Gå til innhold

Deler dere politisk ståsted med partneren?


september-rain

Anbefalte innlegg

Eller grunnleggende verdier? Og hvordan fungerer det om ikke? Lever dere harmonisk sammen?

Vi har vært sammen i rundt 15 år nå, og gift i de fleste av dem. Jeg har alltid visst at vi ikke har helt det samme politiske ståstedet, jeg er nok ganske venstre-orientert, mens han stort sett har lagt mer mot sentrum. I det siste opplever jeg at han stadig trekker mer mot høyre. Dette kunne vært ganske uproblematisk hadde det ikke vært for at han insisterer på å diskutere ulike temaer med meg, der vi da er ganske grunnleggende uenige om mange ting. Problemet videre er at han ofte blir (skikkelig!) sint på meg når jeg ikke er enig med han. Han mener ofte at det ikke er fornuftig å se på ting på andre måter enn hans måte. For min egen del blir jeg noen ganger skuffet over (menneske)synet hans, og flau når han liker og deler på facebook... Han har kommentert at vi ofte er uenige, jeg har påpekt at jeg ikke har endret meg, så det kan neppe være en overraskelse for han. (Kan vi bli gamle sammen? 😉) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, september-rain skrev:

Eller grunnleggende verdier? Og hvordan fungerer det om ikke? Lever dere harmonisk sammen?

Vi har vært sammen i rundt 15 år nå, og gift i de fleste av dem. Jeg har alltid visst at vi ikke har helt det samme politiske ståstedet, jeg er nok ganske venstre-orientert, mens han stort sett har lagt mer mot sentrum. I det siste opplever jeg at han stadig trekker mer mot høyre. Dette kunne vært ganske uproblematisk hadde det ikke vært for at han insisterer på å diskutere ulike temaer med meg, der vi da er ganske grunnleggende uenige om mange ting. Problemet videre er at han ofte blir (skikkelig!) sint på meg når jeg ikke er enig med han. Han mener ofte at det ikke er fornuftig å se på ting på andre måter enn hans måte. For min egen del blir jeg noen ganger skuffet over (menneske)synet hans, og flau når han liker og deler på facebook... Han har kommentert at vi ofte er uenige, jeg har påpekt at jeg ikke har endret meg, så det kan neppe være en overraskelse for han. (Kan vi bli gamle sammen? 😉) 

Dere burde respektere hverandres meninger og du burde prøve å forstå hvorfor han mener det han gjør. Særlig tror jeg du burde høre etter på hva han har å si deg, siden han tydeligvis har sett seg inn i politikk.

Anonymkode: 797a5...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme med min kjære, men vi krangler veldig sjeldent utenom det og begge ser på det som krydder i samlivet og vi klarer begge å legge det fra oss innen rimelig tid. 

Ingen av oss er heldigvis så ekstreme at vi deler det på Facebook. 

 

Anonymkode: bf8e3...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker sammen, diskuterer alt mellom himmel og jord. Ikke noe tema er forbudt her, selv ikke kontroversielle tema. Vi er begge åpne personer som er interessert i å forstå hva den andre tenker, og vi blir ikke sure for bagateller. De fleste diskusjoner kommer vi til en enighet i. 

Hva man foretrekker i et forhold varierer mye, ditt forhold er ikke akkurat feil, så lenge dere ikke behandler hverandre dårlig og bryter hverandre ned. For meg er det viktig at vi deler denne type interesse og åpenhet. Om vi ikke kan være ærlige med hverandre, så er det ikke verdt det for meg. For meg er partner også min bestevenn og støttespiller. Men dette henger kanskje litt sammen med at det er sjeldent jeg møter mennesker generelt som er mye lik meg og deler syn, humor, interesser, så da er det kanskje ekstra viktig å ikke føle meg som et romvesen i et forhold. 

Om jeg mente min samboer hadde et dårlig menneskesyn og så at han ikke ville forandre seg, så ville det vært spiker i kista. Men nå er det selvsagt ganske store forskjeller på hva en person mener med dårlig menneskesyn

Anonymkode: dd770...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så debatter om politikk kan bli ganske opphetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt, kunne aldri vært sammen med en mann som var venstreorientert.

Anonymkode: 690c7...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere burde respektere hverandres meninger og du burde prøve å forstå hvorfor han mener det han gjør. Særlig tror jeg du burde høre etter på hva han har å si deg, siden han tydeligvis har sett seg inn i politikk.

Anonymkode: 797a5...96c

Jeg forstår hvorfor han mener det han gjør, respekterer det til og med. Jeg er bare uenig, og det provoserer han.  Har han tydeligvis SATT seg inn i politikk? Hvor fikk du den ideen fra? Han er på ingen måte mer "opplyst" enn meg, men du er kanskje mer enig med han enn meg og tenker han har rett? 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker sammen, diskuterer alt mellom himmel og jord. Ikke noe tema er forbudt her, selv ikke kontroversielle tema. Vi er begge åpne personer som er interessert i å forstå hva den andre tenker, og vi blir ikke sure for bagateller. De fleste diskusjoner kommer vi til en enighet i. 

Hva man foretrekker i et forhold varierer mye, ditt forhold er ikke akkurat feil, så lenge dere ikke behandler hverandre dårlig og bryter hverandre ned. For meg er det viktig at vi deler denne type interesse og åpenhet. Om vi ikke kan være ærlige med hverandre, så er det ikke verdt det for meg. For meg er partner også min bestevenn og støttespiller. Men dette henger kanskje litt sammen med at det er sjeldent jeg møter mennesker generelt som er mye lik meg og deler syn, humor, interesser, så da er det kanskje ekstra viktig å ikke føle meg som et romvesen i et forhold. 

Om jeg mente min samboer hadde et dårlig menneskesyn og så at han ikke ville forandre seg, så ville det vært spiker i kista. Men nå er det selvsagt ganske store forskjeller på hva en person mener med dårlig menneskesyn

Anonymkode: dd770...b77

Jeg diskuterer gjerne alt, og kan gjerne være uenig. Det tåler han dårligere, derfor bør diskusjonene begrenses noe. Han har vel ikke egentlig et dårlig menneskesyn, han kan bare bli litt kategorisk til tider... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, september-rain skrev:

Jeg diskuterer gjerne alt, og kan gjerne være uenig. Det tåler han dårligere, derfor bør diskusjonene begrenses noe. Han har vel ikke egentlig et dårlig menneskesyn, han kan bare bli litt kategorisk til tider... 

Helheten har mye å si. Om han er bra på de fleste andre områder, så er det jo en mulighet å diskutere mer sære greier med venner. Det kommer helt an på hva du ønsker. Skal sies at å finne en "sjelevenn" er ekstremt vanskelig, så er ikke sikkert du ville møtt noen som er bedre enn din nåværende partner, sånn sett. Altså, når det gjelder hvor godt dere passer sammen, mener jeg. Om han gjør at du ofte sitter igjen med kjipe og triste følelser, så er det nok ikke verdt det. Om han får deg til å smile og le, får deg til å føle deg elsket og unik, så kan han være verdt det. 

Anonymkode: dd770...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, september-rain skrev:

Jeg diskuterer gjerne alt, og kan gjerne være uenig. Det tåler han dårligere, derfor bør diskusjonene begrenses noe. Han har vel ikke egentlig et dårlig menneskesyn, han kan bare bli litt kategorisk til tider... 

Da burde du bare si at dere ikke burde diskutere politikk sammen, når han ikke gidder å høre på deg. Kanskje du kan be han slutte å poste ting på internett og, om du tror han takler at du sier det til han. Parforhold burde ikke bli ødelagt bare pga politiske meninger.

Anonymkode: 797a5...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det stort sett fint sammen, og politikk er ikke det vi krangler mest om. Det er bare så absurd for meg at det er nødvendig å bli så sint på en annen mening, når han presser de politiske diskusjonene fram. ("Hæ?! Hva syns du?! Er det ikke sinnssykt at...?" Osv...) Det jeg er "redd for", er at når dette tydeligvis er viktig for han, så skal det øke på. Og da er det jo fint å høre hvordan andre politiske kranglefanter løser det. Jeg har feks familiemedlemmer som er gift og har vært politisk aktive i (ganske) ulike partier, uten at dette har vært et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Vi er fra ulike land og snakker nesten ikke om politikk, så jeg vet ikke. Tror vi mener mye av det samme, men nå er jo politikken i landene våre ganske ulik. Vi har i hvert fall aldri kranglet om det. Vil si at vi har mange av de samme grunnleggende verdiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...