Gå til innhold

Kvinner tar mest ansvar - intet er nytt under solen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste denne saken og må innrømme at jeg ikke blir overrasket, men likevel ganske sint og oppgitt over menns manglende vilje eller evne til å ta ansvar i familielivet. Saken i seg selv er dypt tragisk, en eldre mann går til grunne pga svikt i helsevesenet. Men et annet tragisk aspekt som fremkommer er hvordan kvinner blir stående alene med byrden med å følge opp syke og aldrende foreldre. Jeg er selv ung kvinne og har en far som nærmer seg pensjonsalder. Han bor alene, og den dagen han blir syk og skrøpelig er det kun jeg som kan hjelpe han i familien, da jeg er enebarn og vi har ikke annen familie. Men jeg tenker på alle de familiene rundt omkring med søstre og brødre. Hvorfor er det bare kvinnene som blir sittende med ansvaret for sine gamle foreldre? Hvor blir det av sønnene, og _deres_ ansvarsfølelse for mor og far? Så da trenger man definitivt IKKE undre seg over hvorfor kvinner er mer sykemeldt enn menn. Kjenner jeg blir FLAU på vegne av norske menn. Dere har det jammen enkelt, heh? Sluntre unna ansvar for både egne barn og egne foreldre. 

 

http://www.tv2.no/nyheter/9064347/

– Det er typisk at pårørende som stiller opp er kvinne, og er mellom 40 og 60 år gammel. Det er også vanlig at de har ansvar for egne barn. Man kan kalle det en «sandwichgenerasjon» - som blir skvist mellom de unge og eldre i familien.

Pårørendealliansen har nylig gjennomført en omfattende undersøkelse for å få mer informasjon om hvem de pårørende i Norge er, og hva de bidrar med. 92 prosent av de som svarte var kvinner, og hele 74 prosent svarte at oppgaven som pårørende går ut over deres egen helse. 86 prosent får ingen økonomisk kompensasjon for arbeidet.

Anonymkode: bd02b...8b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, kvinner tar mest ansvar for foreldrene, for barna, for husarbeidet og attpåtil skal de stå i fulltidsstilling og behage mannen sin. Dette temaet ble snakket om sist jeg var på vennemiddag, og ingen av mennene som var der skjønte hva vi snakket om. Hun ene som var der snakket om et parti (tror det het helsepartiet) som ønsker å gi kvinner som har ansvar for foreldre økonomisk kompensasjon, slik at de kan gå ned i stillingsprosent. 

Anonymkode: 98f65...5f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...