar over! Jeg har ikke spist mye drit, men lå på sofaen pga kvalme i 3 mnd og spiste hver time for å holde kvalmen i sjakk. Nå hadde jeg bim på 20 før jeg ble gravid og kroppen trengte nok litt ekstra fett på kroppen da jeg var ganske tynn!

Anonymkode: 5740b...352

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er jeg fullt klar over! Jeg har ikke spist mye drit, men lå på sofaen pga kvalme i 3 mnd og spiste hver time for å holde kvalmen i sjakk. Nå hadde jeg bim på 20 før jeg ble gravid og kroppen trengte nok litt ekstra fett på kroppen da jeg var ganske tynn!

Anonymkode: 5740b...352

Ang når de fleste legger på seg stemmer ikke for meg. Jeg venter nr 4 og har gått opp mesteparten av kiloene de første mnd😊 Endte på 16 kg + med minste mann og den gangen var jeg 60 kg i startvekt (170 høy) 10 av kg kom på de første mnd!

Anonymkode: 5740b...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du har et sunt kosthold og jevnlig trening betyr ikke det å slanke seg. Det betyr å ta vare på kroppen sin og sørge for riktig næring til babyen. Babyen trenger sunn mat. 

Anonymkode: 38de1...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har lagt på deg 12 kg i uke 20? Du er klar over at 90% av dette fett? Legg om kostholdet mens du kan. de fleste legger på seg mest i 2 og 3. Trimester. Gjerne 10-20kg. Just saying. 

Anonymkode: 66bb2...41e

Det er jo veldig variabelt. Første svangerskap la jeg på meg 10-12 kg første trimester, men endte på "bare" 16 kg opp. Denne gangen har jeg gått opp 8 kg og er nå uke 34. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker rett, men ikke bruk ordet slanking, da blir du misforstått. Hvor mye overvektig er du ca?

Anonymkode: 35958...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne å gå lange turer om du orker men ha et normalt sunt kosthold.

Anonymkode: d8c72...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...