Gå til innhold

Fra en ensom, barnløs mann - Mødre/kvinner vær obs på hvordan dere oppdrar gutter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne på diskusjon.no, og måtte bare dele denne her:

"Leste denne artikkelen:

http://www.dagbladet...funnet/67471763

Jeg kan si at jeg er en av de mennene som ikke blir valgt.

Pga. min oppvekst med en sterk feministisk mor som formet meg til å være underdanig kvinnen, alltid være snill mot jenter, ikke hevde meg, ikke lage bølger og uro, respektere jenter og kvinner. Undertrykke all maskulinitet.

Med andre ord, jeg ble oppdratt til å bli en av samfunnets pingler, uten selvtillit og selvfølelse, havne på sisteplass. Bare være en maur i flokk som bidrar, men aldri høste frukter av egen innsats, heller yte til samfunnets felles gode.

Er nå 40 år og har egentlig aldri vært i et forhold, jeg har blitt dumpa pga. min manglende selvtillit og passivitet, ingen jente/kvinne ønsker en gutt/mann som bare er der uten meninger og personlighet, de ønsker ikke en tjener alltid parat for å yte service når det er noe de trenger.

Har både god utdannelse og økonomi, gjeldfri, plettfri vandel, jeg hørt at jeg har en godt trent kropp, kjekk og maskulint utseende, men det hjelper ikke når man har en liten redd gutt inni seg som aldri blir trygg på jenter og kvinner.

Men det er slik jeg ble "programmert". Har forsøkt mange år med psykolog og atferdsendring, men dette sitter så dypt inne i "programmet" og "maskinvaren" at det ikke kan fjernes så lett.

På en side synes jeg det er bra at kvinner har fått rettigheter på "lik" linje med menn, forstår at likestilling er et dynamisk tema som endrer seg i takt med det samfunnet vi lever i, men jeg føler at jeg er en av ofrene for denne nordisk samfunnsformen, sikkert mange flere menn slik som meg.

Vi er vel de som artikkelen i Dagbladet omtaler.

Evolusjonen er beinhard her i norden, "survival of the fittest", er man ikke tilpasningsdyktig så er man en evolusjonistisk blindgate. 

Og det er vel i den blindgata jeg befinner meg nå og utsikten er ikke bra.

:( "

Her har en mann blitt oppdratt mye slik norske gutter blir i dag. Er ikke dette en tragisk konsekvens av dagens politikk og feministiske kultur?

Anonymkode: 4e325...c2b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ganske få som oppdrar sønnene sine på den måten, og jeg tror nok det ligger et makt- og kontrollbehov hos foreldrene som driver på sånn, heller enn at det er en ideologi. Det blir litt som når man skylder på kristendommen. Det er ikke gud som krever at prester skal forgripe seg på barn, det er noe de selv finner på

Anonymkode: 19893...88f

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å undertrykke maskulinitet, er å være snill?

Fy da er jeg glad for at mannen min tydeligvis ikke er maskulin, for å ha en mann som hele tiden skulle hended seg og ikke respektere neg, det hadde jeg ikke villet.

Min far var ordentlig maskulin ha . Ikke respekt for verden kvinner eller menn. Skulle alltid værr tøff i tryne og hevde seg uansett hva det var. Skikkelig urokråke ig slosskjempe. Slutta å være hos han når jeg var 14.. Orka han ikke lengre fordi han var en real drittsekk uten respekt, spesielt for kvinner.. 

Anonymkode: 94776...32c

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble også oppdratt av ei feministisk mor på 80-tallet, ikke leke med action-figurer, ikke se filmer, ei heller tegnefilmer med antydning til vold eller objektivisering av kvinner, måtte leke med dukker og andre "snille" leker.

Er også endt opp på samme måte, snill som et lam, men underdanig alle andre mennesker og spesielt kvinner. Sjenert, pinglete, pjuskete.  Har også alt rundt meg på stell, økonomi, utdanning etc, vært på mange dater, men aldri utviklet seg noe seriøst med kvinner. Tror det åpenbarer seg fort hvor tøffel jeg er, og hvor lite motstand jeg gir dem. Så skjønner godt hvorfor de trekker seg unna.

Anonymkode: 2ea63...4a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får i grunn ikke dårlig selvtillit og blir svak bare fordi man lærer seg å behandle kvinner bra. Finnes da svært mange norske gutter som er utrolig snille mot både eget og motsatt kjønn uten at de er svak og med dårlig selvtillit. 

Jeg er kvinne og ble ikke en kjepphøy narsissistisk drittsekk som behandler menn dårlig bare fordi jeg ble behandlet og lærte ting uavhengig av mitt kjønn i min oppvekst. Jeg kan nok mer av disse tingene som man fra gammelt av så på som "manneoppgaver" enn menn flest, men er kjempesnill og rettferdig mot alle mennesker og har helt normal selvtillit og er veldig stødig av meg. Når jeg får barn skal jeg lære de å stå opp for seg selv, være rettferdige, behandle andre med respekt, ikke bruke vold og jeg skal lære de alt fra matlaging til snekring uansett hvilket kjønn de er. Å ha en vid horisont kunnskapsmessig er det beste for å klare seg godt i livet. 

Anonymkode: 916e2...f75

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo begynne med å kutte ut den store selv-medlidenhetsfesten du holder for deg selv og ta ansvar for eget liv. Du er ikke den eneste som har hatt det jævlig her i verden, men andre sitter ikke å bortforklarer alt egenansvar. 

Anonymkode: 6649b...55f

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes jo ingen gyllen middelvei eller måte å oppdra gutter til å respektere andre mennesker (både kvinner og menn) uten å utslette seg selv og miste selvrespekten... :rolleyes:
Trist at livet ditt har blitt sånn som det har blitt, men det er nok en blanding av dårlig oppdragelse og din selvvalgte adferd. Hvis du i tillegg tenker mye på at alt er din feministiske mor sin feil, så kan det jo også hende at du velter deg for mye i selvmedlidenhet og ikke gjør så mye for å bli bedre. Din innstilling er jo nærmest at du har blitt sånn og at det ikke er noen måte å endre seg på.

Det er fullt mulig å respektere kvinner uten å innta slaveposisjon og drive full selvutslettelse. Søk hjelp og begynn å ta tak i livet ditt. Det er ditt og kun du kan endre det. Du kan heller ikke endre verken din mor eller kvinner rundt deg, men du kan endre deg selv om du synes du er for underdanig og stakkarslig.

Anonymkode: df136...6c7

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at du er som du er på grunn av oppveksten? Og er du redd kvinner? Er du en annen i menns selskap?

Å behandle kvinner bra er ikke det samme som å aldri si dem imot. Man kan respektere hva noen sier og markere uenighet samtidig. Oppdragelsen du har fått må ha vært forferdelig misforstått, og ikke typisk for hvordan mødre oppdrar sønner.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feminist med to sønner, men jeg oppdrar dem ikke til å være underdaning kvinnen. Jeg oppdrar dem til å være likestilte, at alle har verdi og skal respekteres, alle skal ha like muligheter uansett kjønn, at de har ansvar for seg selv og sitt liv. Jeg oppdrar dem omfavnet av kjærlighet og tillit, for det synes jeg er rett. Jeg opplever at de har svært så mye selvtillit og selvfølelse. 

Jeg synes ikke det er mandig å være en egoistisk brutus. Ditt problem er kanskje at du har lite personlighet og initiativ? Lite sjarmerende med menn uten innhold.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange år foran deg. Jeg og mannen min møtte hverandre sent i livet og du har mange muligheter 😊 Gjelder å finne en som matcher deg! Jeg er ikke en som faller for macho menn, for å si det sånn 😉 

Anonymkode: d5c61...cb7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ensom og barnløs mann 40. Jeg er en av av kvinnene som velger maskuline mansjåvinistiske dritsekker foran menn som deg. Hvorfor? Fordi de er de eneste som har tatt initiativ. Eneste grunnen til at jeg faller for dem er ikke at jeg liker måten de er på. Det er fordi jeg projiserer egenskapene jeg vil ha i en mann inn i menn som er blottet for dem. Fordi de er de eneste som har vært tilgjengelige. Men det er ikke det jeg vil ha. Jeg vil ikke ha forhold som er en evig kamp. Jeg vil ikke være med idioter som jeg gjør alt for som ikke gjør noe annet en å ødelegge meg tilbake. Man kan ikke ha et liv med sånne personer, man kan bare ha en maktkamp og det er DRITTKJEDELIG. Så hvorfor tar ikke menn som deg initiativ?

 

 

Anonymkode: 5fa6c...6c5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man får i grunn ikke dårlig selvtillit og blir svak bare fordi man lærer seg å behandle kvinner bra. Finnes da svært mange norske gutter som er utrolig snille mot både eget og motsatt kjønn uten at de er svak og med dårlig selvtillit. 

Anonymkode: 916e2...f75

Dette reagerer jeg også på, TS. Hele forklaringen ligger neppe i oppdragelsen her, med mindre den har vært fundert på alt annet enn en ideologi om likestilling. Å lære at begge kjønn er verdt like mye sier da vel ingenting om din egenverdi?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo begynne med å kutte ut den store selv-medlidenhetsfesten du holder for deg selv og ta ansvar for eget liv. Du er ikke den eneste som har hatt det jævlig her i verden, men andre sitter ikke å bortforklarer alt egenansvar. 

Anonymkode: 6649b...55f

Vanligvis liker jeg ikke sånne litt brutale kommentarer - men denne var virkelig passende her. Det handler om å ta ansvar for eget liv. Om det så er riktig at det er din mors skyld at du er singel og barnløs - hva så? Hva skal du gjøre med det? Terapi er vel og bra, men det bringer deg neppe nærmere faktiske aktuelle kandidater til å leve livet sammen med?

Du må nesten ut og pushe deg selv litt på dette - det finnes naturlig nok noen for deg også, men selvmedlidenheten bør du legge igjen hjemme. Vi har alle vårt å deale med, uten at det i seg selv gjør oss spesielle eller interessante. 

Anonymkode: 57721...402

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her var det mange som ble triggered

Selvsagt finnes det menn som vokser opp med kontrollerende og maktsyke mødre som svekker selvtilliten deres og har dem i sin hule hånd. 

Man kan selvsagt diskutere TS syn på at han aldri vil bli bedre, men at dette skjer er 100% mulig. Det finnes kvinner som mishandler sine barn, og noen ganger er disse barna sønner. Noen kvinner manipulerer, guilter og kommer med stikk til sine barn

Anonymkode: 19893...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet er slike menn som sitter hjemme og syns synd på seg selv! Skylder på alle og enhver hvorfor de ikke får seg dame. Slutt å syns synd på deg selv! Kom deg ut! Det er kun DU som kan gjør noe med livet ditt. INGEN andre! 

Hvis du sitter sånn hjemme å tenker på hvor forferdelig livet ditt er, så kommer du aldri videre! DA kommer du til å sitte uten dame resten av livet ditt. Så kom deg ut, ta kurs, les bøker på hvordan du kan øke selvtilliten. Snu tankegangen din! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at det er selvmedlidenheten din som er en turn-off for damer da, ikke at du ble oppdratt av en mor som var opptatt av likestilling. Bare en vill idé... 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror for øvrig du hadde hatt godt av noen mer laicback venninner som aksepterte deg TS. Da hadde du dått sjansen til å bli bedre kjent med kvinner, og sett at de bare er mennesker og individer som menn. Noen er kjipe, andre ikke. 

Anonymkode: 19893...88f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ansvar for ditt liv, ingen annen.

Du setter deg selv i en offerrolle og finner derfor ikke ut av ting, det er folk der ute som har opplevd langt værre ting enn deg-og som har klart seg fint.

Anonymkode: d226e...d52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stepbystep skrev:

*snip*

Og ikke minst se ut som han her, ikke sant steppy?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/03/51/0d/03510dacc0a2b0611e8bdd7b8a116214.jpg

Det hjelper ikke en dritt å bare kaste seg ut i markedet når man ikke har et tiltrekkende utseende også. Når man i tillegg allerede sliter med det sosiale, så kan man bare forvente seg avvisninger på avvisninger. Klart man kan jobbe med seg selv på flere områder, men det tar evigheter, og man pleier å være i en ond sirkel allerede fra begynnelsen pga de negative opplevelsene.

Det er ikke bare bare å si "kom deg ut, jobb med deg selv, gjør deg tilgjengelig for andre, etc etc", fordi man aner ingenting om personen og hva de evt har vært gjennom. Personlighetsforandringer er ikke gjort på en dag eller helg. Virker som mange misforstår det helt eller tar det for lett på andre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Det er ikke jeg som har skrevet det her. Men en deprimert mann på diskusjon.no, som ikke har hatt hell på damefronten.

Anonymkode: 4e325...c2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...